Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var är alla harjägare ?

Featured Replies

Publicerat

den förra vart överkörd på ettårsdan faktiskt! ;) hon tror jag hade blivit en jävla bra jägare..

hehe.. jag har faktiskt skjutit bom på en unghare i helgen också.. det gick undan nå så jävulskt.. ^_^

skoj skoj! det är mkt kvar av säsongen än så nog hinner ni få era harar! :)

• Svar 102
  • Visningar 18,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
den förra vart överkörd på ettårsdan faktiskt! ;) hon tror jag hade blivit en jävla bra jägare..

hehe.. jag har faktiskt skjutit bom på en unghare i helgen också.. det gick undan nå så jävulskt.. ^_^

skoj skoj! det är mkt kvar av säsongen än så nog hinner ni få era harar! :)

Snopet.. min första beagle drunknade, också han på ettårsdagen... han var riktigt lovande han med!

Publicerat

ja du ser... men man får ta nya tag med nya hundar.. ingen idé att stanna upp .. även om det är trist

Publicerat

En till hare för stövarn idag...

post-1184-1225467682_thumb.jpg

Publicerat

Grattis Kongratul :D snyggt jobbat :D

Publicerat

Grattis kongratul. :D

Publicerat
En till hare för stövarn idag...

Grattis

Publicerat

Då har man varit på harjakt, det var en mycket trevlig dag, Gäddan och Vilas Husse hämtade mig kring halv åtta. Kan säga jag var mycket laddad. Men läs mer i min jaktblogg.

Publicerat

Skjøt en hare forrige søndag for dachsen min, dette er hare nr 3 for han til nå :wub:

26_10_08.jpg

Publicerat

10 cm snö hade legat i två dygn, när jag gick ut igår morse. Inte ett jäkla harspår på skogsbilvägarna och inte hade ''myrharen'' varit ute och rört på sig heller.

Förr sa gubbarna jämt att från första snön tar det flera dagar innan hararna rör på sig, men det har jag aldrig upplevt tidigare. Någon gång ska det vara den första men det tog sina 20 år.

-8 när jag gick ut, kändes lite ovant.........

Imorse var det +5 och tösnö, och här sitter man, på kontoret. Men från och med imorgon, YYYYYEEEEEEESSSSSSSSSSSSS, då jagar jag på heltid ett tag framöver.

Ha det pojkar

Publicerat

Detta är mest sannolikt provocerande men vi kör ändå. Jag sköt en HARE idag utan att någon hund drev.

Varför undrar ni?

-För att jag inte vill att min hund ska driva hare.

-För att vi inte har någon "riktig harhund" tillgänglig.

-Även för köttet, det var länge sen det blev hare på bordet.

Publicerat
Detta är mest sannolikt provocerande men vi kör ändå. Jag sköt en HARE idag utan att någon hund drev.

Varför undrar ni?

Jakt som jakt... jag skjuter årligen 1-2 harar utan mina hundar. Nu när de är vita, och det är barmark, kan man bra gå omkring och söka harar på marker som är för små för hundjakt, eller som ligger nära trafikerad väg. De syns bra och man kan bra gå inom håll på en tryckande hare och skjuta den.

Det är inte alla gånger så lätt att hitta någon.. men när man ser att det lyser vitt under någon gran så är det nog spännade att smyga dit och skjuta den :lol:

I dag hade jag kanon drev... tveklöst årets bästa drev. Men den haren höll sig i tätskogen hela tiden. Tyvärr var jag tvungen att koppla mitt i fullt drev då jag hade andra planer på eftermiddagen.

Publicerat

Vilken start på ''ledigheten''. 3 vitharar på 10 dagar. Bästa resultatet på länge.

Annars brukar det bli någon per månad. Iofs skjuter jag inte alla jag ser.

Hunden i toppskick, matte i toppskick. Tyvärr har jag bara en stövare, måste vänta ett par dagar så hunden är riktigt på bettet igen.

En ligger i marinad, ska bli gryta idag, en ska bli ''Nobelmiddag'' och en hänger kvar på logväggen.

Imorgon blir det jakt igen. Hoppas det inte blir skarigt, det har blivit lite kallare.

MVH

Publicerat

Varför undrar ni?

Ser som helst inget provocerande i det.

För om du vill jaga/äta hare men inte vill ha din hund till det så finns det konstigt med det.

För det skulle ju vara lika provocerande att skjuta en råbock 16 augusti eller vaka på en räv.

Jag har själv en drever men i år varit ute och försökt att jaga rådjur betydligt fler gånger utan hund än med p.g.a. omständidgheter.

Publicerat

...det här var en rolig tråd tycker jag. Hakar på lite här. Har själv fått stövarjakten med "modersmjölken", så den ligger mej lite extra varmt om hjärtat :ph34r: . Har f.t. ingen stövare själv pga läge i livscyckeln ( läs småbarn, krävande jobb etc.) Under hösten har dock åter planerna vaknat att skaffa valp till våren, tills dess får jag luta mej på mitt kontaktnät.

Som kuriosa kan man i min "avantar" ( heter det så ?, ja, den personliga bilden i marginalen iaf ) se en hamiltonstövare jag hade under 80-talet som lystrade till namnet Rocco :wub: . Många harar blev han baneman för ( och en del rävar oxå, vilket ju framgår av bilden :lol: ).

> Ellie, var jagar du ??

Publicerat
Ser som helst inget provocerande i det.

För om du vill jaga/äta hare men inte vill ha din hund till det så finns det konstigt med det.

För det skulle ju vara lika provocerande att skjuta en råbock 16 augusti eller vaka på en räv.

Jag har själv en drever men i år varit ute och försökt att jaga rådjur betydligt fler gånger utan hund än med p.g.a. omständidgheter.

Jagar rådjur UTAN hund gör även jag trots att jag har en hund som inte tackar nej till ett rådjursdrev. Ofta om man berättar att man skjutit hare utan hund rynkar gammel-gubbarna på näsan, sätter kaffet i halsen och därefter näst intill skäller ut en efter noter ;) . Vi är nog mer förstående för andra än den egna jaktformen här på jaktsidan tror jag.

Publicerat

Blir en sväng ut i skogen i morgon för att jaga Hare.

Publicerat

Lyckad helg... 3 jaktdagar - 3 harar. ;) med riktigt fina drev och alla på olika områden... nu får hundarna vila till nästa helg. Då kör vi igång pånytt!

Publicerat

Blir en ny dag med Harjakt i morgon ska bli riktigt trevligt, snöar just nu. så den kan ju bli fint med en del spår i skogen. Längtar.

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu känner jag för att gnälla på vädret.

Först barmark jättelänge, sedan kom snön, hurraaaaaaaaaaaaaaa. Men den försvann lika fort som den kom.

Barmark, hararna helt galna.

Förra veckan kom det 5 cm snö, jättefint före, kanondrev. Sen började det regna och nu är det bara is och vasst i skogen.

Provade imorse ändå för hunden skrek i hundgården, men inte gick det, andra dagen hittills på säsongen utan drev.

Jag får abstinensbesvär när inget drev hörs. Börjar fundera på att skjuta ''blåvingar''.............

Får se imorgon bitti, eventuellt skulle det snöa inatt.

Och halva säsongen har gått.................

Publicerat
...det här var en rolig tråd tycker jag. Hakar på lite här. Har själv fått stövarjakten med "modersmjölken", så den ligger mej lite extra varmt om hjärtat <_< . Har f.t. ingen stövare själv pga läge i livscyckeln ( läs småbarn, krävande jobb etc.) Under hösten har dock åter planerna vaknat att skaffa valp till våren, tills dess får jag luta mej på mitt kontaktnät.

Som kuriosa kan man i min "avantar" ( heter det så ?, ja, den personliga bilden i marginalen iaf ) se en hamiltonstövare jag hade under 80-talet som lystrade till namnet Rocco :o . Många harar blev han baneman för ( och en del rävar oxå, vilket ju framgår av bilden :P ).

> Ellie, var jagar du ??

Ellie jagar i Norra Hälsingland. Gott om hare som vanligt, OCH ALL VÄRLDENS TID ATT JAGA när jag vill och hur länge jag vill.

Skulle egentligen haft flera stövare, men det blir sånt liv när bara en får följa med. Hellre jaga varannan dag. Stövarfria dagar kan man praktisera andra jaktformer. För några år sedan var jag också arbetslös och jagade mycket. Så mycket att jag började känna avsmak (nästan)................

MVH Ellie

Publicerat
Lyckad helg... 3 jaktdagar - 3 harar. :mellow: med riktigt fina drev och alla på olika områden... nu får hundarna vila till nästa helg. Då kör vi igång pånytt!

fy hilviti me te :D ja ha int ännu sit na hara saan hede föbanna pestin

Publicerat
fy hilviti me te :D ja ha int ännu sit na hara saan hede föbanna pestin

:D vi har ställvis riktigt bra med hare... blev ingen hare senaste helg. Lördagens hare for ut på isen och jag fick som tur var ropat fast hundarna. Inte så kul att ha ut hundarna på dygnsgammal is :( söndagen jagade vi på ett issäkert område... men då var det andra störningsmoment. Vet inte om vi tänkte lika alla och valde ett säkert område, men vi var 4 harhundar, 2 rävhundar och en älghund på ett område om 100ha :o vartefter dagen gick så spred ju förstås hundarna på sig, men i början när hundarna släpptes var det nog väl mycket på en liten yta. Och haren för den dagen for också ut till sjöss. Sprang i strandkanten och på stenarna så jakten blev inte långlivad. Och nästa hare var en fälthare som drog in i bebyggelsen :mad: men det var egentligen intressant med många hundar i skogen. Ett hardrev.. ett rävdrev, ett vitsvansdrev och en gråhund som skällde ståndskall på älg.. så det var nog ljud i skogen :D

Ska troligtvis till grannmarken nu någon helg... borde inte vara någon som jagar hare där och fälthararna har ökat till den graden att de har börjat bli ett problem då de gnager hål i balar. Mina 2 beaglar och en kamrats 2 stövare finns till förfogande så det borde nog gå att få någon hare på benen.

• 3 weeks later...
Publicerat
Ellie jagar i Norra Hälsingland. Gott om hare som vanligt, OCH ALL VÄRLDENS TID ATT JAGA när jag vill och hur länge jag vill.

Skulle egentligen haft flera stövare, men det blir sånt liv när bara en får följa med. Hellre jaga varannan dag. Stövarfria dagar kan man praktisera andra jaktformer. För några år sedan var jag också arbetslös och jagade mycket. Så mycket att jag började känna avsmak (nästan)................

MVH Ellie

Jagar på västkusten, Uddevalla trakten och Hamburgsunds trakten närmare bestämt. Här är det väldigt lite hare, ser en del spår ibland men väldigt lite hare. Nån som vet vad det beror på??

Publicerat

här har ni iaf en till harjägare, pappa är förtidspensionerad med andra ord harjägare på heltid, har för tillfället 2 st dubbelchampion och en som är under injagning, så 3 stycken finnstövare, har kännel och har haft några kullar har arangerat DM så en del harjakt har det blivit :D