Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var är alla harjägare ?

Featured Replies

Publicerat

Hej,hade tänkt mig en Basset Fauve till min första harjakts hund,är det någon som har erfarenhet av den?

• 2 weeks later...
  • Svar 102
  • Visningar 18,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Hej här en som jagar så mycket jag kann med min gotlandssövare om det inte regnar för mycket bor i borås regn regn och åter regn

• 2 weeks later...
Publicerat

Hur går det med vargen i Herrestadsfjället Nevermind?

Har de skjutit den de har fått tillstånd att göra?

Kanske därför det är lite hare?

• 2 weeks later...
Publicerat
Hej,hade tänkt mig en Basset Fauve till min första harjakts hund,är det någon som har erfarenhet av den?

Mkt dugliga hundar i lämpligt format med trevligt och stabilt psyke.

Hanen

Hare2-bild2.jpg

Tiken

090207-charmie-1.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat

Jaha, slut på harjakten.

Man kan lika gärna lägga sig ner och dö

Publicerat
Jaha, slut på harjakten.

Man kan lika gärna lägga sig ner och dö

:D
Publicerat
:wub:

Skratta lagom du, jaktlusten är en allvarlig åkomma.

Det återstår ju naturligtvis 2 veckor för ''din'' jakt. Jag ska släppa hunden på räv några gånger till.

MVH

Publicerat

här har det varit slut länge,början av dec kom det så mkt äckelsnö så det inte gick släppa

Publicerat
Skratta lagom du, jaktlusten är en allvarlig åkomma.

Det återstår ju naturligtvis 2 veckor för ''din'' jakt. Jag ska släppa hunden på räv några gånger till.

MVH

Nääe...tyvärr så är det slut här oxå :) stövarjakten är slut den 28/2 oberoende av vad man jagar med drivande hund. ^_^

Ps...så vi sitter i samma båt nu ! :lol:

Publicerat

Var med om mina första ordentliga harjakter den här säsongen. Sist det begav sig är över 20 år sedan så jag hade helt glömt bort hur det var. I år började det med att vi fick jaga hare pga av att vi inte fick med oss en rådjurshund en dag...

Saaaaaataaaan vad kul det var/är :D

Nästa år ska vi försöka jaga hare på morgonen och släppa på rådjuren fram på dan. Näst sista harjakten hade jag en intresserad kompis med på passen. Det är ju ypperligt då man kan stå och snacka skit om ditt och datt och allt däremellan för att när drevet kommer tillbaka inta "attackställning" så att säga.

På sista jakten tog hunden upp ett 70 tal meter från där jag stod. Både hare och hund kom farande över en damm i ett stort jävla snömoln. Jag stod och tittade på ett brunt streck i luften när det bar förbi på 40 meter. Hann inte ens osäkra (hade inte skjutit i vilket fall som helst eftersom hunden låg ett tiotal meter efter), kunde bara konstatera att det är viss skillnad på skallet när hunden har ögonkontakt! :o

Grymt trevlig jaktform. Längtar som sjutton till nästa säsong!

Trevlig helg alla!

Mvh. Laz

Publicerat
Nääe...tyvärr så är det slut här oxå :D stövarjakten är slut den 28/2 oberoende av vad man jagar med drivande hund. :D

Ps...så vi sitter i samma båt nu ! :angry:

Det är inte bara datumet som har satt stopp för jakten. Vi har mera snö än på länge. jaktkontots kostnader ökade raskt när jag betalade plogning av flera kilometer skogsbilvägar. Det var värt vartenda krona. Jag hann nyttja vägarna flera gånger innan det kom olämpligt mycket snö.

Hund''stackarn'' började kolla efter harspår vid plogvallarna och jag riktigt såg hur hon tänkte ''Nä, fy fan.......jag ids inte''

Nu tar vi och vilar efter en mycket bra säsong. Jag har många fina jakter i minnet och det får räcka ett tag.

Hunden är i kanonform och i hennes ålder ''kan hon allt''. Hon kommer att kunna jaga ett par år till, sedan är det dags för en ny finnstövarvalp.

Bäverjakt kanske nästa, sedan blir det majbock, både här och i Bayern i början av maj.

Påsk, ved, slåtter.

Tiden går fort, brukar man säga, och snart är det 21 augusti och då kör vi hare igen !!!!!!!!!

Ha det så bra pojkar

Hälsningar Ellies Matte

• 3 weeks later...
Publicerat
:huh:
jo det stämmer haha :D man skulle hällst vilja ligga och sova tills 21 augusti,
  • 4 weeks later...
Publicerat

För mig tog harjekten slut redan i början av februari pga att finstövarn fick valpar :D och gotlandsstövarn inte är ren ren :D

men det är bara invänta nästa höst men med en valp i huset ska nog sommaren flyta på ganska bra.

post-3619-1240509049_thumb.jpg

• 3 months later...
Publicerat

Nu närmar det sig! :D

Synd bara att man har(e) så j-vla långt att åka varje gång! :P 30 mil enkel resa...man skulle haft en egen hund... ;)

/Micke

Publicerat

post-1449-1250695850_thumb.jpg

även jag kommer att bli harjägare ;)

Publicerat
post-1449-1250695850_thumb.jpg

även jag kommer att bli harjägare ;)

Vilken fin hund du har synd att mn inte kan ha hur många som helst.

Publicerat

tack för komplimangen :D det var uppfödarens personliga favorit i kullen, både till utseende och mentalitet, mor är dubbelchampion och heter kalparon eeva (närpes, Finland) och far heter jänkärevon riesa och är från uleåborg han är brukschampion på räv men jagar också hare.

Publicerat

snart mkt snart kan man äntligen få släppa hunden och testa lite hare med valpen :( måste bara ut i morgon fast sjuk :o

Publicerat

måste ta ledigt 1:a och 2:a för att få jaga av sig lite........ ^_^

Publicerat
tack för komplimangen ^_^ det var uppfödarens personliga favorit i kullen, både till utseende och mentalitet, mor är dubbelchampion och heter kalparon eeva (närpes, Finland) och far heter jänkärevon riesa och är från uleåborg han är brukschampion på räv men jagar också hare.

Då har du ju en släkting till mina 2.. Jiri är pappa till mina och Kalparon Jessi mor till den ena så jag har träffat Riesas ägare (eller Kaisu i alla fall)... ;)

Ska bli kul att se den där valpen när den blir större! Ser riktigt fin ut.. Gillar när dom har mycket vitt! Sägs att dom är bättre på räv då HAHAHA

• 2 weeks later...
Publicerat

Ifredags eftermiddag drev min unghund hare förförsta gången det varade väl bara ca15 minuter men jag var väldigt glad ändå det blir väl bättre med tiden bara vi hittar på dom.

Publicerat

Var ut och luftade drevern igår på lite hare också dock utan något resultat, trött hund. Känns fint att det är några veckor kvar till rådjurspremiären :P

• 2 months later...
Publicerat

Harjägare med stövare här iaf :D