Publicerat Oktober 5, 200817 yr Skönt att det tydligen gick bra i alla fall.. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1832923.svd
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Skönt att det tydligen gick bra i alla fall.. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1832923.svd http://www.expressen.se/Nyheter/1.1322835/...rd-till-sjukhus Det som låter konstigt är att han tydligen gjorde eftersöket själv. och läs denna. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3463111.ab
Publicerat Oktober 5, 200817 yr http://www.expressen.se/Nyheter/1.1322835/...rd-till-sjukhusDet som låter konstigt är att han tydligen gjorde eftersöket själv. och läs denna. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3463111.ab "När en grupp jägare hittade en skadskjuten björn gick den till angrepp mot dem" så dom borde ha varit fler. Tur att det gick bra i alla fall MVH Erik
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Bara skvallerpressen som skrivit om det? Eller finns det något från någon lokal blaska? Där brukar det ju inte segla iväg riktigt lika långt.
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Det borde varit rätt mörkt vid 10-snåret på kvällen? Fy bubblan för att leta efter nalle i beckmörker...
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Måste ju ha varit en kommunjägare eller liknande om man började skjuta på den mitt i byn!?
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Måste ju ha varit en kommunjägare eller liknande om man började skjuta på den mitt i byn!? Knappast eftersom kommunjägare bara jagar skator, duvor, kråkor och råttor.
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Knappast eftersom kommunjägare bara jagar skator, duvor, kråkor och råttor. Jasså? Kollegan sköt en galt i grannbyn helt nyligen, en älg för tre veckor sen. Själv har jag varit ute på både rådjur och älg i byn.. Däremot så är väl fågel och småvilt de vanligaste uppdragen däri har du rätt. Mvh!
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Jasså? Kollegan sköt en galt i grannbyn helt nyligen, en älg för tre veckor sen. Själv har jag varit ute på både rådjur och älg i byn.. Däremot så är väl fågel och småvilt de vanligaste uppdragen däri har du rätt. Mvh! Ok! Jag visste inte! Jag gissade bara! Inte illa att vara kommunjägare och vara på björnjakt. Undra hur ofta dom är det isf?
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Det borde varit rätt mörkt vid 10-snåret på kvällen? Fy bubblan för att leta efter nalle i beckmörker... Det finns en dag efter natten, man är inte mer hjälte om man kör vidare i mörker, men omständigheterna kanske var sådana att man valde att det var säkrast att fortsätta.
Publicerat Oktober 5, 200817 yr I lokalblaskan! http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4038404
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Så här ligger det till. En björn har uppehållit sig mitt inne i byn under en tid och skyddsjakt har godkänts på nallen. Igår morse hade nallen varit inne på en tomt, bara 50 meter från äffären i byn och när sedan björnen återvänt till samma tomt på kvällen sköts den. Tyvärr var inte skotten direkt dödande, utan björnen sprang till skogs. Att eftersöket började i mörkret berodde på att den mest troligt fanns nära bebyggelse och kunde utgöra fara för de boende i byn, samt att jägarna som sköt de första skotten var säker på att den låg död, då den föll ihop och tecknade bra träffar i skottögonblicket. En eller två laikor ( är lite osäker ) släpptes och började omgående skälla ståndskall på nallen. Jägarna smög sig fram och sköt två skott på den, efter det gick den till anfall.... Som tur var tog hunden/arna och gick till anfall mot nallen då den låg på en av jägarna, då släppte björnen sitt grepp om jägaren och gick till angrepp mot hundarna. Då flydde de två jägarna från området och sökte hjälp i närmaste gård. Hundarna fortsatte dock att skälla på björnen under natten och som i gryningen ännu levde, då xxxxx fick avsluta dess lidande. Björnen var en stor hanne på ca 200-250 kg. såg ganska gammal ut och tänderna lite nerslipade. Det som är lite skrämmande är att media visste detta före vi övriga bybor ( har stugan där ), och nyheten om att björnen nu var död trycktes i bla expressens upplaga kavlades ut i sverige, medans björnen fortfarande var vid liv.....
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Så här ligger det till.En björn har uppehållit sig mitt inne i byn under en tid och skyddsjakt har godkänts på nallen. Igår morse hade nallen varit inne på en tomt, bara 50 meter från äffären i byn och när sedan björnen återvänt till samma tomt på kvällen sköts den. Tyvärr var inte skotten direkt dödande, utan björnen sprang till skogs. Att eftersöket började i mörkret berodde på att den mest troligt fanns nära bebyggelse och kunde utgöra fara för de boende i byn, samt att jägarna som sköt de första skotten var säker på att den låg död, då den föll ihop och tecknade bra träffar i skottögonblicket. En eller två laikor ( är lite osäker ) släpptes och började omgående skälla ståndskall på nallen. Jägarna smög sig fram och sköt två skott på den, efter det gick den till anfall.... Som tur var tog hunden/arna och gick till anfall mot nallen då den låg på en av jägarna, då släppte björnen sitt grepp om jägaren och gick till angrepp mot hundarna. Då flydde de två jägarna från området och sökte hjälp i närmaste gård. Hundarna fortsatte dock att skälla på björnen under natten och som i gryningen ännu levde, då xxxxx fick avsluta dess lidande. Björnen var en stor hanne på ca 200-250 kg. såg ganska gammal ut och tänderna lite nerslipade. Det som är lite skrämmande är att media visste detta före vi övriga bybor ( har stugan där ), och nyheten om att björnen nu var död trycktes i bla expressens upplaga kavlades ut i sverige, medans björnen fortfarande var vid liv..... Tack Seger för denna redovisning! Det var bra att sanningen kom fram till slut.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Så här ligger det till.En björn har uppehållit sig mitt inne i byn under en tid och skyddsjakt har godkänts på nallen. Igår morse hade nallen varit inne på en tomt, bara 50 meter från äffären i byn och när sedan björnen återvänt till samma tomt på kvällen sköts den. Tyvärr var inte skotten direkt dödande, utan björnen sprang till skogs. Att eftersöket började i mörkret berodde på att den mest troligt fanns nära bebyggelse och kunde utgöra fara för de boende i byn, samt att jägarna som sköt de första skotten var säker på att den låg död, då den föll ihop och tecknade bra träffar i skottögonblicket. En eller två laikor ( är lite osäker ) släpptes och började omgående skälla ståndskall på nallen. Jägarna smög sig fram och sköt två skott på den, efter det gick den till anfall.... Som tur var tog hunden/arna och gick till anfall mot nallen då den låg på en av jägarna, då släppte björnen sitt grepp om jägaren och gick till angrepp mot hundarna. Då flydde de två jägarna från området och sökte hjälp i närmaste gård. Hundarna fortsatte dock att skälla på björnen under natten och som i gryningen ännu levde, då xxxxx fick avsluta dess lidande. Björnen var en stor hanne på ca 200-250 kg. såg ganska gammal ut och tänderna lite nerslipade. Det som är lite skrämmande är att media visste detta före vi övriga bybor ( har stugan där ), och nyheten om att björnen nu var död trycktes i bla expressens upplaga kavlades ut i sverige, medans björnen fortfarande var vid liv..... Har absolut ingen som helst erfarenhet av björn men nog känns det som att de slarvades lite när skottläge kom ?? Känns lite... ursäkta utrycket men klantigt eller slarvigt skytte eller nått. Verkar va bra hundar iallfall
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Jo NS, jag kan hålla med om detta. Iaf de två första skotten som sköts på ca 20 meter från ett fönster. Sedan vet jag inte om man kan klandra eftersök jägarnas skott, eftersom det var mörkt och en aning panikartat skulle jag tro. Såg minst två skott som satt klockrent i lungområdet på björnen när den låg död, men om dessa skott var de två första är svårt att säga. För mig känns det mycket märkligt att inte björnen dog av dessa träffar, eftersom björnen behövde ett nådaskott när det ljusnat på morgonen efter dramat.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Mer i ärendet! http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4041843
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Jo NS, jag kan hålla med om detta.Iaf de två första skotten som sköts på ca 20 meter från ett fönster. Sedan vet jag inte om man kan klandra eftersök jägarnas skott, eftersom det var mörkt och en aning panikartat skulle jag tro. Såg minst två skott som satt klockrent i lungområdet på björnen när den låg död, men om dessa skott var de två första är svårt att säga. För mig känns det mycket märkligt att inte björnen dog av dessa träffar, eftersom björnen behövde ett nådaskott när det ljusnat på morgonen efter dramat. Undrar också att med vilken ärtbössa dom skjutit iom att dom säger såhär i NSD. "Sköt från fönstret Vid 17-tiden kom björnen och nästan samtidigt avfyrade de sina gevär från det öppna fönstret. - Om vi gått ut hade björnen aldrig vågat sig fram. Vi fick nästan perfekta träffar i bogen och vi trodde inte att den skulle leva särskilt länge till, säger Peter Flygare. Björnen lufsade dock in mot skogen och de kallade på vane jägaren Harry Kemi för att få hjälp. Timmarna gick och mörkret föll på. Klockan var närmare 23 när Harry Kemis hund Lajka fick vittring på björnen."
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Nu blev de ännu märkligare... För mig finns inget vilt som klarar en klass 1 kula genom lungorna. Nått måste va fel ??
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Nu blev de ännu märkligare... För mig finns inget vilt som klarar en klass 1 kula genom lungorna. Nått måste va fel ?? Ja, men polisen hittar inget märkligt, och bara det låter ju märkligt.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Nu blev de ännu märkligare... För mig finns inget vilt som klarar en klass 1 kula genom lungorna. Nått måste va fel ?? nej nej nu level vi på 2000 där djuren blivit imuna mot allt under 9.3 vet du väl:/ 1980 ha varit o farit
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Men å andra sidan är det väl inte förbjudet att ha en rävåtel utanför en by om man har tillgång till ett skjul el. lada som man kan sitta i?
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Misstänker att om dom skjutit i bogen så är de lite för långt fram, titta på en björns anatomi så ser man hur mycket de skiljer från tex ett hjortdjur. Dom har ett ganska sluttande bröstben som möter upp ungefär vid frambensleden, så just vid/bakom bogen är träffområdet ganska smalt. ett bra lungskott sitter ca 20-30cm bakom bogen, lite framför mitten på nalle. Har ju ingen aning hur de är i detta fall, bara egna funderingar, men ingen björn överlever så länge med skott i lungorna Har för mej att man kan skjuta på björnfigur på jägareförbundets hemsida och sen kolla vart de tog
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Misstänker att om dom skjutit i bogen så är de lite för långt fram, titta på en björns anatomi så ser man hur mycket de skiljerfrån tex ett hjortdjur. Dom har ett ganska sluttande bröstben som möter upp ungefär vid frambensleden, så just vid/bakom bogen är träffområdet ganska smalt. ett bra lungskott sitter ca 20-30cm bakom bogen, lite framför mitten på nalle. Har ju ingen aning hur de är i detta fall, bara egna funderingar, men ingen björn överlever så länge med skott i lungorna Har för mej att man kan skjuta på björnfigur på jägareförbundets hemsida och sen kolla vart de tog Stämmer nog bra det, såg de i Rasmus björnfilm... så långt sträcker sig min björnkunskap Att man ska hålla strax framför mitten alltså..