Publicerat Oktober 6, 200817 yr Funderar på att göra en Hipshot då jag fått läge att köpa en sådan i nästan nyskick. Bra trycke på ca kilot ,kal .22 ,kort och trevlig. Ser nya möjligheter till träningsskytte utan att åka till skjutbanan och dessutom så fyller den en liten funktion i mitt jobb som kommunjägare. Bra eller anus? Kulor för precision samt vilken typ av kula dödar bäst? /Micke
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Bra! Walle hade en sån bössa med ut på ett jobb och de kajor som han faktiskt träffade stöp Som du säger, kort och trevlig bössa. Ang kulor som dödar bäst så har jag läst mej till en slutsats, vågar inte ta gift på det men iaf.. NVV anger att man ska använda sig av en kula konstruerad för att expandera men såvitt jag vet så är det ingen kula som expanderar nämnvärt vid de tester som genomförs oavsett hur fantasifulla de sett ut. Alltså skiter jag i att använda kula avsett att expandera och väljer hellre en kula som skjuter bra och det är den kula som Fx säljer. Den är tillverkad av JSB tror jag och är en vanlig diabol med rundnos. Har dock ett axplock av olika kulor hemma som jag tänkt testa vid tillfälle, har dock inte orkat göra detta ännu. Några av dem har hålspets och lite annat mystiskt.. En sån där bössa med shure-fire nattetid är klockren när det ska rensas ut duvor från div lokaler, torde finnas rätt mycket sånt pyssel för dej. Mvh!
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Bra trycke? Det kan knappast vara originaltrycket, jag har en med vanlig stock som står å skräpar här, det är en kompis bössa som är inköpt innan licenskravet, och mao utanför farbror länsmans långa armars räckvidd. Det är som du skriver en mycket trevlig bössa så när som på originaltrycket som jag tycker suger stort, det är kanske en justeringsfråga men jag har aldrig blivit kompis med det. Så till saken, en vapenhandlare sa till mig att den går att bygga om till pneumatisk, och ska då bli som en helt ny bössa för ett par tusenlappar, det tycker jag lät mycket intressant men det är som sagt inte min bössa jag har hemma.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Författare Bra trycke? Ja faktiskt så är det helt klockrent! Om det är åtgärdat vet jag inte men troligtvis inte. /Micke
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Författare Alltså skiter jag i att använda kula avsett att expandera och väljer hellre en kula som skjuter bra och det är den kula som Fx säljer. Den är tillverkad av JSB tror jag och är en vanlig diabol med rundnos.En sån där bössa med shure-fire nattetid är klockren när det ska rensas ut duvor från div lokaler Misstänker att spetskulor är rätt dåliga för detta ändamål,hålspets låter lite intressant dock förutsatt att det skjuter tätt. Återkommer i ärendet om det blir deal. /Micke
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Spetskulorna strular bara till det då de dödar sämre tror jag och har en massa kraft kvar efter att ha passerat målet. Men är priset bra så slå till om du har minsta lilla behov. Licens får du lätt och bössan ska inte ta en plats i din garderob. Mvh!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr En tracker med helstock? Är det verkligen helt säker, den enda helstock jag känner till är den som BSA tillverkade på sportsman linjen, oaktat det, en tracker har i original ett grönjävligt dåligt tryck, helt enkelt kasst, det går att ordna med lite om och pul men riktigt bra blir de aldrig. Helt ok till skyddsjakt ändå förmodar jag. Bra verkan i målet har rundnoskulor, bäst har en standard wadcutter, dvs en vanlig diabol, de avger all energi viltet, vilket gör det samma mycket dött. Såsom alla vet om är dock wadcutters helt enkelt urpissiga i precisionshänseende på avstånd över 20 meter, men därunder är det enligt mig det som ger bäst effekt. Med risk att sticka ut hakan helt, skott mot duvor under taket i en lada, ger chans till skott som tar bakom/under bröstbenen och det är ett perfekt tillfälle att pröva wc kulornas effekt. Såsom Hippen anger är spetskulorna bara skräp i lg, de går rakt igenom utan att avlämna energi eller ge någon påverkan på viltet. Vid ett tillfälle sköt jag tre kajor under skyddsjakt med spets ammo, på gården i skåne, efter vart och ett av skotten lämnade kajan platsen flygande för att 15 sek senare tappa luft och på stela vingar krascha ner döda en god bit bort. Har du någon bild på denna tracker med helstock, jag skulle verkligen uppskatta att titta på den. /C Spetskulorna strular bara till det då de dödar sämre tror jag och har en massa kraft kvar efter att ha passerat målet. Men är priset bra så slå till om du har minsta lilla behov. Licens får du lätt och bössan ska inte ta en plats i din garderob. Mvh!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Enligt uppgift skall det bara finnas tre tillverkade,en finns på webleyfabriken i england och två i sverige. Trycket är verkligen helt klockrent! Idag har jag slagit till så den är numera i min livslånga ägo Provskjutning i helgen. /Micke
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Fan va läckert Micke!!!!! Hälsar Hipshot som undrar om din nya limric har något med min viltfrys att skaffa?
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Hälsar Hipshot som undrar om din nya limric har något med min viltfrys att skaffa? Ditt grava påhopp på min signatur igår tarvade detta genmäle /Micke
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Had it coming I guess Hade en kul diskussion med en viss biträdande riksjaktvårdskonsulent igår, drog din "skadeskjutningsfrekvens" i skallen på honom.. Satt som en fläskläpp Du är ett statistiskt unikum, känns det bra? Mvh!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Had it coming I guess Hade en kul diskussion med en viss biträdande riksjaktvårdskonsulent igår, drog din "skadeskjutningsfrekvens" i skallen på honom.. Satt som en fläskläpp Du är ett statistiskt unikum, känns det bra? Mvh! Vad sade du? och vad sade han då du ville smaska till honom? /Micke
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Inget speciellt men vi kan ta det vid något annat tillfälle.. lämpligen då du har ett inskjutet luftgevär? Vet vart om jag säger så Mvh!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Inget speciellt men vi kan ta det vid något annat tillfälle.. lämpligen då du har ett inskjutet luftgevär? Vet vart om jag säger så Mvh! Mmmmm längtar /Micke
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Grattis, om det verkligen är bra tryck på så har du ju köpt en kalasbössa.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Enligt uppgift skall det bara finnas tre tillverkade,en finns på webleyfabriken i england och två i sverige.Trycket är verkligen helt klockrent! Idag har jag slagit till så den är numera i min livslånga ägo Provskjutning i helgen. /Micke Sanlöst trevlig model, nej den är ju inte original någonstans, förmodligen värd en arm och ett ben i England hos samlare, att trycket är bra är det som avslöjar den som en costum för i original är trycket 3-5 mm långt och stenhårt med släp. Kan du inte återkomma med lite träffbilder, gamla hederliga Eley Wasp slog tätast i min tracker, i varje fall var den jämnast, men då talar jag om gamla Eley Wasp..... Tack för bilden, en riktig kultpang. /Christian
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Sanlöst trevlig model, nej den är ju inte original någonstans, förmodligen värd en arm och ett ben i England hos samlare, att trycket är bra är det som avslöjar den som en costum för i original är trycket 3-5 mm långt och stenhårt med släp.Kan du inte återkomma med lite träffbilder, gamla hederliga Eley Wasp slog tätast i min tracker, i varje fall var den jämnast, men då talar jag om gamla Eley Wasp..... Tack för bilden, en riktig kultpang. /Christian Kul! Jag ska köpa kulor idag hoppas dom har Eley Wasp. Är det ingen som använder hålspetskulor för skyddsjakt? är vanliga diaboler bättre? Jag fotar lite träffbilder och lägger in här. Fundering: Det är ju lite rekylkrafter i ett luftgevär,funkar det precisionsmässigt att skjuta från bänk med benstöd på dessa? Man ser aldrig någon luftgevärsskytt med benstöd. Eller är det sandsäckar som gäller? /Micke
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Bra verkan i målet har rundnoskulor, bäst har en standard wadcutter, dvs en vanlig diabol, de avger all energi viltet, vilket gör det samma mycket dött. Såsom alla vet om är dock wadcutters helt enkelt urpissiga i precisionshänseende på avstånd över 20 meter, men därunder är det enligt mig det som ger bäst effekt. Har köpt kulor,handlaren hade endast Fx egen kula just nu. Han har dock beställt H&N Hollow point vilket såg ut som en kombination av en hålspets och en wadcutter,kanske kan vara något? /Micke
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Jag fick en försändelse från en vänlig signatur, krax tror jag det var, med en massa olika kulor för att prova. Har man bra stöd och möjlighet att skjuta noga så behöver jag bara tre-fyra skott av varje sort för att prova i min bössa. Resternade kan du och Walle få dela på.. Det var en rätt stor samlig kulor att testa bland annat ett antal hålspetsar. Lurar på att försöka provskjuta på jobbet, de har en inomhus bana där och jag tror det skulle funka rätt bra där. Ska bara orka göra det.. Mvh!
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Författare Nice! Vore trevligt att slippa plöja igenom x antal 500burkar innan man hittar rätt sort. Sköt med Webleyn idag men kikaren är kass så vidare utprovning får vänta till ny strut sitter på. /Micke
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Utan att vara dum på något vis så måste jag påsta att det ganska stora rekylkrafter i en tracker, det är en av anledningarna till att man måste vara så noga med hur man håller vapnet, repeterbarhet och var man håller i vapnet, form. Med fjäderluftgevär där all kraft kommer från en pistong som slår fram hårt är det av största vikt med grepp och form, beroende på hur jag höll och sköt med min tracker kunde den skjuta allt från bra till kasst till att man träffade allt man ville sikta på. Hålspetskulor är tämligen överflödigt, kulorna kommer inte att expandera något i realia varken i test eller vilt. Men en slags semi wadcutter kula kan ha en mycket bra verkan i vilt, passar H&H in på den beskrivningen kan du ha en topp kula för de korta hållen. Nåväl fram med en ny fjäderluft tålig optik och kör hårt.. /C Nice!Vore trevligt att slippa plöja igenom x antal 500burkar innan man hittar rätt sort. Sköt med Webleyn idag men kikaren är kass så vidare utprovning får vänta till ny strut sitter på. /Micke
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Författare Utan att vara dum på något vis så måste jag påsta att det ganska stora rekylkrafter i en tracker, det är en av anledningarna till att man måste vara så noga med hur man håller vapnet, repeterbarhet och var man håller i vapnet, form.Med fjäderluftgevär där all kraft kommer från en pistong som slår fram hårt är det av största vikt med grepp och form, beroende på hur jag höll och sköt med min tracker kunde den skjuta allt från bra till kasst till att man träffade allt man ville sikta på. Hålspetskulor är tämligen överflödigt, kulorna kommer inte att expandera något i realia varken i test eller vilt. Men en slags semi wadcutter kula kan ha en mycket bra verkan i vilt, passar H&H in på den beskrivningen kan du ha en topp kula för de korta hållen. Nåväl fram med en ny fjäderluft tålig optik och kör hårt.. /C Jag tror dig! Innan kikaren packade ihop(jättegammal) så sköt jag först in den med benstöd på fram,det var en stor skillnad i träffläge om jag hade lös eller hård axelkontakt. Vidare ändrade sig träffläget markant uppåt när jag plockade av benstöden och sköt med sandsäckar. Inser att denna bössan kräver sitt av skytten. Snuskigt roligt var det i allafall mycket roligare än salongsgevär! H&N kulorna som ska komma nästa vecka är av typen semi-wadcutter. /Micke
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Resternade kan du och Walle få dela på.. Mvh! Tack, men tror jag har hittat den kulan som jag kommer att satsa på. 5 skott skjutna på 20 meter, utomhus. Provade att köra igenom en penna genom hålet men den var för tjock.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Tack, men tror jag har hittat den kulan som jag kommer att satsa på. 5 skott skjutna på 20 meter, utomhus. Provade att köra igenom en penna genom hålet men den var för tjock. Fx rundnos möjligen? Snyggt skjutet!!! Det där är inte bara ett resultat av en bra bössa utan faktiskt även någon som kan hålla i den Mvh!