Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rem 7 Custom KS - planering, film, jaktbilder

Featured Replies

Publicerat

Mickel är ju en nyfiken man så här kommer en tråd om min senaste studsare som är på G in.

Har sökt licens på en Remington Seven Custom KS i 308win

REMINGTONRBACModelSevenLightweightCustomKS.jpg

Har redan tänkt på två modifikationer:

*Slutstyckshandtags knopp från Badger

*Extra remfäste på pipan och baktill strax under stockens ovankant (ungefär som Kindbo har på sin 358).

Kulor:

Har även tankar kring kulviktsval, en lätt 125 - 130grs alt max 150grs för bockjakten samt en 180-200grs för drevjakt på dov gris och älg. Någon som har förslag på fabrikat? Kär är jag i Rhinos solid shank men ej i dess pris..

Kikare:

I nuläget finns en VX-III 3,5-10x40 för de lättare kulornas jakt och för drevjakten inget alls, tips och tankar mottages gärna. Tilltänkt montage är Leupolds QR för snabba och säkra byten.

• Svar 57
  • Visningar 11,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det är den inte och skall heller inte bli! Om Gabriel har synpunkter på skottplacering eller vill starta en diskussion om det så startar han lämpligen en ny tråd,här kommer det raderas omedelbart. /

• Gabriel. Vid eftersök (e-sök) brukar viltet vara påskjutet innan det avlivas, iaf på de marker jag jagar... Som tydligt syns på bilden så är skadan på benet ej färsk då det inte finns något som hels

Posted Images

Publicerat
*Extra remfäste på pipan och baktill strax under stockens ovankant (ungefär som Kindbo har på sin 358).

Se där ;) den bössan tror jag är äckligt trevlig!

Har ingen koll på Kindbos bössa,menar du en rembygel på anläggningssidan av kolven strax under kolvkammen?

kulor är ingen ide att jag tycker till om....det är ändå ingen som vill ha obondade :lol:

/Micke

Publicerat
  • Författare

Nu lånar jag bilderna av dej Kindbo, hoppas det är ok. Sähär är det tänkt för att kunna bära den rättvänt på ryggen eller bröstet.

P1010010.jpg

P1010011.jpg

Publicerat

He he, skönt att se att det finns flera som byter bössor ofta. ;):lol:

Det där blir något att hänga i julgranen vill jag lova. ;)

Publicerat

Trevlig bössa onekligen.. var har du köpt/beställt den? ev leveranstid?

Mvh calle

Publicerat
  • Författare
Trevlig bössa onekligen.. var har du köpt/beställt den? ev leveranstid?

Mvh calle

tack! ja tror den kan bli ypperligt trevlig för den jakt jag bedriver, den blir lite alltiallo är det tänkt, bock och dovpürsh samt drevjakter och min kära 9,3x62 ska göras till en mer ren älg och grisbössa, drev och vak.

Sen att den stod i en affär i stan gjorde inte saken sämre, stått länge oxå, sen 2006.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Så har den äntligen kommit hem <_<

Nu väntar jag på QRbas och ringar och på en en kikare. Kulor av olika sorter är beställda.. inget är som väntas tider!

SN150152.jpg

Publicerat

Spännande!

Vad har du tänkt dig för riktmedel/optik till drevjakten?

Publicerat
  • Författare

Just nu är en Leupold VX3 1,5-5x20 med belyst kors på väg hem, belysningen är ju omtvistad hos Leupold då den är lite "klen" men jag är i första hand ute efter en lågförstorande och snabb kikare, kan den lysa lite så är det bara en bonus.

De öppna riktmedlen ska även de skjutas in för närstrid som eftersök och när det är trånga pass med några meters håll. För smygjakten lutar det mot en smidig Leupold 2,5-8x36.

Målet är att ha en kula som kan passa alla ändamål som "sjuan" kan komma att användas till. Drev-, vak- och smygjakt och på allt vilt från räv till stor gris.

Publicerat

Den ser smäcker och fin ut. Vad väger den "ren" och vad är det som skiljer Rem Seven och 700-lådan?

/Må

Publicerat
  • Författare
Den ser smäcker och fin ut. Vad väger den "ren" och vad är det som skiljer Rem Seven och 700-lådan?

/Må

Den väger strax under 2,7 "ren", galet lätt! Mcmillanstocken är väldigt välstockad, bakkappan är en Pachmayr Decelerator så den blir nog en dröm att använda.

Har jag inte helt fel är den lite kortare än den korta 700lådan, hur mycket vet jag inte dock, det kan nog Henrik eller någon annan svara på.

Publicerat
För smygjakten lutar det mot en smidig Leupold 2,5-8x36.

Ja, det är smäckra sikten :lol:

Schysst pang, för övrigt! :lol:

Publicerat
Har jag inte helt fel är den lite kortare än den korta 700lådan, hur mycket vet jag inte dock, det kan nog Henrik eller någon annan svara på.

Utan att ha mätt den skulle jag gissa att den är 10-15 mm kortare än en 700 låda, riktigt smutt låda.

Publicerat
  • Författare

Skillnaden är stor mellan 7 och en 700 long action

SN150158.jpg

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu börjar det likna något vettigt... Efter någon månads väntan på bas och ringar så är nu kikaren på plats. Är ca 1mm luftspalt mellan bas och kikare :mrgreen:

rem7leup.jpg

Film då Mecke testar hur "snabb" 7an är, två träff i målet som var 15x15cm på 80m kan jag tillägga...

th_DSC01894-1.jpg

Publicerat

Vilket okontrollerat nästan lite äckligt HA-Begär jag fick efter en Rem 7:a nu. :lol:

Tack för tråden Herbert!

Publicerat
  • Författare
Vilket okontrollerat nästan lite äckligt HA-Begär jag fick efter en Rem 7:a nu. <_<

Tack för tråden Herbert!

:lol: Ja den är som en bra drog :lol:

Funnit en kinkighet med "sjuan", det är problematiskt att montera en större kikare pga de öppna riktmedlen. Ska klura på hur ja ska lösa den grejen, eftersom jag vill ha en kikare som går att anväda vid smygjakt. Ska spana på en 2-7x33 som kanske kan vara rätt grej för denna bössa ihop med extensionsringar.

Kulor som just nu finns uppladdat för test är 165grs Swift A-frame med 40, 41 och 42grs Norma 201 och utifall någon av dessa ger bra precison är letandet slut i kulväg :D

Publicerat
Kulor som just nu finns uppladdat för test är 165grs Swift A-frame med 40, 41 och 42grs Norma 201 och utifall någon av dessa ger bra precison är letandet slut i kulväg <_<

Ehh Norma anger själva att 39,5 är max för 165grains A-Frame med 201 krut.

Hur säker är du på dina laddningar?

/Micke

Publicerat

Herbert kör måhända med standardtändhattar <_<

Publicerat
:D Ja den är som en bra drog :lol:

Funnit en kinkighet med "sjuan", det är problematiskt att montera en större kikare pga de öppna riktmedlen. Ska klura på hur ja ska lösa den grejen, eftersom jag vill ha en kikare som går att anväda vid smygjakt. Ska spana på en 2-7x33 som kanske kan vara rätt grej för denna bössa ihop med extensionsringar.

Kulor som just nu finns uppladdat för test är 165grs Swift A-frame med 40, 41 och 42grs Norma 201 och utifall någon av dessa ger bra precison är letandet slut i kulväg <_<

Sightron har en 2,5-10x32 som ser ok ut, kanske kan vara nåt??

Publicerat
  • Författare
Herbert kör måhända med standardtändhattar :(
Du har vunnit dagens trisslott ! upplever dock normasdata som oftast i underkant jämfört med Norskeladdeboka eller amerikanska laddata samt att. Stdtändhatt ger 1-1,5grs mer krut att pillra i.
Publicerat
upplever dock normasdata som oftast i underkant jämfört med Norskeladdeboka eller amerikanska laddata

Jag har oxå märkt skillnaden men resonerar som så att jag hellre litar på Norma än på Ladeboken.

För vissa patroner verkar Normas laddata vara ganska heta (nåja) - i min f.d. 460 Wby exempelvis fick jag ruskiga hastigheter med bara mellanladdningar. Men det kanske är ett extremfall iof sig, och mer relaterat till den specifika bössan än laddatan i sig.

Publicerat
  • Författare

En kylslagen förmiddag på Sandabanan blev det, -10 och patronerna fick hållas varma i bilen in i det sista för att hålla en vettig temperatur liknande höstarnas...

Kronografen var självklart med och laddningarna med A-frame 165grs, 3mm friflykt och std-tändhatt resulterade i följande / 3skott serier:

40grs 705m/s 60mm

41grs 725m/s 40mm

42grs 750m/s 25mm

43grs 775m/s 22mm

Inga höga tryck noterade - alla tändhattar med normal form och slutstycket löpte lätt.

Nu väntar tre jakthelger i Januari och hoppas då självklart att få göra "fälttest" med jaktladdningen på 43grs och nedlägga någon dov eller gris :angry:

Dessa laddningar bör inte användas i något annat vapen än mitt pga risken för olyckor

Publicerat

Kul att följa din tråd!

Din Rem 700 som jag köpte av dig har börjat bra, med 4 grisar! :angry: Se om din nya fungerar som tänkt!

Publicerat
  • Författare

En bild på skönheten att avnjuta, tagen efter dagens inskjutning :rolleyes:

SN150216.jpg

A-frame hittad i skjutvallen, något tilltuffsad efter rejält motstånd i den frusna vallen

A-frameliten.jpg