Publicerat Oktober 8, 200817 yr I denna tråd tänkte jag köra lite bilder från några av mina besök på Cabelas i Dundee, Michigan. Första gången jag klev in i den 24 000 kvadratmeter stora butiken fick jag haksläpp så det small i golvet. Min polare sa åt mig att stå kvar vid ingången. Han skulle bara gå på toa, eller restrooms som dom kallar det over there. Efter några minuter är han tillbaka och rycker i min jacka: Du! du! du! Vet du att skithuset här är större än Johan Larssons butik? Vi var ju vana vid att handla hos vår lokala handlare och hade inte så mycket annat att jämnföra med. Denna värld som Cabelas erbjöd oss var något helt makalöst. Framför oss ungefär mitt i butiken stod ett 12-15 meter högt berg. Från detta berg kom ett vattenfall som rann ner i en liten bäck som ringlade runt i butiken. Små gångbroar mellan de olika avdelningarna fanns också. Ni får nog besöka www.cabelas.com och se deras bildspel från olika butiker för att få nån form av uppfattning om hur det är där. Men Cabelas har lyckats med sin slogan: Bringing the outdoors indoors! Jag har inte så mycket bilder från själva bågjaktsavdelningen. Hade helt enkelt inte tid att fota där utan sprang mest omkring och dreglade. Men för att göra en lång historia lite kortare så här i inledningen så säger jag bara: Skulle du nånsin hamna i Michigan så glöm inte att besöka Cabelas. Det finns inget i Sverige eller Europa som kan mäta sig med det. Så här ska en riktig jaktbutik vara.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Liter mer bilder. En samling trofebockar vid ingången och en av 5 spöställ på fiskeavdelningen. Totallängden för spöställena var ca 40 meter.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Treestanden och gömslena var uppsatta så man verkligen kunde studera dem ordentligt före ett köp. Conservation mountain är imponerande och ska helst ses på plats. Tyvärr så ger inte dessa foton rättvisa åt butiken.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Grizzlybjörnen var imponerande i sin storlek och vattenfallet syns på bilden.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Svartbjörn som plundrar ett bi samhälle. T.o.m bina var "uppstoppade" som satt i pälsen på björnen. 2 skoveltjurar som stångas oc hsen hade man inte nöjt sig med en varg och en myskoxe. Nä, en flock av varje skulle det vara. BIG IS BEAUTIFUL!!!!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare En vy från berget ut mot butiken. Det som var tråkigt var att det inte går att få en överblick med hjälp av foton. Bästa öveerblicken var när man satt på övervåningens restaurang och mumsade på en wapiti macka och såg ut över affären. Vidare finns där också ett akvarium på 246 000 liter, med sötvattenfiskar från hela USA i. Där snackar vi vattenskada om det skulle gå hål i den.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Första gången vi besökte staterna var 2001. Alla vet ju vad som inträffade den 11 september i USA. Vi kom dit den 25 september och säkerheten var rigorös på gränsen till vansinnig på flygplatsen i Detroit. Vård jaktkompis delade sedan ut en licens som ni kan se på bifogade bild. För dom av er som inte vet vad tagging betyder så kan jag säga att det är när man fäster en liten lapp från sin licens på det skjutna djuret. På så sätt har den licensen använts. Om du inte gör detta och fraktar en hjort på flaket så åker du dit för olaga jakt. No bag limit= Ingen begränsning på hur många du får fälla. En ganska rå licens egentligen. Men speglar sinnesstämningen i USA vid den tiden.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr MYCKET trevliga bilder Broder!.... förstår du dregglade!... .. de är i en sådan affär som man förstår lite av de där med tjejer å IKEA!.. ... skulle vara jätte nice å besöka den där "lilla" affären!.. MVh
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare MYCKET trevliga bilder Broder!.... förstår du dregglade!... .. de är i en sådan affär som man förstår lite av de där med tjejer å IKEA!.. ...skulle vara jätte nice å besöka den där "lilla" affären!.. MVh Ja, det är ju inte så dyrt att åka över till staterna idag. Kollade på biljettpriser och för runt 5500kr kommer man t.o.r Ska man ändå köpa mycket så finns det ju läge att köpa så man tjänar in biljettpriset i slutändan. Prisnivån ligger ju rejält under den svenska. Ännu billigare blir det om man kombinerar ett besök på cabelas med en veckas jakt. Då har man ju gjort två flugor på smällen så att säga.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Helt sanslöst .... ... only in American , som man brukar säga ! ... Dit vill jag åka !!!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Helt sanslöst .... ... only in American , som man brukar säga ! ... Dit vill jag åka !!! Jag med...jag med!! Om JS ger mej en av sina utlovade trutsmällar så att jag somnar innan vi ska på planet, så kan jag följa med oxo!!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Jag med...jag med!! Om JS ger mej en av sina utlovade trutsmällar så att jag somnar innan vi ska på planet, så kan jag följa med oxo!! Man blir ju liiiite sugen.. Ta lån på 50000€ o fara dit en sväng o handla en lastbil med grejer skulle inte vara helt fel.... huhu..
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Jisses, det var fräckt! Bara att få vara bland en så jaktvälvillig omgivning skulle kännas fantastiskt. Här hemma smyger man runt som en tjuv när man skall in eller ut från vapenavdelningen, och folk tittar lite misstänksamt åt en...
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Både Cabelas och BassPro är gigantiska! Även om BP är lite mindre.. Fast nu vill ju inte jag vara den trista men tänk på att man bara få ta in varor till ett värde av ca 1600:- (till Sverige). Resten måste man betala moms och tull för! Fast det går ju alltid att chansa att gå under den gröna inget att förtulla skylten. Men blir man kollad efter att ha passerat den så gissar jag att det kan bli extra dyrt!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Både Cabelas och BassPro är gigantiska! Även om BP är lite mindre.. Fast nu vill ju inte jag vara den trista men tänk på att man bara få ta in varor till ett värde av ca 1600:- (till Sverige). Resten måste man betala moms och tull för! Fast det går ju alltid att chansa att gå under den gröna inget att förtulla skylten. Men blir man kollad efter att ha passerat den så gissar jag att det kan bli extra dyrt! Oooooops! Då är man lite kriminell nu då! Har aldrig haft varor för mindre än 9000 spänn med mig hem. Man får packa upp allt och ta bort prislappar och kartonger, sen envist hävda att man köpt det i Sverige för just jaktbruk. Vi hade 2 gömslen och ett treestand med oss sist och en jäkla massa småprylar. Känner mig inte speciellt kriminell. Det räcker med att man ser ärlig ut i tullen och då brukar det gå bra. Vad ska man göra då vikten är så generös på flyget?. 2x32 kg plus 10 kg handbaggage. Man måste ju fylla det för att få valuta för biljetten.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Myskoxe och isbjörnar. Man kan ju bara tänka sig vad alla uppstoppningar har kostat på enbart detta Cabelas. Måste röra sig om miljonbelopp i dollar. Jag snackade med föreståndaren på Cabelas i Dundee och enligt honom var placeringen av den nyöppnade (2001) butiken väl vald. Enbart i sitt närområde finns det ca 700 000 jägare och fiskare. Så kundunderlaget är lite annorlunda jämnfört med Sverige. Tvivlar på att man skulle få en sån här butik att gå runt i Sverige. Cabelas har 28 butiker runt om i USA och en filial i Kanada. Genom att gå in på deras hemsida så kan du klicka på samtliga butiker och kunna se lite mer.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Jisses, det var fräckt!Bara att få vara bland en så jaktvälvillig omgivning skulle kännas fantastiskt. Här hemma smyger man runt som en tjuv när man skall in eller ut från vapenavdelningen, och folk tittar lite misstänksamt åt en... Jaktvänligt är bara förnamnet! Hela familjen är välkommen! Dom har speciella Deer weekends och runt Hallowen är det riktigt mycket partaj på Cabelas. Vi var där ett år under en Halloween och all personal var mer eller mindre utklädda. Riktigt festligt.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Home Depot är likande fast för byggarna, det kom till europa till slut ( Bauhouse eller hur det nu stavas) man kan ju hoppas att någon öppnar ett Cabelas Europe , kanske i Tyskland ...
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Vi har två i Wisconsin. En spritt ny affär utanför Milwaukee. Alla svenskar som kommer till mig åker dit en dag och shoppar sönder sig. Det är helt löjligt hur mycket prylar folk köper. lol
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Mest leksaker när man dör vinner!.... därför måste man ta en chopping resa till Cabelas!... MVh
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Lite mer bilder från Cabelas. Leopard som bråkar lite med babianer, Noshörning och Elk.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare I bäcken som flöt ut i butiken simmade regnbåge och öring omkring i.