Publicerat Oktober 12, 200817 yr Klart det ska handlas när man ändå är där! Tullen ska ägna sig åt att stoppa införsel av droger, illegala vapen och smuggling av människor som sedan far illa här i olika kriminella kretsar, inte hålla på att jävlas med folk som har köpt ett par kängor eller två för mycket...
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Författare Fast ni gör det ju inte lättare genom att tokhandla när ni är över, eller kör postorder på grejer han lika gärna hade kunnat ta hem till hyfsade priser!I många fall till lika bra priser eller ibland till och med bättre än vad postorderföretagen kan sälja dem för (frakt, moms och tull inräknat). Det må vara så, men i slutändan är den egna plånboken närmast. Hur du än räknar så blir det billigare att själv ta hem prylarna trots att alla avgifter läggs på. På vissa prylar förekommer vansinniga "sales" på och redan det låga USA priset kan vara nedsatt med 50%. Det inträffar ju mig veterligen aldrig i Sverige. Nu handlar man ju inte bågskyttegrejor som man handlar mat, men jag tror att verkligheten hinner ikapp många handlare i olika branscher. Det är inte längre svårt eller krångligt att göra beställningar från utlandet. Den tiden är förbi. Folk ser att det finns pengar att spara på att göra beställningsjobbet själv. De gånger vi beställt direkt från USA har det tagit mellan 5-10 dagar att ha grejorna hemma på posten. Garanti ärendena är inte heller nåt problem längre. Köper man från välrenomerade företag så är dom mycket hjälpsamma och framför allt snabba. För övrigt håller jag med Crowfear! Tullen ska inte jaga kängor utan knark!
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Klart det ska handlas när man ändå är där! Tullen ska ägna sig åt att stoppa införsel av droger, illegala vapen och smuggling av människor som sedan far illa här i olika kriminella kretsar, inte hålla på att jävlas med folk som har köpt ett par kängor eller två för mycket... Visst, det är också tullens jobb att leta droger, vapen och människor. Men där ingår även att stoppa smuggling av varor, vilket det är att ta in mer än vad man får utan att betala för sig! Om folk köper 2 par kängor när de är över är väl ok. Men de som åker över handlar ju för (tio)tusentals kronor.. Vilket de själva gärna påpekar! Sen blir de överraskade och griniga för att det finns regler som begränsar den privata importen av varor. Reglerna gäller alla, oavsett om du är privatperson eller handlare! En annan sak.. Att folk ber postorderföretagen om att kryssa i rutan för "Gåva" i tron på att man slipper svensk tull och moms är bara en myt! Gåvovärdet får inte vara mer än 500 SEK, är det över så ska tull och moms betalas på hela summan.. Det är väl ingen som beställer grejer för mindre än 500:-, så redan där spricker förhoppningarna för 99.9% av dem som beställer.
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Det jag imponeras av när jag ser dessa bilder är storleken på affären, jag menar det är ju inte bara cabelas som är gigantiskt stort utan kolla vilken stormarknad som hällst i usa med inriktning på någon nisch, så framstår ju våra ikea varuhus som små lagerlokaler. Sen är det väll klart att om man skulle vara där, så är det väll självklart att man skulle handla !!! //F.
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Författare Visst, det är också tullens jobb att leta droger, vapen och människor.Men där ingår även att stoppa smuggling av varor, vilket det är att ta in mer än vad man får utan att betala för sig! Om folk köper 2 par kängor när de är över är väl ok. Men de som åker över handlar ju för (tio)tusentals kronor.. Vilket de själva gärna påpekar! Sen blir de överraskade och griniga för att det finns regler som begränsar den privata importen av varor. Reglerna gäller alla, oavsett om du är privatperson eller handlare! En annan sak.. Att folk ber postorderföretagen om att kryssa i rutan för "Gåva" i tron på att man slipper svensk tull och moms är bara en myt! Gåvovärdet får inte vara mer än 500 SEK, är det över så ska tull och moms betalas på hela summan.. Det är väl ingen som beställer grejer för mindre än 500:-, så redan där spricker förhoppningarna för 99.9% av dem som beställer. Jo, jo. Men man får inte gå mot rött ljus heller! Folk handlar för större belopp just för att dom kan göra det. Det är som att segla på världshaven, man ska ha lite tur också!
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Författare Det jag imponeras av när jag ser dessa bilder är storleken på affären, jag menar det är ju inte bara cabelas som är gigantiskt stort utan kolla vilken stormarknad som hällst i usa med inriktning på någon nisch, så framstår ju våra ikea varuhus som små lagerlokaler. Sen är det väll klart att om man skulle vara där, så är det väll självklart att man skulle handla !!! //F. Vi måste göra en studieresa dit tror jag. Ta med STORA plånboken.
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Författare Att folk ber postorderföretagen om att kryssa i rutan för "Gåva" i tron på att man slipper svensk tull och moms är bara en myt!Gåvovärdet får inte vara mer än 500 SEK, är det över så ska tull och moms betalas på hela summan.. Det är väl ingen som beställer grejer för mindre än 500:-, så redan där spricker förhoppningarna för 99.9% av dem som beställer. Det har du helt rätt i. Det funkar inte att få hit det som gåva bara för att dom kryssar i "gåva" hos butiken. Ibland har det hänt att paket slunkit igenom tullen utan att några avgifter har lagts på det. Oftast före jul. Antar att de har så mycket att göra att man inte hinner behandla alla paket. Om man beställer så är det oftast större summor än 500 kr det handlar om. Bara portot är ju 80-120 dollar för ett paket, så det gäller ju att fylla det med innehåll för att sprida ut kostnaden.
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Nu vet jag ju inte hur många som kollat och jämfört priser mellan de svenska handlarna och Cabelas?? Gjorde en liten snabb genomgång på några prylar jag hittade på Bågjaktskatalogen: SlickTrick: Svenske handlaren var 96:- billigare Muzzy, 75-145 gr. (ej MX3 och MX4): Svenske handlaren var 60:- billigare Beman, MFX Team Realtree: Svenske handlaren var 146:- billigare/dussin RipCord, svart: Svenske handlaren var 190:- billigare Whisker Biscuit Deluxe QS: Svenske handlaren var 276:- billigare LoneWolf, Hang On: Svenske handlaren var 302:- billigare Totalt: 1070:- billigare än Cabelas bara på dessa 6 prylarna!! Då har jag räknat på att man vill ha hem grejerna på snabbast sätt från Cabelas, då lägger de på 45% på slutsumman som blir fraktavgiften.. + Tull och moms när de passerar Svenska gränsen. Visst kommer det till lite frakt inom Sverige från handlaren men långt ifrån några 1070:- !
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Författare Nu vet jag ju inte hur många som kollat och jämfört priser mellan de svenska handlarna och Cabelas??Gjorde en liten snabb genomgång på några prylar jag hittade på Bågjaktskatalogen: SlickTrick: Svenske handlaren var 96:- billigare Muzzy, 75-145 gr. (ej MX3 och MX4): Svenske handlaren var 60:- billigare Beman, MFX Team Realtree: Svenske handlaren var 146:- billigare/dussin RipCord, svart: Svenske handlaren var 190:- billigare Whisker Biscuit Deluxe QS: Svenske handlaren var 276:- billigare LoneWolf, Hang On: Svenske handlaren var 302:- billigare Totalt: 1070:- billigare än Cabelas bara på dessa 6 prylarna!! Då har jag räknat på att man vill ha hem grejerna på snabbast sätt från Cabelas, då lägger de på 45% på slutsumman som blir fraktavgiften.. + Tull och moms när de passerar Svenska gränsen. Visst kommer det till lite frakt inom Sverige från handlaren men långt ifrån några 1070:- ! Jo, Cabelas har dyra frakter. Vi har en annan leverantör som är billigare. Och snabbare än Cabelas! Cabelas ska man handla på när man kommer dit. Dom har aldrig varit billiga på att skicka varor då deras prislista baserar sig på procent av den summa man handlar för. På flera andra ställen är det U.S post taxa som gäller.
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Jo, Cabelas har dyra frakter. Vi har en annan leverantör som är billigare. Och snabbare än Cabelas!Cabelas ska man handla på när man kommer dit. Dom har aldrig varit billiga på att skicka varor då deras prislista baserar sig på procent av den summa man handlar för. På flera andra ställen är det U.S post taxa som gäller. Räknade på ett annat ställe som har USPS som fraktar grejerna. De hade dock i stort sett exakt samma priser som Cabelas. Tog inte med Treestandet eftersom det är lite dyrare att skicka, den har inte samma prislista som de små grejerna... Då sparar man 357:- på varorna & ca 200:- i frakt (inom Sverige) från svenske handlaren. Så jag måste ändå säga att de svenska handlarna ligger ändå rätt bra i kurs! Sedan kommer det alltid att finnas de som är billigare, så är det ju alltid.. Men man sparar inte så mycket som man tror..
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Författare Räknade på ett annat ställe som har USPS som fraktar grejerna. De hade dock i stort sett exakt samma priser som Cabelas.Tog inte med Treestandet eftersom det är lite dyrare att skicka, den har inte samma prislista som de små grejerna... Då sparar man 357:- på varorna & ca 200:- i frakt (inom Sverige) från svenske handlaren. Så jag måste ändå säga att de svenska handlarna ligger ändå rätt bra i kurs! Sedan kommer det alltid att finnas de som är billigare, så är det ju alltid.. Men man sparar inte så mycket som man tror.. Ja, det har du helt rätt i. Man ska beställa för stora summor och helst vara fler som delar portokostnaden om det ska bli besparingar. Jag messa precis och ska beställa ett 1 pinnars Tru glo rover av LH i norr. Såg hans sikte i Afrika och blev förtjust i det. Hoppas han har ett sånt hemma. Men slutkontentan av denna diskussion är att det är inte lönt att ta hem nån enstaka pinal från staterna. Portot för ett 6kg paket går på ca 70 dollar. Sen stiger det raskt med vikt och storlek på paketet. Att beställa hem ett sikte och lite fenor blir en förlust affär. Likaså att beställa hem för stora grejor som treestands och bågväskor. Där drar frakten lätt iväg i hundratals dollar.
Publicerat Oktober 13, 200817 yr Ja, det har du helt rätt i. Man ska beställa för stora summor och helst vara fler som delar portokostnaden om det ska bli besparingar. Jag messa precis och ska beställa ett 1 pinnars Tru glo rover av LH i norr. Såg hans sikte i Afrika och blev förtjust i det. Hoppas han har ett sånt hemma.Men slutkontentan av denna diskussion är att det är inte lönt att ta hem nån enstaka pinal från staterna. Portot för ett 6kg paket går på ca 70 dollar. Sen stiger det raskt med vikt och storlek på paketet. Att beställa hem ett sikte och lite fenor blir en förlust affär. Likaså att beställa hem för stora grejor som treestands och bågväskor. Där drar frakten lätt iväg i hundratals dollar. Ja, ett TruGlo Rangerover är grymt! Det småglöder hela tiden, så man behöver inte fundera på om siktpinnen syns eller inte om det blir dåligt ljus. Batterier behövs ju inte heller, det är en sån TFO (tritium.. nått).. Tunga och skrymmande saker (som gömslen, treestands och väskor) är som du säger bara att glömma, där är priset i Sverige bättre. Fast samtidigt så kan man ju gå ihop ett gäng och beställa från Svenska handlare och dela på frakten! En annan sak man kan göra är ju att fråga handlaren om han kan ta hem det man är ute efter. Oftast går det hur bra som helst, även om det man är ute efter inte tillhör ordinarie sortimentet!