Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenval - dilemma...

Featured Replies

Publicerat

Någon gång skall man väl klämma in första inlägget! (jag har sökt i detta forum men har inte hittat lösningen)

Hur som haver, nyligen tebax till sverige efter nästan 10 år utomlands och det enda jag har med mig hem är hagelbösorna. (tävlade i English Sporting & F.I.T.A.S.C)

Hamnade i skåne av alla ställen och står nu inför kaliberval...

Tidigare hade jag inte tvekat på en 30.06 eller kanske en 9.3x62 för älg, björn och allt annat som rör sig i norra sverige, men nu har jag ju hamnat i skåne.

Vad har jag att jaga då...

Rådjur, dov, kron och gris. Allt mindre faller för hagel! (jag älskar hageljakt)

Dock kommer rådjur och dov vara de primära måltavlorna om man ser till tillgången i mitt närområde!

Jag funderar på att ha en speciell grisbössa senare så den arten kanske faller ur... (som sagt, 9.3 lockar...)

Mitt dilemma då: Jag vill helst jaga med samma bössa, så många viltarter som möjligt, men inte skjuta sönder djuren eller ha något i klenaste laget.

(visserligen känner jag folk som har sänkt ett antal björnar med 6.5)

Dessutom tycker jag om att ligga på skjutbanan och skjuta ofta, vilket ställer krav på tillgång till jaktmatch. (fast det finns väl till nästan allt i dag?)

Så, vilken är den "grövsta" kalibern som ni kan rekommendera till rådjur?

Jag var sugen på 9.3x62 eftersom 9.6x66 verkar vara på väg ut. (har tittat på en ny Sako 85 Hunter), men denna är ju ingen höjdare till rådjur...

Jag vill inte ha någon 308 eller klenare, det har jag redan haft... men jag vill heller inte jaga kråkor med haubits om ni förstår vad jag menar :)

Jag tänkte lägga en större slant (30k-ish) på en bra bössa nu och känna mig nöjd i stället för att köpa två bössor som jag kommer att vara missnöjd med.

Lär dock inte få plats med någon bössa med pipbytessystem i den prisklassen...

Hjälp, tips, råd och allt annat mottages tacksamt!

(hoppas det inte blir en debatt-tråd i stilen klen vs. grov)

Publicerat

Tjena!

Jag körde 308 från 89-05 och det funkade bra till allt.

Men sen vart det mer grisjakt och då ville jag ha lite grövre men ändå inte obehagligt.

Så det blev en Blaser 8,57 js och en extra pipa 22-250 till predator jakt.

Men 22-250:n gjorde jag mej av med och skjuter idag allt från kråka till älg med 8,57:an och inget har gått i från mej ännu.

Så den kan jag rekomendera men det finns säkert andra åsikter.

Mvh

Publicerat

270WSM. Denna gör allt du vill och lite till................ :)

Publicerat

Jag hade valt en 308 om jag skulle gå på en bössa alternativt en 30-06 markant skillnad so man inte ens behöver mäta, är den tråkig så titta på 270win, skulle satsat på en bössa med utbytesystem och haft en 9,3 pipa i garderoben för gris, björn och älg.

Publicerat

Hej! välkommen till forumet :)

Jag skulle titta på en 300Wm/300WSM, slår med lätthet omkull allt vilt i sverige, går finfint att skjuta med både liggande och i bänk, Jaktmatch finns tillgängligt...Dessutom finns en uppsjö av kulor om du laddar själv eller har tänkt att börja nångång i framtiden.

Jag ångrar lite att jag gjorde mig av med den kalibern faktiskt :( , men när bössan den var kamrad i inte passade mina krav så kan det bli sådär <_<

Publicerat

Jag hade lite samma funderingar själv när jag valde studsare/kaliber. Det blev 30-06, vilket torde funka finfint till såväl älg, vildsvin och toppfågel.. Kan inte påstå att jag ångrar mig egentligen.. men prylbögeriet gör att jag ändå vill ha en bössa till varje ändamål <_<

Publicerat

Hade jag den budgeten skulle jag tveklöst köpa en Blaser R93 med två pipor. Varför inte en 9,3x62 och en 6,5x55 eller 223:P

Vaddå "tråkig kaliber" <_< det blir ju bara fånigt tycker jag att prata om en kaliber som tråkig, det är väl oerhört praktiskt med en kaliber som är kompetent och har ett stort utval när det gäller ammo?

Publicerat

Du vill inte ha någon 308 eller klenare men du vill inte heller jaga kråkor med haubits...en inte helt enkel fråga :)

Rådjur och dov som primärta viltarter! jag kan för mitt liv inte förstå varför du väljer bort en av de bästa för dina ändamål <_<

Fick jag bara ha en bössa av min 308 eller min 300H&H så blev det utan tvekan 308an som fick stanna.

Perfekt på skjutbanan och liksom dig har jag rådjur och dov som mina huvudsakliga viltarter med en och annan gris emellanåt.

Den har aldrig svikit mig hittills vara sig i skogen eller på banan.

/Micke

Publicerat

.30-06. Inget snack om saken.

Sen kan du få köpa min lätt beggade ZG-47 (52 år) för, ska vi säga 15 k? <_<

Ser man på detaljarbete m.m, borde den kosta det dubbla. Åtmindstone om man köpte en ny idag....

Seriöst, en nollsexa är vad du och egentligen resten av världen, skulle klara sig med!

Publicerat
Så, vilken är den "grövsta" kalibern som ni kan rekommendera till rådjur?

Jag tror inte det har så mycket med "grovleken" att göra egentligen, utan snarare om anslagshastighet och kulans utseende. Att skjuta rådjur med 9,3x62 borde inte alls vara några problem av den anledningen.

Om jag var du så skulle jag nog välja nåt så "tråkigt" (läs: vettigt) som en 308 Win, och sen skjuta mycket med den bössan och lära känna den ordentligt. Personligen övningsskjuter jag hellre och oftare med nåt klenare, så sannolikheten att jag övar med 308:an är större än vad den är med 9,3x62, och det gäller egentligen alla aspekter såsom rekyl och kostnad.

Skulle du en vacker dag ha anledning att skaffa nåt grövre så kan du alltid komplettera eller byta upp dig då. Men försök att basera det beslutet på din egen erfarenhet och inte vad nån annan säger till dig (för det finns nästan lika många förslag som det finns människor). Och börjar du sen handladda så får du ner kostnaderna ytterligare, friheten ökar, experimenterandet likaså, och antalet skjutna skott går automatiskt upp enkom av dessa anledningar. 1+1=8 i handladdningens värld :)

En orsak till att jag skriver ovanstående är att jag själv började min studsarbana med en 300 Win Mag, och sen dess har jag avverkat drygt 30 studsare i de flesta kalibrar från 22 LR till 460 Wby Mag. För egen del har jakten på klass 1-vilt varit ganska blygsam (summa två älgar till dags dato), så om jag rannsakar mig själv under senaste 7 åren så hade jag klarat mig mer än väl med en 6,5x55, och sparat många sköna tusenlappar...

Så jag tycker att du ska börja relativt lågt och jobba dig uppåt. Gör inte som jag och skaffa en studsare som överrumplar dig och får dig att spendera några år med att bli av med rekylrädslan <_<

Dr. Exabit ordinerar patienten:

- Vettig bössa i 308 Win

- Kikarsikte av god kvalité

- Kikarfästen och ringar av lika hög kvalisort

- 1 st. handladdningskit

Publicerat

Skulle nog valt 270 win som kaliber i någon trevlig bössa, funkar klockrent till det du beskriver..

Ruskigt mycket välkommen till Jaktsnack.se!

/ En som väljer hagelbössan framför studaren <_<

Publicerat

Om du som du skriver vill ha en billig kaliber att skjuta mycket på banan med så skulle jag välja 6,5/308 eller 30-06.

Vet inte hur det är på andra banor men på min hemmabana så supventionerar banan ammunitionen ganska mycket.

30 kr för en serie med 6,5 och 45 för en serie med 30-06 och 308.

Eller gör du som ja go skaffar en udda valfri kaliber, kommer på att det blir svindyrt att skjuta mycket på banan så du måste köpa ett handladdnings kit.

Det sistnämda är nog bra om man vill ladda o skjuta egna skott, har man inte tid eller ork att ladda så väljer man en av de subventionerade kalibrarna.

Från en som kommer att köpa handladdningskit

Lasse

Publicerat
/ En som väljer hagelbössan framför studaren :(

Ingen minns en fegis <_<:)

/Micke

Publicerat

På en sådan här fråga, på ett såpass stort forum som Jaktsnack, så lär du inte bli klokare av alla olika svaren...

Jag har skjutit Många rådjur med 9,3x62 och Lapuas Mega-kula och det har varit helt acceptabla, faktiskt rätt snygga resultat.

Skall man komplettera upp skåpet med en trygg kanon, att användas endast när hagelbössan inte duger, så är det en kaliber som gör jobbet, och ingen ifrågasätter dig i jaktlagen att du vare sig har med dig en för klen kaliber, eller att du skjuter sönder onödigt mycket.

Du får ett riktigt fint vapen för långt under din budget, och kan köpa på dig övningsammunition så du nästan skjuter slut pipan i stället.

Publicerat
  • Författare

Oj vad många trevliga svar man fick!

Detta verkar vara ett trevligt forum :D

Nu fick man lite att tänka på...

En bössa eller två bössor... Pipbytessystem eller separata. Grov vs. minde grov (skriver inte klen för att inte trampa någon på tårna B) )

Tack BäckaBengtson som uppmuntrar till en 9.3x62, jag är ju lite sugen... ;)

Tack för alla svar, nu skall jag fundera lite, känna på lite nya bössor, drömma lite om träffbilder för att sedan bestämma mig!

I morgon blir det hare och kanske en och annan gås som får smaka hagel.

(synd bara att det inte finns vettig lerduveammunition i sverige... men då startar jag väl en helt ny het diskussion här)

Tack!

Publicerat

"I morgon blir det hare och kanske en och annan gås som får smaka hagel.

(synd bara att det inte finns vettig lerduveammunition i sverige... men då startar jag väl en helt ny het diskussion här)

Du menar en lite tyngre laddad och mer påkostad trappatron? Köpt 28 grams trap och använt i några år nu, har skjutit ett antal gäss med dem och säkert ngt hundratal änder med dem.

Ang ditt kulvapenval så tror jag som så här att den dagen du finner DEN studsaren som talar till dej så blir kalibern i den samma mindre noga..

Mvh!

Publicerat

Skippa Blasern

Mitt råd, en Tikka eller Sako (Med valnötskolv givetvis) i den eminenta kalibern 6,5X55, funkar till allt, billig i skott, bra precision oftast. Sen lägger du resten av slantarna på en ruggigt bra kikare typ Zeiss belyst 4-12X56. Ladda bössan med Lapua Mega sen går varken rådjur, dov, räv, skogsfågel (Kanske byta till jaktmatch för just fågeln), gris, älg, eller björn säker.

De som snackar om stopping power, grovt hit å marginal dit tror jag snackar och inget annat. Erfarenhet visar att 6,5X55 fäller det du vill jaga med råge om du inte skuter dem i klövarna eller vingarna då <_<

Ska du jaga riktigt hårdskjutet vilt som tex en stor gris så skjut strax bakom bogarna istället.

Har en bekant som jagar älg med 6,5X55. De flesta i hans lag har 30-06 å en del har 375, 308, 8X57 osv. Han har skjutit lika många älgar som de andra och han har inte märkt någon skillnad alls under alla år det jagats med dessa kalibrar kontra hans 6,5

Publicerat
(hoppas det inte blir en debatt-tråd i stilen klen vs. grov)

Enda anledningen till att jag inte besvarar ovanstående... <_<

Och jag håller med trådskaparen. Det finns mycket att säga om olika kalibrar, men det mesta är redan sagt.

Publicerat
  • Författare
Du menar en lite tyngre laddad och mer påkostad trappatron? Köpt 28 grams trap och använt i några år nu, har skjutit ett antal gäss med dem och säkert ngt hundratal änder med dem.

Jag brukar skjuta med 28g 8:or och 36g 7.5:or och det är Sovereign (Hull) som gäller till lerduvor. (brukade smälla runt 10k duvor per år)

Jag har inte hittat någon jämförbar ammo i sverige än. Jag testade med Gyttorps bly 28:or (eller var det 24?) men jag nådde inte ens fram till mina duvor :o

Annars kör jag mest med 4:or som standard vid jakt.

Men här var det ju kula vi pratade om! <_<

Jag har nu en idé om vad jag skall testa. Sako 85 med en ordentlig kikare i någon vettig kaliber skulle kännas trevligt, men Blaser R93 har jag aldrig testat.

Jag vet dock att de har riktigt trevliga snälltrycken...

Blir nog att åka till vapenaffären snart och börja fingra och göra en "wish-list"

Publicerat

Med den budgeten hade jag köpt en Sako 85 med en Swarovski AV 3-10x42 utan att tveka.

85:an är dyr men man får allt som man vill ha det; bra rak stockning, bra magasin, anpassad lådlängd och allt är i trä och stål. Har beställt en .223, när jag provade en (förvisso en .30-06:a) i butik var det inget snack, den kändes helt rätt. När det handlar om en bössa jag ska ha i många år betalar jag hellre 15.000 för en jag är supernöjd med än 10 för en som fungerar men som inte har DET.

Om jag blir så nöjd som jag tror med min .223:a kommer jag byta min nuvarande CG .30-06:a mot en .308W 85:a som nästa projekt. Parbössor. <_<

Publicerat

Wizard.. Om du ids så vore det förbannat spännande med en presentation av dej under medlemstråden.. Vem är Wizard?

Skapa gärna en tråd där du berättar om ditt sportingskytte i England osv.. fått för mej att Engelsmännen skjuter helt olika oss själva och jag spricker av nyfikenhet här då du pluppat upp med all kunskap.. Annars kommer jag att köra den här tråden helt galet off topic <_<

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Wizard.. Om du ids så vore det förbannat spännande med en presentation av dej under medlemstråden.. Vem är Wizard?

Skapa gärna en tråd där du berättar om ditt sportingskytte i England osv.. fått för mej att Engelsmännen skjuter helt olika oss själva och jag spricker av nyfikenhet här då du pluppat upp med all kunskap.. Annars kommer jag att köra den här tråden helt galet off topic <_<

Mvh!

Will do...

Publicerat

Som du säkert märkt har du hamnat i ett forum där flertalet har fastnat för Sako och som de flesta har de svårt att släppa sin märkesfanatism. Jag tycker att du istället för att sikta in dig på ett speciellt märke, listar upp vad du har för krav t ex om bössan ska ha rak kolv, väga runt 3kg, ha pipbytessystem o s v och sen se vilken bössa som stämmer bäst in på dina krav. Det kan ju visa sig att en Sako inte egentligen stämmer in på vad du vill ha och att i efterhand försöka försvara sitt val är en form av kvalifiserat självbedrägeri.

Dollarn har ju gjort bössor från US väldigt billiga i dagsläget, bara som ett tips från en som har en tysk bössa... :D

Publicerat

Svammel :D

Jag har fastnat för Tikka :(

Sen verkar Mauser 03 vara en trevlig skapelse. Allergisk mot Blaser dock men det rä säkert inget fel på dem. ;)

Publicerat
Svammel :D

Jag har fastnat för Tikka :(

Sen verkar Mauser 03 vara en trevlig skapelse. Allergisk mot Blaser dock men det rä säkert inget fel på dem. ;)

Mauser 03 - trevlig kolvform, pipbytessystem och hög kvalitétsfaktor men tung/klumpig, dyr och osmidig säkring som man kan klämma tummen som faaan på. :(