Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenval - dilemma...

Featured Replies

Publicerat

Tycker Blaser funkar utmärkt, jag hade nog satsat på en pipbytar bössa om jag vore du, finns ju en del att välja på Blaser, Merkel, Sauer och Mauser. Köp en pipa i tex 270 win eller 8*57, om du inte vill ha de vanliga kalibrarna 6,5 eller 308 eller som du säger 9,3*62 som jag också har, men inte om du har anlag för rekylrädsla för då är det inget att ha, har jobbat bort min men tycker fortfarande inte om att skjuta min 9,3a i bänk. Stora fördelen med pipbytarsvängen är ju att du inte belastar din vapengaderob om du vill ha några andra kalibrar i framtiden. Något som redan är sagt är att det viktigaste är en bössa du trivs med och ett bra kikarsikte med bra fästen/ringar. Lägg minst hälften av dina 30 tusen på ringar och en bra kikare är mitt råd ! PS. Tikka gör jävligt bra och välskjutande bössor som inte kostar en förmögenhet.

Publicerat

Sakos trycke är också av mycket hög klass. Jag köpte min Varberger just för deras fina tryck, och idag är det nog Sako som har axlat den manteln.

Publicerat
Sakos trycke är också av mycket hög klass. Jag köpte min Varberger just för deras fina tryck, och idag är det nog Sako som har axlat den manteln.

Schults & Larssen skryter ju om att de har matchtryk på sina bössor. Du kan även välja mellan direkt och tryckpunkt. Blaser har sitt knäledstryck som en del gillar, andra hatar. Oavsett så har väl inte Sako ett tryck som står ut på nåt håll, ett bra tryck kort o gott.

Publicerat
  • Författare

Skall testa en Sako 85 nu samt en R93:a med snälltrycke, bara för att få en känsla på vad som skulle funka bäst för mig...

Nu skall en polare till Miami om några veckor för att fiska (och tydligen tror hans fru att de skall ha semester oxå...)

Hur som haver, han skall till Bass Pro Shops och har erbjudit mig att köpa mitt kikarsikte där.

(www.basspro.com)

Som jag nämnde innan så är jag sugen på att även jaga gris då de nästan springer runt knutarna här.

Vad tror ni om ett Leupold VX-III?

3.5-10x50

3.5'' EYE RELIEF

FOV = 29.9'-10.9'

MATTE

ILLUMINATED DUPLEX RETICLE

$739.99

Det borde väl ha ett tillräckligt bra ljusinsläpp?

Jag är övertyfad om att det kommer att vara bra till all annan jakt oxå.

Jag är riktigt sugen på vildsvin nu eftersom jag såg en sugga för några dagar sen springa över vägen i ett rasande tempo. Jag tyckte den var stor, polaren sade -"bara 90-100 kilo"

Verkar vara lite utmanande jakt!

Annars kan ni gärna få rekommendera mig andra sikten som de har. Jag vill helst inte skicka honom till en massa olika affärer då detta kan inkräkta på hans fiske! (eh.. semester...)

Tack på förhand!

Edit: Kanske skulle ha ställt denna frågan i "Optik" men eftersom jag redan hade startat tråden här...

Publicerat

Leupold VX-III är inte optimalt för mörka nätter eller kvällar. Visst fungerar det hjälpligt som vaksikte, men har du tänkt börja vaka gris på nätter och kvällar så skippa Leupold.

Publicerat
  • Författare
Leupold VX-III är inte optimalt för mörka nätter eller kvällar. Visst fungerar det hjälpligt som vaksikte, men har du tänkt börja vaka gris på nätter och kvällar så skippa Leupold.

Tack för det så jag inte slängde pengarna i sjön!

Publicerat
  • Författare
...Sen lägger du resten av slantarna på en ruggigt bra kikare typ Zeiss belyst 4-12X56.

De har inte den på Pro Bass Shops ;)

Jag köper helst inte det siktet i sverige... Det var ju lite skillnad på priserna i USA

Edit:

http://www.swfa.com/pc-8890-310-zeiss-3-12...ifle-scope.aspx

Inte direkt billigt där heller... $2,199.95

Publicerat

Jag använder en Sako 75 Hunter 9.3x62 till allt, smyg-, vak- och drevjakt. På den sitter en lågt monterad Zeiss Diavari V 1.5-6x42 med tyska ettan som är väldigt allround och passar väl in i min jakt.

Fungerar fint på 1.5x när jag går med hund/arna, brett fint synfält utan tubseende. På pass är avstånden oftast 20-100 meter då är 3x-6x lagom. På smygjakten är 6x fullt tillräckligt för att jag ska kunna skjuta ett säkert skott på en dovhjort som betar på 150-200 meter. Den vakjakt jag bedriver sker i anslutning till måne och/eller snö och har hittills inte känt behovet av varken en belyst eller en större kikare som är onödigt stor för jakt dagtid.

Man kan lösa det med snabbfäste och två kikare men där styr onekligen ekonomin en hel del.

Anledningen till att jag använder en Sako 75 är att den kolven passar mig otroligt bra, har nästan känslan som i en väl inpassad hagelbössa. Har jagat med följande kalibrar i kronologisk ordning; 8x57JS, 6.5x55, 9.3x57, 308w och nu 9.3x62. Hade provat ett par olika 9.3x62 och fått redligt med spö av dessa vapen men fick för mig att göra ett försök med Sako 75 eftersom kolven passar så bra. Mycket riktigt, rekylen är försumbar. Skjuter obehindrat 25-30 skott från bänk med t-shirt som enda dämpning mot axeln. Stående och liggande skytte är inte några problem heller.

Så mitt tips är att leta på en kolvtyp som du trivs med, sen väljer du kaliber.

Inte för att jag hjälpte dig så mycket kanske men nu är det iaf skrivet ;)

Publicerat
  • Författare
Jag använder en Sako 75 Hunter 9.3x62 till allt, smyg-, vak- och drevjakt. På den sitter en lågt monterad Zeiss Diavari V 1.5-6x42 med tyska ettan som är väldigt allround och passar väl in i min jakt.

Fungerar fint på 1.5x när jag går med hund/arna, brett fint synfält utan tubseende. På pass är avstånden oftast 20-100 meter då är 3x-6x lagom. På smygjakten är 6x fullt tillräckligt för att jag ska kunna skjuta ett säkert skott på en dovhjort som betar på 150-200 meter. Den vakjakt jag bedriver sker i anslutning till måne och/eller snö och har hittills inte känt behovet av varken en belyst eller en större kikare som är onödigt stor för jakt dagtid.

Man kan lösa det med snabbfäste och två kikare men där styr onekligen ekonomin en hel del.

Anledningen till att jag använder en Sako 75 är att den kolven passar mig otroligt bra, har nästan känslan som i en väl inpassad hagelbössa. Har jagat med följande kalibrar i kronologisk ordning; 8x57JS, 6.5x55, 9.3x57, 308w och nu 9.3x62. Hade provat ett par olika 9.3x62 och fått redligt med spö av dessa vapen men fick för mig att göra ett försök med Sako 75 eftersom kolven passar så bra. Mycket riktigt, rekylen är försumbar. Skjuter obehindrat 25-30 skott från bänk med t-shirt som enda dämpning mot axeln. Stående och liggande skytte är inte några problem heller.

Så mitt tips är att leta på en kolvtyp som du trivs med, sen väljer du kaliber.

Inte för att jag hjälpte dig så mycket kanske men nu är det iaf skrivet ;)

Bra inlägg!

Inpassningen är det som gör skillnaden, inte kaliber, sikte eller skostorleken!

Anledningen till att jag lutar åt en Sako 85 är att jag helst vill ha en helt ny bössa. Känner jag mig själv lär jag modifiera den tills den sitter som en handske.

Krävs drastiska förändringar så kanske man lägger originalkolven åt sidan och börjar med en annan, fast jag har ju inte direkt tänkt sälja bössan. Den skall ju in/an-passas!

Fast visst tar det emot lite när man sätter såg/fräs/slipmaskin eller dyl i kolven första gången...

...fast ingen kommer ihåg en fegis! (sen kan man ju alltid lämna in prylarna till någon som kan detta på riktigt...)

Publicerat

Kan tillägga att jag haft två belysta Zeiss tidigare, en 2.5-10x50 och en 3-12x56. Men ansåg inte att mina kvällar/nätter på grisåteln vägde upp merkostnaden för att ha ett belyst riktmedel. Med tyska ettan klarar jag mig utmärkt, än så länge kanske ska sägas.

Det jag har idag kostade 5000:-, knappt använt. En belyst är ju minst det dubbla.

Publicerat
Skippa Blasern

Mitt råd, en Tikka eller Sako (Med valnötskolv givetvis) i den eminenta kalibern 6,5X55, funkar till allt, billig i skott, bra precision oftast. Sen lägger du resten av slantarna på en ruggigt bra kikare typ Zeiss belyst 4-12X56. Ladda bössan med Lapua Mega sen går varken rådjur, dov, räv, skogsfågel (Kanske byta till jaktmatch för just fågeln), gris, älg, eller björn säker.

De som snackar om stopping power, grovt hit å marginal dit tror jag snackar och inget annat. Erfarenhet visar att 6,5X55 fäller det du vill jaga med råge om du inte skuter dem i klövarna eller vingarna då ;)

Ska du jaga riktigt hårdskjutet vilt som tex en stor gris så skjut strax bakom bogarna istället.

Har en bekant som jagar älg med 6,5X55. De flesta i hans lag har 30-06 å en del har 375, 308, 8X57 osv. Han har skjutit lika många älgar som de andra och han har inte märkt någon skillnad alls under alla år det jagats med dessa kalibrar kontra hans 6,5

Var det inte du som sålde på mig en hoper kronammo och lapua mega 6,5or? :P

Glatt överaskad att finna denna hyllning till 6,5an från dig på forumet.

Före detta 6,5 skytt numera 30-06. Samlar till ny bakkappa.

MVH

H

Publicerat
Tycker Blaser funkar utmärkt, jag hade nog satsat på en pipbytar bössa om jag vore du, finns ju en del att välja på Blaser, Merkel, Sauer och Mauser. Köp en pipa i tex 270 win eller 8*57, om du inte vill ha de vanliga kalibrarna 6,5 eller 308 eller som du säger 9,3*62 som jag också har, men inte om du har anlag för rekylrädsla för då är det inget att ha, har jobbat bort min men tycker fortfarande inte om att skjuta min 9,3a i bänk. Stora fördelen med pipbytarsvängen är ju att du inte belastar din vapengaderob om du vill ha några andra kalibrar i framtiden. Något som redan är sagt är att det viktigaste är en bössa du trivs med och ett bra kikarsikte med bra fästen/ringar. Lägg minst hälften av dina 30 tusen på ringar och en bra kikare är mitt råd ! PS. Tikka gör jävligt bra och välskjutande bössor som inte kostar en förmögenhet.

Instämmer. Fundera först igenom vilken typ av jakt du kommer att bedriva, vid rörlig jakt är en lätt smidig studsare att föredra (ex. Blaser R93 och Merkel KR1). Fundera sedan igenom vilka egenskaper du vill att vapnet ska ha (magasinlösning, säkring, kikarmontage, trä- eller syntetstock etc.) Som SuNe skriver blir man ganska mör med några smällar med 9,3x62 i bänk med en så lätt bössa, men fristående är det inga större problem. Hur mycket du bör lägga på kikarsiktet beror på vilken typ av jakt du ska bedriva. För jakt i svagt ljus kan det nog vara vettigt som SuNe skriver att lägga uppemot hälften av 30 kkr på kikarsiktet och kikarfästet, ställer du inte så stora krav på ljuskänslighet kan det räcka med 7-9 kkr för ett bra kikarsikte med montage.

Själv skulle jag rekommendera Blaser R93 om du vill ha syntetstock och Merkel KR1 om du önskar trästock.

Publicerat

Som du säkert märkt får du rekomendationer i massor som basserar sig på personliga preferenser som i många fall inte kan motiveras med nåt annat än ren märkesfixering. Om du ska hitta DIN bössa ska du först fundera ut hur du kommer att använda bössan och vilka finesser som är viktiga för dig. Sen åker du runt till några vapenhandlare och tittar/känner på bössor innan du bestämmer dig. Hör nu inte för mycket på vad handlaren rekomenderar för han rekomenderar alltid de bössor han tjänar bäst på eller de som han vill bli av med.

Därefter kan du fundera på kikare o montage men betänk att en pipbytarbössa kräver fler kikare och demonterbart montage. Vissa fabrikat är ordentligt dyra på montagen så det är faktiskt en faktor att ta i beräkning. På andra fabrikat kan faktiskt ett pipsett kosta som en hel bössa. Den största fördelen med pipbytarsystem är om man vill komma runt begränsningen i vapengardroben.

Publicerat
  • Författare
Som du säkert märkt får du rekomendationer i massor som basserar sig på personliga preferenser som i många fall inte kan motiveras med nåt annat än ren märkesfixering. Om du ska hitta DIN bössa ska du först fundera ut hur du kommer att använda bössan och vilka finesser som är viktiga för dig. Sen åker du runt till några vapenhandlare och tittar/känner på bössor innan du bestämmer dig. Hör nu inte för mycket på vad handlaren rekomenderar för han rekomenderar alltid de bössor han tjänar bäst på eller de som han vill bli av med.

Därefter kan du fundera på kikare o montage men betänk att en pipbytarbössa kräver fler kikare och demonterbart montage. Vissa fabrikat är ordentligt dyra på montagen så det är faktiskt en faktor att ta i beräkning. På andra fabrikat kan faktiskt ett pipsett kosta som en hel bössa. Den största fördelen med pipbytarsystem är om man vill komma runt begränsningen i vapengardroben.

Jo och jag tackar för alla rekommendationer jag har fått!

Alla har vi olika smak och tycke också...

Jag har nu varit och fingrat lite men det jag saknar är möjligheten att få provskjuta.

När jag har köpt nya hagelbössor har jag alltid provskjutit bössan innan jag bestämmer mig. (sen har jag tydligen sålt tillbaka bössorna senare, men jag hade ju ändå chansen att testa dem)

Jag gillar Sako bössorna men de är lite korta tycker jag, dock är det snabbt avklarat med lite mindre modifikation.

Varför har t ex Sako inte justerbar kolvkam som standard??? Det är ju nästan ett krav i dag med så pass höga sikten/montage många använder i dag.

Jag satte ett Zeiss 56mm på en Sako 85 Hunter och det var inte en trevlig anläggning utan kolvkam. (så där lär det kosta mer på en gång...)

Jag tittade på pipbytessystem också och vart demonstrerad system som man skulle kunna byta såååååå snabbt på... Varför?

Är det någon som har med sig flera pipor i skogen och är beredd på att byta pipa om det kommer ett annat djur? Nej, tror inte det. (rätta mig om jag har fel!)

Jag vill ha en bössa som täcker allt jag vill jaga, man kan ju alltid variera vilken typ av kula/laddning man har och därmed reglera kraft osv.

(dock får man ha koll på de olika kulbanorna, men jag skjuter sällan över 80 meter vad gäller högvilt.)

Dock efter rekommendationer här så lutar jag nog åt en Sako 85 Hunter Laminate 9.3x62 + ställbar kolvkam + belyst kikare modell dyrare samt bipod.

Jag hoppas att en bipod kommer att motverka att en så pass lätt bössa kan bli lite "top heavy" med ett stort kikarmontage.

Sen får vi se vad jag kommer att skylla på när jag skjutit min första bom! ;)

To be continued...

Publicerat

en i jaktlaget har i år skjutit dom flesta rådjuren med 9,3*62 tro det eller ej, men dom har varit hela och fina.. ;)

Publicerat

Alltså för att smyga omkring och skjuta rådjur är väl 9,3 väl grovt, finns betydligt bättre allroundcalibrar typ 30-06 eller 308w som fortfarande fäller vilken gris som helst.

Har ju iofs en R93 i 9,3*62 själv som gör jobbet aldeles utmärkt på de 2 älgar som hunnit stupa för den och jag har inga problem med trycke, magasin på den (det många som INTE äger en blaser klagar på). Men till rådjur,bäver och kanske nåt rävlockpass kommer jag nog att skaffa mig en 6,5*55 pipa och sälja min 220Swift (den är lite SNABB för rådjuren :D ). Dessutom blir det ju billigare att övningsskjuta stora mängder på älgbanan med 6,5... Har iofs inget med ditt val att göra men jag har personligen lite svårt för Sakos prisbild (Ja kom med BLASER ÄR DYRA snacket men det är i alla fall nåt som ingen annan har) Tikka gör ju i princip samma bössa för halva pengen nästan. det som skiljer är en låsklack, magasinkapacitet och att du inte kan tömma bössan säkrad och gummi på kolven. Hade själv en T3 SS 30-06 innan och det är en kanonbössa för det priset. Men snabbfästat på blasern, plus att jag varit skidskytt och gillar rakrepetering gjorde att jag inte kunde hålla mig :D:P

I slutändan är det ju ändå du som ska jaga med bössan.... Lycka till!

Publicerat
  • Författare
Alltså för att smyga omkring och skjuta rådjur är väl 9,3 väl grovt, finns betydligt bättre allroundcalibrar typ 30-06 eller 308w som fortfarande fäller vilken gris som helst.

Jag jagar även älg, björn, dov och har tänkt att börja med kron och gris! :D

Har haft 6.5, 308 och 30.06 men vill ha lite tyngre nu.

Publicerat
Jo och jag tackar för alla rekommendationer jag har fått!

Alla har vi olika smak och tycke också...

Jag har nu varit och fingrat lite men det jag saknar är möjligheten att få provskjuta.

När jag har köpt nya hagelbössor har jag alltid provskjutit bössan innan jag bestämmer mig. (sen har jag tydligen sålt tillbaka bössorna senare, men jag hade ju ändå chansen att testa dem)

Jag gillar Sako bössorna men de är lite korta tycker jag, dock är det snabbt avklarat med lite mindre modifikation.

Varför har t ex Sako inte justerbar kolvkam som standard??? Det är ju nästan ett krav i dag med så pass höga sikten/montage många använder i dag.

Jag satte ett Zeiss 56mm på en Sako 85 Hunter och det var inte en trevlig anläggning utan kolvkam. (så där lär det kosta mer på en gång...)

Jag tittade på pipbytessystem också och vart demonstrerad system som man skulle kunna byta såååååå snabbt på... Varför?

Är det någon som har med sig flera pipor i skogen och är beredd på att byta pipa om det kommer ett annat djur? Nej, tror inte det. (rätta mig om jag har fel!)

Jag vill ha en bössa som täcker allt jag vill jaga, man kan ju alltid variera vilken typ av kula/laddning man har och därmed reglera kraft osv.

(dock får man ha koll på de olika kulbanorna, men jag skjuter sällan över 80 meter vad gäller högvilt.)

Dock efter rekommendationer här så lutar jag nog åt en Sako 85 Hunter Laminate 9.3x62 + ställbar kolvkam + belyst kikare modell dyrare samt bipod.

Jag hoppas att en bipod kommer att motverka att en så pass lätt bössa kan bli lite "top heavy" med ett stort kikarmontage.

Sen får vi se vad jag kommer att skylla på när jag skjutit min första bom! :D

To be continued...

Själv har jag fingrat på och provskjutet massor av bössor och just Sako är ett märke som inte satt nåt djupare spår hos mig. 85:an har jag inte än skjutet med än men föregångaren (75:an) och just de saker som jag klagade på lär de förbättrat på 85:an (rackig slutstycksgång, osäker matning och krokig kolv). Det finns andra nackdelar med Sako (men de kommer du nog på själv) däremot få fördelar gentemot andra märke men som sagt, var-o-en är salig i sin tro och det viktigaste är ju att man trivs med sin bössa. En fördel kom jag förresten på, Sakon ingår i den stora Berettafamiljen vilket ger ekonomiska muskler för framtida modeller.

Publicerat

Tycker man om de flesta jakter och jagar flera dagar i veckan så tycker jag det är dåligt med bara ett allroundvapen. Just nu har jag bara en allroundstudsare (som funkar perfekt för drevjakter och rörlig jakt) igång i mitt vapenskåp och jag tycker det suger, med det funkar halvdant till de mesta.

Otroligt mycket bättre att ha ett vapen för ex:

rörlig jakt/drevjakter & smygjakt

Vakjakt/toppjakt

Älgjakt/Björnjakt

m.m.

Bara mina egna åsikter.