Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Treestand och gömslen..

Featured Replies

Publicerat

Jag vet att treestands och gömslen diskuterats tidigare men jag kan ändå inte låta bli att öppna en ny tråd.

Dessa två uppfinningar är rätt underskattade av svenska jägare (och fotografer) av någon anledning.

Kanske för att man inte vet så mycket om dem och tror att de är svåra att handskas med, va vet jag..

Men jag måste säga att det är något av det bästa jag testat i jämförelse med fasta träbyggnationer! ;)

Ett gömsle fäller man upp på några sekunder, man sitter i lä och i skydd från regn och rusk!

En liten jaktkoja som väger ca 10 kg.

Med hjälp av ett treestand klättrar du uppför trädet till den höjd du vill ha.

Eller hänger den och klättrar med hjälp av en stege eller trädgrenar upp till plattformen.

Man kommer ut ur djurens synfäl samtidigt som vittringen blåser bort och ligger inte i markhöjd.

En sele krävs dock så man inte trillar ner i stridens hetta eller om man råkar somna. :(

Övriga fördelar:

Båda varianterna bär man på ryggen som en ryggsäck.

Man slipper bygga fasta pass i massiva träkonstruktioner som ändå murknar inom ett par år.

Jakten blir mer effektiv! Placera någon av varianterna där djuren verkligen är, inte där man hoppas på att de kommer!

Jag har alltid trott att egen import från tex. Cabelas på sånna grejer var billigare än i Sverige.

Så jag blev lite paff igår när jag upptäckte att jag hade fel.. :D

• Svar 62
  • Visningar 12,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Intressant faktiskt med tree stand :D

Publicerat
  • Författare
Intressant faktiskt med tree stand ;)

Ja, man får se helt andra delar av jaktmarken som man tidigare har missat på grund av att man inte orkat släpa dit ett "vanligt" torn! :D

Publicerat

Jag jagar nästan bara från treestand av sk hang on typ eftersom climbing treestands kräver raka träd som telefonstolpar och det har vi inte så myckat av i västra Wisconsin utan träden är mest ek och lönn mm. Det absolut bästa hang on stand tillvärkaren idag är lonewolf som gör sina stand i aluminium och man använder climbing sticks med dom. Dom är lätta att bära, tysta och enkla att sätta upp. Enda nackdelen är att dom är mycket dyrare än allt annat på marknaden men har man en gång använt ett lone wolf stand så vill man alldrig använda något annat. Kvaliteten på dom här standen är helt sjuk plus att det spelar ingen roll hur trädet lutar utan man kan sjustera både sitsen och fot plattformen enkelt och snabbt.

Jag använder alpha modellen

http://www.lonewolfstands.com/

Publicerat
  • Författare

Inte dumt att få lite feedback från någon som jagar på "heltid" från treestand!

Det är just LoneWolf's grejer jag själv testat då de har en handlare här i Sverige..

Den helgjutna aluminium plattformen är faktiskt i en klass för sig!

Både när det gäller att föra så lite oväsen som möjligt (inget ihåligt plingande som de med rörprofiler) + att halkrisken är obefintlig.

Även justeringsmöjligheterna är bra som du skriver!

Fast det man ska tänka på om man kör med den klättrande varianten är att trädet smalnar av högre upp..

Så man bör spänna fast plattformen med en viss lutning "innåt" mot trädet innan man börjar klättra.

Det jämnar ut sig när man kommit en bit upp. :D

Men man lär sig av misstagen.. ;)

Publicerat

här har ni mitt treestand! köptes hos Svante Nilsson Uppsala! 995:- lite tungt å svår monterat ensamen! men väl där!. mycket stabilt och man kommer upp 3,5-4m

MVh

post-1257-1223919707_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
här har ni mitt treestand! köptes hos Svante Nilsson Uppsala! 995:- lite tungt å svår monterat ensamen! men väl där!. mycket stabilt och man kommer upp 3,5-4m

MVh

Jo, det verkar ju inte va nått man hänger på ryggen och knallar iväg med.. ;)

Ett sånt Alpha Hang On som Ka Swe använder verkar bara väga 6 kilo.

Publicerat

ASAT pro du har så rätt så.. Ett klättrande tree-stand är på inköpslistan nästefter en APAbåge.. Innan säsongen så byggde en polare o jag en massa trätorn där vi tyckte det såg bra ut osv osv osv.. Sen när säsongen började så försvann djuren ifrån dessa platser som då blev värdelösa. O sen efter att säsongen börjat så känns det ju inge roligt att bygga torn osv utan man vill ju jaga då.. Skulle jag haft ett smidigt klättrande treestand så skulle jag säkert fått några djur denna säsong. Men icke. Dom kostar ju tyvärr en del om man ska ha det man vill ha i vanlig ordning.. :/

;)

mvh C-A som är helt inne på samma spår.

Publicerat

Jag skulle passa mig för ett klättrande tree stand ifall ni inte bara jagar i tall skog. Man får så mycket mera valmögligheter i vilka träd man ska sitta i ifall man använder ett hangon stand och använder man climbing sticks så går det lätt och fort att komma upp också plus att climbing sticksen som lonewolf gör sätts ihop med standset så att man kan hänga allt på ryggen när man knatar ut i skogen

Publicerat
  • Författare
Jag skulle passa mig för ett klättrande tree stand ifall ni inte bara jagar i tall skog. Man får så mycket mera valmögligheter i vilka träd man ska sitta i ifall man använder ett hangon stand och använder man climbing sticks så går det lätt och fort att komma upp också plus att climbing sticksen som lonewolf gör sätts ihop med standset så att man kan hänga allt på ryggen när man knatar ut i skogen

Jo, det är ju klart!

Man har ju inte alltid spikraka och kvistfria tallar att klättra i..

Dessa "sticks" verkar funka riktigt bra!

Det är ju bra med dessa kortfilmer så man verkligen ser hur allt funkar.. :D

ka_swe:

Vad tror du om en sån Assassin, den miniplattformen de har?

Den om något verkar ju smidigt!

Publicerat
Jo, det är ju klart!

Man har ju inte alltid spikraka och kvistfria tallar att klättra i..

Dessa "sticks" verkar funka riktigt bra!

Det är ju bra med dessa kortfilmer så man verkligen ser hur allt funkar.. :D

ka_swe:

Vad tror du om en sån Assassin, den miniplattformen de har?

Den om något verkar ju smidigt!

ja den är smidig ifall man ska gå långt och man har en kroppsbyggnad som en käring.

Alvarligt tallat så är alphan mycket bättre för plattformen man står på är mycket större så man kan ställa sig up och få mera skjutvinklar. Jag har provat små hangons och jag har alldrig gillat dom för att det känns som man ska falla av hela tiden. fan det är ju knappt så kängorna får plats

Publicerat
  • Författare
ja den är smidig ifall man ska gå långt och man har en kroppsbyggnad som en käring.

Alvarligt tallat så är alphan mycket bättre för plattformen man står på är mycket större så man kan ställa sig up och få mera skjutvinklar. Jag har provat små hangons och jag har alldrig gillat dom för att det känns som man ska falla av hela tiden. fan det är ju knappt så kängorna får plats

haha.. Ja, den verkar ju inte vara byggd för några 45or, tror den hade en lite lägre vikt limit också än de större plattformarna.. ;)

Men man ska tydligen kunna "hänga" lite käckt i selen som följer med.

Fast det är nog inget man står en hel dag uppe i, utan bara kortare pass.

Alphan kan man ju skjuta både ståendes och sittandes ifrån utan problem!

Publicerat

Jag har beställt två alpha hangon till så nu när jag har folk som hyr min stuga får alla låna alpha hangons. Dom är ju sjukt sköna att sitta i också

Publicerat

Just det där med att välja klättrande treestands om man bara har tallskog.. Jag förstår resonemanget, men just i mina jaktmarker så finns det massor med bra träd på bra platser där det går finfint att använda klätterstand. Mycket tall, mycket gran utan kvistar ner i osv osv. O massa hala raka aspar eller vad det är som man iofs ska passa sig noga för.. men det finns verkligen bra med träd. Så när jag skaffar treestand så blir det en verkligt mobil grej som man inte behöver hålla på o fästa i trädet osv osv osv.. Sådant är jobbigt i min värld ;)

mvh

Publicerat
Just det där med att välja klättrande treestands om man bara har tallskog.. Jag förstår resonemanget, men just i mina jaktmarker så finns det massor med bra träd på bra platser där det går finfint att använda klätterstand. Mycket tall, mycket gran utan kvistar ner i osv osv. O massa hala raka aspar eller vad det är som man iofs ska passa sig noga för.. men det finns verkligen bra med träd. Så när jag skaffar treestand så blir det en verkligt mobil grej som man inte behöver hålla på o fästa i trädet osv osv osv.. Sådant är jobbigt i min värld <_<

mvh

Hmmm alpha hangon är mycket mera mobilt än ett klättrande stand och jag kan garantera att det går lika fort att sätta upp som ett klättrande tree stand och det är super enkelt att sätta upp.Nästan alla på våran klubb som går mycket i skogen med sina stands använder alpha hangons för att dom är så lätta och mobila.

Publicerat

Kan inte förstå det.. Faktiskt. Finns det någon videosnutt som du känner till så skicka gärna länk så jag får se det med egna ögon.. <_<

Publicerat

Kolla på deras hemsida och se ifall dom har några videos. Tro mig för mig får du köpa vad du vill jag menar du kan ju köpa en tree lounger ifall du vill men ifall man ska gå en bit och sen kunna sitta i vilket träd som helst utan att behöva hugga eller såga av en massa grenar plus att sätta upp standset så ljudlöst som mögligt så är alphan bäst enligt min mening.

Publicerat

En sits jag skulle gilla är ju t.ex Alpha sit & climb.. ?

Publicerat

yup säkert en bra grej men inte lika tyst att bära genom skogen plus att du får inte samma valmöglighet på träd och vinklar ifall du har många krokiga träd plus att den väger mer. Men smaken är som baken ......

Publicerat

Men, bekväm. och mina småmarker där det handlar om 300 meter promenad, max till pass så borde jag ju orka klänga på en sån? ^^

Publicerat
Men, bekväm. och mina småmarker där det handlar om 300 meter promenad, max till pass så borde jag ju orka klänga på en sån? ^^

ok men 300 meter kommer man i ett helt annat läge. Jag använder mina stands på många olika marker plus att ibland är det lång bit att gå plus väldigt kuperad terräng.

Publicerat

jo kan förstå det, men med min situation så tror jag inte att extra vikt stör mig så värst. Har förstått att dessa tingestar inte är så tunga?

Men redan i Sveriges landskap där dom bra passen kanske ligger 1 eller kanske 2 km från närmsta skogsväg, där kan jag förstå om man börjar titta på ett smidigare alternativ.. men som sagt, Åland är Åland och här finns alltid snudd på bilväg fram till pass. <_<

Publicerat

Jag använder ett treestand an aluminium model och kan bara säga att den är kanon, kan inte förstå varför dom inte är mera populära i Sverige, speciellt om du jagar där du har mycket tall, under kalkon jakten så anväder jag nästan jämt i ett gömsle som är som ett litet kupoltält vilket är lätt att bära med sig, och det tar bara 10 sec att fälla upp.

Publicerat
  • Författare
Jag använder ett treestand an aluminium model och kan bara säga att den är kanon, kan inte förstå varför dom inte är mera populära i Sverige, speciellt om du jagar där du har mycket tall, under kalkon jakten så anväder jag nästan jämt i ett gömsle som är som ett litet kupoltält vilket är lätt att bära med sig, och det tar bara 10 sec att fälla upp.

Ja du Johan, den som det visste!

I USA är ju jakt med både treestand och gömsle (blinds) väldigt populärt!

Men svenske jägaren börjar nu förstå att prylarna ni använder i USA inte är så dumma, att de faktiskt går att änvända här i Sverige också.

Kamouflage är ju en annan grej.

Sånt har ju bara varit accepterat sista 5 åren, väldigt många använder fortfarande helgrönt som camo..

Publicerat
Ja du Johan, den som det visste!

I USA är ju jakt med både treestand och gömsle (blinds) väldigt populärt!

Men svenske jägaren börjar nu förstå att prylarna ni använder i USA inte är så dumma, att de faktiskt går att änvända här i Sverige också.

Kamouflage är ju en annan grej.

Sånt har ju bara varit accepterat sista 5 åren, väldigt många använder fortfarande helgrönt som camo..

Högintressant tråd.

Jag har själv surfat runt och försökt hitta ett hang on tree stand som passar mig som inte är bågjägare, men det verkar svårt att uppfylla all krav som är:

*Hyfsat låg vikt dvs åtminstone en bit under 25 pound. Med andra ord aluminiumkonstruktion.

*Inga lösningar där man skruvar i trädet (t ex API Outdoor)

*Någon form av levelingmöjlighet, så att man inte får sitta framåtlutande. Men det kanske inte behövs?

*Tyst om man ändrar position.

*Shooting bar/gun rest

*Armstöd

*Helst rätt så stort avstånd mellan sits och benstöd då jag har långa ben.

Det närmsta jag kommit i mitt letande är :

1. Big Dog.