Publicerat Oktober 22, 200817 yr Högintressant tråd. Jag har själv surfat runt och försökt hitta ett hang on tree stand som passar mig som inte är bågjägare, men det verkar svårt att uppfylla all krav som är: *Hyfsat låg vikt dvs åtminstone en bit under 25 pound. Med andra ord aluminiumkonstruktion. *Inga lösningar där man skruvar i trädet (t ex API Outdoor) *Någon form av levelingmöjlighet, så att man inte får sitta framåtlutande. Men det kanske inte behövs? *Tyst om man ändrar position. *Shooting bar/gun rest *Armstöd *Helst rätt så stort avstånd mellan sits och benstöd då jag har långa ben. Det närmsta jag kommit i mitt letande är : 1. Big Dog. Det närmsta jag kommit i mitt letande är: 1. http://www.bigdogtreestands.com/ 2.http://www.gorillatreestands.com/ + komplettering med lös shooting bar t ex från Cabelas eller BassPro. 3. http://www.lonewolfstands.com/ + komplettering med lös shooting bar + att man ev. även använder en sits med armstöd ovanpå t ex Summit Trophy Chair Det vore intressant att höra vilka märken ni prövat och vilka erfarenheter ni har.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr här har ni mitt treestand! köptes hos Svante Nilsson Uppsala! 995:- lite tungt å svår monterat ensamen! men väl där!. mycket stabilt och man kommer upp 3,5-4mMVh Haha! Man kan skjuta nalle i skallen uppifrån om nalle börja klättra upp på trädstammen.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Jag använder ett treestand an aluminium model och kan bara säga att den är kanon, kan inte förstå varför dom inte är mera populära i Sverige, speciellt om du jagar där du har mycket tall, under kalkon jakten så anväder jag nästan jämt i ett gömsle som är som ett litet kupoltält vilket är lätt att bära med sig, och det tar bara 10 sec att fälla upp. Ground blind av modell tält är nog bra i sig och vid rätt tillfällen, dock vet jag att vid rådjursjakt är dessa svåra att använda, det behöver stå uppställt ganska länge altså inte något man sätter upp på natten och jagar i på morgonen, rådjuret skyggar direkt för dem om man inte lyckas dölja dem bra förstås, en annan nackdel som jag märkt är om det rengnar, visserligen blir man inte blöt men man blir halv döv av smattret i tältet och man hör dåligt om något närmar sig. Markgömslen görs bäst av befintlig vegitation, man kan använda en stor gran att gömma sig i eller enbuskar i klunga ( har gjort flera sådana här och varit mycket lyckosam med dem). I min värld dvs vad jag tror/erfar så är rådjuret mycket känslig för förändringar i sin miljö, kapar man för många träd/buskar med mera märker de att något är fel och de väljer en annan väg. Jag tror att rådjuren tar "landmärken" för att hjälpa dem att hitta vid dåligt ljus flyttar/ändrar man dessa märken reagerar de direkt. Tänk er själva om ni kom hemm efter jobbet och någon hade flyttat soffan i vardagsrummet lite av samma princip tror jag. Min climber ( Summit Viper) fungerar jätte bra, nackdelen är dock att man inte alltid hittar lämpliga träd förstås, och att man måste ibland kapa lite grenar o kvistar vilket kan störa (ljudet) därför bör man vara ute i god tid om man ska göra detta, eller varför inte ett par dar innan jakten. Jag har tur att jag kan lämna min climber på jaktmarken utan att någon själ det av mig, så jag behöver inte väsnas med montering så ofta. När man väl är uppe i trädet sitter man otroligt bekvämt, och om man kompleterar climbern med div små väskor samt båghållare är man skjutklar på några sekunder. Nackdelar ? jo visst som med allt annat finns det nackdelar, rengnar det blir man blöt, blåser det hårt blir man sjösjuk, nja men det kan svaja bra om man valt ett klent träd samt sitter högt upp. De är oftas dyra men om man gämför med att bygga 10-20 stycken torn så blir kostnaden liten faktiskt, bara man är villig att kånka runt på den bara.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Jag har bara testat min Summit Goliath utan bössa än så länge, men det gav verkligen mersmak. Fördelarna gentemot exempelvis stegtorn är många, bl.a. kan man ju vrida sig 360 grader kring stammen när man väl är uppe. Vi fick ett stegtorn stulet på vår mark nyligen Där är en till nackdel med fasta torn
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Ground blind av modell tält är nog bra i sig och vid rätt tillfällen, dock vet jag att vid rådjursjakt är dessa svåra attanvända, det behöver stå uppställt ganska länge altså inte något man sätter upp på natten och jagar i på morgonen, rådjuret skyggar direkt för dem om man inte lyckas dölja dem bra förstås, en annan nackdel som jag märkt är om det rengnar, visserligen blir man inte blöt men man blir halv döv av smattret i tältet och man hör dåligt om något närmar sig. Markgömslen görs bäst av befintlig vegitation, man kan använda en stor gran att gömma sig i eller enbuskar i klunga ( har gjort flera sådana här och varit mycket lyckosam med dem). I min värld dvs vad jag tror/erfar så är rådjuret mycket känslig för förändringar i sin miljö, kapar man för många träd/buskar med mera märker de att något är fel och de väljer en annan väg. Jag tror att rådjuren tar "landmärken" för att hjälpa dem att hitta vid dåligt ljus flyttar/ändrar man dessa märken reagerar de direkt. Tänk er själva om ni kom hemm efter jobbet och någon hade flyttat soffan i vardagsrummet lite av samma princip tror jag. Min climber ( Summit Viper) fungerar jätte bra, nackdelen är dock att man inte alltid hittar lämpliga träd förstås, och att man måste ibland kapa lite grenar o kvistar vilket kan störa (ljudet) därför bör man vara ute i god tid om man ska göra detta, eller varför inte ett par dar innan jakten. Jag har tur att jag kan lämna min climber på jaktmarken utan att någon själ det av mig, så jag behöver inte väsnas med montering så ofta. När man väl är uppe i trädet sitter man otroligt bekvämt, och om man kompleterar climbern med div små väskor samt båghållare är man skjutklar på några sekunder. Nackdelar ? jo visst som med allt annat finns det nackdelar, rengnar det blir man blöt, blåser det hårt blir man sjösjuk, nja men det kan svaja bra om man valt ett klent träd samt sitter högt upp. De är oftas dyra men om man gämför med att bygga 10-20 stycken torn så blir kostnaden liten faktiskt, bara man är villig att kånka runt på den bara. Det där med ground blinds och rådjur kan nog stämma. Har svårt att få till det från tält på det djurslaget. Dock verkar t ex älg inte bry sig om tältet. Tanken med ett fast stand var att man i princip helt kan eliminera skramlet och det går snabbare upp. Dessutom vill man trixa så lite som möjligt i mörker. Sannolikheten att det skall bli stulet är nog rätt så liten. Många climbers verkar ha de features som jag letar efter. Finns det inga sådana som även går att använda som fast stand utan att man behöver ta ned dem?
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Finns det inga sådana som även går att använda som fast stand utan att man behöver ta ned dem? Tankem med climbers är att den ska hjälpa dig upp och ner men teoretiskt kan man klätra ner för stammen om man vill, dock finns inga grenar att klättra på, så du kommer ner fort Då är ju "Hang on" stands bättre, då kan man klättra upp och ner på grenar om man vill samt att man inte behöver kapa grenarna på stammen och får ett bra kamoflague på det sättet, Gorilla stands är bra och vi har några hos oss.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Tankem med climbers är att den ska hjälpa dig upp och ner men teoretiskt kan man klätra ner för stammen om manvill, dock finns inga grenar att klättra på, så du kommer ner fort Då är ju "Hang on" stands bättre, då kan man klättra upp och ner på grenar om man vill samt att man inte behöver kapa grenarna på stammen och får ett bra kamoflague på det sättet, Gorilla stands är bra och vi har några hos oss. Tanken var nog snarare att använda bucksteps, climbing sticks eller rails istället får schimpansteknik Har du någon erfarenhet av om rådjuren skyggar för sådana anordningar?
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Tanken var nog snarare att använda bucksteps, climbing sticks eller rails istället får schimpansteknik Har du någon erfarenhet av om rådjuren skyggar för sådana anordningar? Om du använder en climber måste stammen vara helt ren, så sticks o rails funkar inte tillsammans med en climber ( om det var det du undrade) Jag har sett att Rådjuren här har en tendens att titta upp åt med, samt att de kan notera att något sitter i trädet, sticks eller rails tror jag inte är något problem, plattformen dock kan bli noterad.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Om du använder en climber måste stammen vara helt ren, så sticks o rails funkar inte tillsammans med enclimber ( om det var det du undrade) Jag har sett att Rådjuren här har en tendens att titta upp åt med, samt att de kan notera att något sitter i trädet, sticks eller rails tror jag inte är något problem, plattformen dock kan bli noterad. Jag har också sett att de kan titta upp för att se om någon sitter i ett torn. T ex Lone Wolfs (såväl som Ameristeps) sticks är väldigt mörka kanske tom svarta på själva steget. Jag tycker att det borde finnas risk att de ser att något inte är som vanligt. Rails sticker ut rätt så mycket också¨. Svårt att veta om det har någon betydelse, då man inte har någon erfarenhet.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr En sån där liten plattform skulle vi ha på alla pass så satt gubbarna still och medelåldern skulle sjunka redan första året
Publicerat Oktober 23, 200817 yr En sån där liten plattform skulle vi ha på alla pass så satt gubbarna still och medelåldern skulle sjunka redan första året
Publicerat Oktober 24, 200817 yr 1. http://www.bigdogtreestands.com/2.http://www.gorillatreestands.com/ + komplettering med lös shooting bar t ex från Cabelas eller BassPro. 3. http://www.lonewolfstands.com/ + komplettering med lös shooting bar + att man ev. även använder en sits med armstöd ovanpå t ex Summit Trophy Chair om den första kan jag säga detta, den funkar om du bara sitter och skjuter, båge alltså, för notera fotplatformen, den delen man står på. Den är som på våra stål torn för liten för att stå på bra, vi va tvungna att vända den åt andra hållet dvs peka utåt istället. Detta gav 2 problem, 1. det blir ett hål under sitsen, som man kan trampa fel i och kanske rammla 2. bökigt att klättra upp, då fotstödet sicker ut över stegen. Gorillan är som sagt bra, lätta att hänga upp och bra kvalitet Lonewolf vet jag lite om, men den ser nog ok ut, lite skeptiskt då den verkar vara av plast, har inte läst så noga, men den verkar ha en fin sits till som man kan hänga på trädet. Skjutstöden är nog bra om man gevärsskjuter, samt att de ger lite extra trygghet, nu SKA man ALLTID ha säkerhetssele förstås !! På min climber är det av naturliga skäl en båge run på den övre delen, när jag bågjagar så måste jag sätta den övre delen lite lägre än som normal bara för att inte bågen ska slå i .
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare om den första kan jag säga detta, den funkar om du bara sitter och skjuter, båge alltså, för notera fotplatformen, den delen man stårpå. Den är som på våra stål torn för liten för att stå på bra, vi va tvungna att vända den åt andra hållet dvs peka utåt istället. Detta gav 2 problem, 1. det blir ett hål under sitsen, som man kan trampa fel i och kanske rammla 2. bökigt att klättra upp, då fotstödet sicker ut över stegen. Gorillan är som sagt bra, lätta att hänga upp och bra kvalitet Lonewolf vet jag lite om, men den ser nog ok ut, lite skeptiskt då den verkar vara av plast, har inte läst så noga, men den verkar ha en fin sits till som man kan hänga på trädet. Skjutstöden är nog bra om man gevärsskjuter, samt att de ger lite extra trygghet, nu SKA man ALLTID ha säkerhetssele förstås !! På min climber är det av naturliga skäl en båge run på den övre delen, när jag bågjagar så måste jag sätta den övre delen lite lägre än som normal bara för att inte bågen ska slå i . Att LoneWolf's treestand skulle vara av plast är fullständigt felaktigt!! Sitsen (där man lägger den mjuka dynan) och stå plattformen är gjutna i aluminium och är helt överlägset andra treestand som är ihopsvetsade. Överlägsna tack vare att det finns inget som ger resonans = Inga aluminiumrör som ger "ihåliga" ljud ifrån sig. Plattformen är helt halkfri tack vare de små piggarna som finns. Bilden är en närbild på plattformen och de små piggarna..
Publicerat Oktober 24, 200817 yr en riktigt intresant tråd! känns lite som de där LoneWolf's treestand är något att sattsa på!.. lätt och verkar sitta bra i trädet!.. är det vingligt?? eller stadigt som en klippa? när man spänt fast de???.. Mvh
Publicerat Oktober 24, 200817 yr en riktigt intresant tråd! känns lite som de där LoneWolf's treestand är något att sattsa på!.. lätt och verkar sitta bra i trädet!.. är det vingligt?? eller stadigt som en klippa? när man spänt fast de???..Mvh Vingligt och vingligt, så länge du inte dansar break dance så sitter de väldigt bra sedan så beror det på diametern på trädet, för ju större diameter ju stadigare sitter dom, och man spänner oftast inte fast dom utan de sitter fast med en wire runt trädet och hålls på plats av din kroppsvikt.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Att LoneWolf's treestand skulle vara av plast är fullständigt felaktigt!!Sitsen (där man lägger den mjuka dynan) och stå plattformen är gjutna i aluminium och är helt överlägset andra treestand som är ihopsvetsade. Överlägsna tack vare att det finns inget som ger resonans = Inga aluminiumrör som ger "ihåliga" ljud ifrån sig. Plattformen är helt halkfri tack vare de små piggarna som finns. Bilden är en närbild på plattformen och de små piggarna.. Ok jo som jag sa läste inte så noga, är det alu är den säkert helt ok med!
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Vingligt och vingligt, så länge du inte dansar break dance så sitter de väldigt bra sedan så beror det på diametern på trädet, för ju större diameter ju stadigare sitter dom, och man spänner oftast inte fast dom utan de sitter fast med en wire runt trädet och hålls på plats av din kroppsvikt. hålls de på plats av min vikt!.. sitter de som berget!.. Mvh
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare en riktigt intresant tråd! känns lite som de där LoneWolf's treestand är något att sattsa på!.. lätt och verkar sitta bra i trädet!.. är det vingligt?? eller stadigt som en klippa? när man spänt fast de???..Mvh Som det just ha sagts så är de riktigt stadiga. Det är ju meningen att man ska sitta stilla och inte fara runt så mycket när man väl sitter där. Samtidigt så är ju en säkerhetssele ett måste när man är 4-6 meter över marken! Då gör det inte allt för mycket om man skulle råka somna.. LoneWolf har satt en säkerhetsgräns på 350 lbs (ca 159 kg) som belastning. Så man får inte ta med sig allt för mycket upp..
Publicerat Oktober 24, 200817 yr om den första kan jag säga detta, den funkar om du bara sitter och skjuter, båge alltså, för notera fotplatformen, den delen man stårpå. Den är som på våra stål torn för liten för att stå på bra, vi va tvungna att vända den åt andra hållet dvs peka utåt istället. Detta gav 2 problem, 1. det blir ett hål under sitsen, som man kan trampa fel i och kanske rammla 2. bökigt att klättra upp, då fotstödet sicker ut över stegen. Gorillan är som sagt bra, lätta att hänga upp och bra kvalitet Lonewolf vet jag lite om, men den ser nog ok ut, lite skeptiskt då den verkar vara av plast, har inte läst så noga, men den verkar ha en fin sits till som man kan hänga på trädet. Skjutstöden är nog bra om man gevärsskjuter, samt att de ger lite extra trygghet, nu SKA man ALLTID ha säkerhetssele förstås !! På min climber är det av naturliga skäl en båge run på den övre delen, när jag bågjagar så måste jag sätta den övre delen lite lägre än som normal bara för att inte bågen ska slå i . Big Dog:en har ett ruskigt tilltalande pris och man får inbyggt skjutstöd vilket är bra för mig som ännu inte är bågskytt. Hur är Big Dog och Gorillorna vad gäller ljud? Jag har läst att en del stands kan gnissla, vilket är totalt förödande. Hamnar man i bra vinkel i dessa stands eller blir det framåtlutad position? Har ni prövat några stands från API Outdoor. Dessa är lite lättare men skall tyvärr balanseras med indragen skruv i stammen. Jag har funderat om man inte bara kan dra åt API:standsen med ett vanligt spännband på nedre delen. Med tanke på att de har rätt så låg vikt så är de intresssanta. Många frågor från en komplett novis på treestands.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Big Dog:en har ett ruskigt tilltalande pris och man får inbyggt skjutstöd vilket är bra för mig som ännu inte är bågskytt. Hur är Big Dog och Gorillorna vad gäller ljud? Jag har läst att en del stands kan gnissla, vilket är totalt förödande. Hamnar man i bra vinkel i dessa stands eller blir det framåtlutad position? Har ni prövat några stands från API Outdoor. Dessa är lite lättare men skall tyvärr balanseras med indragen skruv i stammen. Jag har funderat om man inte bara kan dra åt API:standsen med ett vanligt spännband på nedre delen. Med tanke på att de har rätt så låg vikt så är de intresssanta. Många frågor från en komplett novis på treestands. Gorillan är tyst, bara man sätter fast den ordentligt, lutningen är avgörande av trädet, lutar det så lutar din hang on med förstås. Ståltorn kan gnissla har jag märkt, det är mycket skruv och bult som kan röra på sig, men inget lite olja eller fett inte fixar. platformarnas galler kan också röra på sig, både av din vikt och temperaturförändringar, vi la mattor på våra platformar för att tysta ner dem, för det händer att stenar fastnar i kängorna och då kan man få skrap ljud mot metallen eller om man tappar något så skrammlar det. är det bara gevärsjakt så är det långa håll som gäller skulle jag tro, så då är inte ljudet så farligt som det är vid bågjakt.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Författare Big Dog:en har ett ruskigt tilltalande pris och man får inbyggt skjutstöd vilket är bra för mig som ännu inte är bågskytt. Hur är Big Dog och Gorillorna vad gäller ljud? Jag har läst att en del stands kan gnissla, vilket är totalt förödande. Hamnar man i bra vinkel i dessa stands eller blir det framåtlutad position? Har ni prövat några stands från API Outdoor. Dessa är lite lättare men skall tyvärr balanseras med indragen skruv i stammen. Jag har funderat om man inte bara kan dra åt API:standsen med ett vanligt spännband på nedre delen. Med tanke på att de har rätt så låg vikt så är de intresssanta. Många frågor från en komplett novis på treestands. Både Gorilla och Big Dog verkar vara tillverkade på ungefär samma sätt.. En ram med ett nät som golv. Gorilla är stål, kan inte se vad Big Dog är, möjligtvis samma eftersom vikten på de båda är ungefär lika. Visst, Big Dog har ett riktigt bra pris, men hur är dom att bära tillsammans med deras "Climbing Sticks"? Måste man bära en massa i händerna eller kan man fästa ihop grejerna lika smidigt som LoneWolf där sticksen och treestand bärs på ryggen? Det ser inte ut som att de går att sätta ihop på ett smidigt sätt. Men rätta mig gärna om jag har fel. Big Dog och Gorilla tar 300 lbs (136 kg) "jägarvikt". LoneWolf tar 350 lbs (158 kg) och är lättare i egenvikt än både Big Dog & Gorilla (jämfört hang on modellerna).. Minus: Det jag kan tänka mig (och även står som minus på Cabelas hemsida om Gorilla) är att nätet som man står på kan börja lossna. Kan tänka att det gäller även Big Dog eftersom konstruktionen är samma.. Enligt Cabelas hemsida är LoneWolfs Hang On bland deras "Top Seller"! Som betyg av användarna har den fått 4.8 av 5 möjliga. 51 st har kommenterat på Cabelas sida..
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Författare Gorillan är tyst, bara man sätter fast den ordentligt, lutningen är avgörande av trädet, lutar det så lutar din hang on med förstås. Angående lutning så kan man justera detta på LoneWolfs Hang On. Både på sits och stå-plattformen kan man enkelt ändra lutningen på..
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Jag tänkte nog inte bära dem speciellt mycket, därav hang on - modell. Tanken är att placera dem och sen låta dem hänga där ett par dagar. Det är väg eller stig i princip in på varje tänkbart pass så det är nog inte något problem. Enda kruxet är väl att få upp dem då de väger sina 11-12 kg. API är som sagt var lite lättare Lone wolf saknar armstöd, vilket jag har märkt i mina trätorn är rätt så skönt under längre pass. Dessutom ingen shooting bar. Big Dog är också stål, API Outdoor har dock aluminium enligt BassPro.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Det var för övrigt den här Gorillan som är aktuell: http://www.sportsauthority.com/sm-gorilla-...pi-3169873.html Big Dog: 500pix + en hel del frakt och moms. http://www.sportsauthority.com/product/ind...rentPage=family API: http://www.basspro.com/webapp/wcs/stores/s...t=SearchResults
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Författare Jag tänkte nog inte bära dem speciellt mycket, därav hang on - modell. Tanken är att placera dem och sen låta dem hänga där ett par dagar. Det är väg eller stig i princip in på varje tänkbart pass så det är nog inte något problem. Enda kruxet är väl att få upp dem då de väger sina 11-12 kg. API är som sagt var lite lättareLone wolf saknar armstöd, vilket jag har märkt i mina trätorn är rätt så skönt under längre pass. Dessutom ingen shooting bar. Big Dog är också stål, API Outdoor har dock aluminium enligt BassPro. Näe, men du måste ju i alla fall på ett smidigt sätt ta treestandet från bilen ut dit du ska sätta upp det, utan att behöva bära ihjäl sig. LoneWolf har tyvärr inget armstöd.. Men det går ju köpa till om man vill ha det.. Fast köper man ett klättrade så går det ju vila armbågarna. En annan sak som LoneWolf har för bågjägare är en liten ingjuten båghållare i plattformen så man slipper sitta hålla i bågen!