Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Treestand och gömslen..

Featured Replies

Publicerat

Var hittar man separata armstöd? Jag har endast hittat separat shooting bar, men den monteras nog högre upp än armstöd.

• Svar 62
  • Visningar 12,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Var hittar man separata armstöd? Jag har endast hittat separat shooting bar, men den monteras nog högre upp än armstöd.

Lite svårare med lösa armstöd..

Som du säger så sätter man ju en shooting bar lite högre för att kunna ta stöd av den.

Men jag kan inte tänka mig att en shooting bar med armstöd ska vara så svår att göra..

Kolla in bilden på denna shooting bar från Ameristep. Kanske får du nått tips på hur du kan göra..

Det röda tillägget har jag gjort.. Ameristeps treestand har nått typ av fäste under sitsen där shotting bar'en ska skruvas fast.

Inget annat treestand har ju detta, så på något sätt måste ju den hållas ut från trädet så man kan spänna fast den ordentligt..

Gör du denna shooting bar själv kan du ju svetsa fast något att vila armarna på! :rolleyes:

post-2420-1225099899_thumb.jpg

Publicerat
Lite svårare med lösa armstöd..

Som du säger så sätter man ju en shooting bar lite högre för att kunna ta stöd av den.

Men jag kan inte tänka mig att en shooting bar med armstöd ska vara så svår att göra..

Kolla in bilden på denna shooting bar från Ameristep. Kanske får du nått tips på hur du kan göra..

Det röda tillägget har jag gjort.. Ameristeps treestand har nått typ av fäste under sitsen där shotting bar'en ska skruvas fast.

Inget annat treestand har ju detta, så på något sätt måste ju den hållas ut från trädet så man kan spänna fast den ordentligt..

Gör du denna shooting bar själv kan du ju svetsa fast något att vila armarna på! ;)

Med tanke på de svetsfogar jag fick ihop under högstadiet skall man nog inte vila något överhuvudaget på den ;)

Publicerat
Gorillan är tyst, bara man sätter fast den ordentligt, lutningen är avgörande av trädet, lutar det så lutar din hang on med förstås.

Ståltorn kan gnissla har jag märkt, det är mycket skruv och bult som kan röra på sig, men inget lite olja eller fett inte fixar.

platformarnas galler kan också röra på sig, både av din vikt och temperaturförändringar, vi la mattor på våra platformar

för att tysta ner dem, för det händer att stenar fastnar i kängorna och då kan man få skrap ljud mot metallen

eller om man tappar något så skrammlar det. är det bara gevärsjakt så är det långa håll som gäller skulle jag tro, så då

är inte ljudet så farligt som det är vid bågjakt.

Vilken typ av mattor använder ni? Dörrmattor, bilmattor?

Publicerat
Haha! Man kan skjuta nalle i skallen uppifrån om nalle börja klättra upp på trädstammen. :D

Publicerat
Vilken typ av mattor använder ni? Dörrmattor, bilmattor?

Vissa var bara gammla sönder klippta nålfilts mattor, på min klättrare har jag limmat en gummi matta

för utomhusbruk (halk matta) lika mjuk oavsett temp, kan dock bli gimmi gnissel om man har fel dojor

• 3 months later...
Publicerat

Har inte alla en sådan??? :lol:

Publicerat

Min kompis har en Summit klätter treestand att sälja. Han köpte en hang on treestand sist vi var till USA. Denn kombinerat med climbing sticks är suverän. Klätter modellen funkar också. Men han vill sälja den då han tycker att den river sönder tallarna alldeles för mycket när du klättrar med den. markägaren var väl inte sådär jätteglad över det.

På träd med tjock bark som olika arter av ek gör det säkert inget. Men just på tall går det rätt igenom barken och river upp ganska fula märken. Trädet blir sen öppet för olika svamp angrepp och i slutändan får du sämre virke av trädet.

Något att tänka på om du funderar på klätterbara plattformar.

Publicerat
Här är en grej som man kan klara sig utan..... eller inte :lol:

http://www.outfoxedproducts.com/zebu.htm

;) en sådant e juh ett måste!..

Mvh

Publicerat
Min kompis har en Summit klätter treestand att sälja. Han köpte en hang on treestand sist vi var till USA. Denn kombinerat med climbing sticks är suverän. Klätter modellen funkar också. Men han vill sälja den då han tycker att den river sönder tallarna alldeles för mycket när du klättrar med den. markägaren var väl inte sådär jätteglad över det.

På träd med tjock bark som olika arter av ek gör det säkert inget. Men just på tall går det rätt igenom barken och river upp ganska fula märken. Trädet blir sen öppet för olika svamp angrepp och i slutändan får du sämre virke av trädet.

Något att tänka på om du funderar på klätterbara plattformar.

Vår vän Jouni T i finland har modat sin summit med grovt gummi som är bultat runt "taggarna"

bara för att skona stammarna, det funkar bra enligt honom, dock kanske det känns lite osäkert

på vissa trädslag, då inte ens taggarna fäster bra på te.x Aspar eller björk

• 1 month later...
Publicerat
Vår vän Jouni T i finland har modat sin summit med grovt gummi som är bultat runt "taggarna"

bara för att skona stammarna, det funkar bra enligt honom, dock kanske det känns lite osäkert

Go morgon,

Jag har testat den på blöta björk och aspstammar, också på våren, när trädbark är mycket tunn och sårbar. Inga problem. Klättrande med "gummikängor är tystare, man går up i träd som en katt.

Jag testade Summit på rostfriståltolpe på regnig dag och hade inga problem att klättra up. Inte så på vanlig jakt. ; )

Vi - i nordiska länder - jagar ganska mycket på mark ägat av andra, och vi måste ta hansyn till markägarnas ekedom.

Jag gjorde också gummiskydd till häng on treestands och funkade bra. Jag kan försöka sända bilder av dom, när jag hinner.

Jouni

Försök att förstå mina svenska ord. :huh:

Publicerat

Go morgon,

Jag har testat den på blöta björk och aspstammar, också på våren, när trädbark är mycket tunn och sårbar. Inga problem. Klättrande med "gummikängor är tystare, man går up i träd som en katt.

Jag testade Summit på rostfriståltolpe på regnig dag och hade inga problem att klättra up. Inte så på vanlig jakt. ; )

Vi - i nordiska länder - jagar ganska mycket på mark ägat av andra, och vi måste ta hansyn till markägarnas ekedom.

Jag gjorde också gummiskydd till häng on treestands och funkade bra. Jag kan försöka sända bilder av dom, när jag hinner.

Jouni

Försök att förstå mina svenska ord. :huh: