Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beställa från us and a!

Featured Replies

Publicerat

Hej hej!

Detta blir officiellt mitt första inlägg här på världens bästa jaktforum!

Har suttit framför datorn nu i några månader och bara observerat alla påhitt och projekt. (Har ett väldigt slappt jobb.. så det är det ja sysslar med på dagarna)

Nu till min fråga!

Har tänkt beställa optik från USA! Vilken är bästa sidan och vilket kikarsikte ska ja satsa på till min toppfågelbössa? Hur lång brukar leveranstiden va? Är det krångligt?

Sen nu då ja liks håll på! Vet ni nån bra sida om man bara vill sitta och dregla över olika vapen? Allså nån nätbutik där man får se priser och sånnt! Vill se sånt man inte får se på fabrikens sida! =)

/Mats

Publicerat
Hej hej!

Detta blir officiellt mitt första inlägg här på världens bästa jaktforum!

Har suttit framför datorn nu i några månader och bara observerat alla påhitt och projekt. (Har ett väldigt slappt jobb.. så det är det ja sysslar med på dagarna)

Nu till min fråga!

Har tänkt beställa optik från USA! Vilken är bästa sidan och vilket kikarsikte ska ja satsa på till min toppfågelbössa? Hur lång brukar leveranstiden va? Är det krångligt?

Sen nu då ja liks håll på! Vet ni nån bra sida om man bara vill sitta och dregla över olika vapen? Allså nån nätbutik där man får se priser och sånnt! Vill se sånt man inte får se på fabrikens sida! =)

/Mats

Tjenna och välkommen!

de flesta brukar rekommendera www.theopticszone.com

Jag har inte handlat där själv men jag har hört mycket gott om dem. De verkar dessutom ha det mesta man kan tänkas vilja ha =)

Vapensida vette tusan.. www.torsbohandels.se har ju endel, även med bilder. Men jag tycker nog att informationen om vapnen är lite i knappaste taget på den sidan.

www.e-gun.com kanske kan vara ett alternativ om man ska kika på lite vapenporr <_<

Publicerat

Ang. kikaren till toppfågelbössan. Är det ett vapen som du bara använder till toppjakt?

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren kapten krok! Bra sidor! =)

Nja.. Ja har tänkt såhär! Jag vill ha ett vapen med bra precision och billig ammunition.

Så ja tänker köpa nån billig begagnad 6.5:a med bra precision och sen utrusta den med ett litet finare och dyrare kikarsikte för att sen börja träna på 2 och 300meters vallen! =)

Det där med toppfågel säger jag väl bara för att kunna rättfardiga dom 10000+ jag kommer att lägga på bössan.... Men jag ska börja jaga mer toppfågel! Blir mycke lättare att ta sig ut om man slipper låna farsans bössa!

Sen så börjar vi få mer och mer rådjur här uppe.. Kanske behöver en 6.5:a till det? Man vet aldrig! Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha! =)

Publicerat
Tack för svaren kapten krok! Bra sidor! =)

Nja.. Ja har tänkt såhär! Jag vill ha ett vapen med bra precision och billig ammunition.

Så ja tänker köpa nån billig begagnad 6.5:a med bra precision och sen utrusta den med ett litet finare och dyrare kikarsikte för att sen börja träna på 2 och 300meters vallen! =)

Det där med toppfågel säger jag väl bara för att kunna rättfardiga dom 10000+ jag kommer att lägga på bössan.... Men jag ska börja jaga mer toppfågel! Blir mycke lättare att ta sig ut om man slipper låna farsans bössa!

Sen så börjar vi få mer och mer rådjur här uppe.. Kanske behöver en 6.5:a till det? Man vet aldrig! Bättre att ha och inte behöva än att behöva och inte ha! =)

okej, men hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga ut på kikarsiktet?

Publicerat
  • Författare

upp till 7000 kanske.. Men det får ju gärna kosta mindre! =)

Publicerat

Jaktlänkar http://www.nollkoll.tk/

Vidare till smartreloder inom EU = att Du slipper tull och moms. Fri handel över gränserna inom EU.

http://www.smartreloader.com/

Lycka till!

^_^

Publicerat

Den här har jag på min toppfågelpang

http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=2504

Är faktiskt grymt imponerad av den kikaren för det priset. Riktmedlet är dessutom optimalt för bana + toppjakt. ^_^

Publicerat

Hej och välkommen till forumet. Jag har själv beställt i från TOZ och det var inga problem. Det tar bara lite tid med exporttillståndet för TOZ, men annars helt OK. Beställer du från någon mindre firma så kan du om du har tur, slippa att betala tull och moms. Och då blir det billigare ^_^

MVH Erik

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar!

Men svar föder ju fler frågor..

Jag lutar just nu åt en Bushnell elite 6500 2.5-16x50 för 639$ på TOZ. Men då ser jag att för 150$ till så får jag ju en Calle Z Conquest 6.5-20x50.

Är jag bara märkesbög om jag tänker att Zeiss måste väl smälla lite högre?

Kan optiken i Bushnell kikare jämföra sig med Zeiss?

Vilken skulle ni rekommendera?

Jag är verkligen sugen på Bushnellkikaren pga av det stora förstoringsspannet.. Men är det så att Zeiss är en Zeiss?

Nästa fråga:

Om jag skulle beställa kikaren för 639$. Hur mycket skulle det stanna på innan den var hemma i brevlådan? Jag tænkte med tullar, skatter och frakt?

Vilka ringar ska man köpa?

Hehe blev mycke! =)

Publicerat
Tack för alla svar!

Jag lutar just nu åt en Bushnell elite 6500 2.5-16x50 för 639$ på TOZ. Men då ser jag att för 150$ till så får jag ju en Calle Z Conquest 6.5-20x50.

Jag är verkligen sugen på Bushnellkikaren pga av det stora förstoringsspannet.. Men är det så att Zeiss är en Zeiss?

Nästa fråga:

Om jag skulle beställa kikaren för 639$. Hur mycket skulle det stanna på innan den var hemma i brevlådan? Jag tænkte med tullar, skatter och frakt?

Hehe blev mycke! =)

25% moms, 4% tullavgift och sen vad nu firman ska ha för frakten =)

Inte alltid man åker på moms och tull om man lyssnar på andra, de få gånger jag har beställt ngt har jag åkt på det varje gång dock.

Publicerat
Tack för alla svar!

Nästa fråga:

Hehe blev mycke! =)

Jag är inte så himla impad av Zeiss conquest, det är ju deras budget serie. Jag tror du blir nöjd med Bushnell 6500, fast jag har aldrig kollat i en, jag har bara erfarenhet av 4200 som är en bra kikare i med bra optik.

Publicerat

Tja!!

På zeissen är det väl targetrattar och det är ju inte så bra i skogen eller har jag fel.

Jag är inte så himla impad av Zeiss conquest, det är ju deras budget serie. Jag tror du blir nöjd med Bushnell 6500, fast jag har aldrig kollat i en, jag har bara erfarenhet av 4200 som är en bra kikare i med bra optik.
  • 3 weeks later...
Publicerat

Hej!

jag beställde från www.theopticzone.com till en kompis i USA som den tog hem sakerna. Funkade jättebra från deras sida och dessutom slapp vi frakt, tull och annan skit....

Har även kompisar som har beställt därifrån och det har funkat toppen. Jag har hört att man skall be dom skriva Gift (Gåva) på paketet så slipper man tydligen alla tråkiga avgifter men jag vet inte om det bara funkar upp till ett visst värde...

Johan

Publicerat
Har även kompisar som har beställt därifrån och det har funkat toppen. Jag har hört att man skall be dom skriva Gift (Gåva) på paketet så slipper man tydligen alla tråkiga avgifter men jag vet inte om det bara funkar upp till ett visst värde...

Är det en gåva så vet ju inte tullen om dess värde, eftersom du inte betalat för nått (du har ju fått det gratis) ;)

Publicerat
Hej!

jag beställde från www.theopticzone.com till en kompis i USA som den tog hem sakerna. Funkade jättebra från deras sida och dessutom slapp vi frakt, tull och annan skit....

Johan

Har hört vissa rykten om att dom inte skriver Gift på sina paket som dom skickar, rätta mig om jag har fel.

Publicerat
Har hört vissa rykten om att dom inte skriver Gift på sina paket som dom skickar, rätta mig om jag har fel.

Du har nog rätt. De flesta företag vill nog inte skriva "Gift" på paketet, men köper man från privatpersoner på t.ex. Ebay så är det nog inte omöjligt att få det hemskickat som gåva.

Publicerat
Du har nog rätt. De flesta företag vill nog inte skriva "Gift" på paketet, men köper man från privatpersoner på t.ex. Ebay så är det nog inte omöjligt att få det hemskickat som gåva.

Det torde inte vara något problem om man kontaktar säljaren och flörtar lite ;)

Publicerat

Hej och välkommen!

TOZ funkade kanon när jag beställde hem ett conquest 4,5-14 x 50. Exporttillståndet tar ett tag men sedan går det relativt snabbt och smidigt. Jag fick betala tull och jag tror det är normalfallet (om tullen gör sitt jobb dvs).

Angående modeller och märken är smaken som baken. Du kommer märka att det finns många åsikter (vilket givetvis är bra) så du får helt enkelt ta in allas åsikter och fundera ut vad du själv tror på! Jag hörde en bra och en del dåliga saker om conquest.

Det är zeiss billiga serie, så optiken är av förklarliga skäl inte av "vanlig" zeiss klass, men man måste jämföra med modeller i samma prisklass.

Jag ville ha ett sikte som jag kunde skjuta toppfågel med men även bäver. När jag jagar bäver kan det bli väldigt korta avstånd varför 6 ggr kändes lite för stort. Dessutom räcker 14 ggr för mig till toppjakten. Har hittills pangat mina tjädrar med 6 resp 7 ggr förstoring så det ska nog gå bra med 14 också. Har hittills endast jagat med siktet i 5 dagar så jag kan inte ge någon bra utvärdering ännu.

Jag har ett bushnell trophy på min .308, ett 1,5-6 x 42. Är inte ett sikte av högre kvalité enligt min mening men funkar till älgjakt. Dock har jag läst mig till att Bushnells 4200 serie och över det är mycket bättre optik än trophy serien.

Jag funderade i ett år ungefär innan jag bestämmde mig och kan i efterhand säga att jag inte är helt säker på om jag valde rätt, men va fan, någon gång måste man bestämma sig. Så läs och fundera, men var inte orolig om du inte kan bestämma dig eller får motstridiga uppgifter - det är en del av processen :)

Publicerat
Det torde inte vara något problem om man kontaktar säljaren och flörtar lite :)

Det bästa måste ju vara att ringa upp och prata med dom, då borde det ju inte vara några problem tycker jag.

Vad har dom att förlora på det.

Publicerat
Tack för alla svar!

Nästa fråga:

Hehe blev mycke! =)

Jag citerar Vapentidningens test av högförstorande kikarsikte från 2004 "samanfattning - Zeissen är en trevlig bekantskap som uppfyller de krav som en kräsen skytt ställer. Framförallt imponerar de bra utformade reglagen. Optiken är av mycket hög klass men färgåtergivningen var inte helt korrekt".

Det klagades på aningen gulstick, övriga sikten i testen är Swarre, Leupold VX-3 m fl. Ställt till sitt pris är Conquesten ett riktigt bra sikte enl. min mening.

Publicerat
Det bästa måste ju vara att ringa upp och prata med dom, då borde det ju inte vara några problem tycker jag.

Vad har dom att förlora på det.

Jag gjorde detta.. resultatet blev att paketet blev liggande hos tullen i malmö, ett brev kom till kompisen som jag beställde till där de vill veta värdet på varan. Vi fick skicka en ordersedel till dem med alla belopp, sen räknade de ut alla avgifter osv.. SEN kom paketet.. Så att skriva gift fungerar nog inte längre är jag rädd, det blir bara mer krångel och tar längre tid innan paketet kommer fram.

Publicerat
Jag gjorde detta.. resultatet blev att paketet blev liggande hos tullen i malmö, ett brev kom till kompisen som jag beställde till där de vill veta värdet på varan. Vi fick skicka en ordersedel till dem med alla belopp, sen räknade de ut alla avgifter osv.. SEN kom paketet.. Så att skriva gift fungerar nog inte längre är jag rädd, det blir bara mer krångel och tar längre tid innan paketet kommer fram.

Alltid ska dom jävlas på något sätt.. <_<