Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klippgryt.. Berg alltså.

Featured Replies

Publicerat

Släpper ni ner era hundar i sådana gryt frivilligt med risken att hunden aldrig återkommer igen? Har ett par-tre sådana grythelveten på markerna o jag är livrädd för dom.. Att hunden ska gå in för att fastna. Finns det något man kan göra då för att få ut hunden levande? Inga satirsvar, tack. ^^

Om någon som släpper hundar i klipp o vanliga sandgryt är villig att komma över så kan vi gå igenom gryten på markerna så att dom med lite tur är inaktiva då jag senare jagar med min hund då jag inte är intresserad av grytjakt förrän om ca 2 år. Men klippgryt blir jag aldrig intresserad av. ??

Förresten ni som har koll på gryt osv. Hur länge efter ett ordentligt hundbesök med ordentlig jakt är gryten rent generellt inaktiva ? Om t.ex hunden skulle få upp en räv, kan den gå ner i ett gryt som är jagat i för låt säga 1 vecka sen? annars, hur lång tid tar det innan räven väljer att dra ner i dessa hål igen om den drivs?

mycket skumma frågor.. men är väldigt intresserad av svar!

mvh c-a

Publicerat
Släpper ni ner era hundar i sådana gryt frivilligt med risken att hunden aldrig återkommer igen? Har ett par-tre sådana grythelveten på markerna o jag är livrädd för dom.. Att hunden ska gå in för att fastna. Finns det något man kan göra då för att få ut hunden levande? Inga satirsvar, tack. ^^

Om någon som släpper hundar i klipp o vanliga sandgryt är villig att komma över så kan vi gå igenom gryten på markerna så att dom med lite tur är inaktiva då jag senare jagar med min hund då jag inte är intresserad av grytjakt förrän om ca 2 år. Men klippgryt blir jag aldrig intresserad av. ??

Förresten ni som har koll på gryt osv. Hur länge efter ett ordentligt hundbesök med ordentlig jakt är gryten rent generellt inaktiva ? Om t.ex hunden skulle få upp en räv, kan den gå ner i ett gryt som är jagat i för låt säga 1 vecka sen? annars, hur lång tid tar det innan räven väljer att dra ner i dessa hål igen om den drivs?

mycket skumma frågor.. men är väldigt intresserad av svar!

mvh c-a

Jag släpper i berggryt, men jag ångrar mig alltid sekunden efter :angry: Kan inte motstå ett bebott gryt, borde kanske det för hunden min närmar sig nio kilo nu den lilla tjockisen.

Räven som jag har som avatar tog sig in i just ett sådant berggryt du beskriver. Hade turen att slutet på gången var en halvmeter in skyddad av stora men flyttbara bumlingar. Han vägrade att gå ut samma väg han kom in, låg bara och tjöt i hålet, och jag var tvungen att spetta fram han till slut. Fick inte upp öppningen nå mycket så han fick andas ut ordentligt före extraheringen.

Han har aldrig fastnat... guschelov. Men minns för några år sen i Norsjötrakten att en border fastnade och en stor grävmaskin räddade livet på den.

Publicerat
Jag släpper i berggryt, men jag ångrar mig alltid sekunden efter :D Kan inte motstå ett bebott gryt, borde kanske det för hunden min närmar sig nio kilo nu den lilla tjockisen.

Räven som jag har som avatar tog sig in i just ett sådant berggryt du beskriver. Hade turen att slutet på gången var en halvmeter in skyddad av stora men flyttbara bumlingar. Han vägrade att gå ut samma väg han kom in, låg bara och tjöt i hålet, och jag var tvungen att spetta fram han till slut. Fick inte upp öppningen nå mycket så han fick andas ut ordentligt före extraheringen.

Han har aldrig fastnat... guschelov. Men minns för några år sen i Norsjötrakten att en border fastnade och en stor grävmaskin räddade livet på den.

En dynamitgubbe skulle kanske passa bättre. :lol:;):P

Publicerat

Skulle aldrig någonsin släppa i ett rent bergsgryt. Räcker så bra med de bumlingar man inte trodde fanns.

Vad beträffar när räven kommer in i grytet igen, så har jag varit med om att grytet varit bebott dagen efter.

Publicerat

jag är hård med storlekar på hundarna och släpper ibland hellre i klipp gryt än i sandgryt om jag ska vara ärlig..är man gryt jägare så får man tänka att varje släpp kan vara det sista,vissa pallar inte med det andra är medveten om riskerna och bedömmer lägena,,, finns vissa gryt som inte ska finnas och såg nån nämnde sprängmedel då :D

man ska aldrig tom släppa i gryt man inte kan spåra av om det gäller räv,räven är så sällen i gryten så dumt göra det ännu längre mellan gångerna...

Publicerat

Det beror helt på hur grytet ser ut.Är ingången i marknivå släpper jag, likadant om jag bedömer att risken är minimal för att nåt ska hända. Det jag tycker är lite riskabelt är att släppa berg där hunden ska gå neråt...och särskilt om det är isigt och halt på stenarna. Går inte att säga generellt om man ska släppa i berg eller inte...situationen måste avgöra.

Publicerat
  • Författare

Skulle ju vara att fimpa dessa gryt då.. Då jag är allt för mesig med min hund :huh: Skulle aldrig släppa frivilligt i dessa gryt, men man vet ju aldrig.. Den dagen en räv drivs av henne ovan jord så lär ju dessa berggryt vara dom gryt räven sticker till.. Bara för att jävlas liksom..

Ska ta o undersöka dessa gryt lite. Finns väl nå VVS/skorstenskameror man kanske kan använda sig av o kolla lite hur dom ser ut inuti.

Publicerat
Skulle ju vara att fimpa dessa gryt då.. Då jag är allt för mesig med min hund :lol: Skulle aldrig släppa frivilligt i dessa gryt, men man vet ju aldrig.. Den dagen en räv drivs av henne ovan jord så lär ju dessa berggryt vara dom gryt räven sticker till.. Bara för att jävlas liksom..

Ska ta o undersöka dessa gryt lite. Finns väl nå VVS/skorstenskameror man kanske kan använda sig av o kolla lite hur dom ser ut inuti.

sten tippar är nog en ställe där du ska fundera på istället,rävgryt är rätt ofta i klippor och dylikt...annars äre bara spränga det...

Publicerat

La meg si det slik , om jeg aldri skulle slippet i klippgryt.......så kunne jeg like gjerne gitt bort begge foxene mine med engang da 90% av grytene hos meg er mer eller mindre jævlige klippgryt !!!!!!!!!!!

Jeg slipper mine egne hunder i ALLE gryt. Og det gjør jeg også med unghunder , fordi da lærer de seg å bruke hodet......for det må de. Jeg slapp unghunden i et helt for jævlig klippgryt i dag senest , reven kom ut den med litt hjelp fra meg. Men mine hunder er nærmest oppvokst og innjaget i klippgryt. Jeg er mer forsiktig med andres hunder som jeg ikke kjenner så godt.

Jeg har pr dags dato aldri hatt en grythund som har sittet fast , men har selvfølgelig mange rev som hundene ikke får kontakt med , men vi prøver !!!!!!

Publicerat

Ja du lurte også på hvor lenge etter hundbesøk du kan forvente rev i grytet igjen. Det finnes det ikke svar på , men i dag gikk det vel kanskje 30min etter besøk av terrier til reven gikk inn i samme grytet :lol:

Publicerat
  • Författare

Fina svar foxhound! Låter betryggande att du jagar aktivt i klippgryt o aldrig blivit av med en hund.

Som bekant så har jag ju en tysk som är väldigt förälskad i allt som heter rovdjur. Men har dom inbyggt i sig att avbryta ibland o komma ut på pausvända ur gryten eller? Eller kan man aldrig säga det före man testat, hur dom funkar? Man tycker ju att dom borde ju för fan ge sig innan dom spränger sig själva o komma ut iallafall?

Publicerat

Mine terriere + 1 av støverne ;) jobber som sprengere. De ligger aldri lenge på samme plass , selv ikke når de har kontakt. De prøver hele tiden å komme til reven fra en annen kant. Den eldste foxen min er extremt bevegelig , ungfoxen er helt ok bevegelig. Men det er veldig viktig at hundene kan kalles ut for det er ikke alle gryt hvor vi får ut reven , og da er det jeg som bestemmer når vi skal gi oss.....ikke hundene :lol:

Publicerat
  • Författare

Men vad händer om man har förliggare o använder den på räv ? O jag som har mycket mårdhund här t.ex.. Ligger en förliggare stilla o skäller tills man gräver upp den eller kommer den ut med jämna mellanrum?

Publicerat
Men vad händer om man har förliggare o använder den på räv ? O jag som har mycket mårdhund här t.ex.. Ligger en förliggare stilla o skäller tills man gräver upp den eller kommer den ut med jämna mellanrum?

Nja har ikke jaget så mye med forliggere. Men har jaget med 2 taxer , en strihår og en korthår , de fungerte noe tilnærmet forliggere. Og her hos meg iallefall så kan du irritere deg grønn når forliggeren ligger på i et gryt hvor reven ikke vil ut. De fleste grytene her er ikke gravbare og jeg liker at det er meg som skal bestemme når vi gir opp.......ikke hunden. Jeg opplevde iallefall disse hundene slik at de var nesten umulige å kalle ut , men dette var ikke mine hunder , mulig jeg hadde fått det til om jeg fikk de fra de var valp men det vet jeg ikke.

Publicerat
  • Författare

Har stora problem att få in hunden medans hon driver jag.. Kan jag ärligt säga. Lär väl vara samma i gryt om inte ännujävligare då det är rovdjur?

Men som jag har fått höra så lugnar tyskarna i regel ner sig med drevtiderna efter hand. Just nu är hon uppe i 40-45 minuter på rådjur och det är åt helvete för länge tycker jag. Men som sagt, hoppas det lugnar sig o sänker sig mot 15-30 minuter innan återgång. Samtidigt hoppas jag kunna blåsa av under drev men det känns långt borta.. ;(

(hon fyller 1 år om nån vecka)

Publicerat
Man tycker ju att dom borde ju för fan ge sig innan dom spränger sig själva o komma ut iallafall?

Inte tyskarna, fråga Alfie.

Publicerat
  • Författare

jo jag har läst om Alfies tysk.. men alla är väl inte likadana? o ibland snetänder dom väl lite extra..

Publicerat
men alla är väl inte likadana? o ibland snetänder dom väl lite extra..

hehe låter bli kommentera ens ^_^

men kan du kalla ut hunden och har grytpejl på hunden behöver du inte vara orolig,har man en tysk får man kallt räkna med den går i gryt om den drar förbi ett,kan du kalla ut hunden är det en bra början,,dom flesta hundar som fått lite dressyr klarar detta..

sen att är sten gryt bara bra när det ligger räv inne,finns mårdhund som inte tänker komma ut äre bara ge sig,

Publicerat

Håller med FC, utkallning, pejl och lite fingertoppskänsla är vad som krävs för att minimera riskerna. Oavsett vad du har för hund så är det du som står vid rodret och bedömer varje läge, förutom om hunden går av drev dvs. Du måste veta vad du har i kopplet och det vet du när du har gett hunden en chans att växa i arbetet och arbetsmiljön. Vissa hundar arbetar likadant från första släpp men det vanligaste enligt min mening är att man ser en förändring i takt med att hunden har fått arbeta på en bunte rävar och grävlingar. Dem flesta utvecklas och blir bättre men några få blir sämre eller förblir lika dåliga trots att man försöker bygga rutin.

Här i södra landsänden med mycket grävling i jord/sandgryt ser åtminstone jag det som positivt att hundarna inte bryter. Visst har det hänt att vi har fått stå och vänta i många timmar då räven eller grävlingen sitter så dumt till att hunden inte får loss den men tids nog så kommer hunden ut. Förstår dock att majoriteten inte vill jaga grävling utan vill ha en rörlig liten ettrig hund som får loss räv i komplicerad miljö och då är det såklart inte bra med en förliggartyp. Jag vet inte vad ni andra tycker men jag personligen tycker att dem allra flesta terriers formas till att kunna ligga kvar om man gräver mycket för dem men om man aldrig eller endast gräver vid något enstaka tillfälle per år så är dem allra flesta terriers rörliga och brytbenägna i grunden. Vad jag upplever med just TJT är att den har en jaktlust som slår det mesta vilket gör att ibland så väljer den att ligga kvar när inga andra medel står till buds. Dvs hunden börjar fint med att arbeta i intervaller och skiftar anfallsväg men om räven eller grävlingen trots alla försök sitter kvar så väljer hunden till slut att stanna kvar framför den. Vad som då återstår är en utkallning och om det inte funkar så får man helt enkelt rida ut stormen och vänta tills hunden är skällt färdigt vilket kan ta lång lång lång tid, jaktlust och målmedvetenhet avgör.

Man ska inte skämmas för att man är rädd om sin hund, det är det viktigaste vi har och det gäller att ha huvudet på skaft när man jagar i gryt. Dock så kommer du att märka i takt med att du jagar allt oftare i gryt att din egen jaktlust och målmedvetenhet tilltar, dvs. du kräver allt mer ifrån hunden och ju mer framgångar du och din hund har desto mer erfaren och ”hårdhudad” blir du, både på gott och ont.

Schaman, vad är det för stam på hunden om man får fråga?

Publicerat
  • Författare

Hon kommer från Infernos Kennel. Efter Gamekeepers Ar Lykke samt fadern Mefisto.. inga småhundar direkt. Min Nelly är ca 37-39 i mankhöjd.. lite osäker på var man ska mäta.

Och jag måste ju tydligen erkänna mig själv skyldig till att ha misslyckats med inkallning under drev osv.. Har aldrig riktigt fått kontroll på henne när hon är i sitt jakt-tillstånd eller vad man ska säga..

Men till nästa säsong så ska jag gå en kurs som jag bara hört gott om. En som kommer till Åland en gång per år och lär ut någon typ av ledarskap.. Tydligen en "hård" metod men som funkar klockrent. Den slutar med att hunden får gå förbi en bur med en kanin i, när du kallar på hunden. Den ska då gå rakt förbi kaninburen utan att tveka.

Skulle jag få sådan lydnad på hunden, skulle jag också bli mycket tryggare i skogen. Men det är inte lätt. Jag tror och är tämligen säker på att tysken är en av dom svåraste hundar att lära saker medans den är i sitt idiotitillstånd.. Inte för att jag vill få det att låta som en ursäkt att man har rätt att slarva då.. Men ta t.ex en tax. Redan den är ju lite "mesigare" eller vad man ska säga o skriker man åt den att stanna när den driver så stannar den ju oftast o slokar med öronen :lol:

Nä men hunden jag har, kunde inte ha fått en bättre hund rent jaktmässigt tror jag. Skallet håller dessutom på o blir vad man nu kallar det.. "ljust-grovt-ljust-grovt".. Ger mig rysningar.. :D Som sagt, jaktmässigt= nöjd.. Mindre nöjd med= Att jag har misslyckats totalt i fältlydnad.

Publicerat

Har aldri trent mine foxer i noen som helst lydnad , det går seg til mens man jager. Samme med støverne , ikke trent lydnad , men kommer som oftest når jeg roper de inn , men ikke fra drev. Har faktisk ikke trent hunder i lydnad siden jeg hadde Engelsksettere , og det er en stund siden. Men jeg bruker mine hunder en god del på mink , og her lærer de seg å lytte til hva jeg sier for det er som regel noe interessant + de lærer seg at dyret ikke nødvendigvis er tapt om det er under bakken ( støverne ).

Jeg sier ikke at dette vil fungere for alle men det fungerer for meg.....så langt :lol:

Publicerat
  • Författare

Du menar alltså att lydnaden kommer undan för undan då du jagar med hundarna? För hur kan man kalla in en hund från gryt om man inte på något vis tränat lydnad? :lol:

Publicerat
Du menar alltså att lydnaden kommer undan för undan då du jagar med hundarna? För hur kan man kalla in en hund från gryt om man inte på något vis tränat lydnad? :lol:

Ja si det , det er iallefall slik jeg har gjort det med mine hunder , og det fungerer. Den eldste foxen kan kalles ut uansett , selv om hun har tak i reven så kommer hun ut , OG jeg har aldri vært hard med hundene for å få det slik heller. Er nok mer måten jeg jager på tror jeg. Ungfoxen var litt egenrådig tidligere men er blitt bra nå faktisk. I jordgryt hvor hundene ikke får ut reven så sender jeg en av foxene inn , jeg stikker da hånda med lommelykt + kamera inn og filmer , så kaller jeg hunden ut for så å se på filmen hvordan / hvor reven ligger før jeg bestemmer meg for om jeg skal grave eller ikke......vanligvis graver jeg ikke , men det er fordi at jeg liker ikke å kaste bort en hel jaktdag på graving , da leter vi heller opp et annet dyr.

Tror nok jeg har noen filmsnutter på pc , kanskje jeg kan legge et ut på jaktdagboken min.......

Publicerat
  • Författare

Skulle vara trevligt :lol:

Publicerat

har du gryndlydnanden så brukar det sitta,många säger sig kunna blåsa sina hundar på drev men jag har nog aldrig sett det när hunden inte är inom synhåll,men sån hund skulle inte jag vilja ha,den ska jaga...

men med en terrier tex som jagar grävling ska du kunna kalla ut han för äns kunna skjuta,annars måste man alltid lyfta ur hunden,och säg klipp block finns det roligare saker än stå och vänta tycker jag iaf,jag kör stenhårt med inkallningen från första dagen och kan kalla ut min hund 99gånger av 100..

sen om man ger hunden belöning genom jaga kommer hunden vara mycket mer trivsam att ha ute i skogen