Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävåtel

Featured Replies

Publicerat

Jag har precis börjat åtla ganska nära skogskanten på ett litet öppet fält. just nu finns bara ett vanligt jakttorn ca 60m från åteln några meter in bland träden. Är det lönt att försöka sitta i tornet med bra camokläder eller måste man bygga en koja? Någon som har bra tips å förslag om detta?

Publicerat

Camokläder..?

Har du tänkt att sitta på dagtid, så är det nog lönlöst i vilket fall, kompis.

Ta du vilka kläder du vill, fixa till så du kan ha bössan liggandes högt så du undviker stora rörelser, och ha något "sittandes" i tornet de nätter du inte är där. Räven är känslig för förändringar i sin miljö.

Fördelen med en koja, eller en vakplats från något uthus, är ju att man kan röra lite på sig. Och vi som är lite äldre kan nicka till och slumra lite... :D

Publicerat

Så är det skönt med elvärme åxå :D

Publicerat
  • Författare

Ok. Jag tänkte kanske främst sitta månljusa kvällar å nätter. Jakttornet står några meter in i skogen och det e e mycke träd som bakgrund bakom det därför tänkte ja det kunde hjälpa med camokläder.

Jag har ingen möjlighet å få nån el dit för det e mitt i skogen.

Publicerat

skulle rekomndera en koja o vaka ut fast du sittet i skogs kanten

varmt o skönt öven på vintern :lol: minsta lilla rörelse i tornet som räven ser så drar den o då kan man i stortsätt åka hem

• 2 weeks later...
Publicerat

Cammo kläder duger gott! precis som vid lockjakt! men tror ändå du ska överväga att bygga en koja! du kan bli sittandes i timmar å då kan de vara skönt att inte vinden å eventuellt snö/regn kommer åt dej!...

sitter du högt upp i ett torn så är du i ett annat luft lager samt att "rävens" fiender kommer sällan från luften! så den har mer koll på de som kommer från marken!..

Mvh Mamre!..

Publicerat

Om du har möjlighet att bygga igen tornet med väggar, så gör det !

Det som oftast får det att skita sig på rävåteln är vittringen från dej, och/eller att du gör någon rörelse som räven uppfattar.

Sitter du i en koja som står några meter upp i luften, och dessutom sätter ett rör på 1-2 meter upp ur taket som funkar som ventilationspipa, så skickar du upp din vittring i ett luftlager som räven inte berörs av, dessutom så syns inte dina rörelser och du är skyddad för väder och vind.

Märker du att åteln är besökt av rävar, har du allt att vinna på det lilla omaket det är att bygga en riktig koja, jag lovar dej !

Jag har suttit i usla kojor och lador så många gånger, och missat skottchanser pga av att mickel fått vittring av mej eller att man frusit arslet av sig och lessnat och gått hem efter ett par timmar, och det är det inte värt.

Mvh Janne

Publicerat

Antingen så bygger du en koja eller så sitter du i ett torn (helst med väggar).

Att klä sig med camokläder när du ska sitta i torn tycker jag är "overkill". Dock så skulle nog ett "ansiktscamo" typ ett nät eller liknande inte sitta fel, samt att du bär handskar så att inte räven uppfattar rörelsen från dina händer lika lätt.

Publicerat

Om man bortser från vittringsproblematiken kan ett camonät göra underverk för den som inte gillar att snickra. Bara en enkel ram som får nätet att hänga runt dig och inte på dig.

Givetvis håller jag med föregående inlägg gällande koja....kyla kan förstöra den mest perfekt vaknatten :o

Publicerat

# Försök till varje pris att få till en koja som är skapligt tät och då minst 2 meter ovanför marken. Att sitta i torn är nästintill omöjligt om du ska åtla fram räven. Visst läser man om några som vakar från torn men jag minns då inte att jag någonsin läst om en lyckad vaknatt från ett sådant öppet torn.

# Mjuka kläder såsom fleece är helt outstanding att vaka i. Jag klär mig i flera lager för att hålla värmen plus att jag sitter i en sovsäck. Blir hur varmt o gott som helst och man behöver ej slamra med någon kamin eller liknande.

# Ansiktskammoflage anser jag endast vara nödvändigt om du vakar/lockar dagtid. Har du en riktig koja med en skärm över gluggen finns det inte en chans att räven ser dig i mörkret.

Som jag skrivit förut har jag alltid gluggen öppen och studsaren liggandes på kuddar ( som BäckaBengtson beskrev) med pipan genom gluggen skjutklar för att även hinna på de rävar som bara stryker förbi åteln, och med nästan 60 skjutna rävar på några få år tycker jag det talar sitt tydliga språk, man behöver ej ha ett öppningsbart fönster som man öppnar när räven gör entré utan det går utmärkt att ha gluggen öppen hela vakpasset.

Lycka till. ;)

Publicerat
# Försök till varje pris att få till en koja som är skapligt tät och då minst 2 meter ovanför marken. Att sitta i torn är nästintill omöjligt om du ska åtla fram räven. Visst läser man om några som vakar från torn men jag minns då inte att jag någonsin läst om en lyckad vaknatt från ett sådant öppet torn.

# Mjuka kläder såsom fleece är helt outstanding att vaka i. Jag klär mig i flera lager för att hålla värmen plus att jag sitter i en sovsäck. Blir hur varmt o gott som helst och man behöver ej slamra med någon kamin eller liknande.

# Ansiktskammoflage anser jag endast vara nödvändigt om du vakar/lockar dagtid. Har du en riktig koja med en skärm över gluggen finns det inte en chans att räven ser dig i mörkret.

Som jag skrivit förut har jag alltid gluggen öppen och studsaren liggandes på kuddar ( som BäckaBengtson beskrev) med pipan genom gluggen skjutklar för att även hinna på de rävar som bara stryker förbi åteln, och med nästan 60 skjutna rävar på några få år tycker jag det talar sitt tydliga språk, man behöver ej ha ett öppningsbart fönster som man öppnar när räven gör entré utan det går utmärkt att ha gluggen öppen hela vakpasset.

Lycka till. :D

Och jag tycker tvärt om ;)

Att kunna sitta i t-shirt , sippa på lite kaffe , skruva upp värmen lite till det gör en till kung i vakkojan.

Har man suttit å frusit 2 nätter utan att det hänt nått , så tvivlar jag på att många går ut den tredje . (förutom Mickel som tänder på filtar & sovsäckar).

Tror att det hänger kvar sen tonåren ! ;)

("va tvungen Mickel" :ph34r: )

Har man det gött där emot så sitter man mer en gärna en natt till. :wub:

Mvh..... en som trivs i värmen.

Publicerat
Och jag tycker tvärt om ;)

Att kunna sitta i t-shirt , sippa på lite kaffe , skruva upp värmen lite till det gör en till kung i vakkojan.

Har man suttit å frusit 2 nätter utan att det hänt nått , så tvivlar jag på att många går ut den tredje . (förutom Mickel som tänder på filtar & sovsäckar).

Tror att det hänger kvar sen tonåren ! ;)

("va tvungen Mickel" :lol: )

Har man det gött där emot så sitter man mer en gärna en natt till. ;)

Mvh..... en som trivs i värmen.

Blablabla, en riktig skogskarl älskar när frosten biter tag i kindfläsket. Sitta i bara undertröjan i värmen, sitter du när du p**ssar oxå?

:wub::ph34r:

Har faktiskt ett element jag med i ena kojan där det finns elström :D

Publicerat

Kolla mina bilder nedan. Där har jag bilder på min rävkoja som ska brukas i vinter.

Publicerat

Lycka till. ;)

Så sant så, ju mindre rörelser desto större chans att komma till skott.

Jag håller på att bygga en ny vakkoja på en av mina åtlar, och denna gång sätter jag in ett litet 12V element, typ som sitter i husvagnar och båtar.

Har köpt ett litet batteri, samma som sitter i ATV:n, som inte väger just nått och tar liten plats i ryggan.

Räcker gott och väl en lååång vaknatt, och sätts sedan på laddning när jag kommer hem, så det är laddat och klart till nästa gång.

Smidigt och enkelt och helt tyst.

Jag ser en fördel med att ha ett högt ventilationsrör och en tyst värmekälla i kojan, och det är att luften tas in genom den öppna skjutgluggen och går ut genom röret med den varma luften som stiger, m a o, min vittring går upp och ut i röret som har sin topp ca 6 meter ovanför marken ( kojan 2 m från marken + kojans höjd 2 m + rörets höjd 2 m = 6 m).

/ Janne

Publicerat

En kompis använder en fotogenkamin som han köpt pissbilligt på Rusta eller vart det nu var, måste säga att det verkar smutt! Skulle hjälpa honom med ett eftersök en kväll efter en gemensam sittning vid grisåtel och harig som han är så satt han kvar i tornet tills jag kom. Måste säga att jag tappade hakan när han steg ur sitt "hus" i tennisdojor och utan vinterkläder!

I hans vakkoja så var det onekligen jävligt mysigt, fikabord, ljudisolerat askopp för hans äckliga cigaretter.. petflaska att pissa i osv.. Skön stol.. Jag håller med Mickel, är man sugen så sitter man oavsett men kan man och ids fixa till det lite extra så genererar det i sin tur ngr timmar extra uthållighet.

Mvh!

Publicerat

Nackdelen med fotogenkaminer är att de förbrukar rätt mycket syre, vill tex inte somna i en trång vakkoja om jag har en fotogenkamin där

Publicerat
Nackdelen med fotogenkaminer är att de förbrukar rätt mycket syre, vill tex inte somna i en trång vakkoja om jag har en fotogenkamin där

Mhmmm...påminner mig om en gång uppe efter kungsleden, jag och polarn hade tagit nattvila i en av kojorna som står efter leden, han hade vaknat på natten och frusit som fasen, och ville inte/orkade inte, göra eld i kaminen, istället fyllde han bägge brännarna till Trangiaköken och drog i gång dessa, det han glömde var att öppna ventilationsspjället i kojan.... :lol:

Jag vaknade med känslan av att hålla på att kvävas, fick upp dörren och drog i mig syre, satan vad otäckt det var, hade en rejäl huvudvärk i ett par timmar.

Var aningen sur på min kompis där en tag... :blink:

• 3 weeks later...
Publicerat

Nu har jag & polarN vart & lagt ut lite äckel så att räven ska få mumsa lite. Detta är första ggn för oss båda & hoppas vi inte är helt ute & cyklar i placering av åtel & vak-koja.

31b2fc66fc8aca1b756a9a48e795d0ea.png

18303f0ec8c32db75eb9a59930c2c991.png

149abd055e35a5d56a4f287fcb0db3e2.png

Det mumsiga vi kastade ut denna gången för att få Micke att vilja smaka är Hundfoder med blod. Plus lite havre under ris & snår som kanske kan locka till sig möss & råttor. Men har just blandat en laddning med strömming, hundmat & blod som ska läggas dit imorgon hade vi tänkt.

Åteln ligger ca 50-60m från kojan.

Kom gärna med tips osv, för att hjälpa oss att ta död på "fågeldräparn." Vilka tider bör man sitta i vak-kojan?

Publicerat

Med tanke på ladans placering skulle jag sätta mig redan vid 17-18 tiden och vaka. Rävar på skogen har en förmåga att gå tidigare än "byrävarna" som oftast väntar tills det släcks ned i husen och byn slumrar in.

Publicerat
Camokläder..?

Har du tänkt att sitta på dagtid, så är det nog lönlöst i vilket fall, kompis.

Ta du vilka kläder du vill, fixa till så du kan ha bössan liggandes högt så du undviker stora rörelser, och ha något "sittandes" i tornet de nätter du inte är där. Räven är känslig för förändringar i sin miljö.

Fördelen med en koja, eller en vakplats från något uthus, är ju att man kan röra lite på sig. Och vi som är lite äldre kan nicka till och slumra lite... ;)

;);)

men är dom faktiskt så känsliga att man inte kan röra sig lite på 60 meter? I jämförelse med rådjuren t.ex.. vad gör räven jämte rådjuret om man rör sig.. Vet bättre hur rådjuren funkar så blir lättare att jämföra då..

Publicerat
:lol::lol:

men är dom faktiskt så känsliga att man inte kan röra sig lite på 60 meter? I jämförelse med rådjuren t.ex.. vad gör räven jämte rådjuret om man rör sig.. Vet bättre hur rådjuren funkar så blir lättare att jämföra då..

Ingen expert men min erferenhet säger att rådjur är totalt blinda, döva, korkade och saknar luktsinne i jämnförelse med räven. Ungrävar är mer lik rådjur så jag tycker de är en rättvis jämnförelse. Det kan ju dock bara vara våra rådjur och rävar som är så ;)

Publicerat
Ingen expert men min erferenhet säger att rådjur är totalt blinda, döva, korkade och saknar luktsinne i jämnförelse med räven. Ungrävar är mer lik rådjur så jag tycker de är en rättvis jämnförelse. Det kan ju dock bara vara våra rådjur och rävar som är så :lol:

nänå men när du säger det så är ju rådjuren ofta ganska korkade.. framförallt blinda..

Publicerat
Med tanke på ladans placering skulle jag sätta mig redan vid 17-18 tiden och vaka. Rävar på skogen har en förmåga att gå tidigare än "byrävarna" som oftast väntar tills det släcks ned i husen och byn slumrar in.

Men vad tror ni om dess placering vid en dikeskant, eller skulle det vara bättre att lägga vid skogskanten?

Publicerat

Blir en bubbelpost detta... :blush:

Var 3 dagar sedan jag såg till åtln, så kände att jag måse fara dit idag, när det tom kom lite "spår-snö" inatt, så man kanske skulle kunna se om det fanns några spår från Mickelina. Men icke ett enda spår & åteln var tömd på 1,2 kg strömming & ca 5-6kg hundmat, allt detta är uppätet utav fågel vad jag kunde se på spåren. Så nu är då min fråga, finns det nått bra tips för att få ha kvar maten i åteln utan att kråka/skata/korp drar med ALLT på ett par dagar?!

Publicerat

Det är bra på ett sätt att ha kråk fågel på åtelen för räven hör var dom är och äter på dagarna så då brukar han bli nyfiken på vad dom håller på med samt att dom tappar mat när dom lämnar åteln och hjälper dig att sprida maten

Men en rejäl bas åtel brukar vara bra en älg skalle eller något dylikt så det finns mat där jämt men bäst är det om man kan mata med småt och gott var dag

Mvh jörgen