Publicerat November 19, 200817 yr Släng ut mat i skymningen när fåglarna intagit nattkvist! Lite åt gången. Små spridda bitar om man ska vaka.
Publicerat November 19, 200817 yr Släng över ett skinn av något slag över den största delen av åteln, typ älgskinn eller något annat tungt. Då kommer inte fågeln åt men släng ut lite småspill runt om skinnet som fåglarna kan picka på, detta drar som tidigare sagt åt sig rävens uppmärksamhet.
Publicerat November 19, 200817 yr Ta en plasthink alt stor plast tunna och fyll med vatten. Kasta i slaktavfall och låt det frysa till en klump. Ut med skiten på åteln och pilla ur isklumpen ur hinken/tunnan. Så länge det är kallt rår fåglarna inte på isen.. Krävs att du har en plast tunna som du kan skära itu annars blir det lite svårt att få ut klumpen. Tror fisk är bra även att frysa i vatten på så sätt.. Mvh!
Publicerat November 20, 200817 yr Fungerar utmärkt med vanliga 10 L hinkar och slaktbackar...då slipper man oxo besväret med å skära sönder tunnan =) då kan man knacka ut om man inte i förväg häller lite varm vatten på utsidan ....Har provat och det är kanon spec om man har lite åtelmaterial för det räcker länge innan räven krafsat upp hela klumpen=)
Publicerat November 20, 200817 yr Räven är inte på samma nivå som vare sig rådjur eller älg. Älgen klassar jag som dummast av de tre. Det räcker att räven får se en rörelse som ej hör dit och han syns ej mera den kvällen. Hörseln är det inget fel på heller. Sköt en räv som kom lite långt ut till höger och jag fick vrida mig och det hasade lite i sovsäcken som jag sitter i, det räckte för att räven skulle tvärstanna och lyssna.
Publicerat November 20, 200817 yr Själv har jag haft sämre erfarenheter av åtelmaterial som är fryst i hinkar, försök få nåt stort som inte räven orkar dra iväg å sen åtlar du varje kväll med småbitar.
Publicerat November 20, 200817 yr Jag tror man ska skilja lite saker åt, ang åtel. Stor rutten hög med kött/skinn = drag åtel = lukt. När räven kommer och ska kolla upp (dragåteln) då äter han mycket hellre färskare bitar som man sprit ut eller en död skata som man skjutit på åteln. Ivf hos mig. Ju senare på säsongen ju mindre viktig är åtelns kvalité , då äter de för att överleva vintern. Det tycks att när räven får gräva eller på nått annat sätt jobba för att få krubb , då är den mindre försiktig och kan äta på stället. Men om den kan ta en kråka eller liknande med sig, då drar den med kråkan i munnen direkt för att sätta sig i säkerhet. Anlägg en foder plats åt harar en bit brevid , Typ äpplen och lite havre/hö. Då går gärna räven där och sniffar om han nu inte går på eran åtel. Mvh......
Publicerat November 20, 200817 yr Släng över ett skinn av något slag över den största delen av åteln, typ älgskinn eller något annat tungt. Då kommer inte fågeln åt men släng ut lite småspill runt om skinnet som fåglarna kan picka på, detta drar som tidigare sagt åt sig rävens uppmärksamhet. Lyfter den här igen!!! Finns en lyxvariant med havre under skinnet oxå tillsammans med åteln. Min egen favorit !!!!!
Publicerat November 21, 200817 yr Jag tror man ska skilja lite saker åt, ang åtel. Stor rutten hög med kött/skinn = drag åtel = lukt. När räven kommer och ska kolla upp (dragåteln) då äter han mycket hellre färskare bitar som man sprit ut eller en död skata som man skjutit på åteln. Ivf hos mig. Ju senare på säsongen ju mindre viktig är åtelns kvalité , då äter de för att överleva vintern. Det tycks att när räven får gräva eller på nått annat sätt jobba för att få krubb , då är den mindre försiktig och kan äta på stället. Men om den kan ta en kråka eller liknande med sig, då drar den med kråkan i munnen direkt för att sätta sig i säkerhet. Anlägg en foder plats åt harar en bit brevid , Typ äpplen och lite havre/hö. Då går gärna räven där och sniffar om han nu inte går på eran åtel. Mvh...... Helt rätt! Surt, stort och luktar illa = dragåtel Småhackat färskt kött = det som räven vill ha. Enkelt och bra.
Publicerat November 23, 200817 yr Va och kollade åteln idag. Jag hade lagt färska rådjurs inälvor på åteln + dess päls. Men pälsen från förra rådjuret hade den släpat iväg ett 20tal meter natten innan. Och även denna natt hade räven dratt i sitt rådjurs skinn igen utan att röra det nya käket. Ifall ni vill veta hur det är på min åtel ! Mickel !!!! Du pratar dig varm om mulen himmel och bättre ljus. Va snäll och förklara för mig som inte fattar, mulet hos mig = tok mörkt ! Har du nått samhälle som lyser upp under molnen, som reflekterar ? Mvh..
Publicerat November 23, 200817 yr Samma här, ingen måne = svart som en sotarröv. Går inte att se ett jota, funderar på att montera upp någon slags fast belysning, det borde väl vara tillåtet, Bara den är fast och sitter på typ ladugården, att den sedan lyser rakt ut på en åker är väl en annan femma /Lasse
Publicerat November 23, 200817 yr Va och kollade åteln idag. Jag hade lagt färska rådjurs inälvor på åteln + dess päls. Men pälsen från förra rådjuret hade den släpat iväg ett 20tal meter natten innan. Och även denna natt hade räven dratt i sitt rådjurs skinn igen utan att röra det nya käket. Ifall ni vill veta hur det är på min åtel ! Mickel !!!! Du pratar dig varm om mulen himmel och bättre ljus. Va snäll och förklara för mig som inte fattar, mulet hos mig = tok mörkt ! Har du nått samhälle som lyser upp under molnen, som reflekterar ? Mvh.. Det samma gäller hos mig. Mulet är överlägset bästa ljuset, då jag har fågelvägen ca 3 km till stan. Då reflekteras ljuset från stan ner igen mot marken, och ger nästan lika bra ljus som fullmåne. Men fullmåne är inte hett att vaka vid här iaf, har inte haft nåt lyckat resultat då iaf, så mulet är vad man vill ha
Publicerat November 23, 200817 yr Antar att jag är det stora undantaget. Är det mulet här är det riktigt mörkt. Skjuter nästan alla rävar i fullt månljus. Då det är roligare att sitta å man ser mer räv pg av att man ser längre. =kan skjuta längre ! Har skjutit en hel del räv under åren så några mindre ljus skygga rävar lär det finnas PS. När det inte är månljus går de gärna under en 120W gårdslampa. Mvh...
Publicerat Februari 15, 200917 yr Det är bra på ett sätt att ha kråk fågel på åtelen för räven hör var dom är och äter på dagarna så då brukar han bli nyfiken på vad dom håller på med samt att dom tappar mat när dom lämnar åteln och hjälper dig att sprida maten Men en rejäl bas åtel brukar vara bra en älg skalle eller något dylikt så det finns mat där jämt men bäst är det om man kan mata med småt och gott var dag Mvh jörgen Hej! Jag kompletterade åteln med ett trafikskadat rådjur för några dagar sedan. Tänkte som du att om det nu kommer massa skator och kråkor så drar dom nog dit mer rävar. Men det har bara varit någon enstaka skata där. Vad kan detta bero på? Brukar även slänga ut lite hundmat mest för att hundarna inte ska äta upp hela åteln.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Hej!Jag kompletterade åteln med ett trafikskadat rådjur för några dagar sedan. Tänkte som du att om det nu kommer massa skator och kråkor så drar dom nog dit mer rävar. Men det har bara varit någon enstaka skata där. Vad kan detta bero på? Samma sak hos mig. MEN jag har fler rådjur/eller slakt delar. Ett tips !!! Skär upp buken på den sida som är uppåt så hjälper du kråkfåglarna att ta sig in till det de vill ha. Eller hacka upp låret med en yxa så de kommer åt köttet. Så ska du se att det blir fart på kråkfåglarna. Mvh.....
Publicerat Februari 15, 200917 yr Samma sak hos mig. MEN jag har fler rådjur/eller slakt delar. Ett tips !!! Skär upp buken på den sida som är uppåt så hjälper du kråkfåglarna att ta sig in till det de vill ha. Eller hacka upp låret med en yxa så de kommer åt köttet. Så ska du se att det blir fart på kråkfåglarna. Mvh..... Sköt en rävtik i går morse och hon hadde öppnat upp ganska bra i rådjuret så vi får väl hoppas att det hjälper.
Publicerat Februari 15, 200917 yr Sköt en rävtik i går morse och hon hadde öppnat upp ganska bra i rådjuret så vi får väl hoppas att det hjälper. Kul att du fik en räv , brukar du skjuta många? Jag brukar oxå låta rävarna sköta jobbet
Publicerat Februari 15, 200917 yr Kul att du fik en räv , brukar du skjuta många? Jag brukar oxå låta rävarna sköta jobbet Har väl inte blivit så många, men har varit vaken mycket på nätterna nu på sistone på grund av en son som inte vill sova och det har givit resultat . Så nu vaknar jag lite då och då även utan sonens hjälp men måste fixa lite ljus.
Publicerat Februari 22, 200917 yr Hej! Nu är lampan,rörelsevakten och hårblåsen monterad. Funkar perfekt 03.15 vaknade jag och smög ut i badrummet men det va bara katterna som satt och åt upp hundmaten som jag slängt ut . Har varit väldigt dåligt med spår nu ett tag runt åteln, och fortfarande inga skator eller kråkor. Kan ju va så att dom har hittat mat på något mer ostört ställe.