Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lapua Mega 308win

Featured Replies

Publicerat

Goddag Kamrater.

Är det nån som har erfarenhet av Lapua mega i 308win, jag funderar på att använda den kulan till allt inkl gris och älg.

och så har jag funderat på sellier and bellot övningsammo, nån som har erfarenheter av den i 308win?

mvh Jocke

Publicerat

Megan är en sån här tråkigt bra kula, du lär inte ångra dej.

Selleri & Belleri övningsplugg.. tja det smäller om dem men de skjuter inte på något sätt tätt åtminstonde inte i min Finnlight.

Mvh!

Publicerat
Megan är en sån här tråkigt bra kula, du lär inte ångra dej.

Selleri & Belleri övningsplugg.. tja det smäller om dem men de skjuter inte på något sätt tätt åtminstonde inte i min Finnlight.

Mvh!

haha, tackar för det, snacka om snabbt svar också, jag hant knappt trycka på sänd knappen på inlägget så hade du svarat.

mvh jocke

Publicerat

Ja, Mega är en härlig kula. Den dagen den kommer i .375 så överger jag genast alla andra kulor och kör med Mega.

Publicerat

S&B övningsammo är väl ok om man tycker det är acceptabelt med spridning och några tändhattsgenomslag......

Jag har iofs bara skjutit den i 6,5-55 och 30-06 men det är knappast bättre i 308.

Publicerat

SB övningg ammo i 50 päck fungerat bra för mig . har iallafall inte sett skillnad mellan den och remingtons övning ammo.

men har då bara övat på älgbanan så.

annars skjutit bästa gruperin med den :huh:

Publicerat
S&B övningsammo är väl ok om man tycker det är acceptabelt med spridning och några tändhattsgenomslag......

Jag har iofs bara skjutit den i 6,5-55 och 30-06 men det är knappast bättre i 308.

har skjutit kanske 500 tal skott och inte får genomslag :huh: då i 308:p

Publicerat

En kompis får tecken på höga tryck i sin bössa med SoB övningsammo :huh: Jag har ingen egen erfarenhet tyvärr(eller som tur är kanske ;) )

Publicerat
En kompis får tecken på höga tryck i sin bössa med SoB övningsammo :huh: Jag har ingen egen erfarenhet tyvärr(eller som tur är kanske ;) )

Nu kan man väl tycka om olika kulfabrikörer lite olika, men övertryck kan man inte lasta dem för. Tjockmantlade eller homogena kopparkulor behöver alltid lägre laddningar än mjukare dito. Får man tecken på övertryck, så skall man se över sina laddningar och minska eller kanske byta krutsort eller tändhattar. Det finns många variabler här att ta hänsyn till, men ett är säkert - vi skall inte använda ammunition som ger tecken på övertryck!

Publicerat
Nu kan man väl tycka om olika kulfabrikörer lite olika, men övertryck kan man inte lasta dem för. Tjockmantlade eller homogena kopparkulor behöver alltid lägre laddningar än mjukare dito. Får man tecken på övertryck, så skall man se över sina laddningar och minska eller kanske byta krutsort eller tändhattar. Det finns många variabler här att ta hänsyn till, men ett är säkert - vi skall inte använda ammunition som ger tecken på övertryck!

Skotten han använder är iaf fabriksladdade. Inte lätt att se över laddningar då B)

Publicerat
Skotten han använder är iaf fabriksladdade. Inte lätt att se över laddningar då B)

Nej, det komplicerar onekligen saken en hel del... Du får köpa ett rengöringskit till hans pipa i julklapp till honom... :P

Publicerat
Nej, det komplicerar onekligen saken en hel del... Du får köpa ett rengöringskit till hans pipa i julklapp till honom... B)
Jag har varit där med Dewey-stången och Sweets och borstar och allt annat i rengöringsarsenalen men det hjälper tyvärr inte. Den visar inga trycktecken med varken Oryx, remington Core-lokt eller alaska men med S&B så blir det platta hattar B)

Edit: ändrade kulnamn :P

Publicerat

Lapua FMJ går förbaskat bra i min bössa ihop med Mega. Ingen ljustering på siktet. Skiljer någon cm på höjd bara. :D

Publicerat

Jag jag skjuter S&B helmantel i lakelandern så slår det hår på tändhattarna så krutet/röken/gaserna sprutar bak mot skytten och sedan går slutstycket inte att öppna förutom med våld. ALLA andra patroner jag skjutit har funkat finfint, även hemmaladdade med lite kräm i... men S&B.. ja, det är rent livsfarligt att skjuta med.. iaf i min bössa.

Publicerat
Jag jag skjuter S&B helmantel i lakelandern så slår det hår på tändhattarna så krutet/röken/gaserna sprutar bak mot skytten och sedan går slutstycket inte att öppna förutom med våld. ALLA andra patroner jag skjutit har funkat finfint, även hemmaladdade med lite kräm i... men S&B.. ja, det är rent livsfarligt att skjuta med.. iaf i min bössa.

Är det färdigladdad S & B el. egen laddad? Jag har hört andra som har problem med fabriksammon. :huh:

Här t. ex.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=7309

:D

Publicerat
Är det färdigladdad S & B el. egen laddad? Jag har hört andra som har problem med fabriksammon. :huh:

Här t. ex.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=7309

:D

Det är fabriksammo direkt ur kartong. Vågar jag icke skjuta med något mer..

Publicerat

Nej, det skulle då rakt inte jag heller våga göra. Vilken skit.. :D

Publicerat
Det är fabriksammo direkt ur kartong. Vågar jag icke skjuta med något mer..

Ok! Jag förstår det! Du såg länken och jag har hört andra som har varit med om samma sak. :D Farligt! :huh:

Publicerat
Ok! Jag förstår det! Du såg länken och jag har hört andra som har varit med om samma sak. :D Farligt! :huh:

Ja.. usch och fy... nej, det märket är bojkottat av mig helt. Och jag avråder alla från att använda det närhelt jag får tillfälle. Vissa verkar ju riktigt nöjda med dem, men jag tror att de kvalitéts mässigt är så oljämna att man helt plötsligt kan få en dålig kartong eller en dålig patron.. och då kan det vara för sent, hur "bra" de än fungerat i det förflutna.

Publicerat

S&B i 30-06 i min gamla cg3000 var ingen höjdare det heller. Köpesammo alltså. Slutstycket gick riktigt tungt att öppna. En bekant i jaktlaget fick sitt slagstift pajat av just S&B i 30-06. Var iofs en äldre bössa men i alla fall.

Publicerat

Hurdana äer deras hylsor till handladdning? Duger dom till ändamålet el. skiljer det för mycket i träffbilden?

Jag har bara Lapua och Norma just nu men tänkte att jag skulle skaffa mig ett knippe till. Ca. 50 st så att man har hemma när man ska till kompisen och ladda jakt- & övningsammo. ;)

Publicerat
Hurdana äer deras hylsor till handladdning? Duger dom till ändamålet el. skiljer det för mycket i träffbilden?

Jag har bara Lapua och Norma just nu men tänkte att jag skulle skaffa mig ett knippe till. Ca. 50 st så att man har hemma när man ska till kompisen och ladda jakt- & övningsammo. ;)

Personligen tror jag att det är hylsorna som är problemet. Jag tror att tolleranserna är tilltagna när de gör dem.. Bara nått jag fått för mig såklart, men likväl =)

Publicerat
Personligen tror jag att det är hylsorna som är problemet. Jag tror att tolleranserna är tilltagna när de gör dem.. Bara nått jag fått för mig såklart, men likväl =)

Ok! ;) Det blir Lapua och norma även i fortsättningen. ;)

Publicerat

ja S&B ska jag ju definitivt inte köpa. men jag ska nog satsa på att testa megan några säsonger och så ska jag nog testa Lapuas FMJ som övningsammo, finns den att köpa i typ 50 askar eller är det bara storpack eller handladdning som gäller?

Publicerat
ja S&B ska jag ju definitivt inte köpa. men jag ska nog satsa på att testa megan några säsonger och så ska jag nog testa Lapuas FMJ som övningsammo, finns den att köpa i typ 50 askar eller är det bara storpack eller handladdning som gäller?

Det finns säkert färdigladdat att köpa men var vet jag ej eftersom jag har en kompis som laddar åt mig. :D Jag åker över till Finland och handlar kulor. Passa på när jag har andra ärenden där. :D