Publicerat Oktober 21, 200817 yr Det är svårt att ge något bra tips så här på nätet om hur man ska hantera lokala problem, men om du kan ge din hund bästa förutsättningarna att bli en bra älghund, så har du vunnit en stor seger. Lite tips på vägen för dig och hunden. Konditionsträning av hunden den ska vara i bästa möjliga form till nästa år. Spårkurs gärna lokalt, går det bra så snackar gubbarna är du lyhörd och intresserad så snackar de om dig mera än hunden vilket är positivt. Grundlydnad den kursen finns ibland lokalt i kretsarna, men även inom Svenska brukshundsklubben, se upp med godistanterna, det är fortfarande en jakthund. ( inget fel på godis men en del fastnar i inlärningsstadiet) Dig själv då, var inte en tjurunge då kommer du ingen vart med gubbarna, skitsnack kommer alltid fram, det skvallras i skogarna som värsta kafferep. Fråga de ordinarie hundförarna om tips och råd, kanske inte är något att ha men visa det inte, det kan du göra vid nästa tillfälle ni ses. ta upp kalvjakten med hundförarna för de lär väl byta hund någon gång. Ta för dig inte bara till orden utan även praktiskt, visa framfötterna, var saklig och tydlig, peta inte i detaljer om något gick fel för fel gör vi alla ibland. Allmänna råd inget personligt. Skitjakt på dig nu
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Och hur får man en älghund fullärd och fulltränad om man inte får jaga med den hade du tänkt???Som jag förstår saken, så får ju ts och hans (?) hund ingen skogstid alls att tala om pga laget. Bara nyfiken Nej, man sitter inte 25-30 skyttar och väntar vid injagningen av en unghund då man ska jaga älg. Det är både tråkigt och inte ens rationellt. Vet inte hur andra har det, men för egen del så har jag iaf möjlighet att träna en älghund från 21/8 och just nu iaf fram till slutet på februari. Min personliga uppfattning är att det är då man är ensam i skogen och tränar sin hund som man får de bästa möjligheterna att få en bra hund. I synnerhet en ställande hund.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr I vårat lag så är det 7 hundförare vi har ett rullande schema så vi turas om att gå fm och em Fungerar bra sen efter första veckan så får vi gå ut på onsdagar det är bara att anmäla till jakt ledaren om man ska ut brukar oftast vara hund förare och någon pro Försök kom med lite förslag och förklara att det bara gagnar laget om hunden får jaga Och går man med fler hundar som vi gör så finns det alltid någon hund på skogen som funkar så pass skyttarna blir nöjda Sen är det ju alltid svårt att få älgen att stå när det är mycke folk på skogen så injagning är nog bäst när det är lite folk ute Tycker att ingen ska kunna klaga om man går ut och skjuter en älg för ung hunden för det är för hela lagets skull mvh jörgen
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Och hur får man en älghund fullärd och fulltränad om man inte får jaga med den hade du tänkt???Som jag förstår saken, så får ju ts och hans (?) hund ingen skogstid alls att tala om pga laget. Bara nyfiken När jag skriver "skarp" jakt betyder det när jaktlaget sitter på pass. Det finns väl inga problem att jaga in hunden innan jakten eller på såtar utan passkyttar eller måste det sitta passkyttar i skogen för att träna hunden?? Förövrigt skulle jag snabbt hoppa av ett lag med en för bra ståndshund där endast hundföraren får skjuta eftersom jag inte betalar jaktarrende för att nån annan hela tiden ska få skjuta. Kött köper jag ju billigare i affärn.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Det är tveklöst en tråkig situation du hamnat i, men utan att ha alla fakta - vilket jag ju natruligtvis inte har - så måste jag ändå bara få säga det, att det är olämpligt att skaffa en hund till laget, om inte laget har önskat det.Som jaktledare i alldeles för många år, så hade jag nog också blivit lite förbryllad om olika killar i mitt lag dök upp med hundar och ville gå på stånd... Jag hade nog inte blivit allt för trevlig då heller, är jag rädd. Det var det värsta jag hört på länge Självklar ska alla som vill och har möjlighet skaffa hund och det har inget jaktlag med och göra..punk slut !!!!Men däremot så tycker jag INTE man ska fodra att man får gå med hund under jakten om man inte har jagat in hunden före själva jakten börjar. För det finns ju inget värre än och sitta som passskytt och man kommer med hundar som inte jagar eller har jagat. Visst kan man få gå lite under jakten även då ....men då tycker jag det nog är mera rutinerade hundar som ska få jaga mer. Så se till att hunden är i jaktdugligt skick innan älgjakten ...så ska du se att det löser sig. ...för inget jaktlag kan motstå att ta med en bra hund.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Det var det värsta jag hört på länge Självklar ska alla som vill och har möjlighet skaffa hund och det har inget jaktlag med och göra..punk slut !!!! Visst får de skaffa hund, men under älgjakten så blir åtminstone inte jag kvar om jag får släppa en eftermiddag eller två, man kan ju rannsaka sig själv om det finns gott om älghundar kan jag göra mig en plats som hundförare då, bättre att kanske skaffa en hund som får jaga, är man nu notoriskt sugen på en älghund så söker man sig sådana marker och jaktlag.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Visst får de skaffa hund, men under älgjakten så blir åtminstone inte jag kvar om jag får släppa en eftermiddag eller två, man kan ju rannsaka sig själv om det finns gott om älghundar kan jag göra mig en plats som hundförare då, bättre att kanske skaffa en hund som får jaga, är man nu notoriskt sugen på en älghund så söker man sig sådana marker och jaktlag. men nu fanns det ju bara två hundar (kanske inte så bra) och de brukar LÅNA in en annan jycke klart han ska få jaga med sin jycke!
Publicerat Oktober 24, 200817 yr nu har inte jag läst så många inlägg... så här funkar det för vårt jaktlag: Alla som har en älghund eller likvärdigt(hund som driver älg OCH andra klöv vilt) får gå på älgjakten. vi har flera hundar, grållar som aldrig skällt älg, jämtar som ALLTID> finner älg, och en "icke älghund"=en terrier, sist jag gick med henne(inte min hund) så skällde hon ut ko+kalv, kviga o tjur på passkyttarna(en kalv vart skjuten). tycker det e bra att alla får en chans med sin hund oavsett duglighet... sitter själv 95% som passkytt, och visst e det roligt när man vet att det är hundar som e bra, men alla ska ha en chans att gå med sin hund... som i ditt fall, att ha en unghund och inte få gå, tycker det är förkastligt, unghunden måste ges alla chanser... orkar inte skriva mer, blir bara irriterad... pma mig så kan du kanske komma hit o släppa nån helg... mvh johan
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Har inte häller läst riktigt alla inlägg men jag tycker jaktledarens resonemang är helt fel. Man måste ju för det första ha nått form av "system" med vem och var olika hundförare ska gå. Säg att man nu har 6 st som vill gå (som givetvis har en hund för andamålet (kinesisknakenhund ej inräknat)) ska få gå. Man jagar då vanligtvis ett för och ett eftermiddagspass. Då är det nog lättast att helt enkelt dra lott, gubbe A´, B och C går på förmiddagen på område 1, 2 och 3. Och vise värsa. Nu kommer nog kråkan hoppa på mig då vi jagar i samma lag och som iår inte haft så där alldeles lysande hundar. Men jag tycker alla borde få en chans att visa vad man själv och hunden går för. Jag själv är lite av samma situation, min jämte är i dagarna dryga 5 månader och är till nästa höst förhoppningsvis redo på allvar. Men jag går ju nu så mycket jag bara hinner och "jagar" i form av skottträning med hagelbössan osv. Men helt klart bara att stå på dig, vi ynge måste visa att vi har lite skinn på näsan mot gemmelgubbarna
Publicerat Mars 14, 200917 yr Hej! hur har det gått för dig? har du fått nån fart på hunden och jaktaget?
Publicerat April 10, 200917 yr Författare Hej! hur har det gått för dig? har du fått nån fart på hunden och jaktaget? jag har inte pratat med jakt laget en men jag ska ta upp det på årsmötet. jag var och björntestade hon i höstats, och efter det så började hon skälla på älgen men hon är nog lite het, så man få se hur går till hösten,
Publicerat Juli 20, 200916 yr Författare Hej igen, Ska ta upp denna tråd igen,*L* Nu har vi haft årsmöte, När vi kom till Övriga frågor så tänkte jag, nu fan ska detta upp till ytan, Jag frågade, Hur ska vi göra med hundarna till årets jakt? fick lite frågande svar, Jag frågade ska vi låta våra hundar vi har i laget få jobba och ut väcklas eller ska vi ta in hundar utifrån? det blev lite tyst ,, sen kom det igång, några satt tysta men dom flesta sa att klart du ska få gå med hunden, men då var det ju en som börjar argumetera imot på nå konstiga vissa sett. . Vad han gaggade om minns jag inte exakt, (det var så mycket skit snack) men jag hadde tur, det var en som backade upp mig, med argumenten att det är först vid 3-4års ålder man kan "dömma" ut en hund, mm. Och sen var det en som sa att man ska gå med hunden i koppel. .. En liten parantes till hund frågan, den andra fick ersätning för hunden men inte jag, pengarna dryr jag mig inte i, man jag tycker att det ska vara lika för alla, (alla tycker nog inte som jag, ).. Och nu till träningen av min hund, jag cyklar nu med hon ca 1tim om dan ( om det inte är för varmt) och den 21agu så blir det att släppa hon så mycket det bara går. ( men då kan jag ge mig fan på att nån kommer att gnälla om att jag skrämmer ut älgen från våra marker, det har hänt förut) men det kommer jag inte att bry mig om, då kan dom ju inte gnälla om att jag inte har jagat in hunden. Skit jakt på er alla,, Jocke,,
Publicerat Juli 20, 200916 yr Författare Bra att du tog upp det hela, gnäll Olle är han en av hundförarna? Nej det är han inte,, den andra hundföraren sa inget,, En liten parantes, den andra hund föraren och har som gnällde är runt 80år, ( men pigg och allärta för sin ålder)
Publicerat Juli 21, 200916 yr Nej det är han inte,, den andra hundföraren sa inget,, En liten parantes, den andra hund föraren och har som gnällde är runt 80år, ( men pigg och allärta för sin ålder) Jaktträna din hund och bry dig mindre i vad som sägs. Tror knappast att tidigare älghundar i ditt lag tränats hemma i någon hundgård, och ska dina jaktkamrater sitta på älgpass borde dem istället visa sin uppskattning åt att du försöker få till en älghund som gynnar hela jaktlaget...!!! Det bästa är ju att hunden redan skäller och jagar älg och att föraren vet med sig att hunden fungerar, men många hundar behöver ordentligt med tid och jaktlig träning för att bli duktiga. Att komma med en helt oinjagad hund till älgjakten där hunden inte vet sin uppgift är kanske inte det bästa för att ta sig in som hundförare i ett lag, utan istället då tillägna säsongen till injagning med hunden och komma igen nästa år kanske vore det bästa.....??? Sunt förnuft säger att man i ett jaktlag i första hand jagar med hundar som finns i laget och att medlemmar som skaffar sig jakthund ges chansen att få till en duglig sådan. Om det sen visar sig att hunden inte tillför laget något eller att ägaren själv inte är nöjd efter 2-3 säsonger måste ju även han vara på det klara med att foga sig under sina jaktkamrater och rätta sig efter deras önskemål. All heder åt de jaktledare som ger chansen och skapar tillfällen för nya dugliga hundar som gynnar gnälliga och många ggr gapiga älgjägare.......... Mvh grävUppland........
Publicerat Juli 22, 200916 yr Författare Hej igen,, Grävuppland, du skrev att du inte tror att den andra hund föraren tränade sin hund i en hund gård,, Jag vet inte hur den blev in jagad men jag vet att den nu varande ägaren fick grålletiken av en som skulle göra ett par handskar av hon om det inte var nån som ville ta hon, han gav bort tiken,, Och den nu varande ägaren tog den, (sen får andra av göra om hon är bra eller inte) Hur gammal den tiken är idag det vet jag inte, men den nu varande ägaren tog en kull på henne och behöll en tik som nu är runt 4år, Hur han har jagat in den vet jag inte,(men jag tror inte det är så mycket som man borde ha gjort) Och fys träning innan jakten tror jag är mycket minnimal, Jag har inte haft några problem alls med den andra hund föraren , så det är jag tacksam över,han är nu runt 80år, ( men han är pigg och allert, men åldern kanske tar ut sin rätt endå,) Om då vissa i laget är rädd för att jag ska komma in laget och ta en central plats om min hund blir bra eller vad det är det vet jag inte, (jag är nästan yngst i laget med mina 37år och har bara jagat älg i 2 år). Och den som gnällde mäst på års möten när jag la fram min fråga har kläckt ur sig en gågn, det är inte så noga med hunden bara den rör om i skogen,, jag hag har förmig att jaktlaget inte har varit bortskämda med egna bra hundar, den som blev in lånad dom två senate åren har varit bra, Och om den andra hund föraren gör rätt under jakt vet jag inte, men jag har för mig att han har ett normalt promenad tempo hela tiden utan utan några längre stopp, han brukar ropa i radion ,, nu har jag borta hunden, och då har hunden kanske varit "borta" i Ca 20 min, rätt eller fel får ni avgöra. M,V,H Jocke
Publicerat Juli 22, 200916 yr Skrämma bort älgen från marken. Det var ju det dummaste jag hört. Släpp du hun, älgen blir nog kvar om int så återvänder dom senare.
Publicerat Juli 22, 200916 yr Hej igen,, Grävuppland, du skrev att du inte tror att den andra hund föraren tränade sin hund i en hund gård,, Jag vet inte hur den blev in jagad men jag vet att den nu varande ägaren fick grålletiken av en som skulle göra ett par handskar av hon om det inte var nån som ville ta hon, han gav bort tiken,, Och den nu varande ägaren tog den, (sen får andra av göra om hon är bra eller inte) Hur gammal den tiken är idag det vet jag inte, men den nu varande ägaren tog en kull på henne och behöll en tik som nu är runt 4år, Hur han har jagat in den vet jag inte,(men jag tror inte det är så mycket som man borde ha gjort) Och fys träning innan jakten tror jag är mycket minnimal, Jag har inte haft några problem alls med den andra hund föraren , så det är jag tacksam över,han är nu runt 80år, ( men han är pigg och allert, men åldern kanske tar ut sin rätt endå,) Om då vissa i laget är rädd för att jag ska komma in laget och ta en central plats om min hund blir bra eller vad det är det vet jag inte, (jag är nästan yngst i laget med mina 37år och har bara jagat älg i 2 år). Och den som gnällde mäst på års möten när jag la fram min fråga har kläckt ur sig en gågn, det är inte så noga med hunden bara den rör om i skogen,, jag hag har förmig att jaktlaget inte har varit bortskämda med egna bra hundar, den som blev in lånad dom två senate åren har varit bra, Och om den andra hund föraren gör rätt under jakt vet jag inte, men jag har för mig att han har ett normalt promenad tempo hela tiden utan utan några längre stopp, han brukar ropa i radion ,, nu har jag borta hunden, och då har hunden kanske varit "borta" i Ca 20 min, rätt eller fel får ni avgöra. M,V,H Jocke Stå på dig bara och gör allt du kan för att få igång din älghund. Lycka till.....!!! Mvh grävUppland...........
Publicerat Juli 22, 200916 yr Jag har vart med om liknande grejjer med gamla gubbar som pinkat in sina revir och det är nåt som tydligen inte är ovanligt men som andra säger det är bara att stå på sig och inte låta gammstötarna ta för mycket plats ! Nåväl kör hårt och lycka till
Publicerat September 5, 200916 yr Författare Hej på er alla igen,, Snart börjar ju älg jakten,, *L* jag har cyklad med hunden min tot ca 16Tim varit ute i skogen min tot Ca 20½ tim,, man jobbar ju skiftgång så man kan inte vara ute så mycket man vill, när man börjar 05,45så hinner man ju inte ut,, och när man slutar jobbet så har det ju varit för varmt att släppa hon,men när jag jobbade kväll så var det bara att kliva upp och ut i skogen,, och en fiske resa till Norge gorde ju så att det inte blev nå tränign,, hon har haft några upp tag men hon håller inte i så länge,, max några min,, (men det är nog mitt eget fel redan från början) jag tycker att hon kan vara lite kort i sina sök,, från början av dan kanske max 100m, men det blir längre efter som,, jag har pratat med några kompisar,, vi började misstänka noskvalster, men hon kunde bakspåra i ca1½Km så det kan inte vara det,, jag ska vara ärlig,, jag var nog inte så bra med skrogs träning när hon var liten,, så jag kan tro att det är de som är det stora problemet,, Så nu hoppas jag att det kommer att skjutas nån älg för hon, vi har ju även björn på markerna så man får hoppas på det med,, hon är björn testad, blev ej godtjänd men hon är inte rädd för björn, V,M,H Jocke,,
Publicerat September 6, 200916 yr [quote Enligt mig är ett bra hundjobb en fröjd för öronen!!! Jafår man höra ett bra hundjobb kan det nästan kvitta om man får se/skjuta något själv.
Publicerat September 9, 200916 yr Författare Hej på er igen,, Jag fick fålja men en kompis och hanns älgjakt lag, deras hund blev halt så jag fick släppa min hund,*L* vi böjade gå, efter en stund så sprang hunden tillbax dit vi började och sen hittade hon slakteriet så hon stog där och tuggade lite, gick det och hemtade hon, gick vidare, sen for hon i en jävla fart och då tog det inte lång tid innan hon tog upp en älg, och hon höll i Ca 2Km, Men det var lite otur att ingen fick skjuta för hon, men så länge har hon aldrig hållt i nån gång, så jag är mycket nöjd över dagen. En liten parentes från går dagen.. När vi for iväg för att hämta igen hunden så paserade hund föraren från mitt jaktlag, och min bil missar han inte,, *L* så det blev ju ett lite + att hanfick se att jag var och jagde i ett annat jag när vi inte jagar,, Så nu hoppas man på att det ska gå bra när vi börjar jaga,, M,V,H Jocke,,
Publicerat September 9, 200916 yr Kul att hon tog upp älg iallafall, det är ju en bra början lycka till nu med hunden o förhoppningsvis har hon fått lite smak av det fast det inte blev skjutit för henne i går. Kan lossna bara hon ser hur själa glad husse blev när hon kom tillbaka.