Publicerat September 9, 200916 yr Har inte häller läst riktigt alla inlägg men jag tycker jaktledarens resonemang är helt fel. Man måste ju för det första ha nått form av "system" med vem och var olika hundförare ska gå. Säg att man nu har 6 st som vill gå (som givetvis har en hund för andamålet (kinesisknakenhund ej inräknat)) ska få gå. Man jagar då vanligtvis ett för och ett eftermiddagspass. Då är det nog lättast att helt enkelt dra lott, gubbe A´, B och C går på förmiddagen på område 1, 2 och 3. Och vise värsa. Nu kommer nog kråkan hoppa på mig då vi jagar i samma lag och som iår inte haft så där alldeles lysande hundar. Men jag tycker alla borde få en chans att visa vad man själv och hunden går för.Jag själv är lite av samma situation, min jämte är i dagarna dryga 5 månader och är till nästa höst förhoppningsvis redo på allvar. Men jag går ju nu så mycket jag bara hinner och "jagar" i form av skottträning med hagelbössan osv. Men helt klart bara att stå på dig, vi ynge måste visa att vi har lite skinn på näsan mot gemmelgubbarna HAHAHAHAHA, Har inte läst detta tidigare. Fan så diplomatisk man kan vara då! Inte sådär alldeles lysande.... Det är ju hälften av hundarna som är rädd för älg å dom är 5 år gamla! Sånna hundar tycker jag INTE ska jaga då det är mycket passare i skogen! När hundförarna dessutom inte tränat hunden en enda gång under sommaren så är det ju pinsamt! Att en unghund ska få tränas är ju självklart men kanske inte under första veckan (om det nu finns hundar som duger till nåt)... Kul föresten att du får lite jakt på hunden. Ska bli kul att höra frammåt senhösten om det lossnar lite mer!
Publicerat September 12, 200916 yr Författare Hej igen,, Nu är två jakt dagar av klarade,, Resulatet för min hund är inge vidare. Från början av dagen så är hon mycket kort i söke Ca 50-70M men lite efter som så ut ökar hon söken upp mot 150-200M lite längre ibland. Men det har hänt nu ett par gånger att hon börjat driva hare eller rådjur och då bär det av, men det stora problemet är att när hon släpper så kommer hon inte tillbax till mig utan fortsäter rakt fram eller bakspårar mig åt fel håll,, Varför beter hon sig så? Att hon driver hare eller rådjur är väll okunnande eller? Och i morgon så ska vi låna in rutinerade hundar om dom var lediga, och med tanke hur det har gått så kan jag fårstå laget lite,(vi har inte skjutit nån älg en och inte sett nå,(förutom ko med 2 kalv första morgonen) Tacksam för svar/// Jocke,,
Publicerat September 12, 200916 yr Hej igen,, Nu är två jakt dagar av klarade,, Resulatet för min hund är inge vidare. Från början av dagen så är hon mycket kort i söke Ca 50-70M men lite efter som så ut ökar hon söken upp mot 150-200M lite längre ibland. Men det har hänt nu ett par gånger att hon börjat driva hare eller rådjur och då bär det av, men det stora problemet är att när hon släpper så kommer hon inte tillbax till mig utan fortsäter rakt fram eller bakspårar mig åt fel håll,, Varför beter hon sig så? Att hon driver hare eller rådjur är väll okunnande eller? Och i morgon så ska vi låna in rutinerade hundar om dom var lediga, och med tanke hur det har gått så kan jag fårstå laget lite,(vi har inte skjutit nån älg en och inte sett nå,(förutom ko med 2 kalv första morgonen) Tacksam för svar/// Jocke,, Söket är väldigt trångt, går du hela tiden eller stannar du och väntar in hunden så den får trygghet i sitt sök, varför hon går rakt fram vet bara hunden, att hon bakspårar dig är för att komma till bilen känns det som, hare och rådjur är små och enkla, guppar lite retsamt framför ögonen. Hur mycket har du löstränat hunden innan jakten?
Publicerat September 13, 200916 yr Författare jag tycker nog att står still så hon sak känna sig trygg,, när hon kommer till mig så går jag en bit,, man jag blir ju ganska så iriterar på att hon bakspårad tillbax till bilen. Hare och rådjur slutar hon nog med får jag hoppas,, Men vissa i laget börjar bli less på att det inte händer nå,, Att gå med hon i lina i skogen för att hon ska hitte färska spår och sen släppa hon,, bra eller mindre bra? Jag tycker att hon ska få gå skälv och lära sig att hitta älgen, eller har jag helt fel?
Publicerat September 14, 200916 yr Författare hej igen,, Så är gick det på Sön morgon,, ska försöka fatta mig kort,, Samling 05,30 skulle släppa den in lånade huden 06,00. Men han skulle inte komma förens 07,00. fick vi andra veta på smalingen. Vad göra? Jo vi ska gå ut och passa, 2St åker i väg till sina pass, max5 min efter dom äker i väg så ropar dom på radion att det står en älg lite längera bort. jag ser mitt gyllen tillfälle för att gå på ett spår som blir max 10min gammalt.(jag var den enda hund föraren på plats, och min hund satt i bilen.) Men jag mitt nöt tänker att jag få se vad dom vill och står bara tyst och av vakatar och väntar på att få årder att fara dit med min hund. Men det låter som att vi inte ska slappa nån hund utan att sätta ut passare och ringa in älgen, menads vi står där och får våra pass så kommer den andre ordenarie hund föraren med sina två hunda, jag blir plaserad som passare inte lånkt från där älgen sågs,(jag blev den sissta som for förutom den andre hundföraren , jaktledare och en till) jag hoppar i bilen och åker i väg, hinner Ca300m efter vägen så hör jag på radion att dom tänker att gå med dom andra 2 hundarna på det spåret. Och det slutade att det inte blev nå upp tag eller skått, senare Kl 07,00 när vi var tillbax vid smalig för att omplasera oss för att gå med den inlånade hunden så frågade hund föraraen mig vart jag har min hund, jag svarade i bilen, (sa inte att den har suttit där hela morgonen) senare när vi var klar och den inlånade hunden har sökt av 2 såter så har vi fortfarnade inte sett en älg,, Jag vet att jag skulle ta tag i det skälv och sakt att jag åker dit med min hund. Jag har mina egna slutsatser varför det blev på detta visset,, Vad tycker ni????? M,V,H Jocke,,
Publicerat September 14, 200916 yr För F-n! Stå på dej, det kan ju gå flera säsonger innan man får en duktig hund. Jag hade stått ut med att andra (mer rutinerade) hundar i det egna laget hade förtur men inte inlånade. Bortskämda passkyttar som ska komma till dukat bord! Vet dom inte hur mycket tid och kraft som går åt innan man får en bra hund? Nä, jag hade slagit näven i bordet och jagat själv med min hund.... Peter
Publicerat September 15, 200916 yr Författare Jag vill tacka alla för erat stöd,, Nu ligger det till på detta viset,, Dom som kunnde jag denna vecka skulle få jaga, så bra tänkte jag, jag jobbar ju natt så jag kan gå ut en stund med hunden när jag kommer hem från jobbet. Nu på morgonen när jag kom hem så ropar jag på radion och får svar. jag talar om att jag hadde tänkt komma ut och släppa hunden och ville veta hur passarna skulle sitta, jag får till svar för det första så släpps inga hundar men du är välkommen att komma och gå med hunden i koppel om vi hittar nå färska spår, då svara jag då får jag se om jag kommer. då blev det okej och klart slut. så idag stannar jag hemma.... man blir ju läss på detta...
Publicerat September 15, 200916 yr Jag vill tacka alla för erat stöd,,Nu ligger det till på detta viset,, Dom som kunnde jag denna vecka skulle få jaga, så bra tänkte jag, jag jobbar ju natt så jag kan gå ut en stund med hunden när jag kommer hem från jobbet. Nu på morgonen när jag kom hem så ropar jag på radion och får svar. jag talar om att jag hadde tänkt komma ut och släppa hunden och ville veta hur passarna skulle sitta, jag får till svar för det första så släpps inga hundar men du är välkommen att komma och gå med hunden i koppel om vi hittar nå färska spår, då svara jag då får jag se om jag kommer. då blev det okej och klart slut. så idag stannar jag hemma.... man blir ju läss på detta... BYT jaktlag Jocke !!! Du måste jaga med ett lag som ser det som ett positivt ting att jaga in en "unghund" innan det är försent. Ju längre detta fortskrider desstå svårare är det ju att få till ngt bra av det hela. Jag jagar utanför Östersund och där är det INGA som har ngr som helst invändningar till att hundförare går med oerfarna unghundar. Som tidigare inlägg, det kan ta flera sesånger innan en hund blir bra.. Jag blir rent utav förbannad när jag läser hur dina "jaktkompisar" resonerar. STÅ PÅ DIG JOCKE !!!
Publicerat September 15, 200916 yr men..... om dom nu "bara" ska sitta på pass vad gör det då om du härjar runt i planteringen med hunden??? man måste få chans att tränna hunden även på skarp jakt om det ska bli någon jakthund, eller? I vårat lag får jag efter första veckan släppa min unghund när jag vill och får skjuta en kalv för den om tillfälle ges var aldrig någon diskution när jag lade fram det förslaget, när jag läser hur du har det förstår jag att jag har bara goa gubbar o tjejer i mitt lag stå på dig och våga säga och fråga hur dom tror att dom ska få nytta av hunden när den blir äldre om du inte får gå ut med den den lär väll sig inte jaga i lina?? usch, vad jag tycker synd om dig och din hund
Publicerat September 15, 200916 yr Ingen lätt sak att ta tag i. Vad jag inte förstår är varför de inte vill tillåta dig att gå med hunden, men jag/vi har samma problem här hemma men det grundar sig på andra saker som att de tror att man skrämmer bort älgarna,,,, puckon. Ett grnnlag har samma problem som det du beskriver, en av de yngre i laget ar köpt en älghund och vill givevis släppa den i höst, den ordinarie hundföraren ska tydligen ha hotat med att gå ur laget om den yngre kileln skulle få släppa sin hund. För mig är det lätt, den ordinarie hundföraren skulle nog få se sig om efter nya jaktmarker helt enkelt. Tror att det vore bra både för din hund och för förtroendet av jaktlaget om en älg skjuts för din hund. kostigt nog är det det som alla betäcknar som ett bra hundarbete... /Lasse
Publicerat September 15, 200916 yr Ett grnnlag har samma problem som det du beskriver, en av de yngre i laget ar köpt en älghund och vill givevis släppa den i höst, den ordinarie hundföraren ska tydligen ha hotat med att gå ur laget om den yngre kileln skulle få släppa sin hund.För mig är det lätt, den ordinarie hundföraren skulle nog få se sig om efter nya jaktmarker helt enkelt. /Lasse jösses, varför blir det sådan rivalitet när någon mer köper sig en älghund?? Själv ser jag bara fördelar om det är fler som har hund då man inte behöver slita bara på en hund... och man kan om man är ett hyffsat stort lag jaga två såtar samtidigt... Men håller med dig vore väll bara för jaktledaren att säga jaså då kommer inte du i höst då?
Publicerat September 15, 200916 yr jösses, varför blir det sådan rivalitet när någon mer köper sig en älghund?? Själv ser jag bara fördelar om det är fler som har hund då man inte behöver slita bara på en hund... och man kan om man är ett hyffsat stort lag jaga två såtar samtidigt...Men håller med dig vore väll bara för jaktledaren att säga jaså då kommer inte du i höst då? Problemet de har är att de förfogar över 450ha mark Inte lätt att ens slppa en hund på den marken eller? Vi är en storlicens somsamsöker och har samma avskjutningsregler men jagar var och en för sig. Den gamla hundföraren har varit här ibland för vi har ingen egen älg hund. Anledningen till det är att de äldre i laget inte gillar hundjakten.... Det tredje laget har inte häller någon egen hund så med lite samarbete över gränserna så har vi helt plötsligt 2 hundar på 2500ha, vilket är helt ok. /Lasse
Publicerat September 15, 200916 yr Problemet de har är att de förfogar över 450ha mark Inte lätt att ens slppa en hund på den marken eller?Vi är en storlicens somsamsöker och har samma avskjutningsregler men jagar var och en för sig. Den gamla hundföraren har varit här ibland för vi har ingen egen älg hund. Anledningen till det är att de äldre i laget inte gillar hundjakten.... Det tredje laget har inte häller någon egen hund så med lite samarbete över gränserna så har vi helt plötsligt 2 hundar på 2500ha, vilket är helt ok. /Lasse jo det är klart inte enkelt med en hund på 450ha, det springs ju över hyffsat fort... men varför inte dela dagarna?? *s* känner igen detta att den äldre inte gillar hundjakten men det konstiga är när dom väl fått höra ett ordentligt hundarbete så vill dom inget hellre än att jaga med hund då är det plötsligt tråkigt i skogen utan
Publicerat September 15, 200916 yr Hmm.. nu sticker jag nog ut hakan allt för långt...... Lite beroende på vad syftet är men jakten...men.. Handlar det om kanske en veckas jakt med långväga deltagare som bara kan va med den veckan så blir det ju lite andra krav på hundmaterialet än om det jagas var o varannan dag hela säsongen. Visst fasen ska unghundarna få en chans o släppas men som jag ser det så jagar man inte in en hund på ordinarie jakten ihop med en massa passkyttar o sånt. Hund jagar man in själv eller ihop med några få polare som garanterat håller inne skott om hunden inte gör va den ska. Bäddat för att få älghundar som hellre skickar älgarna till nästa kommun än o få dem o stå. Som jag fattar det av vad jag läst i tråden så är din hund, Jocke, nog lite för grön än för o axla en hundförar plats. Tror du gör dig själv en björntjänst.. Få är de passkyttar som fattar hur mycket tid som läggs för att få fram bra hundar. Får resten av jaktlaget för sig att din hund är "sådär" elller värre så kommer det att bli sju resor värre att få gubbarna att ändra på det första intrycket. Jag skulle i ditt ställe se till o få en kalv eller 2 att skjuta själv för hund senare på säsongen. Är det gnälligt så säg att du fixar det hela själv o de får ta alla köttdelar eller nått sånt om det blir nån. När du anser hunden kan söka, jaga o ställa och du har fällt nån älg på stånd då är det dags att gå in med full kraft o ta en hundförarplats. Jag vet att det nog inte är sånt här du vill höra men se det som ett tips i all välmening.
Publicerat September 15, 200916 yr Ofta tycker jag hundförare kan leva lite på gamla meriter. Har dem en gång haft en bra hund så verkar det lätt bli att dem får forsätta oavsett vad deras nya förmågor till hundar levererar.. Sen är det lite med daxformen oxå! Om det visar sig att en rutinerad hund har en pissig dag tycker jag gott man kan släppa in de orutinerade hundarna istället för att passare skall behöva sitta o lyssna en hel dag på dåliga ursäkter från hunföraren varför hans hund inte funkar för dagen.. /Petter
Publicerat September 15, 200916 yr Författare förslaget om en fri kalv i tränings syfte togs upp på årsmötet men det blev inget av det,, så det går inte för sig,, så det blir nog bara att söka sig lite andra marker att jaga på,, men det är ju ganska svårt nu mitt i jakten,, men man får ta och söka,, Tack för alla svar,, /// Jocke,,
Publicerat September 15, 200916 yr Helt sanslöst jaktlag du har haft oturen att hamna i.. Håller med. Hur FN harde tänkt sig att någon hundförare ska bli kvar i laget? Ska de bara hålla på med folkdrev framöver?? Jisses...
Publicerat September 16, 200916 yr Jag antar att du betalar arende i det där jaktlaget Jocke. Bara o gå ut o släppa hunden, om dom idioterna inte fattar att du måste få träna din hund så skulle jag byta jaktlag helt enkelt.
Publicerat September 17, 200916 yr Författare Jag antar att du betalar arende i det där jaktlaget Jocke. Bara o gå ut o släppa hunden, om dom idioterna inte fattar att du måste få träna din hund så skulle jag byta jaktlag helt enkelt. jag är markägare innon jakt området, så jag betalar bara medlemska+älgkort och småvilt tot600. men jag får inget för dem mark jag har i området, det är inte mycket mark jag har men endå,, jag letar nu nya marker att jaga på men det är svårt nu när många lag är klara,, M,V,H, Jocke,,
Publicerat September 17, 200916 yr jag är markägare innon jakt området, så jag betalar bara medlemska+älgkort och småvilt tot600. men jag får inget för dem mark jag har i området, det är inte mycket mark jag har men endå,, jag letar nu nya marker att jaga på men det är svårt nu när många lag är klara,, M,V,H, Jocke,, finns alltid något lag som är sugen på att få in en även oruttinerad hund för att dom kan se längre in i framtiden än vad näsan räcker lycka till!
Publicerat September 17, 200916 yr jocke, tråkig historia och ett tragiskt och kortsiktigt sätt att resonera från jaktlagets sida. Är ju besvärligt när det låter som att hela jaktlaget är emot (eller iaf dom som har nån talan) och inte bara dom andra hundförarna. Jag är i grunden i samma situation som du, går i år med min första älghund. Var inte så orolig för mottagande av jaktlaget men lite bekymmrad över hur dom andra hundförarna skulle agera mot en nykomling. Hittills har det dock gått över förväntan även om unghunden inte uträttat några stordåd. Har även jag möjlighet att jaga kalv på egen hand. Hoppas du kan hitta en annan jaktmark alternativt vända lite röster inom ditt eget jaktlag. Är jakttimmar i skogen unghunden behöver för att utvecklas.
Publicerat September 18, 200916 yr Författare Hej igen, Nu har en ur jakt laget pratat med två bestemande i laget om hur jag känner mig i laget, en tyckter inte att det var så, den andra angående att jag inte fick släppa hunden i veckan, föklaring, för lite passare,, men det blir nya tag till helgen,, Men i helgen ska jag inte bara stå och lyssna,, nu f..n blir det att ta för mig mer,, utan att vara kaxig,, M,V,H Jocke,,
Publicerat September 18, 200916 yr Hej igen, Nu har en ur jakt laget pratat med två bestemande i laget om hur jag känner mig i laget, en tyckter inte att det var så, den andra angående att jag inte fick släppa hunden i veckan, föklaring, för lite passare,, men det blir nya tag till helgen,, Men i helgen ska jag inte bara stå och lyssna,, nu f..n blir det att ta för mig mer,, utan att vara kaxig,, M,V,H Jocke,, Vad händer om du åker ut och släpper hunden på en mark som dom inte bedriver älgjakt på under f. m.??? Allemansrätten borde ge dig rätt att fara ut och jaga el. träna hunden.
Publicerat September 18, 200916 yr Vad händer om du åker ut och släpper hunden på en mark som dom inte bedriver älgjakt på under f. m.??? Allemansrätten borde ge dig rätt att fara ut och jaga el. träna hunden. Allemansrätten tillåter inte jakt träning vad jag vet. /Lasse