Publicerat Oktober 21, 200817 yr Har fått ett litet problem efter ombyggnaden av bössan, den har nämligen börjat sprida kulor rätt vilt, flera cm åt båda hållern. Har satt på ett par tasco ringar (vet att dom inte håller någon kvalitet). Vad tror ni? kan det vara ringarna som gör att den har börjat sprida. Vad skulle ni rekomendera för ringar till weaver baser??
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Har fått ett litet problem efter ombyggnaden av bössan, den har nämligen börjat sprida kulor rätt vilt, flera cm åt båda hållern. Har satt på ett par tasco ringar (vet att dom inte håller någon kvalitet). Vad tror ni? kan det vara ringarna som gör att den har börjat sprida. Vad skulle ni rekomendera för ringar till weaver baser?? vad är det för kaliber? Har du uteslutit själva kikaren? För mig blev det Millet Angel Loc, fungerar kanon!
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare vad är det för kaliber? Har du uteslutit själva kikaren? För mig blev det Millet Angel Loc, fungerar kanon! Kan iofs vara kikaren, det är en splitter ny Simmons Prohunter, bössan har aldrig spridir tidigare å då satt det en Bushnell banner (tyvärr) på den, men då sköt den mkt. tätt fast då var det med andra ringar med. Glömde säga att det är en 6.5x55
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Kan iofs vara kikaren, det är en splitter ny Simmons Prohunter, bössan har aldrig spridir tidigare å då satt det en Bushnell banner (tyvärr) på den, men då sköt den mkt. tätt fast då var det med andra ringar med.Glömde säga att det är en 6.5x55 Sätt en vit klisterlapp, sån man markerar hål i tavlan med, framför och bakom ett av fästena. Skjut några salvor och kolla om det blir nån glipa mellan någon av dem och ringen. Då vet du ju iaf om det är kikaren som rör sig. Annars.. ja.. hmm.. Har du öppna riktmedel på bössan?
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare Nej, sitter inga öppna rikmedel på den, ska testa det där med klisterlapparna, ska även testa att montera ett annat sikte (om nu inte kikaren glider i fästena)
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Nej, sitter inga öppna rikmedel på den, ska testa det där med klisterlapparna, ska även testa att montera ett annat sikte (om nu inte kikaren glider i fästena) Ser ut att vara en trevlig bössa i övrigt =) Hoppas du får ordning på den! Men jag vill nog råda att skaffa ett par bra (dyra) fästen oavsett.. jag har varit snål på det och fått bita i det sura =o/
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare Ser ut att vara en trevlig bössa i övrigt =) Hoppas du får ordning på den! Men jag vill nog råda att skaffa ett par bra (dyra) fästen oavsett.. jag har varit snål på det och fått bita i det sura =o/ Jo helt klart, tasco fästema är inte mkt. att hänga i julgranen precis..
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare Nu är ett par Warne MAXIMA ringar inhandlade och monterade,lut än nu är det bara provskjutning kvar, synd bara att det är så kasst väder idag, jaja helgen är ju inte slut än
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Nu är ett par Warne MAXIMA ringar inhandlade och monterade,lut än nu är det bara provskjutning kvar, synd bara att det är så kasst väder idag, jaja helgen är ju inte slut än Ska bli intressant att höra hur det gick =) Glöm inte att uppdatera här =) Hur gick det, testade du om ringarna flyttade på sig?
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare Kom just tillbaka från skjutbanan, träffbilderna krypmte rätt mkt, ca 5cm, men det sprider fortfarande ca 5cm på 100m inte alls nöjd med detta, idag var jag iofs rätt stressad då det är personalfest ikväll men imorgon blir det att testa en annan kikare om det är den som inte är skott fast.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Författare Alla skruvar dragna??Annars kan det nog tyvärr vara siktet! Jorå, har både dubbel och trippel kollat det... så det känns som att det är siktet Det kan inte vara baserna som hller på att ge upp? dom har några år på nacken
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Jorå, har både dubbel och trippel kollat det... så det känns som att det är siktet Det kan inte vara baserna som hller på att ge upp? dom har några år på nacken spelar nog inte någon roll hur gamla dom är bara dom sitter fast.
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Författare Monterat ett annat sikte på bössan nu som jag vet är skottfast och bössan har skjutit bra med detta sikte tidigare, även testat 2 olika ammo sorter, fortfarande en spridning. Börjar tro att det är vapensmeden som inte har passat in lådan korrekt i den nya kolven. Ska ta och göra ett besök till honom imorgon.
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Vad är det för kolv? Många plastkolvar är mjuka i framstocken och får inte belastas för hårt för då kastar de skott. Fundera över detta och som sagt bättre optik är inte fel, i varje fall sådan som man kan lita på att vara skottfast. /C
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Författare Vad är det för kolv?Många plastkolvar är mjuka i framstocken och får inte belastas för hårt för då kastar de skott. Fundera över detta och som sagt bättre optik är inte fel, i varje fall sådan som man kan lita på att vara skottfast. /C Kommer faktiskt inte ihåg vad stocken hette, men den är ganska mjuk kan trycka den med ena handen så att den tar i pipan rätt lätt, men ska det vara så att man inte kan sljuta med en sådan stock med stöd?? Optiken som sitter på nu är skottfast till 100% iallafall
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Testa att låna en kikare av nån polare, blir det ingen skillnad så skulle jag titta till bössan....om kolven är en billig variant av plast så är det bara att kassera den omedelbart....hade en Ruger 300wm med orginal plaststock...kunde flexa stocken över knäna, sköt knapp 60 skott med bössan sen åkte den ut....med tanke på att du kunde trycka kolven mot pipan så skulle jag gissa på att det är en av plast...= kassera. Köp en stock av kompositmaterial, eller en av t.ex laminerat trä, de är styva och bra. Problemet med en kolv av plast är att hela kolven flexar i rekylen, villket gör att skotten "kastar", det är INTE bra ...dessutom brukar dom vara svåra att bädda i.o.m att plasten är "fet", ungefär som plasten i en vanlig glass-burk....den har en "fet" yta och bäddmaterialet fäster dåligt eller inte alls.
Publicerat Oktober 26, 200817 yr vart köpte du kolven, är det en ramline eller dylikt så håller jag nog med fredde.
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Författare vart köpte du kolven, är det en ramline eller dylikt så håller jag nog med fredde. Handlade kolven på fritid och vildmarksliv.. ska be dom kolla över bössan och kolla vad det var för kolv, (var en födelsedags present så har ingen koll
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Författare Har nu varit in med bössan till vapen teknikern, hittade inget direkt fel på den, dom hade aldrig hört talas om att kolvarna dom säljer skulle vara för mjuka och göra så att skotten kastar, dom bytte mina standard weaver basat till ett par warner stål basar och slipade till lite grann på lådan så att dom låg korrekt. Har inte hunnit testskjuta bössan än för att se om det gjorde någon skillnad men det kommer imorgon.
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Monterat ett annat sikte på bössan nu som jag vet är skottfast och bössan har skjutit bra med detta sikte tidigare, även testat 2 olika ammo sorter, fortfarande en spridning. Börjar tro att det är vapensmeden som inte har passat in lådan korrekt i den nya kolven. Ska ta och göra ett besök till honom imorgon. Hmm, den där bössan kan du inte jaga med. Kan du styrka att den gick mycket bättre innan deras ingrepp så ska de antingen fixa problemet gratis eller ge dig en likvärdig men välskjutande bössa i utbyte.
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Författare Hmm, den där bössan kan du inte jaga med. Kan du styrka att den gick mycket bättre innan deras ingrepp så ska de antingen fixa problemet gratis eller ge dig en likvärdig men välskjutande bössa i utbyte. Självklart skulle jag aldrig jaga med ett vapen som slänger kulor, att styrka att den sköt bra innan så har jag rätt många vittnen som kan intyga detta. Ska kolla nu om spridningen försvann, vapen affären i fråga ville att jag skulle höra av mig i vilket fall och om den fortfarande sprider skulle dom ta sig en ordentlig titt på bössan. Dom är riktigt trevliga och hjälpsamma faktsikt.
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Har nu varit in med bössan till vapen teknikern, hittade inget direkt fel på den, dom hade aldrig hört talas om att kolvarna dom säljer skulle vara för mjuka och göra så att skotten kastar, dom bytte mina standard weaver basat till ett par warner stål basar och slipade till lite grann på lådan så att dom låg korrekt. Har inte hunnit testskjuta bössan än för att se om det gjorde någon skillnad men det kommer imorgon. Ut o panga o kolla om det blev ok är nyfiken på resultatet Mvh.
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Författare Ut o panga o kolla om det blev ok är nyfiken på resultatet Mvh. Det blir upp tidigt på morron å ladda med många paket patroner jobbar tyvärr kväll idag så hinner inte ikväll Rapport kommer imorgon
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Har hört av min granne som vann SM i bänkskytte här i år som också hjälpt mig plasta in min 6,5. Att det kan vara förödande för en bössa att växla mellan belagda och obelaggda kulor....vet ej om du gjort det.... men då kan ojämna beläggningar i pipan bli följden och förödande för precisionen.