Publicerat Oktober 22, 200817 yr Föryngringen i våra jaktlag är ett problem, hos oss liksom hos många andra inbillar jag mig. Jag jagar i 4 jaktlag, 3 i Uppland och 1 i västerbotten. Antalet jägare minskar och trots det är det svårt för unga att få plats. Kunde vara kul och se hur åldersfördelningen ser ut i era lag. Är själv 35 och tillhör dom yngre fortfarande. Inom parantes anges yngsta -äldsta medlemmen. Ett jaktlag var historiskt ett tvärsnitt av ålders kategorierna i samhället, men efter 40 och 50 talisterna är det skrämmande glest. Jaktlag 1 - 8 jägare, medelålder 49 (26-69) Jaktlag 2 - 10 jägare, medelålder 53 (30-74) Jaktlag 3 - 3 jägare, medelålder 35 (35) Jaktlag 4 - 15 jägare, medelålder 52 (20 - 77)
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Har inte helt koll på exakta ålder på alla i mitt jaktlag, om vi nu talar älgjaktlag. vi är ca 20 st i jaktlaget 29 lilla svågern 34 Frun 37 jag 40 svägerskan 41 Fruns kusin 44 45 svåger 47 svåger jaktledare 50 60-80 ca 12-15 st gubba väldet, den förra generatioinen eller vad men säger...... Många gubbar blir det. Jag tycker trots detta att vi har ett bra gäng, gubbarna börjar ge med sig lite, kanske beroende på att vi unga inte är duvungar längre /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Men herregud Skurebo, heter jaktlaget Team Banjo eller? Sorry MKJ.. Mvh!
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Men herregud Skurebo, heter jaktlaget Team Banjo eller? Sorry MKJ.. Mvh! Onej vi är bara en del av laget, bara 10 st som ingår i släkten / Lasse
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Vi klämde in Lill-svågern här i år så att det blev lite föryngring (33år) Ett Fruntimmer som drog ner åldern lite skulle sitta fint!! Jaktlaget - 7 jägare, medelålder 55 (33-75) Mvh; Jansson87
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Föryngringen i våra jaktlag är ett problem, hos oss liksom hos många andra inbillar jag mig. Jag jagar i 4 jaktlag, 3 i Uppland och 1 i västerbotten. Antalet jägare minskar och trots det är det svårt för unga att få plats. Kunde vara kul och se hur åldersfördelningen ser ut i era lag. Är själv 35 och tillhör dom yngre fortfarande. Inom parantes anges yngsta -äldsta medlemmen. Ett jaktlag var historiskt ett tvärsnitt av ålders kategorierna i samhället, men efter 40 och 50 talisterna är det skrämmande glest. Jaktlag 1 - 8 jägare, medelålder 49 (26-69) Jaktlag 2 - 10 jägare, medelålder 53 (30-74) Jaktlag 3 - 3 jägare, medelålder 35 (35) Jaktlag 4 - 15 jägare, medelålder 52 (20 - 77) Precis samma problem där jag jagar, jag och den andra jaktledaren konstaterade att vi var femte och sjätte yngst av tjugo man och då har vi båda passerat femtistrecket. Endast två under fyrtio I det andra laget är det ännu värre där finns ingen under fyrtio. \mats
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Hmm... Vi är 16 pers och 3 över 60 4 mellan 50 och 60 Resten mellan 25 och 40 2 tjejer i laget och vi går båda som hundförare Ca medelålder = 44 år
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Få c (på tal om banjospelade) Morbror - 61 Kusin - 30 (tjej) Kusins man - 33 Moster - 55 Kusin - 35 Kusin - 24 Morsan 51 Jag 28 man 61 man 75 man 50 det blir en medelålder på 46, ganska ungt lag faktist
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Jag får väl flika in Banjo-Barometern jag oxå!!! I vårat lag lyder som följer: Två av Sju som inte har något släktskap
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Kul att se hur många som är besläktade med varandra i jaktlagen. Skulle tro att detta kan vara ett av problemen med att komma intill som nybliven jägare utan släkt.. Hög medelålder borgar för gubbvälde Låg medelålder borgar för lekstuga /Lasse
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Kul att se hur många som är besläktade med varandra i jaktlagen.Skulle tro att detta kan vara ett av problemen med att komma intill som nybliven jägare utan släkt.. Hög medelålder borgar för gubbvälde Låg medelålder borgar för lekstuga /Lasse Vet inte riktigt vad du menar med lekstuga men i vårt älgjaktslag är de två som är under 25 år bland de mest seriösa, alltid perfekta med sina vapen och tar bra lägen för sina skott! \mats
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Det hära med att släktbanden gör det svårt att komma in i ett jaktlag kan vara nog så sant så tipset till de som inte har nån jaktmark, hitta en partner vars familj har jaktmark. Åk ut i "buschen" på logdans och ragga....
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Jaktlag 1 - 8 jägare, medelålder 49 (26-69) Jaktlag 2 - 10 jägare, medelålder 53 (30-74) Jaktlag 3 - 3 jägare, medelålder 35 (35) Jaktlag 4 - 15 jägare, medelålder 52 (20 - 77) 37 medlemmar varav 4 tjejer & damer. 1 16 år 1 ca. 24 år tjej passare o hundförare. Hennes sambo jagar i en by utanför Överkalix och är hundförare. 3 mellan 30-40 år 40-50 år 7-9 st 50-60 år 4 st 60-80 år resten.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr jisses, vet inte exakta åldern på laget men på ett ungefär... vi är 27 st. 17 60-75. 3 40-45 3 33-38 4 18-25 Vi fick in några yngre i år som tar över sina pappors platser, eller dom delar väll är den ena med så är den andra inte med o viseversa.. mer eller mindre är alla släkt på något vis utom ett par, därav jag, som är inflyttade till byn och har mark. Vi är 3 tjejer varav jag som är hundförare.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Vi klämde in Lill-svågern här i år så att det blev lite föryngring (33år)Ett Fruntimmer som drog ner åldern lite skulle sitta fint!! Jaktlaget - 7 jägare, medelålder 55 (33-75) Mvh; Jansson87 här är en som anmäler sig frivilligt, vart ska jag
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Vet inte medelålder hos oss men jag tror vi minskade den rejält när vi tog med spolingarna Dard, Vesslan och Hairlipp. Dom är knappt torra bakom öronen än. Själv är jag förevigt ung.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Vet inte riktigt vad du menar med lekstuga men i vårt älgjaktslag är de två som är under 25 år bland de mest seriösa, alltid perfekta med sina vapen och tar bra lägen för sina skott!\mats Lekstuga o lekstuga, var kanske att dra det lite längre en vad som var meningen. Vad jag menade utan att säga det var att med bara ungdomar i ett lag så kan det lätt spåra ur så jaktetiken som de äldre ofta sitter inne med glöms bort. Där med inte sagt att det alltid är så. kasnke är lite av , Genom sig själv känner man andra
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Lekstuga o lekstuga, var kanske att dra det lite längre en vad som var meningen. Vad jag menade utan att säga det var att med bara ungdomar i ett lag så kan det lätt spåra ur så jaktetiken som de äldre ofta sitter inne med glöms bort. Där med inte sagt att det alltid är så. kasnke är lite av , Genom sig själv känner man andra Snicksnack.. 9 av 10 med stängt slutstycke och patroner i magasinet bland folk är "gubbar".. 9 av 10 med hagelbössan stängd bland folk är "gubbar".. det är iaf min erfarenhet. Anser nog att det är en stor del av jaktetiken även det, vapenhanteringen. Sen är det väl de yngre i vårt lag som satt stopp för "allt ska skjutas"-mentaliteten.. Men så klart, bara mina erfaranheter. Förhoppningsvis ser det annorlunda ut överallt annars.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Tror du kan ha lite fel där Lasse, de unga och sugna är ofta seriösa som fan och sköter sig tycker jag.. Man kan ju tycka att detta skulle följa ålder och mognad men fan vet tycker man springer på nötter lite nu och då och åldern är skiftande.. Eller säg så här, de riktigt unga utan uppfattning om sin egen förmåga samt de riktigt gamla likaledes utan uppfattning om sin egentliga förmåga är väl de som ställer till mest trassel tycker jag.. Men GIVETVIS finns en ruskig massa undantag så tja fan vet.. Men precis som du säger, genom sig själv känner man andra, och i sin ungdom var man väl inte helt klar i knoppen alla gånger. Men ffa så hade man folk i sin omgivning som var en ständig källa till eftersök.. Knepigt.. Mvh!
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Snicksnack.. 9 av 10 med stängt slutstycke och patroner i magasinet bland folk är "gubbar".. 9 av 10 med hagelbössan stängd bland folk är "gubbar".. det är iaf min erfarenhet. Anser nog att det är en stor del av jaktetiken även det, vapenhanteringen. Sen är det väl de yngre i vårt lag som satt stopp för "allt ska skjutas"-mentaliteten.. Men så klart, bara mina erfaranheter. Förhoppningsvis ser det annorlunda ut överallt annars. Det där med vapenhanteringen har du fullkomligt rätt i!!!! Och inte fan kan gubbjävlarna lära sig heller.. Vet två modell äldre som jag sagt åt precis hur många gånger som helst, den ena har jag tom handgripligen brutit hagelbössan för och ändå begriper gubbfan inte... Mvh!
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Det där med vapenhanteringen har du fullkomligt rätt i!!!! Och inte fan kan gubbjävlarna lära sig heller.. Vet två modell äldre som jag sagt åt precis hur många gånger som helst, den ena har jag tom handgripligen brutit hagelbössan för och ändå begriper gubbfan inte...Mvh! Det finns ju fler fördomar, som att "det går inte att lära gamla hundar att sitta"...
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Själv är jag förevigt ung. "Forever Young"! Vill minnas att den kom 1984. Antar att det blivit många bortamatcher i 80-talets stockhomsnatt pga denna? Själv dansade jag tryckare på skoldisko och var på den tiden kortare än tjejerna vilket gjorde att man hamnade i bra höjd. Synd bara att man var 8 år...
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Jo nu har man nog satt ut haken igen Visst är det så att många äldre gör dumheter, men jag vidhåller fortfarande att ett gäng med grabbar i 18-25 eller så kan spåra ur lättare en ett gäng med gubbar på 55-75. Inte så att de har sämre vapenhantering , där leder ungdomarna med flera km. Men när det gäller att jaktdagen slutar i lite vilda western stil så kommer ofelaktigt ungdomarna att vara dom som står bakom det. Sedan kommer det alltid att finnas rötägg i alla åldrar. De äldre har ofta svårt att förstå varför de inte skulle ha skjutit , medans de yngre vet varför men gjorde det ändå för det kunde ju gått bra. Hoppas detta har fått er att förstå vad jag menade med mitt förra inlägg.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Jo nu har man nog satt ut haken igen Visst är det så att många äldre gör dumheter, men jag vidhåller fortfarande att ett gäng med grabbar i 18-25 eller så kan spåra ur lättare en ett gäng med gubbar på 55-75. Inte så att de har sämre vapenhantering , där leder ungdomarna med flera km. Men när det gäller att jaktdagen slutar i lite vilda western stil så kommer ofelaktigt ungdomarna att vara dom som står bakom det. Sedan kommer det alltid att finnas rötägg i alla åldrar. De äldre har ofta svårt att förstå varför de inte skulle ha skjutit , medans de yngre vet varför men gjorde det ändå för det kunde ju gått bra. Hoppas detta har fått er att förstå vad jag menade med mitt förra inlägg. Nej då, ingen haka som sticker ut så långt =) Men jag vidhåller fortfarande att du har fel, även i ovanstående inlägg =) Men alla har rätt till sin åsikt och skönt är väl det? =)