Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska man säga??

Featured Replies

Publicerat

Tycker filmen talar för sig själv.

Skulle vara intressant att höra kommentarer från er hundförare.

http://www.youtube.com/watch?v=ceTGRhN_Y4I

//Sickboy

Publicerat

ja. du vet vad jag tycker.... kollade igen nu och fy fan vad pissigt gjort..

Publicerat

Lite svårt att se vad som hände för filmen var ganska suddig och rörig men som det såg ut så missade han hunden med några cm när han sköt grisen bakifrån med sluggs men som sagt, filmen var otydlig så jag kan ha uppfattat det fel.

Publicerat

Nog för att kvaliten på filmen inte var den bästa, men inte går det att missuppfatta hur skytten klantar till det. :D

Hur kan man ge sig till att skjuta i det läget ?

Hade det varit min hund, så hade den skytten fått sina fiskar varma, minst sagt !

Nu gick det ju tydligen bra, grisen dog och hunden överlevde, men så där gör man inte om man är seriös.

/ Janne

Publicerat

De drä var tätt på....

Såg inte först var grisen va men efter att jag kollat ett par ggr så visst ser det jävligt farligt ut.

Men vi vet inte om det ur skyttens vinkel var OK för skott.

Blir alltid lite annorlunda i kamerans lins och vinkel.

Dock befann sig hunden framför grisen, alltså där var den biten helt rätt.

Men sluggen ser som sagt ut till att passera hunden med mindre än 1-2 dm...

Samtidigt kan jag tycka att det är lite märkligt att man lägger ut filmen och anger hundägare o skytt osv om man tyckt att det här var farligt läge eller fel gjort?

Publicerat

hmm, nu är det ju hans egna hund om jag förstår det rätt men hade det varit min hund... :D

vissa tycker nog att jag är tjatig när jag varje år tar upp hur viktigt det är att dom vet var hunden befinner sig vid ett gång- eller fast ståndskall innan skottet avlossas o lika dant vid ett fångskott att dom ska se till att ha fått hunden kopplad eller vet exakt var den är men det får dom ta det är faktiskt en jaktkamrat som dom har att göra med...

Publicerat

Svårt att se tycker jag.. tycker det ser ut som jycken försvinner åt vänster bakom skytten vid skottögonblicket men som sagt svårt att se. Är det hans egen hund så är det ju skit samma, är det någon annans så blir det ju ett annat läge. Jycken var ju aktiv som fan så hade han väntat bara ngr sekunder så hade han kunnat skjuta ett säkrare skott..

Samtidigt så är detta ett knepigt kapitel, vet att vi haft filmklipp inne här tidigare som genererat en häftig debatt. Detta att kunna sitta hemma i lugn och ro och kunna veva klippen om och om igen gör ju att folk kan bli väldigt kritiska.

Fint ståndarbete iaf.

Mvh!

Publicerat
Svårt att se tycker jag.. tycker det ser ut som jycken försvinner åt vänster bakom skytten vid skottögonblicket men som sagt svårt att se. Är det hans egen hund så är det ju skit samma, är det någon annans så blir det ju ett annat läge. Jycken var ju aktiv som fan så hade han väntat bara ngr sekunder så hade han kunnat skjuta ett säkrare skott..

Samtidigt så är detta ett knepigt kapitel, vet att vi haft filmklipp inne här tidigare som genererat en häftig debatt. Detta att kunna sitta hemma i lugn och ro och kunna veva klippen om och om igen gör ju att folk kan bli väldigt kritiska.

Fint ståndarbete iaf.

Mvh!

Håller med Hippen här.. Är alltid lättare att sitta och se på ett klipp i lugn och ro och uttala sig. Som vanligt med en film så lurar man sig en del på vinklar och avstånd.

Publicerat
Håller med Hippen här.. Är alltid lättare att sitta och se på ett klipp i lugn och ro och uttala sig. Som vanligt med en film så lurar man sig en del på vinklar och avstånd.

Håller också med, men jag är så osäker på mig själv så jag skjuter inte om det inte är HELT klockrent.. Jag hade definitivt hållt inne skottet i det läget.

Publicerat

Hunden kastade vänster när grisen gjorde utfall, nog fanns där en meter. Grisjakt är inte älgjakt, tar man inte lägena blir det heller inget skjutet.

Var inte där men nog ser det väl ut som en normal skjutscen för en ställande hund i trånga förhållanden, har själv skjutit i liknade lägen flera ggr. Alla hyllar Torkel Norlings film, också jag - skitbra produktion. Men flera av dom lägen han förvaltar ligger i nivå med detta skott ur skaderisk för hunden.

Är betydligt mer säkert för hunden i sådana skott själv än när grisar/hund passerar frusna och grisfrossande skyttar på 80 meter i en villervalla. B)

All risk är relativ. :D

Publicerat

Sen är det ju som en del redan påpekat inte skyttens vinkel vi ser utan kameramannens.

Är nästan omöjligt att säga hur det ser ut från skyttens läge om det inte är skytten som bär kameran också.

Publicerat
Sen är det ju som en del redan påpekat inte skyttens vinkel vi ser utan kameramannens.

Är nästan omöjligt att säga hur det ser ut från skyttens läge om det inte är skytten som bär kameran också.

+1

Publicerat

Jag reagerade ganska så starkt på filmen, men samtidigt så har jag heller inte någon större erfarenhet av hundjakt på gris.

Vinklar i all ära, det kanske slår någon meter, men tittar man riktigt noga så verkar det som om han skjuter strax över hunden.

Skulle det vara en mänsklig jaktkamrat som står i samma läge som hunden, hade det varit berättigat att skjuta då?

Publicerat

Utan att kunna se filmen på jobbet så gissar jag att det är den med Jens Nylund och hans laika Sågbäckens Goliat.

Är det den filmen så reagerade jag också först men sen har jag lärt mig att inte lägga för mycket energi på hur det ser ut från kamerans håll. Enda sättet för en rättvis bild är att ha kamera på bössan.

Själv hoppas jag få filmsekvens på Goliats syster i helgen när vi ska jaga älg,kron och gris :lol: Blir det nåt så lovar jag att den ska läggas ut och sen får ni hacka på den med ;)

Publicerat

Jag känner igen mig väldigt mycket i situvationen och jag är övertygad om att jägarn vet vad han gör.

Har dock ingen som helst erfarenhet på gris, men däremot har jag en stor erfarenhet då det gäller fågeljakt över stående hund.

Där handlar det ofta om snabba beslut då hunden befinner sig mellan dig och en lågflygande fågel.

Är jag inte 100% säker på var hunden befinner sig håller jag inne skottet, men vet jag att hunden inte är i fara släpper jag skottet, även om det är hyffsat nära.

Med kameravinklar ser det oftas värre ut än vad det är precis som i det här fallet.

Publicerat

Skit me, skrev ett långt inlägg men de hoppade bort...

Försöker igen.. de andra såg betydligt bättre ut... ;)

Tror nog killen har koll.

Skjuta gris på stånd så är hunden nära, är den inte det så blir inte många grisar skjutna på stånd.

Är rätt stor skillnad på grisstånd och älg dito.

En hund som ståndar på 15-20 m skjuts inte många grisar för, går givet att gå in och stöta så grisen går i pass eller så.

Trotts allt jaktbart.

Det viktiga är att jycken befinner sig framför grisen.

Bakom eller vid sidan så är det stor risk för genomslag av kulan o hunden träffas av splitter eller direktträff av kula som vinklat genom kroppen.

Funderar på de här..

Visst faen är hunden en jaktkamrat såväl som resten av jaktlaget men för egen del så gör nog jycken mer för husse än vad resten av jaktkamraterna gör...

Finns hundar som lätt tar på sig att själv stoppa anfallande gris/björn. Bland jaktkamrateran är det nog inte så många som kastat sig på anfallaren för att rädda husse/jaktkompisen...

Är då hunden en jaktkompis eller livvakt?

Men under ett eftersök på tex björn/stor galt som anfaller hur handlar vi då..?

Är läget kritiskt för husse så inte tar man då någon notis om var hunden är när man känner andedräkten av björnen/galten, eller...

Vet folk som vådaskjutit sin egen hund till döds när storgalt anfallit.

Rätt eller fel?

Hur vi än tänker så är ett mäniskoliv mer värt än en hund.

Bekännelse...

Har själv lossat skott i lägen som är allt annat än OK ur säkerhetssynpunkt.

Ångrar det så in i h-vete..då har det ändå gått bra de 2 gångerna.

En gång va det hund som va allt för nära under ett eftersök.

Efter det small (hagel) så kostaterade jag att jag inte hade en susning om var hunden va.

Snabbt uppdykande skammat rådjur när den gick ur sårlegan, skjuta eller inte osv...

Den andra gången oxå eftersök, så efter skottet lossats så såg jag en passare som glatt vinkade ca 30 grader till höger om där jag skickat iväg en oryx 30-06...

Nu gick den kulan i backen innan vägen där passaren stod. Killen hörde kulnerslaget...

Det skrämmade va att jag inte sett killen innan och trodde han stod på annat ställe.

Stressade situationer och snabba beslut är inget o leka med...

Frågan är om jag nu i o med denna bekännelse har klampat i klaveret o anses som livsfarlig i skogen o bör stanna hemma... <_<

Publicerat

Tror jag inte, är man ute så pass mycket som du så händer det incidenter dessvärre..

Mvh!

Publicerat

Vissa lägen i jaktfilmer kan man som tittare ifrågasätta men jag har för mig att Thomas Ekberg brukar säga att skytten och kameramannen står på helt olika ställen och det som ser "illa" ut på film många gånger ser värre ut än vad det är pga kameravinkeln.

I denna film står kameramannen till höger, hur långt vet vi ej och hunden är framför till vänster om grisen så det kan vara ett par meter mellan hunden och grisen.

Publicerat

jo, han skjuten en kalv precis när de vänder sig, i kameravinkeln ser det ut som kon står direkt bakom fast hon i själva verket står på sidan

Publicerat

oki! känner mig besegrad och ber så jätte mycket om ursäkt för mitt inlägg.

är nu övertygad om att skytten har 1000% kontroll över situationen!

my bad!

Ska även gå in på Youtube och be skytten om ursäkt....skönt att veta att han hade kontroll över situationen.

Publicerat
Tror jag inte, är man ute så pass mycket som du så händer det incidenter dessvärre..

Mvh!

Kanske det men det är ändå ingen ursäkt.. <_<

Publicerat

my bad!

Ska även gå in på Youtube och be skytten om ursäkt....skönt att veta att han hade kontroll över situationen.

Nä de tycker jag inte du ska, vi vet ju inte vi bara gissar o spekulerar...

Eller iallafall jag gissar o spekulerar.

Du kan lika gärna va den som har helt rätt va det gäller den filmen, så sett.

Publicerat

my bad!

Du bad ju om åsikter från folk som varit på ett grisstånd, tycker det var bra att du la ut det så folk får se hur tight det faktiskt är många ggr här och iandra grisbiotoper - ser du hunden och grisen, ca 10 meter framför mig på bilden. Sköt 30 sekunder efter detta kort, med 1000% kontroll, minst <_<

post-1031-1224858186_thumb.jpg

Publicerat
Du bad ju om åsikter från folk som varit på ett grisstånd, tycker det var bra att du la ut det så folk får se hur tight det faktiskt är många ggr här och iandra grisbiotoper - ser du hunden och grisen, ca 10 meter framför mig på bilden. Sköt 30 sekunder efter detta kort, med 1000% kontroll, minst :(

Faen va välröjda grispass du har då.. :lol:

Publicerat

tycker det såg illa ut i början,men körde den i slow motion och får för mig hunden är med marginal åt vänster och skulle det vara så att killen äger en kamera med vidvinkel så ser det mycket lustigt ut från den vinkeln(kamera-jan),men troligen äre en mobil kamera av att döma på kvaliten,,, tror nog han hade kontroll annars vore de dagens dummaste grej att göra det "public"