Publicerat Oktober 24, 200817 yr Kanske det men det är ändå ingen ursäkt.. Nej men så länge du fattar att det vart galet och tar lärdom av det så ser jag inga problem alls faktiskt, värre är de som stup i ett ställer till det och vägrar acceptera att det vart galet! Sen är just eftersök bland det mest kritiska och möjligheterna att komma till avslut är begränsade vilket gör att skyttet tenderat att bli rätt "predativt" som vi säger i branchen.. Sprang på en sån gynnare nere hos RW för några år sen, hyfsat svettigt! Var rätt tvärsäker på att den som kom ivägen vart träffad så jag rusade dit men jag säger bara tack och lov för blyhagel! Hade det varit stål i den bössan som sköt så hade en snubbe spenderat ett antal timmar på akuten plockandes hagel ur kroppen! Mvh!
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Hej alla glada jagare här på forumet. Det är jag som filmat den här filmen som ni pratar om här o jag kan lova er att goliat som hunden heter har minst 2 meter till grisen, sen så har skytten som jag känner välldigt väl aldrig skjutigt i ett läge där han skulle ha kunnat skada sin hund Mvh Daniel
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Hej alla glada jagare här på forumet. Det är jag som filmat den här filmen som ni pratar om här o jag kan lova er att goliat som hunden heter har minst 2 meter till grisen, sen så har skytten som jag känner välldigt väl aldrig skjutigt i ett läge där han skulle ha kunnat skada sin hundMvh Daniel Trevligt o höra, bra drag i den jycken
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Goliat är en kanonhund, det ser alla som kan skilja på en hund och en ko. Och apropå alla moraliserande inlägg så förvånas jag över hur snabba många är att fördöma. Kameravinkeln ljuger. Sedan är det ett faktum att grisjakt med ställande hund ÄR tätt och snabbt. Visst finns det hundar som står på avsevärt behörigare avstånd, men dessa är ganska usla på gris tycker jag. 9 av 10 gånger står grisen i terräng med obefintlig sikt och då måste hunden stå nära så att man vet exakt var grisen är. Bra jobbat Goliat, husse och skytt!
Publicerat Oktober 29, 200817 yr kameravinkeln BÖR ju vid eftertanke kanske göra så att hunden hamnar längreifrån grisen än vad den egentligen är? Varför försvara detta? Fast är man inte rädd om sina hundar så är man inte..
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Vad menar du Schaman? Om hunden är längre från grisen vid skottet än vad man kan uppfatta så är det väl något som talar för att skottet var ok? Varifrån får du att de inte bryr sig om sin hund?
Publicerat Oktober 29, 200817 yr det jag menar är att från kameravinkeln ser det mer ok ut än ifrån skyttens vinkel, rimligen? varifrån jag får det? är inte det uppenbart? Fast det finns väl olika sätt att "bry sig om" antar jag.
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Som jag sagt tidigare, skitsvårt med dessa diskussioner öht. Grejen är att folk som är vana att skjuta gris på stånd har ett "säkerhetsavstånd" där de anser att de kan ta skott utan att riskera jycken medan andra tex jag mfl har ett annat avstånd. Tror att det tom bland folk som är vana att skjuta ståndgrisar finns olika upplevelser om vad som är ett säkert avstånd eller ej. Och med detta menar jag att just dessa diskussioner är skitsvåra, finns inget rätt eller fel.. En bra grishund riskerar ingen normalt funtad hundförare med tanke på hur mycket tid och jobb som ligger bakom och givet detta så tror jag man kan släppa denna diskussion i viss mån. Det finns ett dilemma och det är när någon annan ska gå in och skjuta för ens hund, då kan det bli giftigt.. men jag vet även att det är ganska vanligt att ståndhundsförare är restriktiva därvidlag såvida de inte är med själva och kan styra avslutet. Mvh!
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Som jag sagt tidigare, skitsvårt med dessa diskussioner öht. Grejen är att folk som är vana att skjuta gris på stånd har ett "säkerhetsavstånd" där de anser att de kan ta skott utan att riskera jycken medan andra tex jag mfl har ett annat avstånd. Tror att det tom bland folk som är vana att skjuta ståndgrisar finns olika upplevelser om vad som är ett säkert avstånd eller ej.Och med detta menar jag att just dessa diskussioner är skitsvåra, finns inget rätt eller fel.. En bra grishund riskerar ingen normalt funtad hundförare med tanke på hur mycket tid och jobb som ligger bakom och givet detta så tror jag man kan släppa denna diskussion i viss mån. Det finns ett dilemma och det är när någon annan ska gå in och skjuta för ens hund, då kan det bli giftigt.. men jag vet även att det är ganska vanligt att ståndhundsförare är restriktiva därvidlag såvida de inte är med själva och kan styra avslutet. Mvh! Det där övertygade mig till fullo. Väl talat.