Publicerat Oktober 25, 200817 yr vad använder ni för ammo kaliber/laddning/kula till toppjakten? jag kommer att köra med 6,5x55 lapua scenar 9gram. vv160 45,7grains .fed 210 col.79,2
Publicerat Oktober 25, 200817 yr 6,5x55 130gr diamond line 46 gr N160 fed 215 col 77,8. funkar fint på både långa och korta avstånd använder även 222 så här i försäsongen norma fmj 50gr 19,3 gr N120 fed 205 col 53,5
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Jag kör på som vanligt Sako Speedhead fabriksladdat till 22-250, 3,2g kula i 1150m/s Har funkat skitfint från 60m till 282m
Publicerat Oktober 26, 200817 yr 80gr Hornady FMJ i cal 243 med 44gr Norma 204. V0=960m/s. Väldigt fin verkan i fågel.
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Handladdar all våran ammo, utom just till toppfågel... Då blir det Normas Jaktmatch i 308W. Har funkat finfint alla ggr. Funderar nu på att skaffa mig en 222:a igen, bara jag hittar nån bössa runt 2,5-2,9 kg. Då blir det nog att börja handladda toppfågelammo igen, för där funkade inte Normas Jaktmatch alls med den förra 222:an jag hade.
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Författare Jag kör på som vanligt Sako Speedhead fabriksladdat till 22-250, 3,2g kula i 1150m/sHar funkat skitfint från 60m till 282m funkar de verkligen på ex en orre på 60.. dör gör den men blir de bara färs eller?
Publicerat Oktober 26, 200817 yr funkar de verkligen på ex en orre på 60.. dör gör den men blir de bara färs eller? Orre vet jag ej, men det blev en tjädertupp förra helgen på 60m....ingångshålet och utgångshålet var indentiska, lika stora som kulans diameter ungefär Jag personligen tycker att myten om 22-250:in är gravt överskattat, men t.ex Lars här på sidan har haft en del sönderskjutningar och jag har ingen anledning alls att misstro honom ....men jag själv har 2 trasiga fåglar av totalt 16 skjutna med den kalibern, tror nog att de flesta kalibrar råkar ut för sönderskjutningar förr eller senare.
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Författare Orre vet jag ej, men det blev en tjädertupp förra helgen på 60m....ingångshålet och utgångshålet var indentiska, lika stora som kulans diameter ungefär Jag personligen tycker att myten om 22-250:in är gravt överskattat, men t.ex Lars här på sidan har haft en del sönderskjutningar och jag har ingen anledning alls att misstro honom ....men jag själv har 2 trasiga fåglar av totalt 16 skjutna med den kalibern, tror nog att de flesta kalibrar råkar ut för sönderskjutningar förr eller senare. ah man har ju hört mycket om just de där. sprängda fåglar.. har själv ingen större erfarenhet.. srpängt en orrtupp med 6,5:an men de var väldigt nära och med norma hålspets 6,5gr.. men då var de frågan om att få ner en fågel för en unghund
Publicerat Oktober 26, 200817 yr om jag letar i mitt minnes bibliotek så måste jag säga att 6,5 är ovanligt snäll mot fågel.
Publicerat Oktober 26, 200817 yr I år blir det en 223a. Det ska bli spännande med ny kaliber för tidigare har jag använt 222, 6,5 x 55 och 308.
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Toppfåglarna ska tas ned med min Sako Vixen 222. Lapua 55gr FMJ, 19,5gr N200. Har tidigare skjutit en tj-tupp, två järpar och en ripa med denna kula och laddning. Hittils har den funkat mkt bra, både gällande precision och skottverkan. Ripan skjöt jag i torsdags på ca 10m;s avstånd, utgångshålet var ungefär som en tio-krona.
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Lapua's FMJ köpesammo till 222, svindlande dyr hos lokala handlarn, 325:- för 20st...där får man för att man inte handladdar. Funkar fin fint i min vixen, skjutit en 4-5 Orrar på 50-60m, fåglarna har klarat sig väldigt bra. Och på längre avstånd hittar man knappt utgångshålet.
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Normas hornady 80grains 243win, har funkat bra på dom 3fåglar jag hunnit skjuta med den ammon, hade sako speedhead före och den var det dålig död i
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Jag har provat rätt många olika kalibra och kulor den jag varit mest nöjd med är 6PPC laddad med Hornady 80gr. gjorde den ett gott jobb för mig i drygt 10år. Sedan drabbades jag av bössbytar djävulen i fjol och sålde den för att köpa en 22-250 då vissa lovordar denna och andra sågar då jag anade vilka som hade rätt så pratade jag genast med en smed som jag känner om att skaffa en 6br pipa till den om det inte skulle funka för mig. Det fungerade rätt dåligt med 22-250 då den var för stygg mot fåglarna för min smak och då jag skjuter mesta fågeln under 150 så är den inte bra för mig. Blev så less på 22-250 efter att skjutit ett 30tal fåglar med den så valde jag att jaga med en 7br. istället den var tvärtom lite för snäll och ger lätt skärskott. Så nu hoppas jag att 6br pipan kommer snart och att den ska fungera optimalt för jag har tjuvstartat toppjakten redan med en heldel orrskytte varje jaktmorgon
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Jag har provat rätt många olika kalibra och kulor den jag varit mest nöjd med är 6PPC laddad med Hornady 80gr. gjorde den ett gott jobb för mig i drygt 10år. Sedan drabbades jag av bössbytar djävulen i fjol och sålde den för att köpa en 22-250 då vissa lovordar denna och andra sågar då jag anade vilka som hade rätt så pratade jag genast med en smed som jag känner om att skaffa en 6br pipa till den om det inte skulle funka för mig.Det fungerade rätt dåligt med 22-250 då den var för stygg mot fåglarna för min smak och då jag skjuter mesta fågeln under 150 så är den inte bra för mig. Blev så less på 22-250 efter att skjutit ett 30tal fåglar med den så valde jag att jaga med en 7br. istället den var tvärtom lite för snäll och ger lätt skärskott. Så nu hoppas jag att 6br pipan kommer snart och att den ska fungera optimalt för jag har tjuvstartat toppjakten redan med en heldel orrskytte varje jaktmorgon även jag väntar på min br pipa och det ser ut som att det tar tid, blev tvungen att skaffa två beggade back upp pipor på 74 cm då min 67cm pipa inte duger på längre avstånd och 70 cm pipan är helt slut.
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Så nu hoppas jag att 6br pipan kommer snart och att den ska fungera optimalt för jag har tjuvstartat toppjakten redan med en heldel orrskytte varje jaktmorgon Varför en Br då PPC:n funkade så optimalt? Ursäkta trådkapningen!
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Varför en Br då PPC:n funkade så optimalt?Ursäkta trådkapningen! Skrev att 6PPC var den som fungerat bäst av dem jag provat så jakten på det optimala går vidare Jag hade 12 och 14" stigning i mina pipor till PPC det innebär att inga tyngre kulor än Hornady 80gr. stabiliserade. Hornady är en bra kula med mycket knock effekt men har rätt dålig BC. vilket gör den vindkänslig. Jag ville prova att jaga med Scenar 90 eller 105gr och ingen av dessa var möjliga att skjuta i min Sako PPC Så fungerar inte Scenar kulorna som jag vill på jakten så blir det att skjuta hornady 80gr. i 6br:en och då är jag åter på ruta ett Fast med erfarenheten att detta är nära det optimala och flera erfarenheter rikare Fast jag har redan nya tankar att testa en 6x47 Lapua pipa då den laddad med DL borde vara ett klokt val om man även ska mängd träna så är billaga kulor ett rätt viktigt argument
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Skrev att 6PPC var den som fungerat bäst av dem jag provat så jakten på det optimala går vidare Jag hade 12 och 14" stigning i mina pipor till PPC det innebär att inga tyngre kulor än Hornady 80gr. stabiliserade. Hornady är en bra kula med mycket knock effekt men har rätt dålig BC. vilket gör den vindkänslig. Jag ville prova att jaga med Scenar 90 eller 105gr och ingen av dessa var möjliga att skjuta i min Sako PPC Så fungerar inte Scenar kulorna som jag vill på jakten så blir det att skjuta hornady 80gr. i 6br:en och då är jag åter på ruta ett Fast med erfarenheten att detta är nära det optimala och flera erfarenheter rikare Fast jag har redan nya tankar att testa en 6x47 Lapua pipa då den laddad med DL borde vara ett klokt val om man även ska mängd träna så är billaga kulor ett rätt viktigt argument ligger i samma funderingar själv och jag har pratat lite löst med stefan om det, isf blir det en pipa med ganska normal profil till rem 700 bössan så jag kan byta mellan 358 win och 6,5x47. nu har norma dl stigit i pris men tusen st för 2100 kr är ganska ok för en så bra fågel kula.
Publicerat Oktober 31, 200817 yr 6,5x55 Norma DL fält för tredje året i samma gamla Tikka som använts föregående 11 år. Jag är tråkig. Men det blir en ganska lugn toppjakt i år. Tror att det är bra att vara försiktig med avskjutningen under år med skral föryngring och en stam på nedgång. Inbillar mig att 1 tupp i år är värd 10 under kronår sett till tjäderstammens bästa.
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Författare 6,5x55 Norma DL fält för tredje året i samma gamla Tikka som använts föregående 11 år. Jag är tråkig.Men det blir en ganska lugn toppjakt i år. Tror att det är bra att vara försiktig med avskjutningen under år med skral föryngring och en stam på nedgång. Inbillar mig att 1 tupp i år är värd 10 under kronår sett till tjäderstammens bästa. det låter ganska klokt...ja har ingen större koll på beståndet, men dom fågeljägare ja snackat med tycker de e de sämsta året på länge vad gäller tjäder
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Skrev att 6PPC var den som fungerat bäst av dem jag provat så jakten på det optimala går vidare OK! Läste lite snabbt. Ska jag tolka det som att br:en gör samma som ppc:n + lite till? Grymt sugen på en br. Är de ngt svårare att få till en bra toppjaktsladdning med den än ngn annan kaliber, tex 6,5x55
Publicerat November 1, 200817 yr Nått som jag brukar fundera ganska mycket på, kanske har jag dom mest oskygga fåglarna på mina marker? Men hur svårt är det att komma in under 200m på en fågel i topp? När det gäller toppfågel så är det i 90% Orre på dom marker jag jagar på och när det gäller ostörd fågel så har jag aldrig svårt att komma in på under 150m. Ett av de hetaste ställena jag finner Orren på, är en igen snöad skogsbilväg, till en början försökte jag smyga mig på dom med dåligt resultat då det var halvt igen vuxna hyggen på båda sidor av vägen och när jag började närma mig 100-80m så drog dom,jag ville inte skjuta på så mycket längre håll än så då jag inte tyckte jag kunde avlossa ett bra skott . Så jag struntade i att smyga på dom utan åkte rakt på dom och la mig ner på ca 100-80m. Orrarna satt kvar och det var bara att panga, detta gäller 3 marker på rätt så olika geografiska punkter. I år har jag hittills bara skjutit 2 Orrar på renodlad "Toppjakt" utan inblandning av bulvaner, första upptäckte jag först vid ca 80m så la mig ner direkt och den andra "smög" jag mig till på ca 120m och sköt. Ingen av fåglarna visade påtaglig stress och vilja att flyga iväg, så när det gäller många här som vill kunna skjuta fågeln på 250meter och gör det, så tycker jag det mer verkar vara just avståndet som lockar, mer än att det omöjligt går att komma närmare fågeln. Så egentligen hur mycket nytta gör alla "special" kalibrar? Så länge det gäller just saken att vilja pröva nått nytt så är jag med till 100% men att försöka finna kalibern som tar ner fågeln på 287meter just för att det inte går att komma närmar ställer jag mig rätt så frågande till
Publicerat November 1, 200817 yr Nått som jag brukar fundera ganska mycket på, kanske har jag dom mest oskygga fåglarna på mina marker?Men hur svårt är det att komma in under 200m på en fågel i topp? När det gäller toppfågel så är det i 90% Orre på dom marker jag jagar på och när det gäller ostörd fågel så har jag aldrig svårt att komma in på under 150m. Ett av de hetaste ställena jag finner Orren på, är en igen snöad skogsbilväg, till en början försökte jag smyga mig på dom med dåligt resultat då det var halvt igen vuxna hyggen på båda sidor av vägen och när jag började närma mig 100-80m så drog dom,jag ville inte skjuta på så mycket längre håll än så då jag inte tyckte jag kunde avlossa ett bra skott . Så jag struntade i att smyga på dom utan åkte rakt på dom och la mig ner på ca 100-80m. Orrarna satt kvar och det var bara att panga, detta gäller 3 marker på rätt så olika geografiska punkter. I år har jag hittills bara skjutit 2 Orrar på renodlad "Toppjakt" utan inblandning av bulvaner, första upptäckte jag först vid ca 80m så la mig ner direkt och den andra "smög" jag mig till på ca 120m och sköt. Ingen av fåglarna visade påtaglig stress och vilja att flyga iväg, så när det gäller många här som vill kunna skjuta fågeln på 250meter och gör det, så tycker jag det mer verkar vara just avståndet som lockar, mer än att det omöjligt går att komma närmare fågeln. Så egentligen hur mycket nytta gör alla "special" kalibrar? Så länge det gäller just saken att vilja pröva nått nytt så är jag med till 100% men att försöka finna kalibern som tar ner fågeln på 287meter just för att det inte går att komma närmar ställer jag mig rätt så frågande till Jag håller helt med att det inte behövs speciella bössor för toppjakt, men det är väl ungefär samma sak som att alla kan jaga älg med 6,5x55 laddad med Nosler För min egen del så har jag ett stort intresse även för skytte och sedan är man väl den sortens människa som hela tiden söker det optimala oavsett om det gäller vilken senap som passar bäst på korven eller bössor det ska visst kallas utveckling Nog verkar det som "dina" orrar är ovanligt trygga för att smyga på orrar en kall klar morgon där jag jagar är det ofta svårt att komma in på 200. Ofta kan det vara helt meningslöst om en flock orrar sitter öppet så brukar det sällan vara värt att försöka komma åt dem. Sedan tycker jag att redan skott på 150 på en orre kräver mycket av både bössa och skytt
Publicerat November 1, 200817 yr Alla kommer framåt i en volvo 245:a me. De gör inge särskilt bra men inte ngt särskilt dåligt heller. Jag skulle vilja ha en bössa som jag VET att allt klåperi e skyttens fel. DET skulle vara det optimala för mig. Att sedan veta 100% att vapnet gör det de skall bör man ändå veta men de går ju minska köttförstöring, rekyl o andra saker genom att hitta den rätta kalibern OCH den rätta kulan o laddningen. Därav dena tråd bl.a.!
Publicerat November 1, 200817 yr Alla kommer framåt i en volvo 245:a me.De gör inge särskilt bra men inte ngt särskilt dåligt heller. Jag skulle vilja ha en bössa som jag VET att allt klåperi e skyttens fel. DET skulle vara det optimala för mig. Att sedan veta 100% att vapnet gör det de skall bör man ändå veta men de går ju minska köttförstöring, rekyl o andra saker genom att hitta den rätta kalibern OCH den rätta kulan o laddningen. Därav dena tråd bl.a.! Du som är en Sako fantast kanske skulle titta på den 22PPC som ligger under säljes Bättre grejer för den slanten går inte att finna visserligen tror jag att den har 14" stigning, men skjuter den bra med tex. Lapua 55gr. så har du en super bössa och en rätt ovanlig SAKO