Publicerat November 13, 200817 yr Borde inte en kaliber som 6,5br vara den ultimata toppfågelkalibern?Jag menar, den har låg rekyl, mycket stort kulutbud, många med hög BC, bra priser, osv. Nån som är mer insatt kan väl förklara varför 6br oftast väljs istället. /Mr Bängelsson En annan aspekt som jag fortfarande klurar på då jag själv funderar på 6,5BR i stället för min nuvarande 6mmBR är ladata. Det finns i princip ingen laddata till 6,5BR medans det finns en jävlar massa till 6BR. Men det finns många fler och bättre kulor till 6,5BR än till 6BR, det håller jag med om. I alla fall om man som jag är begränsad med en pipa med en twist på 1/12". MVH/Jocke
Publicerat November 13, 200817 yr Hej Lars ! Har en Sako Varminter i 6PPC ! Har inte hittat något vidare recept till 80 grs Hornady helmantel kulan. Undrar om du har kvar el minns hur du laddade din 6 PPC med denna kula ?Nisse Har svarat dig tidigare titta högst upp på denna sida Nu är det egentligen inte så intressant då varje bössa oftast är unik och man måste labba fram det just den gillar. Visst kan det funka med samma och jag tror bästa tipset är att göra en stege med vv 133 då det krutet ofta funkar bäst.
Publicerat November 13, 200817 yr Hej Lars ! Har en Sako Varminter i 6PPC Har du några bilder på denna att dela med dig av?
Publicerat November 13, 200817 yr Visst skulle säkert 6,5br fungera bra till toppjakt men det är nog inte optimal. Hylsan är i minsta laget för att få upp farten på kulor uppåt 130gr. och sedan är problemet med alla br patroner att det är svåra att mata från magasinet. Skulle jag välja kaliber 6,5 till toppjakten så skulle valet bli en Lapua 6,5x47 tror det skulle vara en toppen kaliber för ändamålet.
Publicerat November 13, 200817 yr Okej, så stora fördelen med 6br är mindre rekyl men något lägre bc på kulorna. 6,5br har inte tillräckligt med kraft för att knuffa på kulor upp till 130gr, så dåligt med kraft att man inte kan utnyttja den högre bc:n? 6,5x47 Lapua har tillräckligt med kraft, men hur är rekylen på den jämfört med tex 6,5x55? Jag är på intet sätt på väg in i något projekt då jag för tillfället lever lycklig med min 6,5x55:a, men det är ju alltid intressant att fundera på saken. /Mr Bängelsson
Publicerat November 13, 200817 yr 6,5x47 Lapua har tillräckligt med kraft, men hur är rekylen på den jämfört med tex 6,5x55? Lapuan använder lite mindre krut för att uppnå samma hastighet som 6,5x55, så i teorin är rekylen något lägre, men i praktiken torde det vara svårt att märka skillnad.
Publicerat November 13, 200817 yr Lapuan använder lite mindre krut för att uppnå samma hastighet som 6,5x55, så i teorin är rekylen något lägre,........... Som renodlad teoretiker köper jag sådana resonemang på stående fot!! ....har lite fler funderingar men avstår då jag inte tror trådskaparen avsåg dylika diskussioner i denna tråd!! /Mr Bängelsson
Publicerat November 14, 200817 yr Författare Som renodlad teoretiker köper jag sådana resonemang på stående fot!! ....har lite fler funderingar men avstår då jag inte tror trådskaparen avsåg dylika diskussioner i denna tråd!! /Mr Bängelsson fundera på du Mr Bängelsson! ska ut imorron å så om man hittar några orrar i topp
Publicerat November 15, 200817 yr Jag sitter på jobbet nu men fritt ur minnet laddades den med vv133 någonstans runt 27,5gr. ska kolla om jag inte har kvar laddatan hemma.Edit: Kollat nu och minnet var riktigt bra min favorit laddning var 27,5gr. 133 och 0,7mm FF. Som vanligt så får du väl börja lägre trots att detta inte var max i min bössa. Lycka till! Heder & Tack ! Detta skall testas ! / Nisse
Publicerat December 2, 200817 yr Jag har bytt kaliber från 308 till 223. Nu upplever jag att 223an dödar bättre och slår sönder fågeln mindre på något undeligt vis. Jag är relativt ny med kalibern men mycket nöjd. Min 223a har även flackare kulbana än min 308 så i mina ögon är den helt perfekt för toppfågel.
Publicerat December 2, 200817 yr Jag har bytt kaliber från 308 till 223. Nu upplever jag att 223an dödar bättre och slår sönder fågeln mindre på något undeligt vis. Jag är relativt ny med kalibern men mycket nöjd. Min 223a har även flackare kulbana än min 308 så i mina ögon är den helt perfekt för toppfågel. Har du upplevt att den är vindkänslig? // Gabbe