Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frakta klass 1-2vapen på snöskoter

Featured Replies

Publicerat

Vad gäller? som jag förstått så får man ha vapnet nedpackat i en kälke bakom snöskotern när man färdas längs skogsvägar som normalt är farbara med bil (plogade,snöfria) sedan skall jakten startas efter 500m från där skotern lämnats..

Rätt eller fel??

Publicerat
Vad gäller? som jag förstått så får man ha vapnet nedpackat i en kälke bakom snöskotern när man färdas längs skogsvägar som normalt är farbara med bil (plogade,snöfria) sedan skall jakten startas efter 500m från där skotern lämnats..

Rätt eller fel??

har för mig att så länge du kör på skogsvägar är de ok...men inte i terrängen. då ska de va vissa avsstånd till markerna.. och man ska nått tillstånd för att frakta vapnet (klass1)... ska kolla upp de där snart

Publicerat

i princip så gäller samma saker oberoende om du kör snöskoter eller bil. Kör du efter en väg så får du ha med dig vapnet, kör du i terrängen så får du INTE ha med dig vapnet (spelar ingen roll om det är i bilen eller på skotern).

Publicerat
  • Författare

då är det alltså som jag trodde! Men finns det nån lagtext eller liknande? kan ju vara bra att ha det skriftligt av nåt slag då jag misstänker att folk i bygden kan få för sig att man tänker jaga från skotern, vilket självklart inte är fallet...

jag har nämligen jäkligt fina toppjakts marker längs ett vägnät som alltid är oplogat och kräver skoter då man inte orkar eller vill åka 10km innan jaktområdet känns intressant.

Publicerat

Kopierat från länsstyrelsens hemsida enligt nedan. Är osäker om detta endast gäller i fjällen eller om det är tillämpligt även nere hos oss i skogslandet. På de marker jag jagar är det i det stora hela fritt från skoterspår, även om jag de två senaste vintrarna sett spår som jag uppfattar är jakt från skoter på fågel.

Själv tar jag mig omaket att åka upp till 15 km i mörker/ gryning med retur i skymning / mörker. Värt varenda meter då ytterst få verkar göra sig det besväret. Tycker nog innerst inne att i fjällen är det ok med skoter till och från då avstånden kan vara nog så långa och miljön oförlåtande vid sämre väder. I skogslandet hoppas jag att det är och förblir muskelburet som gäller.

http://www.bd.lst.se/Jakt/default.aspx?propID=10002102

Villkor för personlig dispens för klass 1+2 vapen på skoter

[*]Vapnet skall under transporten vara väl nedpackat i fodral samt förvaras i pulka, eller kälke. Vapnet får ej förvaras på eller i snöskotern eller på axeln. Vital del (slutstycke, underbeslag o.d.) skall vara skild från vapnet och packas separat.

[*]Position för snöskoter färdens utgångspunkt och färdens mål ska anges i X:Y koordinater. Färdvägen mellan dessa punkter ska anges på karta.

[*]Transport får ske från snöskoterfärdens utgångspunkt (farbar bilväg, övernattningsställe eller liknande) till färdens mål (det ställe där jakten avses inledas) och åter om enkla avståndet överstiger 10 km. Transport skall ske närmast, för snöskoter, framkomliga färdväg. Dispensen gäller således ej om jakten påbörjas närmare utgångspunkten än 10 km.

[*]Transportfärden mellan de två angivna punkterna får inte avbrytas för att inleda jakt.

[*]Transport från snöskoterfärdens utgångspunkt till det mål som angetts för transporten och åter, får ske endast en gång per jaktdag. Snöskotern får alltså inte användas för förflyttning mellan olika jaktområden under samma jaktdag.

[*]Jakt får inte bedrivas förrän 10 minuter förflutit sedan snöskoterns motor stängs av.

[*]Jakt får ej bedrivas närmare snöskotern än 300 meter under dygn då denna förflyttats.

[*]Jakträttsbevis för området, övriga erforderliga handlingar (samt detta beslut) skall medföras och kunna uppvisas vid kontroll.

[*]Tillståndet gäller endast under förutsättning att snötäcket är sammanhängande.

Publicerat
  • Författare

Alla människor kanske inte kan åka extremt långa sträckor per dygn pga sjukdom,skador osv men tycker om att jaga te,x toppfågel..Givetvis skall snöskoter aldrig någonsin användas till viltspaning eller jakt, lika lite som bil skall användas när man hör på jaktradion att hundekipage är på väg runt i jaktmarken och bilen kan användas som genskjutnings instrument.

Om jag förstår lagtexten rätt så måste man ha enkelväg 10km till tänkt jaktområde?? men va innebär detta, om min jaktmark är vars vägens början är men efter ca 6km så blir det annan jakträtt för att efter åter 2km bli min jakträtt? och sedan är det en sträcka på10km som är min jakträtt.. är det lagligt att köra 10km (från vägens början) och sedan börja jaga eller va tusan gäller??

Publicerat

Ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna vilket absolut inte var meningen, närmast en beskrivning om hur jag valt att göra.

Som jag tolkar bestämmelsen så är det ett absolut krav att avståndet enkel väg är 10 km. Skickade in en dispensansökan bara för att kolla hur det går. Motivet jag angav är toppjakt, avståndet lite drygt 11 km, 243 kalibern. Området är i anslutning till Malmens väg nära Polcirkeln.

Vidare undrar jag om dispens ska sökas för varje enskilt tillfälle eller kan man söka en som gäller tom toppjaktens slut

(samma sträcka vid flera olika datum)

Provade ringa i ärendet men ingen av handläggarna ville ta i det över telefon. Tror någon det finns något som kan få skattefinansierade småpampar att förstå att dom finns till för våran skull och inte tvärtom?

Hoppas snön kommer snart!

Publicerat
Transport av vapen i ett motordrivet fordon är tillåten på skogsbilvägar som är allmänt befarna och därför inte anses utgöra terräng. Under barmarksförhållanden kan ett vapen transporteras på en sådan väg. Under snöförhållanden och om vägen för tillfället inte är plogad, kan snöskoter användas på vägen och vapen fraktas på den. Det är i sådant fall inte någon skillnad på bil respektive snöskoter beträffande möjligheten att lagligt transportera vapen (utan att dispens behöver sökas). Om däremot skoterföraren med vapen styr från vägen ut i terrängen - blir färden direkt olaglig.

http://www.vasternorrland.se/miljoochnatur...9ae8000249.html

hoppas detta klargör situationen.

sålänge man håller sig på oplogade vägar som normalt är farbara behöver man altså ingen dispens, kör du utanför vägen blir du kriminell

Publicerat
  • Författare

Tackar för detta svar!! ;)

här står det på enkel svenska vad som gäller och det är riktigt bra...

• 3 weeks later...
Publicerat
Tackar för detta svar!! :angry:

här står det på enkel svenska vad som gäller och det är riktigt bra...

Jo, men problemet är ändå tydligen inte så enkelt.....det är olika lagar och regler från olika länsstyrelser beroende på var du bor. Bla så har inte Västernorrland och Norrbottens länsstyrelse samma regler! :angry:
Publicerat
  • Författare

vad krångligt!

Jag bryr mig inte annars, men då jag skadat mig i en trafikolycka i både höft och nacke/rygg så är det så jäkla svårt att åka skidor ca 2-3mil <_<

ska prova maila folket på bd länsstyrelse och se vad som gäller mer tydligt, då deras paragrafer är så luddiga för en obildad man som jag :P

Publicerat

Västerbotten

Undantag

Förbudet mot transport av vapen på motordrivna terrängfordon i terrängen gäller inte bevakningspersonal, militär personal och polis under tjänsteutövning.

Förbudet gäller inte heller för hämtning av fälld björn, älg och hjort till lämpligast belägna bilväg.

Observera! Vid körning på enskild väg krävs inga tillstånd för att transportera vapen eftersom körningen inte sker i terräng. Du får köra snöskoter på snötäckt enskild väg, t.ex. skogsbilväg, om vägens ägare inte har förbjudit det.

Publicerat

Vad gäller om den ena skid tolkar med bössorna på ryggen till jaktområdet?

Publicerat

Det går jättebra

Publicerat

Oouuuhh! Vilken drömjakt! Tolka in i de djupa norrlandsskogarna med bössan på ryggen och tält med kamin i skoterkälken för några dagars toppjakt.. :rolleyes:B)

Lars, sugen på bockjakt? :D:D

/Må

Publicerat
Det går jättebra

är du 100%.

man får inte göra så med klass 3-4 i jämtlandsfjällen.

Publicerat

är inte det pga att du inte får köra med skoter i terrängen

Publicerat
är inte det pga att du inte får köra med skoter i terrängen

nej det var inget skoter förbud där vi skulle köra upp till stugan.

det var inte jag pratade med kontrollant karln så han vet nog bättre precis vad som sades men att det inte gick för sig var klart.

det skulle vara guld om det gick så man slapp skida några mil till stugan.

Publicerat
Oouuuhh! Vilken drömjakt! Tolka in i de djupa norrlandsskogarna med bössan på ryggen och tält med kamin i skoterkälken för några dagars toppjakt.. B)B)

Lars, sugen på bockjakt? :blush::o

/Må

Jo jag har en moskosel kåta med kamin så visst skulle det vara rätt härligt! Har faktiskt sett ut några fina ställen för sådan jakt och skulle man inte få tolka med bössorna så kan man väl släppa linan om det kommer någon kontrollant :P

Publicerat
6 Jakt och terrängkörning

Det enda undantaget från förbudet att köra på barmark i samband med jakt följer av

1 § andra stycket 5 TKF, dvs. för hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin

till lämpligast belägna bilväg. Se avsnitt 2.1.2 med allmänt råd till denna bestämmelse.

Annan körning under jakt, körning till eller från jaktområdet eller i samband

med kringaktiviteter till jakt, såsom transport av exempelvis material till jakttorn,

är inte undantagen barmarkskörningsförbudet i terrängkörningslagstiftningen. För

sådan körning krävs således dispens från länsstyrelsen enligt 12 § TKF i den mån

den inte är förbjuden enligt annan lagstiftning.

Jakt från motordrivna fortskaffningsmedel är dessutom förbjuden enligt jaktlagen

(1987:259). Motordrivet fordon får inte heller användas för att söka efter, spåra,

förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda

viltets uppmärksamhet från den som jagar34.

Vissa undantag stadgas i 20 och 21 §§ jaktförordningen (1987:905). Undantagen

gäller jakt på uppdrag av kommunal nämnd för att förebygga skador av vilt och

jakt i vilthägn. Länsstyrelsen, och i vissa fall Naturvårdsverket, kan också lämna

dispens från förbudet.

Enligt jaktförordningen får inte heller skjutvapen medföras vid färd med

motordrivet fordon i terräng. Förvaras ett skjutvapen i ett motordrivet fortskaffningsmedel

får det inte finnas ammunition i vapnets patronläge eller magasin.

Undantag från förbudet att medföra vapen vid färd med motordrivet fordon i

terräng gäller för bevakningspersonal, militär personal eller polis under tjänsteutövning

samt när dispens medgivits av länsstyrelsen eller Naturvårdsverket för jakt

från motordrivet fordon. Undantag från förbudet gäller också vid sådan transport av

fällt vilt som sker med stöd av 1 § andra stycket 5 TKF35.

Transport av vapen i ett motordrivet fordon är tillåten på skogsbilvägar som är

allmänt befarna och därför inte anses utgöra terräng. Under barmarksförhållanden

kan ett vapen transporteras på en sådan väg, om vägen inte är avstängd. Under

snöförhållanden och om vägen vid tillfället inte är plogad kan som alternativt

motordrivet fordon snöskoter användas på vägen. Det är i sådant fall inte någon

skillnad på bil respektive snöskoter beträffande möjligheten att lagligt transportera

vapen utan att dispens behöver sökas.

Sidan 43 http://www.naturvardsverket.se/Documents/p.../620-0136-1.pdf

Publicerat
  • Författare

Detta bör väl gälla hela landet!!! ASM: du är duktig på att hitta sånt här. Bra!!

Publicerat

Enligt högsta hönset på länsstyrelsen Jämtland (eller var de naturvårdsverket) är det totalt förbud att både frakta med skoter och även tolka bak skoter med vapen.

Hade även "Jakt & Jägare" att undersöka denna sak då de skrivit en notis om att det var tillåtet.

Kom ganska snabbt en korrigering med förklaring till text.

Men minns den ej nu!

Förbjudet var det åtm, i fjällen/statlig mark ovan trädgräns, vet jag!

Vad jag däremot minns var att herren sa att de finns inga fjäll i Jämtland som ligger så långt bort att man behöver skoter!

Kanske sant för kommunborna men för oss utomläningar har man avlyst alla vägnåra områden för just kommunbor!

De få som finns e sönderjagade sen lääänge :D

Så man får räkna kallt med 1-2mil på skidor innan jakten börjar :huh:

MEN VA E DE FÖR EN SKÅNING? <_<;)

Hittar ngn ett starkt kryphål e jag den första att haka på o kolla upp detta då jag lider av kronisk nackskada.

Publicerat

Fick svar av lässtyrelsen i norrbotten, och enligt dem får man transportera vapen på skoter om man kör på igensnöad väg som man inte kan ta sig fram med bil på.....om vägansvarige tillåter det , med tanke på tjälskador mm mm. Att köra med vapen på eller bakom skotern utanför vägen i terrängen är inte tillåtet utan särskild dispens!

Publicerat
Enligt högsta hönset på länsstyrelsen (eller var de naturvårdsverket) är det totalt förbud att både frakta med skoter och även tolka bak skoter med vapen.

Hade även "Jakt & Jägare" att undersöka denna sak då de skrivit en notis om att det var tillåtet.

Kom ganska snabbt en korrigering med förklaring till text.

Men minns den ej nu!

Förbjudet var det åtm, i fjällen/statlig mark ovan trädgräns, vet jag!

Vad jag däremot minns var att herren sa att de finns inga fjäll i Jämtland som ligger så långt bort att man behöver skoter!

Kanske sant för kommunborna men för oss utomläningar har man avlyst alla vägnåra områden för just kommunbor!

De få som finns e sönderjagade sen lääänge :D

Så man får räkna kallt med 1-2mil på skidor innan jakten börjar :D

MEN VA E DE FÖR EN SKÅNING? :rolleyes:<_<

Hittar ngn ett starkt kryphål e jag den första att haka på o kolla upp detta då jag lider av kronisk nackskada.

Enda kryphålet är nog att du flyttar och bosätter dig ovan odlingsgräns så du får tillstånd för att frakta vapen på skoter. Det är nämligen en rättvis fördel man har av att bo häruppe. :D

Publicerat

Jo de har jag läst :rolleyes:

Helt ok tycker jag!

Men nu var det bara Jämtland detta handla om som jag skrev.

Vet inte om jag tydliggjorde det!