Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frakta klass 1-2vapen på snöskoter

Featured Replies

Publicerat

Jag förstår inte.

om NVV säger att det är lagligt att frakta vapen på skoter om det är på en snötäckt väg som du under barmarksförhållanden får köra bil på med markägarens tillstånd då skotern räknas som bil i det avseendet.

(se mitt tidigare inlägg)

hur kan LST få det att bli olagligt?

för mig är enda sättet de kan göra det olagligt är att inte tillåta skotertrafik på snötäckta vägar, och mig veterligt finns inte något sånt beslut.

Publicerat

Jag pratar om väglöst land!!!

Skoterled räknas inte som väg väl :lol::P

Publicerat
Jag pratar om väglöst land!!!

Skoterled räknas inte som väg väl :P:D

nope, då går det under terrängköringingslagen.

men som jag tolkar lagen är det fullt lagligt att frakta vapen på skoter sålänge du håller dig på en oplogad väg som normalt är farbar med bil

kör du ner i diket eller eller ut i skogen/skoterled så är du direkt olaglig

Publicerat

mailade länsstyrelsen i norrbotten följande:

Svaret på Din fråga är, ja det får Du. OBS! Förutsättningen är att väghållaren tillåter översnötrafik. Risken för ogynnsam tjälbildning kan göra att man inte vill att vägen trafikeras vintertid.

--------------------------------------------------------------------------------

Ämne: vapenfrakt snöskoter

Har en fråga angående frakt av klass1 vapen med snöskoter.

Om jag bara färdas efter oplogade skogsbilvägar som annars används som allmänna vägar och inte kör i

terrängen, får jag då frakta klass1 vapen i pulka bakom snöskotern väl inpackat utan vitaldel i vapnet??

Mvh/Johan Eriksson

Publicerat

Tja!!

Det finn ett gäng från Norrbotten som kör omkring och jagar från snöskoter, ser man det så blir det polisanmälan på direkten!!

Publicerat
Tja!!

Det finn ett gäng från Norrbotten som kör omkring och jagar från snöskoter, ser man det så blir det polisanmälan på direkten!!

Absolut........men det hör väl inte riktigt hit till frågan??

Publicerat
  • Författare
Tja!!

Ja det är ju inte bra!! Fanns väl nån förra året som åkte dit på detta i tornedalen, nån hade sett dom sikta på fågel vid en sjö..Det var Finska gästjägare..

Publicerat

Jag är väldigt kluven i denna fråga att man tillåter skoter <_<

Visst är det toppen när man själv vill testa marker riktigt långt bort, men samtidigt önskar jag att det var total förbud för skoter i samband med jakt. Det skulle innebära att om man skidar riktigt långt så är det orörda marker och många stor slakter av tjäder skulle upphöra då man bär begränsat många tjädrar ur markerna för egen maskin.

Så riktigt hur jag skulle vilja att reglerna var kan jag inte själv svara på och för övrigt köpte jag min första skoter i våras ;)

Publicerat
Jag är väldigt kluven i denna fråga att man tillåter skoter <_<

Visst är det toppen när man själv vill testa marker riktigt långt bort, men samtidigt önskar jag att det var total förbud för skoter i samband med jakt. Det skulle innebära att om man skidar riktigt långt så är det orörda marker och många stor slakter av tjäder skulle upphöra då man bär begränsat många tjädrar ur markerna för egen maskin.

Så riktigt hur jag skulle vilja att reglerna var kan jag inte själv svara på och för övrigt köpte jag min första skoter i våras ;)

Nä det är svårt att vara utan skotern när man sett fördelarna! :lol: Man får passa på att sätta ut lite mårdfällor riktigt avlägset och vittja dom i samband med skoteranvändningen så blir samvetet lite renare.

Publicerat
Jag är väldigt kluven i denna fråga att man tillåter skoter :huh:

Så riktigt hur jag skulle vilja att reglerna var kan jag inte själv svara på och för övrigt köpte jag min första skoter i våras :huh:

att använda skoter isamband med jakt får man väl inte därimot frakta vapen. skjuts nog en hel del tuppar från bil åxå.. ska man förbjuda att vapen fraktas med bil åxå... men de är väl samma sorts folk som jagar med bil,skoter,4-hjulingar. dom borde förbjudas!

Publicerat

tycker själv det är bra att man får frakta vapen med snöskoter då jag har långt (4mil) till markerna

Publicerat
(Lars @ Nov 17 2008, 13:46 )

Vad gäller om den ena skid tolkar med bössorna på ryggen till jaktområdet?

Det går jättebra

Tolkar du i terräng så går det inte alls jättebra, inte enligt lagen i alla fall.

När du är kopplad till eller släpas efter skotern, varesig du sitter på en pulka eller står på skidor så räknas du som en del av den.

Du faller därför under samma regelverk som gäller för transport av vapen på skoter då du skid-tolkar.

Publicerat
Tolkar du i terräng så går det inte alls jättebra, inte enligt lagen i alla fall.

När du är kopplad till eller släpas efter skotern, varesig du sitter på en pulka eller står på skidor så räknas du som en del av den.

Du faller därför under samma regelverk som gäller för transport av vapen på skoter då du skid-tolkar.

Du har så rätt! Jag hade för en gång fel <_<<_<

Det stämmer att du kan frakta klass 1 vapen på snöskoter på t ex icke snöröjda men för snöskoter farbara skogsbilvägar. Sådana vägar är att betrakta som enskild väg.

När det gäller tolkning på skidor efter snöskoter - Då krävs det tillstånd att medföra vapen klass 1 och 2. Anledningen är att Terrängfordon enligt fordonskungörelsen befinieras som terrängmotorfordon och terrängsläp. Den som tolkar efter skoter blir då terrängsläp.

Länsstyrelsen har ett generellt tillstånd för att frakta klass 3 och 3 samt hangelvapen, se bilaga.

Hälsningar

Margaretha (länsstyrelsen)

Publicerat
nej det var inget skoter förbud där vi skulle köra upp till stugan.

det var inte jag pratade med kontrollant karln så han vet nog bättre precis vad som sades men att det inte gick för sig var klart.

det skulle vara guld om det gick så man slapp skida några mil till stugan.

asså jag menar, du får ju inte köra skoter i terängen med vapen, utan bara på "normalt farbar"/enskild väg, dvs man ska kunna köra bil där normalt

Publicerat

Jag hade fel med tolkningen men rätt med oplogade vägar.

Publicerat
asså jag menar, du får ju inte köra skoter i terängen med vapen, utan bara på "normalt farbar"/enskild väg, dvs man ska kunna köra bil där normalt

Detta ämne kommer upp flera gånger varje år och trådarna blir lika trassliga varje gång ;)

Grejjen med det hela är definitionen på terräng! Väg är preparerad mark som normalt befars av motorfordon

(jag kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen och ids faktiskt inte leta reda på den heller )

Allt annat är terräng!

Bara för att det snöar blir alltså inte vägen terräng, därför kan vi alltså transportera vapen på snöskotern på en översnöad väg. Den förordning som begränsar oss vid transport av vapen med motordrivna fordon är:

Jaktförordningen 22§

22 § Skjutvapen får inte medföras vid färd med motordrivet fordon i terräng. Förvaras ett skjutvapen i ett motordrivet fortskaffningsmedel får det inte finnas ammunition i vapnets patronläge eller magasin.