Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lämplig hagelbössa?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Som rubriken lyder har jag fått i uppdrag av min far att leta reda på en lämplig hagelbössa. Jag kan väldigt lite om hagelvapen och de modeller jag känner igen är dom som finns i annonserna i jaktpressen. I dylika fall är det därför bra att ha er till hands :lol: Några riktlinjer:

- Den kommer att användas till fågeljakt och harjakt. Ca 6 dagar per år just nu, kan ev blir fler när han pensionerar sig. Dvs, han jagar väldigt sparsamt med hagel.

- Jag kan som sagt inget alls om hagelvapen men om vi jämför med kula så letar jag efter typ en sako 75/Tikka T3/Carl Gustav 1900. En robust, tålig historia med bra kvalité som klarar av att skjuta 50 skott per år och sen i vapenskåpet och damma ett tag för att sedan tas ut igen och börja panga med direkt.

- Inte plast eller pump. Om jag känner honom rätt vill han ha trä.

- Priset spelar inte så stor roll. Så länge det är kvalité får det kosta.

Så, ös på med förslag!

/Erkon

Publicerat

skb,miroku är bra grejor som oftast är bra prissatta.

Publicerat

Browning B525 är en helt ok bössa som tål det mesta och finns i lite olika utföranden till ett vettigt pris.

Den säger pang varje gång!

Publicerat

Låter som att en SKB skulle vara en ypperlig lösning om det är ett bruksvapen ni är ute efter.

Lite tung men annars mer än ok.

Men en Beretta funkar alla dar i veckan me!

Publicerat

far på vapen affären och pröva nya och begangnade bössor...då ser du priset och får känna på bössan på samma gång. en hagelbössa måste passa skytten om man ska träffa i snabba lägen. så istället för att få surfa på olika förslag på bössmärken , så borde ni leta en bössa som passar skytten.

vilket märke det är spelar mindre roll om man inte kan träffa med bössan Mvh/jonas

Publicerat

Givetvis ska han ha en s/s. Är mycket nöjde med min Beretta Silver Hawk. Då kombinerar man fördelarna med en s/s och får ändå en modern bössa med enkeltryck och utbytbara choker. Gärna med en engelsk kolv.

mvh

Publicerat

säger bara finnclassic :D

Publicerat
säger bara finnclassic :D

haha indeed. men han sade ju att det får kosta. Så varför inte en Browning av någon modell?

Publicerat

Håller med det som tidigare sagts, de flesta bössor idag säger pang varje gång, det viktigaste är att hitta ett med rätt mått för skytten. På hagelgevär är kolvens höjd och längd samt avståndet mellan greppet och avtryckaren de viktigaste. Har man fel höjd på kolven skjuter man lätt över/under, och är kolven för lång eller kort blir inte anläggningen naturlig. Observera att kolvens längd ska vara rätt i de kläder man jagar med, dvs. har man en tjock jacka på sig under jakten så ska man pröva anläggning med den på, annars har man lätt ett vapen med för lång kolv.

Det här är rätt självklara saker, jag vet, men om vi ska diskutera specifika vapen så är väl nog Browning och Beretta (den senare dyrare :D ) bra val.

Publicerat

köp min winchester 101 xtr? annons finns under säljes!

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips! Som jag skrev är jag novis vad gäller hagelbrakare så jag måste fråga vad s/s är?

Publicerat
Tack för alla tips! Som jag skrev är jag novis vad gäller hagelbrakare så jag måste fråga vad s/s är?

S/S = sida vid sida.

Om han jagar 6ggr per år med hagel och kanske lite mer framöver , så tycker jag att en bra BILLIG hagelbrakare skulle va mest optimal.

Varför köpa en bössa för runt 10000 eller strax därunder när man inte jagar mer.

Som nån mer skrev här ovan.

De flesta hagelbössor smäller i dag , se till att hitta en som passar.

Finns från 1500kr och uppåt.

Publicerat

Håller fullständigt med om att en förhållandevis dyr bössa är meningslöst om man skjuter 50 plugg varje år. (Nu får vi väl hoppas att han tar sig ett par rundor på skeet/trap-banan så det blir lite mer än 50, om han är ringrostig) Gå till en vapenhandlare, kläm och känn så borde han för några lappar få sig en som passar. Det kan väl vara god famförhållning att köpa en med choker som tål stålhagel.

Publicerat
säger bara finnclassic B)

:D

Publicerat
  • Författare
S/S = sida vid sida.

Om han jagar 6ggr per år med hagel och kanske lite mer framöver , så tycker jag att en bra BILLIG hagelbrakare skulle va mest optimal.

Varför köpa en bössa för runt 10000 eller strax därunder när man inte jagar mer.

Som nån mer skrev här ovan.

De flesta hagelbössor smäller i dag , se till att hitta en som passar.

Finns från 1500kr och uppåt.

Sida sida - okej! Då vet man det. Vad allt känns naturligt när man vet....B)

Håller fullständigt med om att en förhållandevis dyr bössa är meningslöst om man skjuter 50 plugg varje år. (Nu får vi väl hoppas att han tar sig ett par rundor på skeet/trap-banan så det blir lite mer än 50, om han är ringrostig) Gå till en vapenhandlare, kläm och känn så borde han för några lappar få sig en som passar. Det kan väl vara god famförhållning att köpa en med choker som tål stålhagel.

Jovisst. 50 skott var mer illustrativt än fakta. Men problemet är att han inte har någon egen vettig bössa att träna med. Det är därför han ska inhandla en ny! :D

Okej, lite summering så är alltså en skb eller en beretta som ny föreslår. Är kanske bäst att åka till vapenhadlaren och prova....

Publicerat

Bajkal kanske många rynkar på näsan åt, men det är minsann en riktig slitvarg.

Publicerat

köpte en miroku 3800 för 5500 av en av farsans arbteskamrater, fin bössa som kommer användas till jakt och lite skeet.

Publicerat

Baikal s/s is the thing!

Tål att köras över med stridsvagn.

/H

Publicerat
Baikal s/s is the thing!

/H

Ja, men det är det enda de duger till :ph34r:;)

Publicerat

Det viktigaste är att han hittar en bössa som passar honom, sen om det är en baikal eller en beretta spelar ingen roll, de flesta säger pang, en bra vapenhandlare hjälper honom.

Publicerat
Baikal s/s is the thing!

/H

Hahahahaha... Ja, sitter på en dylik. Nog fan skjuter den men satans trångborrad är den och till flygande mål duger den inte. Men skön är den!

Publicerat
Ja, men det är det enda de duger till :D:D

Säljaren i jaktbutiken i Sjöbo till min kompis när han köpte sin Baikal bock förra helgen.

"Den här jäveln kan du ha som staketpinne hela året, sen när det är dags för jakt är det bara att tuta o köra. De är inget krims-krams med en massa graverade nallebjörnar utan bara brutal ryss kvalité"

;)

Publicerat
  • Författare
Baikal s/s is the thing!

/H

Kan vara bra om vi är ute med MUU på jaktresa!! :) (högst intern skämt - sorry)

Säljaren i jaktbutiken i Sjöbo till min kompis när han köpte sin Baikal bock förra helgen.

"Den här jäveln kan du ha som staketpinne hela året, sen när det är dags för jakt är det bara att tuta o köra. De är inget krims-krams med en massa graverade nallebjörnar utan bara brutal ryss kvalité"

:)

:D:D Låter iofs som något han skulle gilla men det får nog bli något som han kan träffa med dessutom!

Publicerat
Hahahahaha... Ja, sitter på en dylik. Nog fan skjuter den men satans trångborrad är den och till flygande mål duger den inte. Men skön är den!

Haha, Calle. Sikta med rätt öga så ska det nog lösa sig :lol:

Publicerat
Baikal s/s is the thing!

/H

Ja, men det är det enda de duger till :lol:;)

Nja..

Kompisen var ute och jagade med sin Bajkal automat förra lördagen. När han kom till samlingsplatsen efter en promenad i skogen utan fall eller något så var slutstycksnyckeln AV. Han fick alltså inte ur pluggen så han tvingades skjuta bössan tom..

Fingrade på bössan själv i förra veckan, otroligt tung och klumpig men då är jag van vid en lätt och smäcker Comfort. Bra stockad iaf.

Mvh!