Publicerat November 2, 200817 yr Hej! Funderar på att köpa en avståndsmätare nu när man börjar intressera sig för lite långhållsskytte! Frågan är bara vilken. Har läst Vapentidningens test, men tyvärr så var inga leupold med. Jag funderar på att skaffa en Leupold RX lll, nån som har en liknande och kan uttala sig om kvalitet, funktion och användarvänlighet? Nån kanske har ett bättre förslag? mätaren kommer ju användas på bana på varierande avstånd, upp till 600 m minst! Även rävjakt men främst toppjakt står på schemat. Mvh //Viggen
Publicerat November 2, 200817 yr min leica crf 1200 gör bara en sak men det gör den bra och jag är mycket nöjd. har jämfört med några andra och tycker att den är värd dom extra slantarna
Publicerat November 2, 200817 yr Tjenare! Har tidigare haft en Leupold, den fungerade men jag var inte nöjd med den. Köpte sen en Leica CRF 1200...helt klockren mätare, visst, den är svindyr, men jag anser att den är värd varenda krona!....ångrar att jag inte köpte en sån med en gång. Mitt tips: Valfri mätare från Leicas sortiment
Publicerat November 2, 200817 yr Förutom att man får vad man betalar för så vad är det som är så dåligt med de billigare mätarna.? Jag har klurat lite på en mätare även jag men jag har inte lust att slänga ut 5000 för något som ska mäta avståndet fram till tavlan. Det borde även en pryl för 1500 klara. om den sedan mäter ett par % fel så spelar det mindre roll. /Lasse
Publicerat November 2, 200817 yr Förutom att man får vad man betalar för så vad är det som är så dåligt med de billigare mätarna.?Jag har klurat lite på en mätare även jag men jag har inte lust att slänga ut 5000 för något som ska mäta avståndet fram till tavlan. Det borde även en pryl för 1500 klara. om den sedan mäter ett par % fel så spelar det mindre roll. /Lasse Tillförlitligheten.....inte bara en gång jag i princip stod och hoppade av ilska när min leupold kategoriskt vägrade mäta avstånd på över 200m.....var det taskiga förhållanden ute (t.ex dimma eller regn) så funkade den knappt alls.....man kunde stå och trycka på knappen som en galning i flera minuter innan ett avstånd visade sig i rutan.....Leican har ALDRIG än misslyckats, trots dimma, regn och snöfall.... Jag tänkte likadant när jag köpte Leupolden, tyckte att 5000-7000:- var svinigt för en mätare som bara ska mäta till tavlan/viltet...fick ju sen ändå lägga ut dessa pengar för att bli nöjd....+ att jag förlorade nån tusing när jag sålde leupolden sen.... folk köper naturligvis vad dom vill .....men som sagt, vill man bli 100% nöjd kostar det en del....tyvärr
Publicerat November 2, 200817 yr Nu när Zeiss Victory 8x26 PRF har kommit ut så tror jag att Leica har fått en utmanare som heter duga. Jag såg att karlssons jakt sålde den för 6200:-
Publicerat November 2, 200817 yr Hej!Funderar på att köpa en avståndsmätare nu när man börjar intressera sig för lite långhållsskytte! Frågan är bara vilken. Har läst Vapentidningens test, men tyvärr så var inga leupold med. Jag funderar på att skaffa en Leupold RX lll, nån som har en liknande och kan uttala sig om kvalitet, funktion och användarvänlighet? Nån kanske har ett bättre förslag? mätaren kommer ju användas på bana på varierande avstånd, upp till 600 m minst! Även rävjakt men främst toppjakt står på schemat. Mvh //Viggen Va använder du för handkikare ? Eller ska du använda laserm för att spana ?annars håller jag med grabbarna leican är bra Mvh cristian
Publicerat November 2, 200817 yr Författare ojoj får kolla närmare på Leica! Blir ju från USA så förhoppningsvis ska man överleva. Klarar inte mätaren tuffa förhållanden så går det inte, så är det bara Får försöka spara lite studiebidrag då um, i nuläget har jag tyvärr ingen handkikare, men förhoppningsvis så blir det hårda paket under granen Har funkat hittils att spana med kikarsiktet, men det blir tungt och kan kännas lite olustigt ibland!
Publicerat November 2, 200817 yr Förutom att man får vad man betalar för så vad är det som är så dåligt med de billigare mätarna.?Jag har klurat lite på en mätare även jag men jag har inte lust att slänga ut 5000 för något som ska mäta avståndet fram till tavlan. Det borde även en pryl för 1500 klara. om den sedan mäter ett par % fel så spelar det mindre roll. /Lasse Skriver under på freddes inlägg med några tillägg. Optiken i sig är som natt och dag,med leican behöver man ingen handkikare längre. Leican är snabbare i mätningen och överhuvudtaget mer användarvänlig med 100% funktion varje gång. Dessutom är den mindre än RX III och märks inte att ha i bältet. Jag brukar köpa och vara fullt nöjd med optik i mellansegmentet men vad det gäller avståndsmätare så har den klassen inget större existensberättigande. Du kommer inte bli nöjd med en RX III tro mig jag vet för jag trodde det precis som dig /Micke
Publicerat November 2, 200817 yr Har en Bushnell Yardage Pro, fungerer bra på relative korte hold, men er ikke noe for langhold. Grovt kors og dårlig optikk.
Publicerat November 3, 200817 yr Författare jag får tacka för alla råd! har bestämt mig att spara ihop lite slantar å satsa på en leica. Leupolden låg nästan i varukorgen på TOZ så de va tur att jag frågade! Tack ännu en gång!
Publicerat November 3, 200817 yr Vad är skillnaden mellan Lecias crf 1200 och Zeiss victory 8x26 t prf prestanda mässigt och användar vänlighet samt hållbarhet? Är det någon som har personlig erfarenhet av dessa två avståndsmätare? I vapen tidningen stog det så luddigt... tacksam för svar Björn t
Publicerat November 3, 200817 yr jag får tacka för alla råd! har bestämt mig att spara ihop lite slantar å satsa på en leica. Leupolden låg nästan i varukorgen på TOZ så de va tur att jag frågade! Tack ännu en gång! kom ihåg att beställa en leica som mäter meter bara, dom går inte att ställa om som dom flesta andra fabrikat.
Publicerat November 3, 200817 yr Vad är skillnaden mellan Lecias crf 1200 och Zeiss victory 8x26 t prf prestanda mässigt och användar vänlighet samt hållbarhet? Är det någon som har personlig erfarenhet av dessa två avståndsmätare? I vapen tidningen stog det så luddigt... Jag tror, och observera tror, att Zeiss Victory 8X26 PRF är ett bättre köp än Leica CRF 1200. Priset är bättre, redan nu ligger Zeissen i 6200:- i Sverige. Optiken lär då inte vara sämre, snarare snäppet bättre. Smartare avtryckare för mätning. (tryck och håll in knappen så tänds riktmedlet, släpp för att mäta.) Bättre och större okular, samt linsskydd för okularet. Nackdelarna är att Zeissen är snäppet större och att riktmedlet i Zeissen är större än Leicans.
Publicerat November 3, 200817 yr Jag tror, och observera tror, att Zeiss Victory 8X26 PRF är ett bättre köp än Leica CRF 1200.Priset är bättre, redan nu ligger Zeissen i 6200:- i Sverige. Optiken lär då inte vara sämre, snarare snäppet bättre. Smartare avtryckare för mätning. (tryck och håll in knappen så tänds riktmedlet, släpp för att mäta.) Bättre och större okular, samt linsskydd för okularet. Nackdelarna är att Zeissen är snäppet större och att riktmedlet i Zeissen är större än Leicans. Är riktmedlet större??....snacka om värdelöst, redan Leicans är i största laget tycker jag iaf.....stort minus för Zeissen
Publicerat November 3, 200817 yr Jag tror, och observera tror, att Zeiss Victory 8X26 PRF är ett bättre köp än Leica CRF 1200.Priset är bättre, redan nu ligger Zeissen i 6200:- i Sverige. Optiken lär då inte vara sämre, snarare snäppet bättre. Smartare avtryckare för mätning. (tryck och håll in knappen så tänds riktmedlet, släpp för att mäta.) Bättre och större okular, samt linsskydd för okularet. Nackdelarna är att Zeissen är snäppet större och att riktmedlet i Zeissen är större än Leicans. såg hos den lokala handlaren att dom tar 5600 kr för leica crf 900. det är en hdf gyttorp butik så kanske hela kedjan har det priset.
Publicerat November 3, 200817 yr okej, jag har hört mig för och läst lite här och där och ca 8 av 10 fall så verkar folk falla mer för leican, men som sagt så vet jag själv inget om den här modellen, jag har en leupold rx1 idag och den, ja vad ska jag säga den gör mig bara bitter och inåtvänd Så jag har därför börjat forska nu kring ett bättre alternativ. Jag får köpa leica 1200 här i stan för 6500 kr så jag har starkt funderat på en , men då vart man såklart nyfiken på zeissen också Det är aldrig lätt...
Publicerat November 4, 200817 yr Jag skulle gärna sett att någon gjort ett test med olika modeller i dimma. Har själv en Leicia LRF 900 den ger upp ganska fort i dimma och har även haft en del problem med den. Den första tog in fukt och när jag skulle reklamera så ville inte generalagenten godkänna det för LRF är inte vatten tät Nu löste lokala handlaren detta på ett bra sätt och gav mig en ny ändå utan kostnad, men den mätade inte alls så nu är jag inne på min tredje på lika många år känns inte helt förtroende ingivande
Publicerat November 4, 200817 yr Jag tror, och observera tror, att Zeiss Victory 8X26 PRF är ett bättre köp än Leica CRF 1200.Priset är bättre, redan nu ligger Zeissen i 6200:- i Sverige. Optiken lär då inte vara sämre, snarare snäppet bättre. Smartare avtryckare för mätning. (tryck och håll in knappen så tänds riktmedlet, släpp för att mäta.) Bättre och större okular, samt linsskydd för okularet. Nackdelarna är att Zeissen är snäppet större och att riktmedlet i Zeissen är större än Leicans. Jag ger mig inte in i denna diskussion men konstaterar bara detta appropå optik.....Leica har varit på Månen....Zeiss har inte det /Micke
Publicerat November 4, 200817 yr Författare men va f*n, nu blev jag osäker igen. Jaja, det dröjer nog nåra månader innan jag har råd så får ta mig en rejäl funderare
Publicerat November 6, 200817 yr Kanonbra tråd ... går själv och funderar på avståndsmätare just nu och det e en hel del intressanta kommentarer i tråden. Mr Mauser skrev: "Optiken i sig är som natt och dag,med leican behöver man ingen handkikare längre." 6500,- e mycket pengar (som läggs till allt annat jakt/vapen godis man köpt på sej under året) men funkar den bra som handkikare oxo så får man ju 2 verktyg till priset av ett (bra handkikare brukar ligga i den prisklassen och uppåt). Ett annat + e ju att det blir ju mindre grejer att dra runt på i skogen oxo. Nu fick jag lite att fundera på ............
Publicerat November 10, 200817 yr men va f*n, nu blev jag osäker igen. Jaja, det dröjer nog nåra månader innan jag har råd så får ta mig en rejäl funderare om du tar en ziess leica och swarovski så är dem mkt sämre en leupold nikon att mäta tex om det är lite dimma ,dis,eller småregn !! även om dem har förbättrat laser på leica 1200 mot 900 så är inte bra än , men optisk är den lite bättre än 900 . jag tycker att swarosvki och leica falerar ganska fort det är lite pissit väder och ziessen fick jag en mätning 85m på 150meter och leican kommer inte över 27m swarre mätte ej alls nikon mätte 139 meter leupold mätte 138 m och det provade jag igår söndag när vi hade en hel del dimma i umeå ! + att leupold och nikon funkade bättre med ett kontinuerligt mätning dem andar funkade inte ,tex man pekar med lasern efter backen ända fram till 150 meter !
Publicerat November 10, 200817 yr om du tar en ziess leica och swarovski så är dem mkt sämre en leupold nikon att mäta tex om det är lite dimma ,dis,eller småregn !!även om dem har förbättrat laser på leica 1200 mot 900 så är inte bra än , men optisk är den lite bättre än 900 . jag tycker att swarosvki och leica falerar ganska fort det är lite pissit väder och ziessen fick jag en mätning 85m på 150meter och leican kommer inte över 27m swarre mätte ej alls nikon mätte 139 meter leupold mätte 138 m och det provade jag igår söndag när vi hade en hel del dimma i umeå ! + att leupold och nikon funkade bättre med ett kontinuerligt mätning dem andar funkade inte ,tex man pekar med lasern efter backen ända fram till 150 meter ! Kanon pacco att någon kan testa olika mätare i samma förhållanden och jag har länge saknat just ett test i dimma då det är just det jag haft problem med. Då kan jag lungt spara 6K då jag tänkt uppgradera mig från min LRF900 till en CRF 1200 bara för att min funkar dåligt i dimma. Fast det känns konstigt att måsta byta till en billigare bara för att den ska funka
Publicerat November 10, 200817 yr jag körde min 1200 i dimma i helgen och den funkade minst lika bra som min tidigare nikon.