Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avståndsmätare

Featured Replies

Publicerat
om du tar en ziess leica och swarovski så är dem mkt sämre en leupold nikon att mäta tex om det är lite dimma ,dis,eller småregn !!

även om dem har förbättrat laser på leica 1200 mot 900 så är inte bra än , men optisk är den lite bättre än 900 .

jag tycker att swarosvki och leica falerar ganska fort det är lite pissit väder och ziessen fick jag en mätning 85m på 150meter och leican kommer inte över 27m swarre mätte ej alls

nikon mätte 139 meter leupold mätte 138 m och det provade jag igår söndag när vi hade en hel del dimma i umeå !

+ att leupold och nikon funkade bättre med ett kontinuerligt mätning dem andar funkade inte ,tex man pekar med lasern efter backen ända fram till 150 meter !

Med all respekt för ditt kunnande i området....MEN, jag håller definitift inte med dig om att Leican falerar vid pissigt väder, jag tror dig när du säger att den inte fungerade för dig....men när jag har jagat i dimma, kraftigt snöfall, kraftigt regn och allt där i mellan, har Leican varit 100% bättre än Leupolden jag hade, måhända den va ett måndagsex....men Leupolden sög helt och hållet, mätte i undantagsfall över 400m i klart väder, efter det 10-onde försöket att få den att mäta mot 500m vallen på banan gav jag upp.

Mätte med Leican i söndags i dimman upp till en trädlinje bara för att testa om den fixade det.....583m visade den om jag inte minns helt galet, sånna avstånd mätte aldrig leupolden....ens i klart väder ;)

Hade den varit bra och mätt iaf upp till 250m i pissigt väder hade den varit kvar i min ägo än idag.... ;)

Inget illa ment, men mina erfarenheter i ämnet stämmer inte med dina....

Mvh!

Publicerat

Instämmer helt med Fredde.

Min Leupold Rx III kom inte i närheten av att klara någon väderförutsättning bättre än vad min Leica CRF 1200 gör.

Leican har icke missat en enda mätning under hela jaktsäsongen i såväl gryning,skymmnig,regn,dis,dimma,sol,mulet.

Leupolden klarade överhuvudtaget inte av att låsa på avstånd över 400m såfort det blev dåliga förutsättningar.

/Micke

Publicerat
Instämmer helt med Fredde.

Min Leupold Rx III kom inte i närheten av att klara någon väderförutsättning bättre än vad min Leica CRF 1200 gör.

Leican har icke missat en enda mätning under hela jaktsäsongen i såväl gryning,skymmnig,regn,dis,dimma,sol,mulet.

Leupolden klarade överhuvudtaget inte av att låsa på avstånd över 400m såfort det blev dåliga förutsättningar.

/Micke

Har aldrig provat Nikon eller Leupold utan gick från Bushnell till Leica vilket förstås var ett rejält lyft. Mycket nöjd med min 1200, skymningsegenskaperna briljerar faktiskt.

Publicerat

tjenare!! det verkar som som det är en hel del kvalitets skillnad mellan olika mätare !!

har 2 st av varje som jag testar med andra kollegor 4 personer till där man testar alla samtidigt och alla för en mkt ojämn mätning när det är lite dis i luften eller småregn !

Leican mot en fågel i vatten funkar sällan tex swarren var extreme långsamt men fick mätning till sist !

alla upplevde mätarna på samma sett , + vissa kunder är jätte nöjd + vissa kapar dem dyra mätarna .

så om ni har en mätare som funkar mkt bra behåll den för att det verkar som att det är en stor kvalitet skillnad mellan mätarna tyvärr tyvärr!

Ni kan gärna pm mig serie och märken nr så skickar jag det vidare till respektive märken på alla som funkar !

gäller just nu leica + swarre

förresten tog inte illa upp Fredde,maddog ,mkj mrmauser ,jag tycker att det är bra att man får fram olika erfarenheter på utrustningen då kan man ligga rätt hårt på leverantörerna !

mvh cristian

Publicerat
Med all respekt för ditt kunnande i området....MEN, jag håller definitift inte med dig om att Leican falerar vid pissigt väder, jag tror dig när du säger att den inte fungerade för dig....men när jag har jagat i dimma, kraftigt snöfall, kraftigt regn och allt där i mellan, har Leican varit 100% bättre än Leupolden jag hade, måhända den va ett måndagsex....men Leupolden sög helt och hållet, mätte i undantagsfall över 400m i klart väder, efter det 10-onde försöket att få den att mäta mot 500m vallen på banan gav jag upp.

Mätte med Leican i söndags i dimman upp till en trädlinje bara för att testa om den fixade det.....583m visade den om jag inte minns helt galet, sånna avstånd mätte aldrig leupolden....ens i klart väder :unsure:

Hade den varit bra och mätt iaf upp till 250m i pissigt väder hade den varit kvar i min ägo än idag.... :blink:

Inget illa ment, men mina erfarenheter i ämnet stämmer inte med dina....

Mvh!

Jo du Fredde, du har rätt! Min Leupold RxII klarar knappt mäta 150m vid dimma, dock

i klart väder "godkänt" ( 500 m ) med riktigt bra förhållande.

fungerar bäst runt 0-350m

Publicerat

som sagt det verkar vara lite varjerande kvalitet Maddog hade en vän. Som hade en leica som inte funkade på samma sett

Publicerat

Finns måndags-ex i alla möjliga varor man kan handla, that's it :D

Publicerat
  • Författare

Leica blir det nog. Men får vänta på att dollarkursen ska störta :D