Publicerat November 2, 200817 yr ja, är det nån som vet hur det funkar? vet att det är massor att vara noga med och känningar och vimsighet. jag frågar därför att jag starkt misstänker att jag har diabetes. min mormor å morfar hade det å morsan har det. och nu har jag börjat dricka enorma mängder vatten, kissar på nätterna, otroligt trött, kan sitta och somna hursomhelst och vimsgare än vanligt är jag. men, det jobbigaste är nog att min syn blivit helkass på ca 2 månader. hade brillor mest för att läsa å se tv, men nu måste ja ha dom jämt och ser otydligt iaf. så hur funkar det tex att fiska en hel dag osv med diabetes?
Publicerat November 2, 200817 yr Det ska väl inte vara något problem alls så länge du kan kolla ditt blodvärde och har med dig din medicin. Besök en doktor för att kolla upp det råder jag dig. Men diabetes behöver inte stoppa dina fritidsaktiviteter.
Publicerat November 3, 200817 yr Jag förstår dina funderingar då diabetes inte stoppar från aktivitet men kräver att man har god koll på sig själv o sitt blodsocker! Jag skulle varmt rekomendera att aldrig jaga/fiska ensam förräns du är 100% säker på hur insulindoseringar mm funkar på dig. Dvs om du nu har diabetes. Framförallt MKT viktigt vid bilkörning! Jag har jobbat/-ar en hel del med barn som har diabetes o de svåraste grejorna är just gympa/rörelse, skogsaktivitet o bad.
Publicerat November 3, 200817 yr Jag har många kompisar med diabetes som jagar så nog går det. håller med jimbolo, jaga aldrig ensam, sen knallar du till farbo doktorn IDAG! för att utreda det hela.
Publicerat November 4, 200817 yr Jag fick diabetes för ca:tre år sen och jag kan lova dig att det går så mycket bättre att fiska/jaga heldagar bara man får lite koll på diabetesen så gå till en läkare NU.. Jag hade samma symptom som dig men kopplade aldrig ihop det med diabetes men var in för en del ledbesvär jag haft och dom tog en serie prover på mig och upptäckte diabetesen. Att synen är sämre kan bero på för höga blodsockervärden då du har massor med fina blodkärl i ögat, får du då för höga värden blir linsen grumlig och kontentan är att du ser sämre.Jag far inatt ner till småland ifrån piteå för fem dagars maratonjakt på diverse viltslag så nog går det att ta ut sig om man har diabetes, man måste bara lära känna sin diabetes och hur man funkar med medicinering. Sen är det ju avgörande vilken typ av diabetes det är hur omfattande det berör en. SÅ FAR TILL LÄKARE NU...Det är det viktigaste steget att börja där.
Publicerat November 17, 200817 yr jag har oxå diabetes sen 14 år tillbaka. skulle rekomendera att du åker till en vårdcentral och testar ditt blodsocker och även får göra ett kiss prov där man ser hur din vätska och mat tas upp utan kroppen. jag var exakt lika som du känner dej innan jag fick reda på min diabetes jag drack flera liter vatten per dag gick på toa en gång i timmen kanske och kände mej slö de är vad mina föräldrar berättat för mej sen dess. diabetes kommer i samband med en infektion all så i samband med til exempel en rejäl för kylning de var så jag fick min diabetes. men du behöver inte vara rädd att du inte ska kunna jaga o fiska. de är bara att du tar med dig något rejält att äta i skogen och druv socker så ska de nog gå bra åk till en läkare NU! så berättar dom mer i fall du har diabetes och dom berättar allt om medecinering och allt du behöver veta för att kunna sköta sjukdomen på bästa sätt. MVH!
Publicerat November 17, 200817 yr Missat din tråd helt, sorry.. Om du inte redan gått till doktorn så gör det NU! Jag är sjuksköterska och har varit så i 14 år, jag har inte jobbat specifikt med diabetiker men de finns överallt, tro mig, det är inga som helst problem att jaga å fiska med diabetes Bara du lär känna dig själv så lär du dig snabbt hur du ska planera din dag med måltider och eventuell medicinering, det är långt ifrån säkert att du behöver insulin, det kan tablettbehandlas, eller regleras helt och hållet med kost och motion beroende på hur uttalad din insulinbrist är. Det viktigaste för att du ska kunna göra allt det du vill är att du mår bra, och för att göra det måste du VETA om du har diabetes och vad du i så fall behöver för hjälp att hantera det. Lycka till Markus
Publicerat November 18, 200817 yr Jag fick diabetes för ca:tre år sen och jag kan lova dig att det går så mycket bättre att fiska/jaga heldagar bara man får lite koll på diabetesen så gå till en läkare NU.. Jag hade samma symptom som dig men kopplade aldrig ihop det med diabetes men var in för en del ledbesvär jag haft och dom tog en serie prover på mig och upptäckte diabetesen. Att synen är sämre kan bero på för höga blodsockervärden då du har massor med fina blodkärl i ögat, får du då för höga värden blir linsen grumlig och kontentan är att du ser sämre.Jag far inatt ner till småland ifrån piteå för fem dagars maratonjakt på diverse viltslag så nog går det att ta ut sig om man har diabetes, man måste bara lära känna sin diabetes och hur man funkar med medicinering. Sen är det ju avgörande vilken typ av diabetes det är hur omfattande det berör en. SÅ FAR TILL LÄKARE NU...Det är det viktigaste steget att börja där. Även jag fick diabetes för 3,5 år sen, typ 1. Lyd Boogieman's råd och gå till farbror doktorn ASAP. För min egen del så tycker jag att mitt liv faktiskt inte har förändrats så stort som jag först trodde det skulle göra. Jag jagar (ofta ensam med min finnspets), fiskar och är mycket ute i skog och mark. Det går hur bra som helst då jag nu "lärt känna" min diabetes och vet vad jag kan och inte. Många tror att friluftslivet är slut om man får diabetes, men så är inte fallet. PM'a gärna ifall du har frågor. // gAsToN
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Författare oj! denna tråden hade jag helt glömt av. men nu har jag iaf skaffat mig en blodglukosmätare och mätt några gånger. mätte för en timma sedan för ja började svettas å kände mig skum. hade 31,9mml. och under dagen hade jag ätit 4 ganska små mackor, en 2,8 ölis. en näve chips å en skvätt marschmallows. ganska normalt tycker jag. så på måndag fixar jag tid till vårdcentralen. vill bli pigg å glad igen.
Publicerat Augusti 29, 200916 yr Författare Missat din tråd helt, sorry..Om du inte redan gått till doktorn så gör det NU! Jag är sjuksköterska och har varit så i 14 år, jag har inte jobbat specifikt med diabetiker men de finns överallt, tro mig, det är inga som helst problem att jaga å fiska med diabetes Bara du lär känna dig själv så lär du dig snabbt hur du ska planera din dag med måltider och eventuell medicinering, det är långt ifrån säkert att du behöver insulin, det kan tablettbehandlas, eller regleras helt och hållet med kost och motion beroende på hur uttalad din insulinbrist är. Det viktigaste för att du ska kunna göra allt det du vill är att du mår bra, och för att göra det måste du VETA om du har diabetes och vad du i så fall behöver för hjälp att hantera det. Lycka till Markus bra yrkesval! nu blev jag imponerad! det är mitt mål med mitt pluggande nu, att bli sköterska.
Publicerat Augusti 29, 200916 yr oj! denna tråden hade jag helt glömt av.men nu har jag iaf skaffat mig en blodglukosmätare och mätt några gånger. mätte för en timma sedan för ja började svettas å kände mig skum. hade 31,9mml. och under dagen hade jag ätit 4 ganska små mackor, en 2,8 ölis. en näve chips å en skvätt marschmallows. ganska normalt tycker jag. så på måndag fixar jag tid till vårdcentralen. vill bli pigg å glad igen. 32 är ju väl helt helvetiskt sjukt högt!? om de e nu de mått jag använt :/ diabetes är också i min familj och jag står nog på tur om jag inte fixar till min kondis och mat intag...
Publicerat Augusti 30, 200916 yr Jo 32 mmol är jäkligt högt blodsocker, normalt är mellan 4,5-6 mmol. Så höga värden som kolavippen skriver om innebär alltid inläggning på sjukan om man är debutant för att ställas in i värden. Mvh Jocke
Publicerat Augusti 31, 200916 yr usch va jag är nervös * varit vid sjukis ? vad sa dom ? inte kom väl männen i vit rock och tvångs tröja ? : P
Publicerat Augusti 31, 200916 yr *varit vid sjukis ? vad sa dom ? inte kom väl männen i vit rock och tvångs tröja ? : P Har han 32 borde han läggas in, dessutom har han gått och drällt med detta så länge.
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Har haft diabetes i 26 år och jo 32 är riktigt högt och kan vara väldigt skadligt, åk till sjukan direkt utan undantag
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Har du så högt som 32 och fortfarande inte är sämre än att du sitter framför datorn så har du utvecklat tolerans för högt socker, det betyder i sin tur att du gått rätt länge med obehandlad/dåligt inställd diabetes. Du behöver verkligen hjälp med detta, du har allt att vinna på att få din diabetes omhändertagen. Det är vid långvarigt högt blodsocker man riskerar att få komplikationer. Hoppas du fått hjälp nu
Publicerat Augusti 31, 200916 yr började lite fundera och tog farssans kit och testade hade 5,8mmol vilket jag tycker är hyffsat bra med tanke att jag ätit tårta som lämmnat från igår + vanlig mat och inte gjort nånting är slappat. nu iväg på jakt ! skitjakt på er
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Författare varit på vårdcentralen halva dagen och tagit diverse prover. blev diagnos diabetes, vilken typ kunde de inte säga. hade megahögt blodtryck också som de inte gillade. ska till sjukhuset imorron.
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Min 10 åriga som har haft typ 1 sedan han var 2,5. Fick insulinpump för 1/2 år sedan. Jäkligt smidigt. Se till att du får en sådan direkt. Det blir helt andra möjligheter att ställa in rätt dos. En annan fördel är att insulinet alltid är med. / Johan
Publicerat September 1, 200916 yr Har du så högt som 32 och fortfarande inte är sämre än att du sitter framför datorn så har du utvecklat tolerans för högt socker, det betyder i sin tur att du gått rätt länge med obehandlad/dåligt inställd diabetes. Du behöver verkligen hjälp med detta, du har allt att vinna på att få din diabetes omhändertagen. Det är vid långvarigt högt blodsocker man riskerar att få komplikationer. Hoppas du fått hjälp nu Marcus Har du ideer om mig också ? Är i medelåldern och svettas så fort jag skall göra något arbete. ( Det är INTE latmasken som svettas ) Gick en runda på marken igår efter en bock eller gris och var sjöblöt när jag kom till bilen igen. I och för sig lite uppförsbacke ibland, men inget onormalt klättrande tyckte jag. Uppe på nätterna oftast för att slå en drill och somnar ofta framför tv´n. Ser sämre, har haft glasögon/linser sedan högstadiet, och nu för tiden får jag ta dem av mig om jag skall läsa. Är närsynt skall tilläggas. I kikarsiktet ser jag oftast bättre utan glasögon med justeringen av diopterna. Likadant är det i mina kameror vid fotografering. Upplever ibland som att hjärtat rusar men vid pulskontroll av mig själv så pumpar det på som vanligt, känns det som. Kan det vara en form av åldersdiabetes tror du eller har du andra åsikter ? Har gått ner senaste tiden ca 14 kg enbart via GI metoden. ( Inte helt ortodoxt leverna efter metoden ) Men är nere på ca 100 Kg drygt nu. Längden är 179 cm Tacksam för ideer eller tankar.
Publicerat September 1, 200916 yr varit på vårdcentralen halva dagen och tagit diverse prover. blev diagnos diabetes, vilken typ kunde de inte säga. hade megahögt blodtryck också som de inte gillade. ska till sjukhuset imorron. Skönt att höra att du är inne i systemet och får hjälp, lycka till vidare.
Publicerat September 1, 200916 yr MarcusHar du ideer om mig också ? Är i medelåldern och svettas så fort jag skall göra något arbete. ( Det är INTE latmasken som svettas ) Gick en runda på marken igår efter en bock eller gris och var sjöblöt när jag kom till bilen igen. I och för sig lite uppförsbacke ibland, men inget onormalt klättrande tyckte jag. Uppe på nätterna oftast för att slå en drill och somnar ofta framför tv´n. Ser sämre, har haft glasögon/linser sedan högstadiet, och nu för tiden får jag ta dem av mig om jag skall läsa. Är närsynt skall tilläggas. I kikarsiktet ser jag oftast bättre utan glasögon med justeringen av diopterna. Likadant är det i mina kameror vid fotografering. Upplever ibland som att hjärtat rusar men vid pulskontroll av mig själv så pumpar det på som vanligt, känns det som. Kan det vara en form av åldersdiabetes tror du eller har du andra åsikter ? Har gått ner senaste tiden ca 14 kg enbart via GI metoden. ( Inte helt ortodoxt leverna efter metoden ) Men är nere på ca 100 Kg drygt nu. Längden är 179 cm Tacksam för ideer eller tankar. Jaadu, tack för förtroendet men jag kan verkligen inte säga så mycket om din hälsa. Det bästa rådet jag kan de dig är att ta kontakt med din vårdcentral om du är orolig för att det är något fel. En optiker förklarade för mig en gång att det är två åldrar som det är valnigt med försämring av synen, runt 20 och runt 40, det är mao helt normalt med förhållandevis hastigt påkomna synförändringar, det behöver inte alls vara något allvarligt fel. Har du gått ned 14 kg med GI så är det bara att gratulera, det är dessutom kanske den bästa behandlingen mot diabetes som finns; GIkost, motion och viktnedgång. Om man inte har en allt för utalad insulinbrist så kan man klara av att hantera sin diabetes med endast kost och motion och då eär det i stort sett GIdiet som gäller. Sköt om dig nu
Publicerat September 1, 200916 yr Jaadu, tack för förtroendet men jag kan verkligen inte säga så mycket om din hälsa. Det bästa rådet jag kan de dig är att ta kontakt med din vårdcentral om du är orolig för att det är något fel. En optiker förklarade för mig en gång att det är två åldrar som det är valnigt med försämring av synen, runt 20 och runt 40, det är mao helt normalt med förhållandevis hastigt påkomna synförändringar, det behöver inte alls vara något allvarligt fel. Har du gått ned 14 kg med GI så är det bara att gratulera, det är dessutom kanske den bästa behandlingen mot diabetes som finns; GIkost, motion och viktnedgång. Om man inte har en allt för utalad insulinbrist så kan man klara av att hantera sin diabetes med endast kost och motion och då eär det i stort sett GIdiet som gäller. Sköt om dig nu Ha ha ha Tack för svaret. Kan du inte öppna en sådan där friskvårdslinje här på forumet ? Komma med förslag etc till hugade jaktkamrater ? Vore en förträfflig ide tycker jag. Ha det gött och tack
Publicerat September 1, 200916 yr För egen del så passar inte alls insulin pump mig med tanke på olika aktiviteter så som mkt kampsportsträning, så att ställa in sockret med enbart sprutor är inte så stora problem det heller, handlar ganska mkt om hur lätt inställd man är, vissa reagerar bra med pump och är lättare att ställa in med detta dock gäller det inte alla så rådgör med läkare osv. vad som just passar din behov