Publicerat Augusti 30, 200520 yr På torsdag är det dovhjorts premiär någon som ska ut och jaga mer än jag??
Publicerat Augusti 30, 200520 yr Japp! Ska bli kul, ska jaga hela helgen. Vi har sett ganska mycket hjort så jag håller tummarna......
Publicerat Augusti 30, 200520 yr På lördag blir premiären för mig,har under sommaren sett och fått rapporter om flera fina skovlar som visat sig i sin prakt är så sugen nu. /Micke
Publicerat Augusti 30, 200520 yr pürsch ??? Är det nåt skällsord? Jepp, helt rätt Musköten och det kommer från forntyska och betyder "vi som inte har hund, liten mark men ändå ett behov att jaga"
Publicerat Augusti 30, 200520 yr Blir premiär på lördag om ja inte skjuter fram den någon vecka.. gör int nå om det är svalare ute.
Publicerat Augusti 30, 200520 yr Författare pürsch ??? Är det nåt skällsord? betyder då smygjakt och det är det man ägnar sig åt när man inte kan släppa hunden på hjort eller rådjur får se om där är någon grisaktivitet i majsåkrarna så man kan rasta hunden lite
Publicerat Augusti 30, 200520 yr betyder då smygjakt och det är det man ägnar sig åt när man inte kan släppa hunden på hjort eller rådjur får se om där är någon grisaktivitet i majsåkrarna så man kan rasta hunden lite Du menar så att Du kan motionera grisarna lite.
Publicerat Augusti 30, 200520 yr Författare Du menar så att Du kan motionera grisarna lite. grisarna står mest still förutom något utfall mot hunden när dom är i majsåkern, hade en liten gris på ca 100 kg som trodde jag var hund men hans utfall sluta med en ordetlig huvudvärk och lite mindre plats i min frys
Publicerat September 2, 200520 yr Hur går det Linus...har det blitt nått...sett nått? Igår skördade bonden kornet på åkrarna där jag jagar och på kvällen ringde markägaren till mig och var i upplösningstillstånd......det stod en flock vildsvin ute på stubben,få se om jag ser dom har aldrig skjutit vildsvin förut. /Micke
Publicerat September 4, 200520 yr Verkar som jag blir först med att rapportera in resultat. 19 40 igår så sköt jag en spets,Ruger No:1 i 7x57M och 10,0g oryx fick inviga säsongen. 20 10 sköt min gäst en stånghjort,Remington seven .308 och Speer Grand Slam. Vi såg totalt 16 olika individer av hjort,inga rådjur och ett MONSTERVILDSVIN,den fick mig att genast bestämma mig för att min 9,3x62 är den givna följeslagaren under resten av säsongen. /Micke
Publicerat September 4, 200520 yr Grattis MrMauser!! Alltid kul med dovpremiären, ja skjuter upp min ett par veckor dock...
Publicerat September 4, 200520 yr Grattis MrMauser!! Alltid kul med dovpremiären, ja skjuter upp min ett par veckor dock... Tackar Herbert,jag misstänker att många har problem med värmen vs kötthantering,hörde inte ett enda skott ens i fjärran...... /Micke
Publicerat September 5, 200520 yr Vi sköt en spets i lördagskväll på marken. Jag såg 3 st men kom ej åt pga för långt håll, ca 250 m. Det sågs även en riktigt fin kapital kronhjort också, vi har en fin i en energiskog men han blir nog bortmotad för den "nya" är enormt stor och det var full slagsmål inne i energiskogen. Sedan kom den "store" ut och fejade hornen mot en telefonstolpe, brölade ett par gånger för att sedan ge sig in i energiskogen igen...... Det blir en kul höst!!
Publicerat September 17, 200520 yr Dags att liva upp tråden lite. 18 30 igår sköt min kompis en spets och 19 30 sköt jag en spets med min Husky 9,3x62 otroligt bra start på säsongen med fyra djur under handjursjakten. Väldigt mycket grisspår har tillkommit under de tre veckor som gått bök,sölgropar,nedtrampade åkrar.....men ingen gris skjuten,galt har sets vid flera tillfällen och sugga med fyra kultingar. /Micke
Publicerat September 18, 200520 yr Micke de där j-la rövarhistorerina kan du behålla för dej själv, inte ett j-la dugg avundsjuk bara så du vet det oavsett hur lång/tung/beng pipa du har! ;D Min pipa är förövrigt coolare än din för min pipa är en RATOS! ;D ;D Mvh!
Publicerat September 18, 200520 yr Sköt en dovhjort i fredags, var på marken, skulle plocka svamp vid ett torn och såg 3 hjortar, en halvskovel och 2 spetsar, smög tillbaka till bilen, hämtade studsaren. Siktade in mig på halvskoveln men tänkte att det var bättre att han får yngla av sig så jag sköt ena spetsen. Skjutavstånd ca 35 m så jag sköt den i halsen.........
Publicerat September 18, 200520 yr Min pipa är förövrigt coolare än din för min pipa är en RATOS! ;D ;D Mvh! Shit! Till min förskräckelse så tvingas jag inse att jag inte har en aning om vad det betyder........betyder det att du vinner då? Kan åtminstone konstatera att orjant och jag har vinterns planksteksmidagar räddade ;D Yummi. /Micke
Publicerat September 18, 200520 yr Tjälknöl på dovhjort smakar mums.............. Mmmm.... för att inte tala om lövbiff på innanlår med vitlökssmör och klyftpotatis.. Snyggt skott föresten. /Micke
Publicerat September 19, 200520 yr Tack! Stod väldigt bra med stöd annars brukar jag aldrig skjuta i halsen utan kör med "säkra" lung/hjärtaskott, det är enklast så...... Väldigt kul, gick med i det laget för hjortjakten och så skjuter jag en hjort andra jakttillfället. Vi har sett hur mycket hjort som helst, 3 st spetsar är skjutna men vi hade 2 st stora flockar inne i 2 olika energiskogar så det kan bli en väldigt rolig höst.
Publicerat September 19, 200520 yr Ratos är en pipa i vilken man stoppar Borkum Riff i varpå man tänder den med en tändsticka. Därefter avnjuter man den tillsammans med en stor Laproaigh sittandes i en fet fotölj av skinn samt en god bok.. eller nåt.. Skit samma.. Det godaste jag någonsin fixat i matväg när det gäller vilt var en bog från en dovhjort.. Jag är en rätt kraftigt självkritisk herre i dessa sammanhang men den middagen var faktiskt något riktigt perfekt! Och visst, det innebär att jag vinner ;D ;D Mvh!
Publicerat September 22, 200520 yr Jag styckade hjorten, j-vlar vad fet den va, den hade ett fettlager på 0,5 - 1 cm i princip över hela kroppen utom halsen och bogarna. Har aldrig sett så mycket fett på ett klövvilt förut, förutom vildsvin förståss, blev förvånad. Är det vanligt att dovviltet är så feta så här års? Det är ju inte särskilt kallt ute än. Hipshot! I denna tråd borde Mr Mauser ha vunnit då han har skjutit en dovhjort utan att röka på efteråt. ;D ;D ;D Ni borde väl ha en del dovvilt som har rymt från hägnen runt markerna du jagar på....
Publicerat September 23, 200520 yr Feta hjortar... Jo då de har ju itne långt kvar till brunsten faktiskt, några veckor bara. Går nog åt en hel del energi för att betäcka deras harem ;D