Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griffon fauve de Bretange, Hovrikets Breton

Featured Replies

Publicerat

post-273-1225793774_thumb.jpg

Griffon fauve de Bretange, Hovrikets Breton

Jag har under en längre tid sökt efter en "kortdrivande" hund som driver i upp till 30min, som är spårnoga, intresserad av klövdjur i första hand. Utbudet av hundar jag har kikat på har varit; Wachtel, Münster, Stabej, Kopov och Basset fauve de Bretange. Wachteln föll på den i mina ögon söderavlade stammen. Münster och Stabej föll på, ja det vet jag inte riktigt. Kvar var basset f.d B. Just denna hundras har jag varit inne på tidigare, har även haft en tingad hund i Norge. Då föll det på en resa till Sydafrika för att hämta son nummer två.

Jag sökte på nätet, kom in på www.hovrikets.com där Basseten finns. Såg då att det även fanns en ras som hette Griffon fauve de Bretange. En till utseendet högställd basset. Intressant tyckte jag, då Basseten är lite liten i mina ögon. Sagt och gjort, jag kontaktade Hovrikets, det visade sig att de hade en hane kvar, som i och för sig var 6mån. Betänketiden var inte lång och inte svår. Bruno blev hemkörd till världsmetropolen Medåker och välmottagen av de andra två hundarna som reand bor hemma hos mig.

Till att börja med så var fokus enbart på att skapa en teamkänsla, ett bra förtroende och visa vem som bestämmer. Efterhand har vi ökat på detta med andra saker och nu är det skogsträning som gäller.

Nu ligger fokus på att få Bruno till en bra hund. Dvs en hund som är spårnoga och som inte vindar. Under de senaste veckorna har jag varit ute i skog och mark så ofta som jag har haft tid till. Jag har gått på säkra rå, älg och gris-spår. Då det är detta jag vill att han ska jaga i framtiden, med betoning på gris och rå. Jag befarade att även hare skulle vara intressant, men i söndags hade vi frost på marken och jag passerade en riktigt färsk harlöpa. Ingen som helst reaktion, puh!! :D

Även blodspår körs friskt nu, det är en fröjd att se han ta sig an ett blodspår. Nosen i backen, å sen krypfart. Just farten uppskattar jag, blir betydligt enklare att följa med själv, kunna hålla koll på terrängen. Både framför, runt om och bakom. Jag hoppas att han fortsätter utvecklas i denna riktning.

Mer kommer förhoppningsvis att komma!

Lägger detta inlägget under både hund och dagbok.

//Erik

Publicerat

Nu har jag nog fattat fel igen, jag trodde att bassetraserna inte räknades in bland kortdrivarna som wachtel osv?

Publicerat

Mina fauvar (båda unga. Tiken bara runt 8 månader) driver lätt 1½-2 timmar på både rå och hare och vad jag hört blir drevet längre med åldern, så fauvarna räknas inte till kortdrivare i alla fall och med tanke på att griffon är den högbenta varianten av fauve, så..

Publicerat

Ok, då hade jag inte helt fel för mej då iaf.

Publicerat
  • Författare
Mina fauvar (båda unga. Tiken bara runt 8 månader) driver lätt 1½-2 timmar på både rå och hare och vad jag hört blir drevet längre med åldern, så fauvarna räknas inte till kortdrivare i alla fall och med tanke på att griffon är den högbenta varianten av fauve, så..

Både hans mor och far driver i ca 20-30min, halvsyskon likadant. Upp till en 30min är kortdrivande för mig.

Under långa och många samtal har jag fått en klar bild över att griffonen driver kortare tid än basseten. Jag hoppas att även min griff kommer hålla dessa tider.

/erik

Publicerat

Betänk bara att hunden enligt svensk lagstiftning inte får användas till rådjursjakt.

Lycka till med hunden och hoppas du får en trevlig jaktkompis i många år framöver :)

Publicerat
  • Författare
Betänk bara att hunden enligt svensk lagstiftning inte får användas till rådjursjakt.

Lycka till med hunden och hoppas du får en trevlig jaktkompis i många år framöver :)

Nu blev jag fundersam, vad är det som gör att den enl lag inte får användas till rå-jakt?

Tack för lyckönskningen!

//Erik

Publicerat

Den är ju för stor/snabb och räknas då som till enligt lag förbjuden på rå.

Det står ju till och med i rasstandarden som ligger uppe på skk's sida att det enligt svensk lagstiftning krävs rådjursrenhet på rasen.

http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI66.pdf

Publicerat

Jag tror nog inte att det finns många fransmän som känner den här rasen, som skulle hålla med på att det här är en kortdrivare? GFdB har samma drevprovsregler, och används tillsamma typ av jag som sin mindre kusin, Basset Fauve de Bretagne. (Vilket bara det talar emot det påståendet!) I dom franska jaktforumen så beskriver man Griffon Fauve som en lika utpräglad "långtradare" som Basset Fauve!

Publicerat
  • Författare
Jag tror nog inte att det finns många fransmän som känner den här rasen, som skulle hålla med på att det här är en kortdrivare? GFdB har samma drevprovsregler, och används tillsamma typ av jag som sin mindre kusin, Basset Fauve de Bretagne. (Vilket bara det talar emot det påståendet!) I dom franska jaktforumen så beskriver man Griffon Fauve som en lika utpräglad "långtradare" som Basset Fauve!

Ja, det återstår att se! Alla individer som finns i Sverige hittills och som härstammar från Hovrikets driver i upp till 35min enligt Magdalena på Hovrikets. Vi får väl se vad som händer. Oavsett så är det en übermysig hund. Och en otroligt lugn hund inomhus.

Återkommer med rapporter allt efter som!!

//Erik

Publicerat
Ja, det återstår att se! Alla individer som finns i Sverige hittills och som härstammar från Hovrikets driver i upp till 35min enligt Magdalena på Hovrikets. Vi får väl se vad som händer. Oavsett så är det en übermysig hund. Och en otroligt lugn hund inomhus.

Återkommer med rapporter allt efter som!!

//Erik

Det stämmer säkert som hon säger. Men nu har jag hört att dom till allra största del jagar in sina hundar i grishägn? Och det är ju inte riktigt samma sak som vilda grisar i naturen. Men som sagt var, det här är bara vad jag har hört från andra. Vill du komma i kontakt med någon som verkligen har jagat med rasen utanför dom här hägnen, så kan du kontakta Johan på Vitsuddens kennel. http://vitsudden.se/ Han vet jag har jagat en hel del med sin, så han kan säkert berätta mer om drevtider och RR, osv...

Oavsett...en jäkligt intressant ras!!! Jag vet en kille i Norge som köpt en som ska användas till lodjurjakt, och det ska bli riktigt intressant att få följa hur det går för honom.

Publicerat
  • Författare
Det stämmer säkert som hon säger. Men nu har jag hört att dom till allra största del jagar in sina hundar i grishägn? Och det är ju inte riktigt samma sak som vilda grisar i naturen. Men som sagt var, det här är bara vad jag har hört från andra. Vill du komma i kontakt med någon som verkligen har jagat med rasen utanför dom här hägnen, så kan du kontakta Johan på Vitsuddens kennel. http://vitsudden.se/ Han vet jag har jagat en hel del med sin, så han kan säkert berätta mer om drevtider och RR, osv...

Oavsett...en jäkligt intressant ras!!! Jag vet en kille i Norge som köpt en som ska användas till lodjurjakt, och det ska bli riktigt intressant att få följa hur det går för honom.

Tackar, ska kontakta Johan under närmaste tiden för en konsultation ang drev osv.

Jodå, de kör sina hundar mycket i hägn, det finns en Griffon till utanför Arboga, den har valt älg som favoritdjur ;) Vid andra djurslag så går det i ca 25minuter.

Men som sagt, den som lever får se!

//E

Publicerat
det finns en Griffon till utanför Arboga, den har valt älg som favoritdjur

Det är ju som drivande/ställande älghund som jag personligen ser en möjlighet med den här rasen. På våra små marker (1500hektar) där älgarna står dåligt, så skulle den vara perfekt med en hund med stort sök och snabba ben. Det enda jag ser som ett problem, är hur dom här franska raserna arbetat på djur som ställer sig för dom. (tex gris och älg? Dom drivande raserna jobbar ju från sidan och bakifrån för att få "drevdjuret" att gå loss. Det fungerar ju väldigt bra på ett vildsvin som är rätt orörlig i sidled, men när dom är i bakbenen på en älg, då börjar det bli farligt. Min egen Fauve hane blev ju illa sparkad att en älg för några år sedan, så jag har lite dårliga erfarnhet av just älgjakt med "drivande".

Du får rapportera om hur er jycke utvecklas framöver. Skulle vara kul att få se honom i action någon gång. (Det börjar ju bli gris ute på värmlandsnäs, så du kanske ska testa honom där framöver :D )

Mvh

Johan

Publicerat
när dom är i bakbenen på en älg, då börjar det bli farligt.

Nja.. Älgar sparkar framåt, inte ofta bakåt :D

Däremot drar de som en smörklick i en het smörpanna om en hund kommer pårusande bakifrån/från sidan.

Publicerat
Nja.. Älgar sparkar framåt, inte ofta bakåt :unsure:

Jag önskar att så var fallet, men min blev helt klart träffad av en bakåtspark. (En pass-skytt i grannlaget såg hela händelseförloppet) Vet inte hur hårt en älg kickar bakåt, men hade det varit framifrån, så hade han nog inte varit i livet idag? Har en annan Fauve ägare i min närhet, som fick sin Tax ner trampad i en myr. (Den jycken var det inte mkt kvar av när dom väl fått upp honom :blink: )

Publicerat
Jag önskar att så var fallet, men min blev helt klart träffad av en bakåtspark. (En pass-skytt i grannlaget såg hela händelseförloppet) Vet inte hur hårt en älg kickar bakåt, men hade det varit framifrån, så hade han nog inte varit i livet idag? Har en annan Fauve ägare i min närhet, som fick sin Tax ner trampad i en myr. (Den jycken var det inte mkt kvar av när dom väl fått upp honom :blink: )

Nej hade det varit en framåtspark hade det varit värre, för där har de mesta kraften. Gammeljämten våran åkte 8-10 meter genom luften på en sådan här i höst, när kon attackerade efter en av kalvarna blivit skjuten och går de på riktigt och stampar på, så blir ju hundarna mos, oavsett ras har jag på känn :unsure:

Publicerat
  • Författare
Det är ju som drivande/ställande älghund som jag personligen ser en möjlighet med den här rasen. På våra små marker (1500hektar) där älgarna står dåligt, så skulle den vara perfekt med en hund med stort sök och snabba ben. Det enda jag ser som ett problem, är hur dom här franska raserna arbetat på djur som ställer sig för dom. (tex gris och älg? Dom drivande raserna jobbar ju från sidan och bakifrån för att få "drevdjuret" att gå loss. Det fungerar ju väldigt bra på ett vildsvin som är rätt orörlig i sidled, men när dom är i bakbenen på en älg, då börjar det bli farligt. Min egen Fauve hane blev ju illa sparkad att en älg för några år sedan, så jag har lite dårliga erfarnhet av just älgjakt med "drivande".

Du får rapportera om hur er jycke utvecklas framöver. Skulle vara kul att få se honom i action någon gång. (Det börjar ju bli gris ute på värmlandsnäs, så du kanske ska testa honom där framöver ;) )

Mvh

Johan

Värmlandsnäs, detta ska jag ta upp med min frus Morbror som är gris/potatis-bonde där. Han är nog inte så road.

Självklart kommer jag att rapportera hur det går, och naturligtvis kan jag tänka mig att åka till värmland för att jaga. Så svårövertalad är jg inte till jakt!!

//Erik

• 1 month later...
Publicerat
Tackar, ska kontakta Johan under närmaste tiden för en konsultation ang drev osv.

Jodå, de kör sina hundar mycket i hägn, det finns en Griffon till utanför Arboga, den har valt älg som favoritdjur :angry: Vid andra djurslag så går det i ca 25minuter.

Men som sagt, den som lever får se!

//E

Hej på er! Shinga som vår tik heter har gått som spårhund på Älg och en jaktkamrat sköt en kviga för henne denna sesång! Shinga har även drivit hjort här nere i Lunger, men gris har hon ännu inte jobbat något på! Jag kommer först att testa henne i Grishägn innan jag aktivt kommer att söka upp grisarna som finns här i området

Publicerat

Publicerat

Publicerat

Hej vill bara klargöra att vi tränar våra hundar i hängnet ( som övriga med olika raser där) vi JAGAR på viltlevande Gris i Uppland.

MVH Birgitta & Magda

Publicerat
Hej vill bara klargöra att vi tränar våra hundar i hängnet ( som övriga med olika raser där) vi JAGAR på viltlevande Gris i Uppland.

MVH Birgitta & Magda

Hej.

Har jagat med Johan och Griffen, grym hund på gris. :D;)

Publicerat

MVH Birgitta & Magda

Det låter som ett bra upplägg B) Som sagt var, andrahandsuppgifter ska man alltid ta med en nypa salt :D

Intressant ras, som jag verkligen hoppas får den uppmärksamhet som den förtjänar. Om det faller väl ut med lodjurjakten i Norge, så skulle jag mkt väl kunna tänka mig en GFdB för egen del. (Vi börjar ju även få lite gris på markerna B) ) Frågade en fransk uppfödare, Bertrand Boyer, vad han trodde om lodjursjakt med GFdB. Och det trodde han inte skulle bli några större problem om man präglade hunden tidigt!!! (Det bådar ju gott...)

Birgitta & Magda.

Skulle vara kul att få höra lite mer om hur era hundar fungera under jakt på frilevande gris. Tex drevtider, sök, återgång, ev rådjursjakt, hur många hundar ni släpper åt gången, osv...

Följer ju både Basset Fauve och Griffon Fauve via franska jaktforum, och det är inte helt lätt att skilja raserna åt även om dom är renrasiga. Små ex av Griffon Fauve kan se förvillande lik ut en Basset Fauve, och tvärt om åt andra hållet. Så nu får ni gissa lite här ;)

En av dessa hundar är en Basset Fauve, och den andra är en Griffon Fauve. (Båda är renrasiga!) Vilken är vilken?

1175393578_pic.jpg

4118169318.jpg

Publicerat

Jag tror den nedre bilden är en basset fauve i alla fall :D<_<

Publicerat
  • Författare

Den övre är en griff och den undre en basset. Se på huvudet.

En kort rapport om Bruno.

Han har drivit rådjur med gott förstånd. Dvs otroligt spårnoga och sakta. Stod som senast i skogen igår och tittade på tre rå som han drev. Dessa tre djur ömsom gick ömsom stannade under drevets gång. Verkade inte mer stressade av blir runtvallade av Bruno än av lagets wachtel. Snarare mindre.

På annandagen drev han älg. Gris har han ännu inte hittat på marken, har medvetet valt delar av marken som inte är så gristäta. Han har spårat gris, och det gick utan problem.

Jag vet att Griffen ska vara rådjursren enl SKK och är helt övertygad om att Bruno kommer bli det vad det lider.

//Erik