Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griffon fauve de Bretange, Hovrikets Breton

Featured Replies

Publicerat
Han har drivit rådjur med gott förstånd. Dvs otroligt spårnoga och sakta. Stod som senast i skogen igår och tittade på tre rå som han drev. Dessa tre djur ömsom gick ömsom stannade under drevets gång. Verkade inte mer stressade av blir runtvallade av Bruno än av lagets wachtel. Snarare mindre.

Det finns ju en anledning till att Griffon Fauve är en av dom bästa rådjurshundarna i Frankrike :P ( Faktiskt betydligt mer framgångsrika en sin mindre kusin Basset Fauve!)

Dom var t.ex tredje bästa ras på franska öppna mästerskapen på rådjur (Coupe de France) 2007 via den franske uppfödaren Serge Hameon. Dessutom var deras, Uzes des Cinq Sapins, tredje bästa hund individuellt. Så visst finns det stora kvaliteér som rådjurshund även hos den här rasen.

Publicerat

Ja, om ingen mer vågar sig på en gissning? så får jag väl berätta rätta svaret. Precis som Erik och Ylva påpekar, så är det en Basset Fauve på den nedre bilden, och en Griffon Fauve på den övre. Grattis! (Ni kan era raser märker jag :) )

Publicerat

Syns ffa på huvudet, öronformen och öronansättningen enligt mig :)

• 2 months later...
Publicerat
Betänk bara att hunden enligt svensk lagstiftning inte får användas till rådjursjakt.

Detta är inte riktigt sant, däremot så har stövarklubben sedan 1940-talet ett frivilligt etiskt beslut om just rådjursrenhet.

Publicerat
Detta är inte riktigt sant, däremot så har stövarklubben sedan 1940-talet ett frivilligt etiskt beslut om just rådjursrenhet.

Bäst att meddela skk om denna felaktighet de har på sin sida angående rasen då.

Mig veterligen ska inte högbenta (inte rasspecificerat alltså) hundar användas vid jakt på rå pga risken att de går i fatt och i onödan stressar djuren.

Publicerat

Jag håller med dig att det inte är lämpligt att använda högbenta jakthundar på rådjur.

Det finns inget generellt förbud i svensk lagstiftning, däremot så har svenska stövarklubben tagit ett beslut om att ha en etisk rekomendation som går ut på att högbenta hundar (läs stövare) bör vara rådjurs rena. Om vi haft en lag mot högbenta jakthundar så hade vi troligtviss inte kunnat jaga rå med wachteln. Har för mig att man i Finland inte får jaga rådjur med hundar över en viss mankhöjd, är dock inte säker på om det stämmer.

Intressant om denna ras (Griffon Fauve) är en bra grishund.

/Stefan