Publicerat November 4, 200817 yr Jag undrar vad era erfarenheter är angående olika materialtyper och UV-ljus. Syntetiska material skall ju lysa mer än naturliga. Jag har dock märkt att mina Fjällräven-byxor i bomull är mer synliga än fleece-jackan trots att båda tvättas i Sportwash. Byxorna är också så pass gamla att ingen impregnering finns kvar.
Publicerat November 4, 200817 yr Jag undrar vad era erfarenheter är angående olika materialtyper och UV-ljus. Syntetiska material skall ju lysa mer än naturliga. Jag har dock märkt att mina Fjällräven-byxor i bomull är mer synliga än fleece-jackan trots att båda tvättas i Sportwash. Byxorna är också så pass gamla att ingen impregnering finns kvar. Det verkar som att om man börjat tvätta kläderna i vanligt tvättmedel så sitter det i trots att man kör grejerna i SportWash från ATSKO. Det kan också vara något i färgningen/behandlingen av kläderna som gör att de "lyser" i UV ljus.. Man bör spraya kläderna med något som heter UV-killer (från ATSKO) för att helt ta bort resterna av vanligt tvättmedel. Sedan bara tvätta i SportWash. Har sett på amerikanska forum att vissa har bättre lycka med ATSKO's grejer än andra.. Vet inte om det har något med handhavandet att göra. Tydligen så ska man spraya på rätt mycket UV killer på kläderna, ungefär 1/4 dels flaska på varje plagg.
Publicerat November 4, 200817 yr Det verkar som att om man börjat tvätta kläderna i vanligt tvättmedel så sitter det i trots att man kör grejerna i SportWash från ATSKO. Det kan också vara något i färgningen/behandlingen av kläderna som gör att de "lyser" i UV ljus.. Man bör spraya kläderna med något som heter UV-killer (från ATSKO) för att helt ta bort resterna av vanligt tvättmedel. Sedan bara tvätta i SportWash. Har sett på amerikanska forum att vissa har bättre lycka med ATSKO's grejer än andra.. Vet inte om det har något med handhavandet att göra. Tydligen så ska man spraya på rätt mycket UV killer på kläderna, ungefär 1/4 dels flaska på varje plagg. Kolla att du använder tvättmedel utan optiska vitmedel, oftas har Allergi tvätmedel inte det tilllika är det ingen parfym i det, vilket gör det lämpligt för bågjaktskläder
Publicerat November 4, 200817 yr Det lät ju som att du hade en UV lampa redan. För er som inte har en sådan finns den att köpa på tex Clas Ohlson's: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55370390 Den lampan har jag och funkar perfekt att kolla om kläderna lyser eller inte. Använd den i ett rum som går att göra helt svart och utan fönster utåt, för bäst resultat. Du ser även om ditt tvättmedel lyser blått. Om det gör det så innehåller det "fel" ämnen som gör att kläderna lyser.. Är du osäker så använd SportWash. Här ser du vart i Sverige man kan köpa det tvättmedlet, tyvärr har de inte UV-Killer: http://www.outside.se/index.php?id=176
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Nix, jag har ingen UV-lampa. Tack för tipset. Dock brukar man märka huruvida kläderna lyser i skymningsljus. Jag tvättar alltid mina vanliga kläder med allergi-tvättmedel, samt jaktkläder med Sportwash, men det är möjligt att det sitter i sedan förut och Sportwash inte kan neutralisera det. Vad gäller Atskos produktreklam får man nog ta det med en nypa..... precis som all annan reklam. De anger i filmerna att tvättmedlet är optimalt för jakt eftersom det luktar ingenting. Jag har alltid undrat vad ingenting luktar, men nu vet jag ..... såpa Lite bisarr är även en sekvens där en brud skjuter en hjort med armborst. Hjortarna påminner mer om en flock tamkor än vilda djur
Publicerat November 5, 200817 yr Läste detta och den inhåller endel intresanta saker, artikel är för lång att postas här så ni får länken i stället https://www.qdma.com/articles/details.asp?id=48
Publicerat November 5, 200817 yr Ok, här har jag labbat lite med bilder, detta är helt MIN tolkning av artikeln ovan http://www.aba.ax/hf.doc
Publicerat November 5, 200817 yr Som väntat, Trophy Ridge har lösningen på UV problemet !! ... bra tråd men lite nytt som man inte tänkt på!... trevligt!.... Mvh
Publicerat November 5, 200817 yr vilka djur är känsliga för uv-ljusa kläder då? UVen (bubo bubo) tror jag
Publicerat November 5, 200817 yr vilka djur är känsliga för uv-ljusa kläder då? Skulle jag se nått som lyser blått i skogen så skulle även jag bli lite lätt fundersam och gå en omväg.. Så jag gissar att de flesta djur reagerar på det. I alla fall de som ser det! Men i artikeln skrevs det ju om hjortar och deras ögonuppbygnad. Att de har mer utvecklat mörkerseende än oss människor men i gengäld så tappar de lite under den ljusa tiden på dygnet + lite av färgen.
Publicerat November 5, 200817 yr Författare Verkar finnas alternativ till UV-Killer. http://stonybrook-outfitters.com/StonyBroo.../1/Default.aspx
Publicerat November 9, 200817 yr Med risk för att låta som Plus Sverker: Var på Coop Forum och hittade ett tvättmedel (Neutral) som enligt texten inte skulle innehålla optiska vitmedel, parfym eller färgämnen. Lät ju bra så jag var tvungen att testa! Tvättade mitt ASAT underställ om det nu skulle gå fel. Det syns ju inte eftersom man har en massa kläder över.. Skruvade i min UV lampa i badrummet och tog med mig olika tvättmedel in (både flytande och i pulverform) och det tvättade understället. Flytande: Lova från AJAX, Color SportWash, ATSKO Neutral Kulör tvätt (se bild) Pulver: Lova från AJAX Via Color Resultat: Kunde direkt konstatera att mitt underställ tvättat i Neutral var lika ickelysande i UV ljuset som innan tvätten! Precis som de tidigare tvättarna med SportWash.. Sedan öppnade jag de flytande tvättmedelsflaskorna. Redan utanpå Lova flaskan kunde jag se att det lyste. Både SportWash och Neutral var opåverkade av UV ljuset! Pulver tvättmedlen sken lika skarpt som fullmånen! Via hade ett lila sken medans Lova sken vitare än vitt. Slutsats: Just nu finns det två tvättmedel som klarar testet! Både vad det gäller UV och att de är parfymfria: SportWash och Neutral kulör tvätt. Tipsa gärna om fler tvättmedel! /Micke
Publicerat November 9, 200817 yr Med risk för att låta som Plus Sverker:Var på Coop Forum och hittade ett tvättmedel (Neutral) som enligt texten inte skulle innehålla optiska vitmedel, parfym eller färgämnen. Lät ju bra så jag var tvungen att testa! Tvättade mitt ASAT underställ om det nu skulle gå fel. Det syns ju inte eftersom man har en massa kläder över.. Skruvade i min UV lampa i badrummet och tog med mig olika tvättmedel in (både flytande och i pulverform) och det tvättade understället. Flytande: Lova från AJAX, Color SportWash, ATSKO Neutral Kulör tvätt (se bild) Pulver: Lova från AJAX Via Color Resultat: Kunde direkt konstatera att mitt underställ tvättat i Neutral var lika ickelysande i UV ljuset som innan tvätten! Precis som de tidigare tvättarna med SportWash.. Sedan öppnade jag de flytande tvättmedelsflaskorna. Redan utanpå Lova flaskan kunde jag se att det lyste. Både SportWash och Neutral var opåverkade av UV ljuset! Pulver tvättmedlen sken lika skarpt som fullmånen! Via hade ett lila sken medans Lova sken vitare än vitt. Slutsats: Just nu finns det två tvättmedel som klarar testet! Både vad det gäller UV och att de är parfymfria: SportWash och Neutral kulör tvätt. Tipsa gärna om fler tvättmedel! /Micke Ett tipps är att inte använda kulör tvättmedel, de har mycket av optiska förstärknings tillsatser neutral för vittvätt ska enligt utsago vara rätt medel, dvs för vittvätt. Eller varför inte vanligt kol, det ska funga minst lika bra säger de som vet
Publicerat November 9, 200817 yr Fast varför har de då gjort ett medel för vit tvätt och ett för färgade kläder? Jo, detta hittade jag på Wikipedia: "Skillnaden mellan dessa är främst att vittvättmedel innehåller blekmedel för att bleka bort fläckar och att bevara textiliernas vita färg. Kulörtvättmedel är avsett för färgade textilier och innehåller inget blekmedel då detta snabbt skulle matta av klädernas färger." Så jag skulle inte rekommendera vit tvätt medel till jaktkläder! Om du nu inte vill se ut som en blekt blondin efter ett antal tvättar.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A4ttmedel
Publicerat November 9, 200817 yr Fast varför har de då gjort ett medel för vit tvätt och ett för färgade kläder?Jo, detta hittade jag på Wikipedia: "Skillnaden mellan dessa är främst att vittvättmedel innehåller blekmedel för att bleka bort fläckar och att bevara textiliernas vita färg. Kulörtvättmedel är avsett för färgade textilier och innehåller inget blekmedel då detta snabbt skulle matta av klädernas färger." Så jag skulle inte rekommendera vit tvätt medel till jaktkläder! Om du nu inte vill se ut som en blekt blondin efter ett antal tvättar.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A4ttmedel l Jo men det är just färgförstärkarna som ger glöden
Publicerat November 9, 200817 yr Nja, det finns nog inget som heter "färgförstärkare" i color/kulör tvättmedlen.. Utan det är i vit tvätt medlet som det finns blekmedel där det bleker bort svårlösliga fläckar vilket också gör att färgade kläderna snabbare blir urtvättade. Vit tvättmedel används till redan vita textilier som lakan för att de inte ska se så dassiga ut efter några tvättar, utan att de håller sig vita! För att citera Wikipedia igen: "Förr innehöll vittvättmedel inte sällan optiska vitmedel, som skulle göra att tvätten såg skinande vit ut, men av bl.a. miljöskäl är dessa nu ovanliga." Man får ju hitta ett color/kulör tvättmedel som inte har optiska vitmedel/fosfat/parfym tillsatta! Precis som Neutral kulör tvätt..
Publicerat November 9, 200817 yr Nja, det finns nog inget som heter "färgförstärkare" i color/kulör tvättmedlen..Utan det är i vit tvätt medlet som det finns blekmedel där det bleker bort svårlösliga fläckar vilket också gör att färgade kläderna snabbare blir urtvättade. Vit tvättmedel används till redan vita textilier som lakan för att de inte ska se så dassiga ut efter några tvättar, utan att de håller sig vita! För att citera Wikipedia igen: "Förr innehöll vittvättmedel inte sällan optiska vitmedel, som skulle göra att tvätten såg skinande vit ut, men av bl.a. miljöskäl är dessa nu ovanliga." Man får ju hitta ett color/kulör tvättmedel som inte har optiska vitmedel/fosfat/parfym tillsatta! Precis som Neutral kulör tvätt.. A more recent question is whether or not deer can see ultraviolet (UV) light. UV light is the type of light that causes your clothes to “glow” when near insect zappers or nightclub lights. The connection with hunting is that many laundry products and dyes used in the manufacture and care of hunting clothing contain “color brighteners” or more technically, UV “enhancers.” This is why clothes containing these products look “brighter” and “whiter” to the human eye. In fact, it has been proposed that hunters wearing UV treated clothes actually emit a “glow” that deer can see in low light conditions.
Publicerat November 9, 200817 yr A more recent question is whether or not deer can see ultraviolet (UV) light. UV light is the type of light that causes your clothes to “glow” when near insect zappers or nightclub lights. The connection with hunting is that many laundry products and dyes used in the manufacture and care of hunting clothing contain “color brighteners” or more technically, UV “enhancers.” This is why clothes containing these products look “brighter” and “whiter” to the human eye. In fact, it has been proposed that hunters wearing UV treated clothes actually emit a “glow” that deer can see in low light conditions. Jag är inte helt säker på vad du vill visa med detta? Men det står inte ett ord om färgförstärkare där.. Det står bara något om att många tvättmedel och färger som används i tillverkningen av jaktkläder innehåller "color brighteners" alltså vitmedel/blekmedel som gör att kläderna lyser i UV ljus..
Publicerat November 9, 200817 yr Jag är inte helt säger på vad du vill visa med detta?Men det står inte ett ord om färgförstärkare där.. Det står bara något om att många tvättmedel och färger som används i tillverkningen av jaktkläder innehåller "color brighteners" alltså vitmedel/blekmedel som gör att kläderna lyser i UV ljus.. Color brightners betyder färgförsärkande/framhävande så altså nej inte blekmedel så här beskriver Ariel sitt pulver Ariel Color innehåller inget blekmedel utan vårdande ämnen som hjälper till att bevara klädernas färger. Ariel Color rekommenderas därför till din kulörtvätt.
Publicerat November 9, 200817 yr De som är lite inne på miljö vet ju säkert redan att fosfater är förbjudna i tvättmedel. Sverige och Tyskland har tydligen förbud mot sådant.. Även optiska vitmedel är på väg ut ur tvättmedlen för miljöns skull!
Publicerat November 9, 200817 yr Color brightners betyder färgförsärkande/framhävande så altså nej inte blekmedelså här beskriver Ariel sitt pulver Ariel Color innehåller inget blekmedel utan vårdande ämnen som hjälper till att bevara klädernas färger. Ariel Color rekommenderas därför till din kulörtvätt. Klart att color/kulör tvättmedel bevarar färgerna bättre eftersom det inte finns något blekmedel i dem! Så här står det på Ariels hemsida: Vad skall jag använda för att tvätta mina kulörta kläder? Vi rekommenderar Ariel Color pulver eller Ariel Color flytande eftersom de inte innehåller blekmedel. Med tiden och efter upprepade tvättar, kan kläder gradvis blekna. Hur mycket, beror på färgkvalitén, men genom att använda Ariel Color kan färgerna behålla sin lyster längre.
Publicerat November 9, 200817 yr Klart att color/kulör tvättmedel bevarar färgerna bättre eftersom det inte finns något blekmedel i dem!Så här står det på Ariels hemsida: Vad skall jag använda för att tvätta mina kulörta kläder? Vi rekommenderar Ariel Color pulver eller Ariel Color flytande eftersom de inte innehåller blekmedel. Med tiden och efter upprepade tvättar, kan kläder gradvis blekna. Hur mycket, beror på färgkvalitén, men genom att använda Ariel Color kan färgerna behålla sin lyster längre. jo man läser o tolkar saker som man vill, har väl inte sagt heller att färgtvättmedel innehåller blekmedel det är du som säger det. vad jag säger är att tvättmedel för färgade kläder har en tillsatts för att bevara och förstärka färgerna, dessa kemikalier är delvis det som gör att kläderna lyser under UV ljus. Ja om man använder tvättmedel för vit tvätt så bleks kläderna, men man får en mindre UV glöd av det. tråden färdigtvättad för min del.
Publicerat November 9, 200817 yr jo man läser o tolkar saker som man vill, har väl inte sagt heller att färgtvättmedel innehåller blekmedeldet är du som säger det. vad jag säger är att tvättmedel för färgade kläder har en tillsatts för att bevara och förstärka färgerna, dessa kemikalier är delvis det som gör att kläderna lyser under UV ljus. Ja om man använder tvättmedel för vit tvätt så bleks kläderna, men man får en mindre UV glöd av det. tråden färdigtvättad för min del. här va de liv i luckan! hepp. Men menar ni att kläder kan börja lysa blått om man tvättar dom i "fel" tvättmedel?