Publicerat November 9, 200817 yr jo man läser o tolkar saker som man vill, har väl inte sagt heller att färgtvättmedel innehåller blekmedeldet är du som säger det. vad jag säger är att tvättmedel för färgade kläder har en tillsatts för att bevara och förstärka färgerna, dessa kemikalier är delvis det som gör att kläderna lyser under UV ljus. Ja om man använder tvättmedel för vit tvätt så bleks kläderna, men man får en mindre UV glöd av det. tråden färdigtvättad för min del. Jag har aldrig sagt att color/kulörtvättmedel innehåller blekmedel! Bara att vit tvätt medel gör det.. Japp, kläder kan börja lysa blått i fel tvättmedel! Jag har testat SportWash från ATSKO och Neutral kulör tvätt (med 0% optiska vitmedel/fosfat/parfym). Dessa två verkar inte lämna kvar något som gör att kläderna lyser i UV ljus. Roger verkar ha rätt i det där med color brightners.. Det är nått skit som man stoppar i vid färgning av kläderna och som gör att kläderna lyser vid kontakt med UV ljus. Visst är det snyggt om färgerna på en "festblåsa" ser bra ut länge men på jaktkläder är det bara ett gissel. Fast man blir ju lite fundersam när man söker på nätet och hittar tvättmedel med just color brightners och att just det ska vara bra mot svårlösliga fläckar. Att dessa brightners ska kunna bleka bort dem! Det var den förklaringen jag hade kört fast på.. Lättast att se om ett tvättmedel innehåller något som gör att kläderna lyser är ju att testa dem under en UV lampa. Det var just det jag hade gjort i min lilla test och kunde utesluta Lova från AJAX och Via tvättmedel, oavsett om de är flytande eller i pulverform. Medans Neutral kulör tvätt och SportWash klarade testet! Ska testa fler tvättmedel så fort jag får en möjlighet!
Publicerat November 11, 200817 yr Så, nu är jag tillbaka (med full kraft) efter ett samtal med Ariel! Som tur var så var killen jag pratade med på Ariel engelskspråkig i grunden men kunde naturligtvis svenska, så det hjälpte ju en hel del när engelska uttryck dök upp. Color Brighteners är något som gör tyget glansigare och mera vitt i människoögon! Detta gör också att kläderna lyser i UV-ljus.. Skillnaden mellan Vit Tvätt och Color/Kulör tvättmedel är så enkel som: Vit Tvätt innehåller Color Brighteners, alltså något kemiskt som gör att kläderna blir vitare i tvätten, typ blekmedel ! Han sa också att det var enda skillnaden! Det finns alltså inga "färgförstärkare" eller något som "färgar" kläderna i Color/Kulör tvättmedlen! Det som gör att färgerna bevaras bättre i Color/Kulör tvättmedel är att den inte innehåller brighteners/blekmedel. Jag frågade detta flera gånger och han sa att det var så! Han drog exemplet att om man tvättar två röda tröjor 10 gånger, en i vit tvätt och den andra i Color/Kulör tvätt, så kommer den tröja som är tvättad i Color/Kulör tvätt medel se fräschare och nyare ut! Detta tack vare att Color/Kulör tvättmedlet inte innehåller Color Brighteners! Men... Det är ju så här jag resonerat genom hela tråden..! Och ändå jobbar inte jag med att svara på frågor om tvättmedel hela dagarna..
Publicerat November 11, 200817 yr Jag undrar vad era erfarenheter är angående olika materialtyper och UV-ljus. Syntetiska material skall ju lysa mer än naturliga. Jag har dock märkt att mina Fjällräven-byxor i bomull är mer synliga än fleece-jackan trots att båda tvättas i Sportwash. Byxorna är också så pass gamla att ingen impregnering finns kvar. Nu har vi ju kapat din tråd alldeles för länge och tjatat tvättmedel! Även om tvättmedlet du tvättar dina kläder i spelar rätt stor roll. Något annat som spelar roll är ju hur tyget har behandlats i samband med färgning/tvätt i tillverkningen.. De allra flesta stora jaktklädestillverkare i USA har uppmärksammat detta så dessa glansiga och UV känsliga behandlingar är i stort sett borta, i alla fall "over there". På senare år har många tillverkare utlokaliserat sin tillverkning av kläder till Indien, Kina och andra låglöneländer. Där har man inte riktigt samma insyn på just detta med UV så problemet återkom men är nu på väg bort igen! Men om syntetiska material lyser mer eller mindre än "naturliga" tyger vet jag inte. Jag tror att behandlingen av dem vid tillverkning och tvätt spelar större roll!
Publicerat November 11, 200817 yr Författare Det var väl snarare en förhoppning att tråden skulle växa till utanför kärnämnet. Hinner inte lägga ut någto mer svar eftersom jag nu har tvättid
Publicerat November 11, 200817 yr Det var väl snarare en förhoppning att tråden skulle växa till utanför kärnämnet. Hinner inte lägga ut någto mer svar eftersom jag nu har tvättid haha.. Lysande!
Publicerat November 12, 200817 yr Jag håller på med en liten test av olika tvättmedel. Ni hittar resultatet här: http://www.jomic.net/uv Vi får se vad det blir av den!
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Detta var mycket intressant tycker jag! Finns det någon fortsättning på utvärderingen av tvättmedlen? Men en fråga är även om det spelar någon roll? Jag menar finns det några belägg för att däggdjur ser UV-ljus? Kan kanske vara bra vid fågeljakt eftersom fåglar ser det? Eller gäller det bara vissa fåglar? Finns det någon som vet något mer? Jag "gogglade" lite men hittade inte något matnyttigt för annat än insektsforskare...typ.
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Tyvärr har jag inte kunnat slutföra min test av tvättmedel (än).. Men jag hoppas kunna göra detta någon dag. Att djuren skulle se detta UV ljus finns det ju två läger; vissa tror medans andra inte gör det. Men ibland kan ju vi människor också se detta fenomen! Speciellt vid gryning och gärna lite fuktigt väder. Flera som jag hört har sett detta i samband med att man använder snöcamo. Man har sett kompisen som stått en bit bort som en del av julbelysningen med en blåaktigt lyster! Hjortdjurens ögon är lite annorlunda uppbygda än våra ögon så de ser blått och gult väldigt bra. Så det blåa för dem blir då som att vi skulle se "blaze" orange. Jag använder alltid SportWash när jag tvättar mina kläder! Dels för att det tvättar bra + att det inte innehåller parfym och att i tester som är gjorda så lämnar det inte kvar några rester av tvättmedlet i kläderna. Så varför chansa!? Ett tips för dem som inte har en egen tvättmaskin för jaktkläderna: Tvätta underkläderna först med till exempel SportWash eller något annat medel man hittat som funkar. Man kanske inte vet vilket tvättmedel som använts innan, då får man bort en stor del av lämningarna av det medlet från maskinen. Underkläderna synd ju aldrig ändå under jakt (för de allra flesta i alla fall). Sedan kör man ytterkläderna!
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Tyvärr har jag inte kunnat slutföra min test av tvättmedel (än)..Men jag hoppas kunna göra detta någon dag. Att djuren skulle se detta UV ljus finns det ju två läger; vissa tror medans andra inte gör det. Men ibland kan ju vi människor också se detta fenomen! Speciellt vid gryning och gärna lite fuktigt väder. Flera som jag hört har sett detta i samband med att man använder snöcamo. Man har sett kompisen som stått en bit bort som en del av julbelysningen med en blåaktigt lyster! Hjortdjurens ögon är lite annorlunda uppbygda än våra ögon så de ser blått och gult väldigt bra. Så det blåa för dem blir då som att vi skulle se "blaze" orange. Jag använder alltid SportWash när jag tvättar mina kläder! Dels för att det tvättar bra + att det inte innehåller parfym och att i tester som är gjorda så lämnar det inte kvar några rester av tvättmedlet i kläderna. Så varför chansa!? Ett tips för dem som inte har en egen tvättmaskin för jaktkläderna: Tvätta underkläderna först med till exempel SportWash eller något annat medel man hittat som funkar. Man kanske inte vet vilket tvättmedel som använts innan, då får man bort en stor del av lämningarna av det medlet från maskinen. Underkläderna synd ju aldrig ändå under jakt (för de allra flesta i alla fall). Sedan kör man ytterkläderna! Mycket intresant!! ser fram emot resultat av fas 2 Att pulver lyser mer än flytande är kanske inte så underligt då pulver säkert är kristalliserat medan flytande saknar dessa, min teori förstås
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Tyvärr har jag inte kunnat slutföra min test av tvättmedel (än)..Men jag hoppas kunna göra detta någon dag. Att djuren skulle se detta UV ljus finns det ju två läger; vissa tror medans andra inte gör det. Men ibland kan ju vi människor också se detta fenomen! Speciellt vid gryning och gärna lite fuktigt väder. Flera som jag hört har sett detta i samband med att man använder snöcamo. Man har sett kompisen som stått en bit bort som en del av julbelysningen med en blåaktigt lyster! Hjortdjurens ögon är lite annorlunda uppbygda än våra ögon så de ser blått och gult väldigt bra. Så det blåa för dem blir då som att vi skulle se "blaze" orange. Jag använder alltid SportWash när jag tvättar mina kläder! Dels för att det tvättar bra + att det inte innehåller parfym och att i tester som är gjorda så lämnar det inte kvar några rester av tvättmedlet i kläderna. Så varför chansa!? Ett tips för dem som inte har en egen tvättmaskin för jaktkläderna: Tvätta underkläderna först med till exempel SportWash eller något annat medel man hittat som funkar. Man kanske inte vet vilket tvättmedel som använts innan, då får man bort en stor del av lämningarna av det medlet från maskinen. Underkläderna synd ju aldrig ändå under jakt (för de allra flesta i alla fall). Sedan kör man ytterkläderna! Bra tips det där med tvättordningen. Det självklara är inte något man tänker på - det är det som skiljer en smart från ett får... Personligen ska jag inhandla Neutral kulörtvätt då jag inte är så "ixtrim" ännu. Likaså några bra parfymfria produkter från apoteket som är allergigodkända då jag tror att det måste vara bra och tro kan ju försätta berg heter det. Jag blev först mer än övertygad av de "bevis" som lades fram för SportWash i deras reklamfilmer innan jag kom på att det var just reklamfilmer... Men så kom jag på att nååågot belägg för att det är som de påstår borde det ju finnas. Jag menar det kan ju inte vara bara så att de sprungit runt med en UV-lampa i skogen och filmat... Skulle vara intressant att läsa mer om detta, lite fakta, typ. Länktips? De borde dock vara mkt viktigt vid fågeljakt som jag skrev innan. Fan, det här är ju jätteviktigt! Hur kan en hel jägarkår gå förbi detta ämne??? Kan det vara så att det är som det är och ska vara som det alltid varit...traditionsbundet så det förslår med andra ord. "Kom inte här med något nytt, jägare ska vara gröna med rött band i hatten"....osv osv...lite OT men men... Jag ser fram mot fortsatta tester från din sida! Förslag: Ett test som skulle kunna göras om man har ett rådjursskinn eller från en älg, hjort eller liknande är att prova att lysa med en UV-lampa på dem. Jag har varken lampa eller skinn just nu...förutom några klövar i frysen. Blir det "blått" i pälsen där det är gråbrunbeigesvart och alltså är deras cammo, skulle man kunna tänka att de inte själva kan se det. Varningsfälten i baken borde å andr sidan lysa som bara den. Låter inte det vettigt? Det förutsätter å andra sidan att inte pälsarna är preparerade... Men kom på en sak...har inte Saab något UV-ljus i sina strålkastare för att kunna se vilt? Hmmm...detta måste kollas upp!
Publicerat December 21, 200916 yr Ingen som har mer fakta att komma med då det gäller UV? Jag har läst på liiite och vad jag sett finns det inget som tyder på att däggdjurs ögon skulle kunna se UV-ljus... Det har ju med "tappar & stavar" i ögonen att göra osv och det är tydligen inte så att hjortdjuren har så många som vi människor har. Det är annorlunda med fåglar och insekter, de kan se UV, men inget tyder på att däggdjur skulle kunna det. Vad det gäller Saabs strålkastare var det xenonstrålkastarna jag for efter i mitt tidigare inlägg och de hade inte något med UV att göra utan bara att de hade bättre ljus. I alla fall om man får tro reklamen. Det känns med andra ord som om detta med "UV-Glow" är något som bara tagits fram av duktiga marknadsförare... Jag upprepar frågan från mitt tidigare inlägg i ett försök att få större klarhet i detta: Finns det någon som har en hjortfäll av något slag och en UV-lampa? Det skulle ju vara kanon om man kunde se att de vita hårstråna inte lyste starkt. Det skulle ju kunna innebära att det trots allt finns något i detta med UV-ljus som vi trots allt inte vet om vad det gäller hjortdjuren... Å ena sidan kan det alltså vara så att de kan se UV-ljus och deras pälsar lyser inte det minsta. Å andra sidan kan det vara så att de ser UV-ljus och deras pälsar lyser i UV-ljus och då kan det vara så att rovdjuren inte kan se detta men hjortdjuren kan... Fast å "tredje sidan" kan det vara så att allt bara är ett spratt av skickliga marknadsförare och däggdjur inte kan se UV-ljus i och med att vårat öga inte är så uppbyggt...
Publicerat December 21, 200916 yr jag är böjd att tro att hjortdjur inte kan se uv då jag har smygit efter rådjur i vita kläder som har riktigt lyst som en fyr i uv-ljus tänkte vara lite smart å kolla om SVA hade några svar men jag la ner det rätt snabbt då jag avskyr krångliga sidor