Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norrtäljevargen är snart historia

Featured Replies

Publicerat

NVV har precis gett tillstånd att Norrtäljevargen får skyddsjagas pga 20 talet får som den tagit. Så där går det när man närmar sig etablisemanget i huvudstaden :)

Publicerat

Det var som fan, en viss skillnad i handläggning beroende på vart i landet man ser Vargproblemet...

Dock inte mig emot då den är siktad en handfull gånger på våran lila mark bara!

Publicerat

Vad ska man säga? :huh::huh:

En jäkla tur att de inte flyttade NVV till Östersund. ^_^^_^

Publicerat
Det var som fan, en viss skillnad i handläggning beroende på vart i landet man ser Vargproblemet...

Dock inte mig emot då den är siktad en handfull gånger på våran lila mark bara!

Yippi, J67...Jaktsnacks första och enda lagliga vargskytte...ring när du skjutit, jag vill gärna komma å kolla!

/mvh

Publicerat
Yippi, J67...Jaktsnacks första och enda lagliga vargskytte...ring när du skjutit, jag vill gärna komma å kolla!

/mvh

Hmm, då slipper man gräva alltså :huh:

Skämt å sido så ska det bli intressant och se om det är endast en Varg eller om obsen fortsätter vid eventuell lyckad jakt!

Publicerat
Hmm, då slipper man gräva alltså :huh:

Skämt å sido så ska det bli intressant och se om det är endast en Varg eller om obsen fortsätter vid eventuell lyckad jakt!

Haru redan skjutit den????

:huh:^_^^_^

Publicerat

Helt otroligt så fort det gick denna gång. Men det är ju skillnad på olika oxå... :huh:

Struntsamma, det är bra att beslut tagits och det är bara att önska skitjakt!

Edit. Hittade en länk nu om beslutet.

http://www.norrteljetidning.se//nyheter/artiklar/id/3883

Publicerat

Vore jag värmlänning skulle jag vara ganska förbannad just nu. :D

Inte för att de har gett tillstånd till skyddsjakt på en varg utan för att det inte ges några runt om i värmland, som ju har klart större problem en 20 får.

Missförstå mig inte nu, jag skulle åxå vara vansinnig om ett rovdjur tog mina får så jag har full förståelse för beslutet.

Bor ju i småland och har som tur är inte någon här. ÄNNU ;)

/Lasse

Publicerat

Det är konstigt att dom ska göra skillnad på djurägare och djurägare i förhållande till var dom bor i landet. ;)

Givetvis så sak det vara lika snabb handläggning på landsbygden som närmare tätbebyggt område. :D

Publicerat
Det är konstigt att dom ska göra skillnad på djurägare och djurägare i förhållande till var dom bor i landet. :D

Givetvis så sak det vara lika snabb handläggning på landsbygden som närmare tätbebyggt område. :)

Men dom anser väl att det bor så lite folk på landsbygden så därför tar det längre tid :);)

Men jag anser att det int ska va nån skilnad på var du bor. Detta ökar ju bara klyftorna mellan oss på landsbygden och storstäderna.

Publicerat
Men dom anser väl att det bor så lite folk på landsbygden så därför tar det längre tid :):D

Men jag anser att det int ska va nån skilnad på var du bor. Detta ökar ju bara klyftorna mellan oss på landsbygden och storstäderna.

Ja, det är väl något åt det hållet och sedan kan ju gråben komma och ta någon direktörskä**ings hund om den kommer ner till Lidingö, Djurgården, Djursholm m. fl. ställen. Då skulle det bli fart foffe. Hahaha! :):P:D;)

Jepp!

:D

Publicerat

Tror att skyddsjakten mer beror på att stammen tagit sig över 200 individer, blir självklart lättare att få licens på problemdjur givet att stammen utvecklar sig.

Mvh!

Publicerat

Vad sägs om gemensamjakt på lördag hos Jansson? ;):D Jag känner dom som har hans grannmark också så området blir ju lite större.

Hippen fixar tillstånden. :):P

Håller med alla att det är märkligt att så fort det kommer rovdjur hit ner då går besluten ganska fort. Ingen bra för relationen mellan Stockholm - övriga Sverige. :)

Publicerat
Tror att skyddsjakten mer beror på att stammen tagit sig över 200 individer, blir självklart lättare att få licens på problemdjur givet att stammen utvecklar sig.

Mvh!

Ja, men det har ju varit trögt ett länge nog fast dom har vetat om att gräsnen är paserad och det har dom nog också känt till fast dom inte har velat erkänna det. ;)

Publicerat
Vore jag värmlänning skulle jag vara ganska förbannad just nu. :o

Stockholmare är inte lika flata i sitt handlande som värmlänningar :lol: ska bli kul och se om naturmupparna kommer protestera, själv tror jag inte det då verkligheten är för nära.

Publicerat

Hur funkar det med skyddsjakt på varg? Är det någon som blir utsedd av NVV att avliva vargen eller hur går det till?

Publicerat
Stockholmare är inte lika flata i sitt handlande som värmlänningar :lol: ska bli kul och se om naturmupparna kommer protestera, själv tror jag inte det då verkligheten är för nära.

GRRRRRRRRRRRRRRRRR

VI HAR SPADE :o

Publicerat

nog tycker jag att det kan vara dumt att skjuta den här vargen, finns det inte nån såndär djur psykolog i sthlms trakten som kan tala zeke till rätta? det är ju trots allt ett mycket värdefullt villt som kommer att tillföra mycket possitivt på sikt i sthlm med omnejd. för att inte tala om den biologiska mångfalden, den är precis där den hör hemma. jag jublar <_<

Publicerat

Varning för nya sörmländska vargattacker

2008-11-06

Under den gångna helgen attackerades 40 får på Jobstorps gård utanför Nyköping. 25 av fåren dog.

Nu varnar Viltskadecenter för att nya vargattacker kan ske.

– Har en varg börjat riva fortsätter den i regel, säger Inga Ängsteg, Viltskadecenter, till Eskilstuna-Kuriren.

De drabbade fårfarmarna på Jobstorp, Jenny Nilsson och Mathias Jönsson, har haft mycket att göra sedan attacken. De har en besättning på 400 djur. Nu jobbar paret från tidig morgon till sen kväll med att ta hand om skadade djur och skydda de djur som finns kvar.

– Vi har knappt fått någon sömn på flera dygn. Det var först i går som jag märkte hur trött jag är och hur ont jag har i kroppen. Samtidigt ser man hur mycket vi har kvar att göra, berättar Jenny Nilsson för Eskilstuna-Kuriren.

Egentligen skulle fåren på gården ha gått ute någon månad till. Men alla 400 fåren får nu flytta inomhus. Oron för att vargen ska komma tillbaka och attackera igen är stor.

– Vargen kommer med 100-procentig säkerhet tillbaka. Det är därför det är så viktigt att öka kontrollen på den här gården, säger Inga Ängsteg till Eskilstuna-Kuriren.

-----------------------------------------------------------------------------------

Jägare fick vargsällskap

2008-11-06

I ett jaktområde i Dala-Floda fick jägarna sällskap av en varg under lördagen den 1 november. Den sprang bland annat tillsammans med en jämthund.

– Sju jägare i Risåsa jaktlag observerade vargen, berättar rovdjursspårare Jan Perjons, för Dalarnas Tidningar.

Förra året sågs en ensam varg i ett område som fick namnet Tansenreviret. Det var troligtvis en hona. Sedan dess har en ensam varg siktats och en älgkalv som rivits av varg hittats söder om Dala-Floda.

I höstas körde en bilist på en varg i närheten av Brötjärna. Av spåren att döma så klarade sig vargen utan allvarligare skador.

– Det kan vara samma varg som i lördags uppehöll sig i närheten av Risåsa fäbodar. Det lokala älgjaktlaget jagade i området och flera jägare såg vargen tillsammans med Per Johanssons jämthund Bacco. En passkytt lyckades koppla upp hunden och vargen gav sig av söderut, berättar Jan Perjons för Dalarnas Tidningar.

Samma sak dagen efter

På söndagen sågs en varg i sällskap med en annan jakthund, en rysk stövare, på en jakt i Idkerberget. Då kunde hundägaren kalla in hunden och koppla den.

- Spårningar visar att det sannolikt var samma varg och det innebär att den på mindre än ett dygn förflyttat sig 20 kilometer fågelvägen. Det kan handla om en ungvarg, men också om en vargtik som söker sällskap. Händelserna är dock värda att noteras, säger Jan Perjons till Dalarnas Tidningar.

På söndagen observerades även två vargar i närheten av Kullen. De kom från Gänsenhållet och gick tillbaka åt det hållet.

http://www.jaktojagare.se/

Publicerat
Hur funkar det med skyddsjakt på varg? Är det någon som blir utsedd av NVV att avliva vargen eller hur går det till?

Så här säger Naturvårdsverket:

Vilka får utföra jakten

Länsstyrelsen i Stockholms län utser jaktledare för jakten. Jaktledaren eller

jaktledarna utser efter samråd med Länsstyrelsen de personer som får jaga med

stöd av detta beslut. Den som jagar med stöd av detta beslut ska ha nyttjanderätt

till jakt eller bedriva näringsverksamhet med tamdjur inom del av det jaktområde

som definieras under rubriken ”Var får jakt bedrivas?” i detta beslut. Jakten ska

genomföras i samråd med Länsstyrelsen, som får vara behjälplig med att

lokalisera vargen. Länsstyrelsen ska på lämpligt sätt följa jaktens genomförande.

Mer finns att läsa här:

http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...varg_081106.pdf

Tänkvärt är att jakten får påbörjas den 7/11. När jakten börjat är det 14dgr sammanhängande jakt som är tillåten. Sista datum för jakt är 20/12

samt noteringen: Jakten får ske på annans mark !!??

Publicerat

.....

Publicerat
Så här säger Naturvårdsverket:

Vilka får utföra jakten

Länsstyrelsen i Stockholms län utser jaktledare för jakten. Jaktledaren eller

jaktledarna utser efter samråd med Länsstyrelsen de personer som får jaga med

stöd av detta beslut. Den som jagar med stöd av detta beslut ska ha nyttjanderätt

till jakt eller bedriva näringsverksamhet med tamdjur inom del av det jaktområde

som definieras under rubriken ”Var får jakt bedrivas?” i detta beslut. Jakten ska

genomföras i samråd med Länsstyrelsen, som får vara behjälplig med att

lokalisera vargen. Länsstyrelsen ska på lämpligt sätt följa jaktens genomförande.

Mer finns att läsa här:

http://www.naturvardsverket.se/upload/04_a...varg_081106.pdf

Tänkvärt är att jakten får påbörjas den 7/11. När jakten börjat är det 14dgr sammanhängande jakt som är tillåten. Sista datum för jakt är 20/12

samt noteringen: Jakten får ske på annans mark !!??

Jag tror att vargen nere i Nyköping ligger illa till också med tanke på att den har dödat betydligt fler får än dennna. Undra om beslutet kommer att överklagas? :wub::lol:

Publicerat

Det var som f*n att man får använda bil till att leta efter gråben!

Publicerat
Ja, det är väl något åt det hållet och sedan kan ju gråben komma och ta någon direktörskä**ings hund om den kommer ner till Lidingö, Djurgården, Djursholm m. fl. ställen. Då skulle det bli fart foffe. Hahaha! :angry::angry:B):angry:

Jepp!

:D

Jupp det skulle det göra.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Och så hade den sprungit färdigt tydligen <_<