Publicerat November 8, 200817 yr Tja, har tysktik på 8 månader nu som ja har börjat träna i konstgryt med bra resultat, så efter ett kraftigt snöslaskväder drog vi till. Första grytet for hon rakt in i flera ggr, säkert tomt tänkte ja (en öppning) Andra, nja efter lite tvekan drog hon in å kolla läget ingen kontakt där heller (flera öppningar) 3dje MYCKE tvekan men for in tillslut en liten bit ,efter lite stöttning från husse. grytgången peka lite nedåt kanske nått med saken att gjöra? 4de DÅ!! Först in sen ut ett annat ställe sen in som en tok i öppning bredvid där hon kom ut och,: Tjosan buller o bang dunder i underjorden i ca 5 min sen stilla, oj va blev de tänkte ja... stilla förblev de hörde inga skall heller kanske ja förnimma nått men inte säker.Paniken kom hunden dör tänkte ja!! Fram med spett o spade Pejla och piip piip piiiiiiiiiiiiiiiip här ligger hon gräv innan hon dör skrek ja oj oj oj. Lite försiktiga grävtag sen ner med spettet en bit för att höra nått kanske. Stenhård jord hela spettet, hur djupt ligger hon igentligen panik panik...!! fumla med pejlen men men 14 fot tjöt den på fan de e flera meter oj oj ja ja nu ä hon väl död i alla fall tänkte ja, TYST ja hör hunden!!!! Hurra tänkte ja!.... full rulle i ett par minuter igen sen stilla sen dunk dunk är de hunden eller mitt hjärta som låter (andas)nä de är hunden (men varför kommer hon inte ut va ä de som händer?)Ropa i en öppning, kom inte, helt stilla vart det.Nästa så tog ja å vissla. Helt plötsligt fick ja se två skimrande ögon plira i mörkret nu kommer honn jippi skrek ja. Å så kom ut, kika på mej, skulle in igen mena hon men ja kasta in hon i bilen å mej me. Stack hem och tog en pils och ett varmt bad. Så när man låg o fundera så börja ja skratta åt hela saken och tänkte är de så de är att va GRYTJÄGARE så vette tusan om mina nerver pallar trycket. Hade man varit van så att säga så hade den räven varit kall i magen nu, ja ja nya friska tag: grytjakt är inget för mesar har ja fått inpränta i skallen i kväll!!!!
Publicerat November 8, 200817 yr Grytjakt är en stenhård jaktform ! Tänk som mig! Hunden klarar sig ALLTID!
Publicerat November 9, 200817 yr Kan jag tänka mig, måste kännas otäckt när man inte hör hunden. Då skulle ja också få panikkänslor men man vänjer sig nog med tiden och litar mer o mer på hunden Lycka till nästa gång
Publicerat November 12, 200817 yr Tja, har tysktik på 8 månader nu som ja har börjat träna i konstgryt med bra resultat, så efter ett kraftigt snöslaskväder drog vi till.Första grytet for hon rakt in i flera ggr, säkert tomt tänkte ja (en öppning) Andra, nja efter lite tvekan drog hon in å kolla läget ingen kontakt där heller (flera öppningar) 3dje MYCKE tvekan men for in tillslut en liten bit ,efter lite stöttning från husse. grytgången peka lite nedåt kanske nått med saken att gjöra? 4de DÅ!! Först in sen ut ett annat ställe sen in som en tok i öppning bredvid där hon kom ut och,: Tjosan buller o bang dunder i underjorden i ca 5 min sen stilla, oj va blev de tänkte ja... stilla förblev de hörde inga skall heller kanske ja förnimma nått men inte säker.Paniken kom hunden dör tänkte ja!! Fram med spett o spade Pejla och piip piip piiiiiiiiiiiiiiiip här ligger hon gräv innan hon dör skrek ja oj oj oj. Lite försiktiga grävtag sen ner med spettet en bit för att höra nått kanske. Stenhård jord hela spettet, hur djupt ligger hon igentligen panik panik...!! fumla med pejlen men men 14 fot tjöt den på fan de e flera meter oj oj ja ja nu ä hon väl död i alla fall tänkte ja, TYST ja hör hunden!!!! Hurra tänkte ja!.... full rulle i ett par minuter igen sen stilla sen dunk dunk är de hunden eller mitt hjärta som låter (andas)nä de är hunden (men varför kommer hon inte ut va ä de som händer?)Ropa i en öppning, kom inte, helt stilla vart det.Nästa så tog ja å vissla. Helt plötsligt fick ja se två skimrande ögon plira i mörkret nu kommer honn jippi skrek ja. Å så kom ut, kika på mej, skulle in igen mena hon men ja kasta in hon i bilen å mej me. Stack hem och tog en pils och ett varmt bad. Så när man låg o fundera så börja ja skratta åt hela saken och tänkte är de så de är att va GRYTJÄGARE så vette tusan om mina nerver pallar trycket. Hade man varit van så att säga så hade den räven varit kall i magen nu, ja ja nya friska tag: grytjakt är inget för mesar har ja fått inpränta i skallen i kväll!!!! tjänner igen mig lite.har några godtjända provgryt med min unga tysk,och tänkte kolla ett litet gryt hos polaren.så jag åkte dit och kollar det såg inte så stort ut ganska grunt och bebott,hem efter hunden ringde efter olika polare med 22 bössa,ingen hadde tid tog med en icke jagande kompis och min hagel.släpper hunden som går in tar 2min fult skall väntar en stund och pejlar,gräver oss ner och ser hunden inget annat hunden förflyttar sig,och det låter som fullt slagsmål,nu slår hjärtat och fantasin flödar,gräver oss ner bara hunden,va fan är han helknäpp,han förlyttar sig igen väntar enstund och lyssnar han låter lätt förbannad.hör hur det kraffsar 1m framför hunden skitt dom gräver inn sig-hunden är nu skit pist,tar beslutet att gräva där vi hört dom gräva när kompisen kommer igenom får han en galt mellan benen som väljer att fly.och vart fan stälde jag bössan,får tag i den och sätter ett skott i huvudet på galten ,nu pumpar mycket blod i ådrorna.då tittar en sugga upp ur hålet,hinner bekräfta att hunden skäller 1m från hålet,innan jag skjuter suggan i huvet,ser att hon rörsig eller blir puffad,det här mins jag att jag sett på film,det är fler,polaren springer efter mer skott som liggaer i jackan.blir en lätt diskution om väm som flyttar på suggan,det blev jag,en unge tittar upp pang flyttar den pang nästa tittar upp pang en till.sen var det tomnt,4min senare har tysken gräft sig igenom och kommer upp och luggar de 5 grävligarna,kan någ säga att jag skakade ett dygn efter.det hela tog 1.5timme men hadde noll koll på tiden under hala förloppet.ps kompisen vill med flera ggr
Publicerat November 12, 200817 yr Halloj! Skoj o läsa era berättelser och roligt att hundarna tar sig an uppgiften! Några basic-tips bara nu när ni förhoppningsvis har fått blodad tand, eller åtminstone hundarna Ha inte för brottom när hunden får kontakt, om ni är osäkra på vad som ligger inne så tänk räv tills motsatsen är bevisad. Dvs försök stå still, rätt i vind och tyst (vet att det är svårt ) Om/när det går fast ordentligt och ligger fast/still ett tag då kan en av er pejla av och lyssna lite innan ni eventuellt tar beslut på nedslag. Även om det många gånger är skittråkigt att va passskytt så måste åtminstone en gubbe stå med bössa för att ha koll på "smitare". Försök ta tid på er när ni pejlar och lyssnar, försök lista ut i vilken riktning hunden jobbar för det kan ni tjäna på om det är djupt. Många terriers nyanserar i anfall och skall, genom att lyssna och pejla kan ni många gånger se/ana hur terriern jobbar i attacker/ruscher fram och tillbaka på viltet. Använder ni den nyare Deben (den som är orange eller "disco-pejlen" som vissa kallar den) så försök jobba er in på "locate-skalan", dvs pejla inte i search-läge i onödan för den är allt för vid och inkorrekt i många fall, det läget använder ni för att leta rätt på hunden så ni får ett hum om i vilken del i grytet den jobbar. Visst det finns en hel del gryt som är så pass djupa att locate-skalan inte räcker till så att ni blir tvungna att pejla med search men då är det bara o gilla läget och gräva på . Låt er inte skrämmas av djupet som pejlen visar för den visar i princip alltid fel, signalen störs av elledningar, mobiler, elektroniskt utrustning, metallhalten i sten etc och det är först när ni närmar er 3-1 fot som den är någorlunda korrekt. Här är lite lästips: http://www.grytjakt.se/anvandapejl.htm Till trådöppnaren, försök o lita på din hund, den är avlad och född för den här typen av arbete. Med hjälp av pejlen kommer du i 99 fall av 100 att alltid att komma åt hunden om du har släppt i ett grävbart gryt. Således, gräv på lugnt och metodiskt, hunden orkar och förmår att arbeta mycket länge så ge den tid och arbetsro. Har varit med om att vissa kallar ut sin hund lite då och då pga oro men så länge det sitter en grävling framför hunden så gör du bara hunden en otjänst då det arbetsläget den har skapat fördärvas vilket ofta leder till att både du och hunden får börja om. Att jaga grävling med terrier blir oftast (enligt min mening) lite mer "halabaloa" än med en tax så ha också med i beräkningarna att terriern är lite stökigare att jaga med, både på gott och ont, det tar ibland extra lång tid att riktigt kila fast en grävling pga att många terriers jobbar intensivt och fränt mot grävlingen vilket gör att det kan gå runt en del. Om ni vill jaga grävling med era terriers, försök då att uppmuntra och understödja ett beteende där hunden är envis och stannar med grävlingen för det kommer ni ha stor nytta av. Enligt min mening så tappar man nog oftare grävling med terriers då dem genom sitt ”hispiga” arbetssätt får grävlingen att vilja gå undan och/eller gräva in sig. Har man då inte en hund som gräver efter eller åtminstone stannar vid vallen så kommer ni att missa en hel del grävlingar. När en grävling gräver in sig så hör man oftast att hunden trappar av sin skallgivning och övergår mer till ett gnyende eller något annat frustrationsläte. Då brukar jag försöka peppa hunden lite så den får lite credit för att ligga kvar och gräva efter grävlingen. Det är långt ifrån alla hundar som gräver, än mindre som blir duktiga på att gräva och städa, men många kan man lära att stanna kvar och markera där grävlingen har grävt in sig. Försök markera ut eller memorera där ni först pejlade in hunden, jämför sedan detta med där hunden har stannat, detta visar i många fall den riktning som grävlingen gräver i. Kliv sedan en eller två meter längre fram framför hunden (beror på hur lättgrävt det är, är det lätt för er så har grävlingen också det lätt och dem gräver fort!) här gör ni ett snitt, typ ett långt ”badkarsliknande” nedslag för att genskjuta grävlingen i dess frammarsch. ”Snittet” gör ni för att ni inte riktigt vet hur gången ser ut under er, den kan ju vika av i en kurva eller liknande, när ni kommit en bit ner så kan man oftast höra hur grävlingen gräver och då ”skråar” ni i er ner mot den ifrån ert badkar . Kör hårt! Mvh Fredrik
Publicerat November 15, 200817 yr Författare Ja idag föll första räven för tyskterriern och andra för plotthunden så i kväll lär de blir några pilsner och kanske nån whiskeypinne vem vet?
Publicerat November 15, 200817 yr Författare Man kan ju berätta hur de gick till också för dom intresserade så att säga. Först efter en del bilåkande så hittade vi ett rävspår som verka sådär (ja nästan de enda vi såg me) men vi bestämde oss för att pröva plotten och de gick som på räls. Vi kom inte till skott på drevet (kort drev) så räven gick in i ett h---v--tes berg, stenskravel och klippblock men en terrier är en terrier tänkte jag. Kommer räven in så kommer den ut likaså terriern... Så trots 8 månaders ålder och en viltkontakt i ett riktigt gryt, om man säger så ett par dåliga drev eller dåligt och dåligt man kan inte begära nått av en unghund eller orutinerad hund oavsett ålder!. (Läste nåns klagan någonstans här på forumet) Så tänkte jag de e väl nu de gäller lille vän med darriga ben o nerver. Men iallafall hunden släpptes ca 10 meter från grytet, for rakt ner (hade en man på postering redan) runt runt buller o bang i underjorden tog mej ett pass själv, efter ca 5 minuter kom hon upp kika på mig osså ner igen fullrulle skall hördes nu också tydligt, upp igen efter ett par minuter osså ner igen pröva att viska kom kom men de funka inte kanske en svit efter förra gången vem vet. Upp igen efter en 5-10 minuter vet inte så noga puls ända uppi skallen vill ja lova, nu sa ja inget utan bara iaktog hunden då kom hon självmant till mig och titta undrande så jag berömde henne och höll henne med ena handen och bössan i andra, fingret på avtryckarn och kolven mot låret så kommer den i mitt pass så då!! Alltså så man va beredd få inga konstiga tankar i huvudet!. Efter 3-5 minuter då kom den röde som ett skott ja han jämt att se skymten men bättre gick de för min kamrat, Pang där låg den. Gissa om ja var glad. svävat på molnen idag vill ja lova..
Publicerat November 16, 200817 yr Stort grattis till första grytviltet & en god insats av hunden! Se till att fira nu
Publicerat November 18, 200817 yr fan vad avis man blir, snö, rävspår men stort grattis till dig och hundarna
Publicerat November 18, 200817 yr själv har jag alltid i bakhuvudet att de kan vara sista gången jag ser hunden när jag släpper lös. men jag tycker att grytjakten känns tryggare än att släppa en hund ovan jord, p.g.a Vargarna som nu infinner sig i skogarna . tror att du kan räkna med lite blod efterson du har en tysk. Min t.ex har ingen underläpp. grattis till räven
Publicerat November 18, 200817 yr Författare själv har jag alltid i bakhuvudet att de kan vara sista gången jag ser hunden när jag släpper lös. men jag tycker att grytjakten känns tryggare än att släppa en hund ovan jord, p.g.a Vargarna som nu infinner sig i skogarna . tror att du kan räkna med lite blod efterson du har en tysk. Min t.ex har ingen underläpp.grattis till räven Jo tack ska du ha, men du vet alla är inte som bill!! men kom hit o jaga nu... rävar så de kryllar plus nu driver hon bra med så nu ska även rådjuren få sig en match.
Publicerat November 21, 200817 yr Författare Ja tack ska ni alla ha, lägger upp en ny bild här på resultatet efter dagens rävjakt. Stor grini en verka de som, så han klara sig!!! Den här gången...
Publicerat November 21, 200817 yr Det är bara att ta nya tag Små revor får man räkna med annars så är det ingen gryt hund huvud summan är att dom inte behöver sjuk skrivas i flera veckor Mvh jörgen
Publicerat November 25, 200817 yr Författare Ja idag vart det den andra lyckade sprängningen av räv för terriern och räven är nu kall imagen så de var lyckat har tyvärr ingen bild på de hela då kameran vart glömd. Tar de i de hela ganska lugnt med rävjakten då hon bara är 8,5 månader.
Publicerat Januari 12, 200917 yr Författare Ja då har de gått ett par månader med rävjakt på schemat, trots otroligt dåligt före en längre tid så har de blivit ett par rävar till för unghunden och hon har även skällt grävling ett flertal gånger, men då jag inte vill ha en förliggare av henne så har ja valt att inte gräva för min lilla tik... Kan faktiskt erkänna att ja har blivit totalt frälst i detta jaktsätt så har i dagsläget insett att de inte räcker med en terrier i mitt ägo om man säger så, dom klarar nog inte av att gå på varje dag, men säg den hund som kan. Så nästa säsong kommer de att finnas ytterligare en terrier i huset! tjolahopsansa.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Tja, har tysktik på 8 månader nu som ja har börjat träna i konstgryt med bra resultat, så efter ett kraftigt snöslaskväder drog vi till.Första grytet for hon rakt in i flera ggr, säkert tomt tänkte ja (en öppning) Andra, nja efter lite tvekan drog hon in å kolla läget ingen kontakt där heller (flera öppningar) 3dje MYCKE tvekan men for in tillslut en liten bit ,efter lite stöttning från husse. grytgången peka lite nedåt kanske nått med saken att gjöra? 4de DÅ!! Först in sen ut ett annat ställe sen in som en tok i öppning bredvid där hon kom ut och,: Tjosan buller o bang dunder i underjorden i ca 5 min sen stilla, oj va blev de tänkte ja... stilla förblev de hörde inga skall heller kanske ja förnimma nått men inte säker.Paniken kom hunden dör tänkte ja!! Fram med spett o spade Pejla och piip piip piiiiiiiiiiiiiiiip här ligger hon gräv innan hon dör skrek ja oj oj oj. Lite försiktiga grävtag sen ner med spettet en bit för att höra nått kanske. Stenhård jord hela spettet, hur djupt ligger hon igentligen panik panik...!! fumla med pejlen men men 14 fot tjöt den på fan de e flera meter oj oj ja ja nu ä hon väl död i alla fall tänkte ja, TYST ja hör hunden!!!! Hurra tänkte ja!.... full rulle i ett par minuter igen sen stilla sen dunk dunk är de hunden eller mitt hjärta som låter (andas)nä de är hunden (men varför kommer hon inte ut va ä de som händer?)Ropa i en öppning, kom inte, helt stilla vart det.Nästa så tog ja å vissla. Helt plötsligt fick ja se två skimrande ögon plira i mörkret nu kommer honn jippi skrek ja. Å så kom ut, kika på mej, skulle in igen mena hon men ja kasta in hon i bilen å mej me. Stack hem och tog en pils och ett varmt bad. Så när man låg o fundera så börja ja skratta åt hela saken och tänkte är de så de är att va GRYTJÄGARE så vette tusan om mina nerver pallar trycket. Hade man varit van så att säga så hade den räven varit kall i magen nu, ja ja nya friska tag: grytjakt är inget för mesar har ja fått inpränta i skallen i kväll!!!! Du är som mig hör jag. Har en hund som är någon månad äldre än din. Hon är ganska stor i kroppen (38 mankhöjd, 47-48 bröstomfång) så nervositeten för att hon någon gång ska fastna i ett gryt är ganska stor.. Är lika nervös under jakt också ovan jord, att hon ska hitta ett gryt som jag inte känner till osv o försvinna för evigt. Har fortfarande ingen pejl/gps heller så.. Du kan ju tänka dig när det är tyst efter drevet hur kul man känner sig Var ju liksom meningen att "det ska bli en jakthund dehär som man inte ska ha starka känslor för". Eller så inte... En bortdaltad bejbis är vad hon blivit, så man är ju mest spak när drevet drar ur såten att det ska hända något. Jag vet inte jag men det kanske är något som går över med tiden då man får mera erfarenhet. Det är ju min första jakthund detta så. mvh C-A
Publicerat Januari 16, 200917 yr hundar klarar i regel mer än vad man tror, och att dom fastnar i gryt är inte så vanligt, fast hunden kanske är i största laget. E bara köra på, man kan ju alltid undvika dom värsta bergsgryten ...
Publicerat Januari 16, 200917 yr Hon är ganska stor i kroppen (38 mankhöjd, 47-48 bröstomfång) så nervositeten för att hon någon gång ska fastna i ett gryt är ganska stor.. mvh C-A Äh, marginellt större än min border, det sitter nog mer i huvet : ) /M
Publicerat Januari 16, 200917 yr Jo det kan ju gå bra kanske. Jag har ingen erfarenhet av grytjakt alls heller så det kanske är därför jag är så orolig. Aldrig varit med och jagat gryt ens.. ;( Så det är väl lätt hänt att man är nervös över alla gryt och ser dom som livsfarliga för hunden. Läste i senaste "Jägaren"-boken att en hunds bröstomfång inte ska överstiga 47 eller understiga 43. ?
Publicerat Januari 16, 200917 yr det där med bröstomfånget stämmer nog ganska bra. Fins dock hundar med ca 50 i bröstomfång, som går aktivt i gryt, men det e ju i största laget. Sen är det ju inte bara omfånget som är viktigt, utformningen på bröstkorgen är minst lika viktig, dom skall ju inte bli för djupa, sk flaskhalsform...
Publicerat Januari 16, 200917 yr Hon har nog rätta formerna tror jag iallafall. nåja, det är väl bara att testa o se vad som händer.. Fast inte nu när det är tjäla i mark.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Förresten grytpejlar i dagens läge, sitter dom i halsband eller runt svansen? Alla jag hört prata om grytpejlar har pratat om att man tejpar fast dom i svansen??
Publicerat Januari 16, 200917 yr Förresten grytpejlar i dagens läge, sitter dom i halsband eller runt svansen? Alla jag hört prata om grytpejlar har pratat om att man tejpar fast dom i svansen?? De kommer ju på halsband. Vet inte om det är så många som tejpar på svansen idag. Köp en sådan och häng på även när du jagar ovanjord så har du ju en livförsäkring på hunden ifall han skulle gå i gryt... det gör jag om jag vet att det finns risk att han går ner. /Micke