Publicerat November 9, 200817 yr Startar denna tråd då jag för tillfället håller på att "jävlas" med en Mufflontrofé. Skulle vara kul att se hur andra löst det där med att trofén "svävar" i luften. Lägg gärna in bild, så man kan se hur ni valt att montera era muffisar. vänligen / Urax
Publicerat November 9, 200817 yr http://www.jaktsnack.se/index.php?s=&s...ost&p=31163 Här har du en länk som visar mina mufflon trofeer och ett par sätt att montera
Publicerat November 9, 200817 yr Startar denna tråd då jag för tillfället håller på att "jävlas" med en Mufflontrofé. Skulle vara kul att se hur andra löst det där med att trofén "svävar" i luften. Lägg gärna in bild, så man kan se hur ni valt att montera era muffisar. vänligen / Urax Min sitter såhär.. två sköldar med en mellan bit så den kommer ut från väggen..
Publicerat November 9, 200817 yr Författare Tusen tack mina herrar !! Snygga tróféer Några fler som har förslag ??
Publicerat November 9, 200817 yr Min är skjuten i sverige ute å en ö utanför halmstad trakten. Finns även på ostkusten vad jag vet. /Lasse
Publicerat November 9, 200817 yr Min är skjuten i sverige ute å en ö utanför halmstad trakten.Finns även på ostkusten vad jag vet. /Lasse finns såna VILDA i sverige?
Publicerat November 9, 200817 yr Författare finns såna VILDA i sverige? Ja det finns små vilda stammar. Den jag håller på att montera nu är skjuten i Sörmland (Ripsa). Du är inte ensam om att bli förvånad, det är ganska många faktiskt som inte känner till denna dolidis i den svenska faunan.
Publicerat November 9, 200817 yr Ja det finns små vilda stammar. Den jag håller på att montera nu är skjuten i Sörmland (Ripsa). Du är inte ensam om att bli förvånad, det är ganska många faktiskt som inte känner till denna dolidis i den svenska faunan. Fasen vad fränt! Verkar stammen stabil eller är det ett djur som minskar i antal?
Publicerat November 9, 200817 yr Författare Fasen vad fränt! Verkar stammen stabil eller är det ett djur som minskar i antal? Jodå, de ökar hela tiden där jag har koll i alla fall. Sörmlandsfåren är ursprungligen rymlingar från hägn ( någon kanske har varit med och bättrat på lite oxå ). Det finns även mycket täta stammar ute iskärgården oxå vet jag.
Publicerat November 9, 200817 yr Författare Fasen vad fränt! Verkar stammen stabil eller är det ett djur som minskar i antal? ...de kanske simmar ända ut till dej, vem vet !!
Publicerat November 9, 200817 yr Ön jag var på håll ca 75 djur på 200 ha, där fanna åxå en stam med dovdjort, tyväär var hornkvaliten mycket dålig pga födan och saltet. /Lasse
Publicerat November 10, 200817 yr jaa man kanske skulle hoppas på att några muffar simmar över finns ju gott om dom på kryssningsfartygen nä men allvarligt det skulle vara ett intressant vilt att ha i skogen.. hur jagar man dessa djur? vakjakt? drevjakt?
Publicerat November 10, 200817 yr Författare ...hur jagar man dessa djur? vakjakt? drevjakt? ... som vanligt höll jag på att säga Alla jaktformer som gäller för klövvilt i övrigt funkar här oxå. Har inte varit på dem speciellt många gånger i ärlighetens namn men kan i allafall säga att mufflongerna är otroligt snabba och oberäkneliga ( läs flipperkula). Svårt skytte alltså !! Blir mycket på reflex á la hagelswingen. Ett annat karaktärsdrag är att de gärna "klumpar" ihop sej när man jagar dem med hund (ungefär som dov).
Publicerat November 10, 200817 yr ... som vanligt höll jag på att säga Alla jaktformer som gäller för klövvilt i övrigt funkar här oxå. Har inte varit på dem speciellt många gånger i ärlighetens namn men kan i allafall säga att mufflongerna är otroligt snabba och oberäkneliga ( läs flipperkula). Svårt skytte alltså !! Blir mycket på reflex á la hagelswingen. Ett annat karaktärsdrag är att de gärna "klumpar" ihop sej när man jagar dem med hund (ungefär som dov). nice
Publicerat November 10, 200817 yr Sämre hörsel o luktsinne men skit bra syn. ser på flera hunra meter när det kommer någon smygande. När jag var o jagade dom så skulle vi smyga på en grupp djuir , de stod nog 300 meter från oss o jag tyckte att vi skulle smyga rakt mot dom. Glöm det sa guiden, vi måste gå så de ser att vi går vidare för att sean smyga tillbaka utom synhåll. /Lasse
Publicerat November 10, 200817 yr skojigt jaktbyte med andra ord då! oja ett mycket trevlig vilt . /Lasse
Publicerat November 10, 200817 yr man kanske skulle höra sig för om inplantering då.. hur funkar dom ihop med rådjur?
Publicerat November 10, 200817 yr Författare man kanske skulle höra sig för om inplantering då.. hur funkar dom ihop med rådjur? Inga problem med det där jag jagat iaf. Verkar inte konkurrera med några hjortdjur vad jag hört.
Publicerat November 10, 200817 yr Jag har dålig koll på hur de påverkar annat vilt. De är dock får och får äter allt så buskar o annat borde få sig en liten omgång när de ökar i antal. Eftersom vi har ca 100 ha med hyggen på marken just nu så kasnke det skulle vara en bra idé att plantera in lite mufflon. Slippa röjjningen och ha ytterligare ett vild att jaga Vet inte hur de smakar, men jag gillar inte vanliga lam så jag antar att det inte faller mig i smaken. /Lasse
Publicerat November 10, 200817 yr Vet inte hur de smakar, men jag gillar inte vanliga lam så jag antar att det inte faller mig i smaken./Lasse vännen, allt går att lära sig du har säkert hört att det smakar kofta sen barnsben.. då blir det så! så ät lamm en gång per vecka nu i ett halvår o intala dig "mmmvagott" varje gång så ska du se att du till slut älskar det ;)
Publicerat November 10, 200817 yr kanske inte bönderna gillar att man planterar in vilda får då om dom äter såpass mkt?
Publicerat November 10, 200817 yr Vet inte hur mycket dom äter men att dom äter det är säkert. O jag ska försöka äta lamm någon mer gång, inte säkert att jag gillar det ändå. /Lasse