Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mufflontrofé

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Hummm ;) , kom på en sak grabbar. Känns som vi tappat den röda tråden här ! Det var det där med trofémontage ja....

Publicerat

Sorry ;)

Hur går det, har du hittat något montage som passar, bild på ditt.

Hur stora är hornen, mina är 62 cm.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Sorry ;)

Hur går det, har du hittat något montage som passar, bild på ditt.

Hur stora är hornen, mina är 62 cm.

/Lasse

Jo tack det går bra faktiskt ! Har gjort en lite annan lösning på monteringen. Allt är inte riktigt klart ännu. Levererar en bild innan veckan är slut. :D

Publicerat

Väntar med spänd förväntan på resultatet

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Målgång !! ;) Gjorde det sista på montaget nu ikväll efter jobbet. Så här valde jag att lösa "hornböjsproblematiken" :mad:

post-1771-1226595617_thumb.jpg

Publicerat

Det blev ju skit snyggt, fattade aldrig riktigt varför killen som monterade min satte dit två sköldar, när det som på din blev jätte bra med bara en.

Hur stora är hornen?

Lite svår skjutna som små rackarna, mycket päls långt upp så man fick hålla lite lägre en vanligt.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Ja det blev bra tycker jag med B) faktum är att det inte är jag som skjutit just denna bagge. Jag monterade den åt en kompis i jaktlaget som sköt den i Sörmland. Hur som helst så mäter hornet ( ena sidan ) 70cm. Bra bagge !! :rolleyes:

Publicerat

Vore det inte häftigt med nån typ av fondvägg typ 1,80 hög och låta hornen som böja sig över, kanske inte den smidigaste lösningen men jag tror

det skulle bli lite ballt :rolleyes:

Publicerat
Ja det blev bra tycker jag med :lol: faktum är att det inte är jag som skjutit just denna bagge. Jag monterade den åt en kompis i jaktlaget som sköt den i Sörmland. Hur som helst så mäter hornet ( ena sidan ) 70cm. Bra bagge !! :lol:

Fin bagge, när jag var o jagade efter min så låg jag o smög på två baggar som jag försökte komma åt. De var på ca 200 meters håll och jag smög och ålade mig fram i ett dike till ca 130 meter från dom, bra stöd men jag avbröt det försöket, visst att det kostade 100kr/cm horn.

När jag kom tillbaka till min guide trodde han att de låg på ca 90-100 cm .. kändes billigt att skjuta min lilla efter det :rolleyes:

/Lasse

Publicerat

snyggt resultat blev det! fina horn! fräna djur. vill ha! :D

Publicerat
  • Författare
...ålade mig fram i ett dike till ca 130 meter från dom, bra stöd men jag avbröt det försöket, visst att det kostade 100kr/cm horn.

När jag kom tillbaka till min guide trodde han att de låg på ca 90-100 cm .. kändes billigt att skjuta min lilla efter det ;) /Lasse

Ja shit, sånna där jakter kan va jobbiga <_< . Man får hala fram plånkan först å kolla om det finns täckning innan man låter torpeden gå, typ...

Publicerat
Ja shit, sånna där jakter kan va jobbiga ;) . Man får hala fram plånkan först å kolla om det finns täckning innan man låter torpeden gå, typ...

Japp, idag ångrar jag mig ju givetvis <_<

/Lasse

• 4 weeks later...
Publicerat

Hornmontage i all ära men de passar inte särskilt bra på mufflon som ni har märkt. Det enda vettiga, men naturligtvis mkt dyrare, är ett riktigt bogmontage utfört av en konservator. Kostar runt 5000kr. Med tanke på hur ofta man kan tänkas få skjuta en sådan så tyckte jag det var värt pengarna när jag sköt min för ett par år sedan. Bifogar en bild på djuret - bogmontaget har jag ingen bild på men den är fin på väggen. De finns frilevande på den jaktmark jag är med på och vi har fällt tre medaljtroféer genom åren samt ett par till. Ett tips - inplantering kräver tillstånd av Naturvårdsverket, men det lär man inte få...

post-140-1228912434_thumb.jpg

Publicerat

Den skulle jag definitivt kunna lägga en slant på, för att få ett fint montage ;)

d.v.s om jag hade nedlagt densamma B)

Publicerat
Hornmontage i all ära men de passar inte särskilt bra på mufflon som ni har märkt. Det enda vettiga, men naturligtvis mkt dyrare, är ett riktigt bogmontage utfört av en konservator. Kostar runt 5000kr. Med tanke på hur ofta man kan tänkas få skjuta en sådan så tyckte jag det var värt pengarna när jag sköt min för ett par år sedan. Bifogar en bild på djuret - bogmontaget har jag ingen bild påmen den är fin på väggen. De finns frilevande på den jaktmark jag är med på och vi har fällt tre meddaljtroféer genom åren samt ett par till. Ett tips - inplantering kräver tillstånd av Naturvårdsverket, men det lär man inte få...

Det var en nöjd och belåten jägare på det fotot! Grattis på Dig! Ett bogmontage skulle sitta fint tror jag! ;)

Publicerat

En kompis har monterat sina mufflon genom att skruva fast en typ 45x45 i skölden som sticker ut en kanske 20 cm och sedan skruvat fast skallen på denna. Följden blir att hornen pekar bakåt nästan som när dom lever och skallbenet har en lutning på ~45 grader. Jag tycker det var en snygg lösning, tyvärr har jag inga bilder på det.