Publicerat November 9, 200817 yr Kan inte hitta att ämnet har varit uppe förut... Jag undrar - Använder ni beeper eller andra elektroniska hjälpmedel på era stående fågelhundar? Motivera gärna varför/varför inte.
Publicerat November 9, 200817 yr Författare Kan förresten inleda med att svara själv. NEJ det enda min hund har på sig är markeringstäcke, alternativt dito halsband. Det är en unghund, som söker trångt och vi har planer på eventuella jaktprov... Kan däremot förstå beeperns förträfflighet. Om jag i framtiden har en hund som aldrig ska starta på prov, söker stort eller vad det nu kan vara, då ser jag inget hinder att använda elektronik i skogen. Diskussionerna kring detta med verkar vara heta i vissa kretsar... därför intressant att höra vad forumfolket tycker.
Publicerat November 9, 200817 yr Jag funderade på att börja använda beeper men avstod tillslut. Detta pga att det är ett jäkla liv med denna, samt att jag (oftast) inte har behov av den. Men det har givetvis hänt att jag råkat trampa upp fågel som hunden stått för utan att jag såg honom. De gångerna skulle det vara bra med en beeper. Däremot kommer jag nog att skaffa mig en garmin astro nästa år. Mest för att hitta hunden om någonting händer men även för att det är en ganska rolig grej.
Publicerat November 9, 200817 yr Jag har Beeper på min äldre hund och tycker den är helt superbra. Eftersom han är en storgångare och bra fågelfinnare är beepern nödvändig, då det ibland handlar om stånd på upptill 200-300m från mig. På min yngre hund har jag inte beeper eftersom han inte är klar, varken på jaktprov eller under jakten helt. Han har vid ett flertal tillfällen i höst visat upp rapporteringar och får jag bara finslipa på dessa kommer jag inte att behöva beeper alls på han. Sedan blir man en mycket sämmre hundförare när hunden har beeper, iaf jag. Man är inte skärpt och vet ofta inte var hunden är under söket, man går i skogen allt för avslappnad och väntar på ett elektriskt upptag. I vissa fall kan också förarkontakten hos hunden brista, då dom snabbt lär sig att jag som förare hittar den när hunden funnit fågel. Så beepern är bra för färdiga hundar som söker stort, samt för slöa förare som jag ibland kan vara
Publicerat November 10, 200817 yr Författare Jag köper allt ni säger här ovanför. Har fått för mig att det varit endel debatter i ämnet i vissa kretsar. Däremot kommer jag nog att skaffa mig en garmin astro nästa år. Mest för att hitta hunden om någonting händer men även för att det är en ganska rolig grej. Är det en typ gps?
Publicerat November 10, 200817 yr Jag köper allt ni säger här ovanför. Har fått för mig att det varit endel debatter i ämnet i vissa kretsar. Är det en typ gps? Japp, det är en hundpejlgps Visar var hunden är och vad den gör (t.ex. om den står för fågel) samt visar precis hur hunden har sprungit. Dessutom hjälper den en trött jägare att hitta tillbaka till bilen.
Publicerat November 10, 200817 yr Författare Japp, det är en hundpejlgps Visar var hunden är och vad den gör (t.ex. om den står för fågel) samt visar precis hur hunden har sprungit. Dessutom hjälper den en trött jägare att hitta tillbaka till bilen. Det är ju en fiffig uppfinning. Även ut säkerhetssynpunkt som du sa.
Publicerat November 10, 200817 yr Inte! Jag var emot beeper innan jag provat, men efter en massa positiva anledningar så inhandlade jag en, för man ska inte uttala sig utan att prova! Jag var ut igår med hunden igår för första ggn med detta nazistiska påfund. Jag trodde att jag skulle trampa ner halsbandet i en myr efter ca 30 min. Men jag sansade mig & stoppade detta otyg i fickan. Min åsikt i detta är att man i tidig ålder hos hunden ska börja med det om man ska ha en. Men jag anser framförallt att man ska träna hunden till att vara utan den helt. Utan halsbandet så kommer man själv hunden närmare, genom att man måste ha en god kontakt. Min hund har visat tendenser till att rapportera nu, skulle inte tro att jag skulle ha det ifall jag haft en hitler-mojäng som skriker & stör friden i skogen på hunden under injagningen. Rätta mig om jag har fel, men det är min teori. Sen att jag har en Vorsteh ist för en "vid" setter eller pointer som springer tokigt i skogen!
Publicerat November 10, 200817 yr Inte! Jag var emot beeper innan jag provat, men efter en massa positiva anledningar så inhandlade jag en, för man ska inte uttala sig utan att prova!Jag var ut igår med hunden igår för första ggn med detta nazistiska påfund. Jag trodde att jag skulle trampa ner halsbandet i en myr efter ca 30 min. Men jag sansade mig & stoppade detta otyg i fickan. Min åsikt i detta är att man i tidig ålder hos hunden ska börja med det om man ska ha en. Men jag anser framförallt att man ska träna hunden till att vara utan den helt. Utan halsbandet så kommer man själv hunden närmare, genom att man måste ha en god kontakt. Min hund har visat tendenser till att rapportera nu, skulle inte tro att jag skulle ha det ifall jag haft en hitler-mojäng som skriker & stör friden i skogen på hunden under injagningen. Rätta mig om jag har fel, men det är min teori. Sen att jag har en Vorsteh ist för en "vid" setter eller pointer som springer tokigt i skogen! Tänk på blodtrycket!! Men jag håller med dig. Ibland sätter jag dock en liten pingla på min hund. Den låter inte mycket och för hundens skull hänger den längst bak på signaltäcket. Den ger mig bra möjlighet att följa vorstherns arbete ut till ca 80 meter trots den mycket täta skog som finns där jag jagar. Trots det så krävs det att hunden håller kontakt. Så helt tyst är det ju inte där vi drar fram, men hellre en mycket liten pingla än en tingest som låter som ett tjuvlarm.
Publicerat November 10, 200817 yr Kan inte hitta att ämnet har varit uppe förut...Jag undrar - Använder ni beeper eller andra elektroniska hjälpmedel på era stående fågelhundar? Motivera gärna varför/varför inte. Jag lånade en beeper i helgen. Jag tyckte det tillförde mycket till jakten. Jag lärde mig mycket om min hunds sök genom att kunna höra vart hon var hela tiden. Om hon t.ex. uppehöll sig på samma ställe en längre tid kunde man ju anta att hon redde ut en löpa. Förut trodde jag kanske att hon var långt bort och inte höll kontakten. Det hände även att hon stod en kortare period för att sen lägga av några ljusa skall. Tidigare kunde jag ju inte veta om hon stod för fågeln eller om hon bara stötte den. För mig som ganska ny på skogsjakt med stående hund så var det en klar fördel med beeper. Nu är bara frågan om vilken modell man ska köpa, några tips kanske?
Publicerat November 10, 200817 yr Jag lånade en beeper i helgen. Jag tyckte det tillförde mycket till jakten.Jag lärde mig mycket om min hunds sök genom att kunna höra vart hon var hela tiden. Om hon t.ex. uppehöll sig på samma ställe en längre tid kunde man ju anta att hon redde ut en löpa. Förut trodde jag kanske att hon var långt bort och inte höll kontakten. Det hände även att hon stod en kortare period för att sen lägga av några ljusa skall. Tidigare kunde jag ju inte veta om hon stod för fågeln eller om hon bara stötte den. För mig som ganska ny på skogsjakt med stående hund så var det en klar fördel med beeper. Nu är bara frågan om vilken modell man ska köpa, några tips kanske? Om du ska köpa en beeper så tror jag du ska kolla på canibeep. De verkar tillförlitliga och nya modellen går dessutom att ställa ljudnivån på. Det är ju bra för hundens öron om inte annat. Av samma anledning kan canibeepen monteras på en signalväst avsedd för ändamålet.
Publicerat November 10, 200817 yr Inte! Min åsikt i detta är att man i tidig ålder hos hunden ska börja med det om man ska ha en. Men jag anser framförallt att man ska träna hunden till att vara utan den helt. Utan halsbandet så kommer man själv hunden närmare, genom att man måste ha en god kontakt. Min hund har visat tendenser till att rapportera nu, skulle inte tro att jag skulle ha det ifall jag haft en hitler-mojäng som skriker & stör friden i skogen på hunden under injagningen. Rätta mig om jag har fel, men det är min teori. Sen att jag har en Vorsteh ist för en "vid" setter eller pointer som springer tokigt i skogen! Jag hade hoppats att man kunde gå andra vägen, använda beepern för att utbilda sig och lära sig hundens signaler. För att sedan förhoppningsvis gå mot tyst jakt och kanske till och med rapportering. Ps. Jag har en vorsteh som går lagom stort men relativt tokigt... Om du ska köpa en beeper så tror jag du ska kolla på canibeep. De verkar tillförlitliga och nya modellen går dessutom att ställa ljudnivån på. Det är ju bra för hundens öron om inte annat. Av samma anledning kan canibeepen monteras på en signalväst avsedd för ändamålet. Jo det verkar ju vettigt både med väst och volymknapp, den jag lånade hade silvertejp som volymkontroll
Publicerat November 10, 200817 yr Varför inte använda Astron "allt i ett" som orginal är avsedd att användas som fågelhundspejl. Du får exakt koll på hunden och vad den gör du kan markera platser på kartan där du hittade fågel och gå tillbaks året därpå. Du får en gps så att du har karta över hela sverige om du vill och kan hitta tillbaks till bilen som någon skrev samt att du kan använda den på din drivande hund som vanlig pejl. och vill du ställ in olika larmsignaler för om hunden står och det larmar då i bröstfickan istället och du slipper ojudet i terrängen. MVH Jens
Publicerat November 10, 200817 yr Varför inte använda Astron "allt i ett" som orginal är avsedd att användas som fågelhundspejl.Du får exakt koll på hunden och vad den gör du kan markera platser på kartan där du hittade fågel och gå tillbaks året därpå. Du får en gps så att du har karta över hela sverige om du vill och kan hitta tillbaks till bilen som någon skrev samt att du kan använda den på din drivande hund som vanlig pejl. och vill du ställ in olika larmsignaler för om hunden står och det larmar då i bröstfickan istället och du slipper ojudet i terrängen. MVH Jens Jag kommer själv skaffa mig en astro men den hjälper inte att följa hunden i söket( om man inte stirrar på den hela tiden). Med beeper eller som jag använder,pingla, hör jag var hunden rör sig. Pingla ger dessutom möjligheten att höra vad hunden gör. Vanligt pingel=söker, Frenetiskt pingel=följer fågel, lite pingel=reder ut en löpa. Astron kommer jag använda för att hitta hunden om han är försvunnen i granskogen, samt för att titta på hur vi har rört oss. I andra fall ska hunden hålla så god kontakt så hjälpmedel egentligen inte ska behövas. Pingla kommer jag dock fortsätta med, för det gillar jag.
Publicerat November 10, 200817 yr Tänk på blodtrycket!! Men jag håller med dig. Ibland sätter jag dock en liten pingla på min hund. Den låter inte mycket och för hundens skull hänger den längst bak på signaltäcket. Den ger mig bra möjlighet att följa vorstherns arbete ut till ca 80 meter trots den mycket täta skog som finns där jag jagar. Trots det så krävs det att hunden håller kontakt. Så helt tyst är det ju inte där vi drar fram, men hellre en mycket liten pingla än en tingest som låter som ett tjuvlarm. Finns det bra medicin för blodtrycket & vart kan jag köpa det? Ska erkänna att jag hade pingla på min hund tills han var ca 8-9 månader. Sen Lossnade den & jag inhandlade inte nån mer. Men jag erkänner att det var intressant på unghunden att höra hans sök. Jag hade hoppats att man kunde gå andra vägen, använda beepern för att utbilda sig och lära sig hundens signaler. För att sedan förhoppningsvis gå mot tyst jakt och kanske till och med rapportering. Ps. Jag har en vorsteh som går lagom stort men relativt tokigt... Jo det verkar ju vettigt både med väst och volymknapp, den jag lånade hade silvertejp som volymkontroll Om man inte har en beeper behöver man inte volymkontroll, silvertejp eller annat att hänga på hunden. Jag personligen anser det fel väg att gå med att börja hänga på en beeper på hunden vid injagning sen ta av den. Det är ju som att anv en målsökande kula på bössan då man ska lära sig jaga för att sedan ta bort det?! Det är konstigt att det gick att jaga förr i tiden med hundar som inte såg ut som Julgranar eller lät som ett brandlarm i skogen. Men jag säger som min favorit-biltilverkare Toyota, "Varför använda tekniken för teknikens skull?" Klarar man sig utan den så känns det befängt att anv det...
Publicerat November 10, 200817 yr Finns ju faktiskt olika signaler på beepern också förutom att de finns olika ljudnivåer på de nya! Sedan så behöver man ju inte ha beepern pipande var 6-10s utan man kan ha tyst sök och sedan piper det bara när hunden står! Pingla gillar jag inte alls för hunden hör sämre mina signaler/kommandon. Tänk själv att ha ett konstant pinglande i öronen! Man är ju ändå ute minst 2-3h varje jakttur Man skulle varken höra hunden eller vingslag.
Publicerat November 10, 200817 yr Finns ju faktiskt olika signaler på beepern också förutom att de finns olika ljudnivåer på de nya! Sedan så behöver man ju inte ha beepern pipande var 6-10s utan man kan ha tyst sök och sedan piper det bara när hunden står!Pingla gillar jag inte alls för hunden hör sämre mina signaler/kommandon. Tänk själv att ha ett konstant pinglande i öronen! Man är ju ändå ute minst 2-3h varje jakttur Man skulle varken höra hunden eller vingslag. Det beror helt vilken pingla du använder. Min är väldigt liten och har därmed ganska låg ljudnivå. Han har ingen svårighet att höra mina kommandon. Beeper tror jag faktiskt är värre. Ett fruktansvärt oljud i dessa..
Publicerat November 10, 200817 yr Jag personligen anser det fel väg att gå med att börja hänga på en beeper på hunden vid injagning sen ta av den. Det är ju som att anv en målsökande kula på bössan då man ska lära sig jaga för att sedan ta bort det?! Vilken liknelse jag tycket det är som att skjuta in bössan på skjutbanan istället för att på 213:e skottet upptäcka att man måste hålla 2 meter upp och 3 meter höger för att träffa tjädern. Angående toyotas slogan så borde väl audis passa bättre "Vorsprung durch technich"
Publicerat November 10, 200817 yr Det beror helt vilken pingla du använder. Min är väldigt liten och har därmed ganska låg ljudnivå. Han har ingen svårighet att höra mina kommandon. Beeper tror jag faktiskt är värre. Ett fruktansvärt oljud i dessa.. Kan så vara att det är olika på pinglorna, men en pingla har ett konstant oljud i öronen på hunden. Tänk bara om du själv står i buller vad jobbigt det är! Både beeper och pingla ska ju höras på avstånd vilket medför att de måste låta en del. Dock så håller jag med att har du inte dragit ner ljudet på beepern eller silvertejpat den utan kör den på max hemskheters vilket ljud! Träffade faktiskt på en Vorsteh på fjället som hade en sådan. Jag trodde hunden var typ 100m ifrån mig när det visade sig att den var som en liten prick på fjällsluttningen I de fallet kan jag hålla med om att beepern är sämre för hörseln!
Publicerat November 10, 200817 yr Vilken liknelse jag tycket det är som att skjuta in bössan på skjutbanan istället för att på 213:e skottet upptäcka att man måste hålla 2 meter upp och 3 meter höger för att träffa tjädern. Angående toyotas slogan så borde väl audis passa bättre "Vorsprung durch technich" Att skjuta in en bössa på banan före jakt är självklart, det bör man göra, medan användandet av beeper är ytterst onödigt om man har en väl tränad hund & ej har för vida svängar. Förstår om man har en Breton som har storleken som ett övergött marsvin, som försvinner i blåbärsriset, (Ella ) men vi andra... Sorry för påhoppet, men jag fick sån ingivelse bara.
Publicerat November 10, 200817 yr Författare Jag var ut med en storgångare till pointer i höst, och blev faktiskt positivt överraskad över beepern. Trodde innan att den skulle väsnas mer än den gjorde. Som några nämnt finns det säkert risker med användandet, i form av förlorad kontakt med hunden osv. Så varför använda den i onödan? Självklart ska man jaga in en hund med visionen att få allt att funka "perfekt", särskilt om man vill starta på prov men också just för att arbeta för att få den där riktiga kontakten med sin hund som är fantastiskt att uppleva. Däremot kan jag som sagt tycka att det är bra uppfinning, och skulle aldrig tveka att använda den vid behov. Resonemanget att "förr gick det minsann bra utan sånt tjafs" är väl i och för sig sant, fast förr fanns det ju varken karta, kompass och än mindre gps... Så länge man jobbar för rätt mål och skonar hunden från hörselskador, kan tekniken vara riktigt bra ibland.
Publicerat November 10, 200817 yr Vågar mej på en liiten tanke väl medveten om att jag inget har att göra i tråden De få gånger man jagat med stående eller kör med spanieln så är det ju skitkul att konstant ha koll på jycken, man ser ju så tydligt då de får vilt i näsan och den synen är ju lika häftig som resningen eller vad det nu blir av det! Men en storsökt jycke i kuperad terräng, visst, vettigt. Mvh!
Publicerat November 11, 200817 yr Förstår om man har en Breton som har storleken som ett övergött marsvin, som försvinner i blåbärsriset, (Ella ) men vi andra... Sorry för påhoppet, men jag fick sån ingivelse bara. *sniff sniff* de luktar avundsjuka Men du behöver inte vara avundsjuk.... gå bara in på denna sida www.breton.se så hittar du var du kan köpa dig en riktig jakthund! Att sedan 3marsvin tar upp samma plats som en jätteråtta ......ja du kan räkna ut den mattematiken själv
Publicerat November 11, 200817 yr Jag var ut med en storgångare till pointer i höst, och blev faktiskt positivt överraskad över beepern. Trodde innan att den skulle väsnas mer än den gjorde. Som några nämnt finns det säkert risker med användandet, i form av förlorad kontakt med hunden osv. Så varför använda den i onödan? Självklart ska man jaga in en hund med visionen att få allt att funka "perfekt", särskilt om man vill starta på prov men också just för att arbeta för att få den där riktiga kontakten med sin hund som är fantastiskt att uppleva. Däremot kan jag som sagt tycka att det är bra uppfinning, och skulle aldrig tveka att använda den vid behov. Resonemanget att "förr gick det minsann bra utan sånt tjafs" är väl i och för sig sant, fast förr fanns det ju varken karta, kompass och än mindre gps... Så länge man jobbar för rätt mål och skonar hunden från hörselskador, kan tekniken vara riktigt bra ibland. När du nämner detta känner jag mig som en envis gammal gubbe som tycker att allt var bättre förr, jag har GPS, men har använt den ca 2-3 ggr, sen hamnade den i vapenskåpet & där ligger den med. Kompassen har jag i ryggsäcken då jag är i okända marker. *sniff sniff* de luktar avundsjuka Men du behöver inte vara avundsjuk.... gå bara in på denna sida www.breton.se så hittar du var du kan köpa dig en riktig jakthund! Att sedan 3marsvin tar upp samma plats som en jätteråtta ......ja du kan räkna ut den mattematiken själv Ska erkänna att jag är nyfiken på rasen, men avundsjuk, njaae..... Jag har det så bra med min lilla Vorsteh-gubbe. Sen har jag inte tid för fler hundar heller.
Publicerat November 11, 200817 yr Författare När du nämner detta känner jag mig som en envis gammal gubbe som tycker att allt var bättre förr, jag har GPS, men har använt den ca 2-3 ggr, sen hamnade den i vapenskåpet & där ligger den med. Kompassen har jag i ryggsäcken då jag är i okända marker. Haha, det var verkligen inte meningen att du skulle ta åt dig.