Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beeper eller inte?

Featured Replies

Publicerat
Haha, det var verkligen inte meningen att du skulle ta åt dig. ;)<_<

Haha, om inte så fallet, så var det ju ändå sant! B) Konservatist, javisst!

Publicerat
  • Författare
Haha, om inte så fallet, så var det ju ändå sant! ;) Konservatist, javisst!

Jaja det kanske var lite sant ändå. *erkänner*

Sedan du skrev det där om gps:en... :D

Publicerat

Beeper är ett bra hjälmedel rätt använt.

Sen kan du ha en hur bra hund som helst.

Jag har beepern mest för min egen skull "INTE" för att hunden ska jaga effektivare.

Har så haft sen injagning i skog.

Om det sen e beep, pejl, pingla eller t.om (anser vissa) signalfärger så är alla hjälpmedel till för att snabbare hitta hunden.

Jag NJUTER i fulla muggar då jag jagar på kalfjället där jag aldrig använder en beeper.

Anser inte att det behövs där, men i skog skulle jag aldrig klara mig utan med min ringa erfarenhet av jakt med stående (2år).

Sen e de lite prestige i att köra utan.

Lite som med flugfiskets olika nyanser av vad som är "Riktig STIL".

Publicerat
Beeper är ett bra hjälmedel rätt använt.

Sen kan du ha en hur bra hund som helst.

Jag har beepern mest för min egen skull "INTE" för att hunden ska jaga effektivare.

Har så haft sen injagning i skog.

Om det sen e beep, pejl, pingla eller t.om (anser vissa) signalfärger så är alla hjälpmedel till för att snabbare hitta hunden.

Jag NJUTER i fulla muggar då jag jagar på kalfjället där jag aldrig använder en beeper.

Anser inte att det behövs där, men i skog skulle jag aldrig klara mig utan med min ringa erfarenhet av jakt med stående (2år).

Sen e de lite prestige i att köra utan.

Lite som med flugfiskets olika nyanser av vad som är "Riktig STIL".

Jag kan hålla med dig att det är ett bra hjälpmedel "rätt använt" i skogen, men personligen så har jag ingen orsak att ha den. Du påpekar att du "INTE" anv den för att hunden ska jaga bättre... Är inte det ganska uppenbart att man anv den för sin egen skull?

Prestige eller med "RIKTIG Stil" eller ej, det för ett jäkla liv! Jag försöker inte påverka folk att INTE använda den... Men jag själv kommer ALDRIG mer använda den själv.

Men jag kanske är en sån kille som är lite märkvärdig, kör utan beeper & flugfiskar gör jag med... :P

Publicerat

Det är väl bra att det finns hjälpmedel, om man har dålig kontakt med vovven.

Så länge det inte avlas på dessa individer är ju problemet ens eget.

Borstis

Publicerat
Du påpekar att du "INTE" anv den för att hunden ska jaga bättre... Är inte det ganska uppenbart att man anv den för sin egen skull?

Men jag kanske är en sån kille som är lite märkvärdig, kör utan beeper & flugfiskar gör jag med... :)

En del anser att beeper bara används av folk med hundar som inte kan hålla kontakt!!

(Se inlägg ovan)

Detta är inskränkta människor med mkt stora skygglappar.

Många ägare till våra största Elithundar i Sverige nyttjar beeper.

Därav jag påpekade att det var av egenintresse o inte hundens bristfälligheter!!

Jag både flugfiskar och använder beeper!!!

Är jag märkvärdigare då <_<:lol:;)

Hade jag haft tillgång till öppnare marker hade jag nog aldrig använt beepern, tror jag.

För nog är höjdpunkten av ståhundsjakt, som beskrivits tidigare, största tjusningen att SE när hunden vittrar ngt för att i ett naffs stanna upp i stramt stånd!

Publicerat
En del anser att beeper bara används av folk med hundar som inte kan hålla kontakt!!

(Se inlägg ovan)

Därav jag påpekade att det var av egenintresse o inte hundens bristfälligheter!!

Är jag märkvärdigare då <_<:lol::)

Hade jag haft tillgång till öppnare marker hade jag nog aldrig använt beepern, tror jag.

För nog är höjdpunkten av ståhundsjakt, som beskrivits tidigare, största tjusningen att SE när hunden vittrar ngt för att i ett naffs stanna upp i stramt stånd!

Dom har knappast blivit elithundar med beeper, eftersom det inte är tillåtet på prov.

När jag tog av mina "skygglappar" så insåg jag att beeper var lösningen för att kunna

jaga vidare med en tidigare vovve som hade bristande kontakt.

Men det var väl bra att hon inte gick i avel, det måste vara bättere att avla på djur med

bra kontakt och dresserbarhet, istället för att kompensera div. brister med mer å mer

elektronikiska hjälpmedel. Raspen

Publicerat
Dom har knappast blivit elithundar med beeper, eftersom det inte är tillåtet på prov.

När jag tog av mina "skygglappar" så insåg jag att beeper var lösningen för att kunna

Men det var väl bra att hon inte gick i avel, det måste vara bättere att avla på djur med

bra kontakt och dresserbarhet, istället för att kompensera div. brister med mer å mer

Min hund går i elitklass men vid vanlig jakt säger de beep beep på ryggen hennes :P

Publicerat

Nä men, stopp nu.....

Var är problemet med att man avlar på en hund som har beeper ?

En hund som går i elitklass har ju kommit dit på något sett eller hur.

Han man en Elithund så är det en god, eller mycket god jakthund.

Jag har använt min äldre hund i avel trots att han inte har blivit uppflyttad i elitklass, utan bara varit i öppenklass. ( 6 andrapris ÖKL )

Beepern har suttit på han i många år och hans avkommor är både dubbelchampion och grymma jakthundar, så var är problemet att det inte skulle gå att avla på han då ?

Beepern för mig är ett bra hjälpmedel för att få mer fågel i säcken helt enkelt, men som jag skrev tidigare åker inte beepern på förens jag har en färdig jakthund.

En färdig jakthund för mig är en hund som har bra kontakt, bra revierning, bra fågelarbete.

Att sedan förarkontakten kan brista när beepern åker på är inte hundens fel utan till 100% ett förarfel.

Så, nä jag förstår mig inte på dina korkade påståenden raspen..... :P

Publicerat
Min hund går i elitklass men vid vanlig jakt säger de beep beep på ryggen hennes :P

Jamen det är väl bra att det finns hjälpmedel, när det inte funkar som det ska.

Har man en hund med bra kontaktegenskaper, eller är dresserbar till rapportör behövs

ju inga elektroniska hjälpmedel.

Raspen

Publicerat
Jamen det är väl bra att det finns hjälpmedel, när det inte funkar som det ska.

Utveckla gärna vad det är som inte funkar som det ska för oss.....

Har man en hund med bra kontaktegenskaper, eller är dresserbar till rapportör behövs

ju inga elektroniska hjälpmedel.

Raspen

Ja visst är de bra att de finns hjälpmedel för visst är de sant att alla hundar inte är bra och de dåliga blir brukliga med hjälpmedel. Sedan så är inte alla människor födda duktiga dressörer och dessa bör ju också få chansen att njuta av jakten.

Dock så behöver man inte ha en dålig hund bara för att man använder beeper.

Publicerat
Nä men, stopp nu.....

Var är problemet med att man avlar på en hund som har beeper ?

En hund som går i elitklass har ju kommit dit på något sett eller hur.

Han man en Elithund så är det en god, eller mycket god jakthund.

Jag har använt min äldre hund i avel trots att han inte har blivit uppflyttad i elitklass, utan bara varit i öppenklass. ( 6 andrapris ÖKL )

Beepern har suttit på han i många år och hans avkommor är både dubbelchampion och grymma jakthundar, så var är problemet att det inte skulle gå att avla på han då ?

Beepern för mig är ett bra hjälpmedel för att få mer fågel i säcken helt enkelt, men som jag skrev tidigare åker inte beepern på förens jag har en färdig jakthund.

En färdig jakthund för mig är en hund som har bra kontakt, bra revierning, bra fågelarbete.

Att sedan förarkontakten kan brista när beepern åker på är inte hundens fel utan till 100% ett förarfel.

Så, nä jag förstår mig inte på dina korkade påståenden raspen..... :P

Jag vet ingen hund som har kommt tll elitklass med hjälp av beeper, det finns ju en anledning till att det inte är tillåtet på

jaktprov, nämligen att vaska fram avelsmatrial som håller naturligt kontakt.

Det är trots allt en avel som pågått i drygt 100 år, utan elektroniska hjälpmedel.

Mitt mål med en färdig jakthund är att slippa diverse konstlade hjälpmedel, å som du mycket riktigt skriver

"det är inte hundens fel" när det inte funkar.

Sen kan jag inte förstå varför du sätter beeper på din hund om den funkar bra, men däremot håller sämere kontakt

med dylik utrustning?

Du må kalla mina påståenden korkade, men jag står för dom och respekterar dina åsikter och jag erkänner;

jag är en gammal stofil som fortfarande tror att det både går att dressera och jaga med våra fågelhundar utan en

massa teknik. Hund+bössa+ammo=jakt mvh. raspen

Publicerat
Jag vet ingen hund som har kommt tll elitklass med hjälp av beeper, det finns ju en anledning till att det inte är tillåtet på

jaktprov, nämligen att vaska fram avelsmatrial som håller naturligt kontakt.

Det är trots allt en avel som pågått i drygt 100 år, utan elektroniska hjälpmedel.

Mitt mål med en färdig jakthund är att slippa diverse konstlade hjälpmedel, å som du mycket riktigt skriver

"det är inte hundens fel" när det inte funkar.

Sen kan jag inte förstå varför du sätter beeper på din hund om den funkar bra, men däremot håller sämere kontakt

med dylik utrustning?

Du må kalla mina påståenden korkade, men jag står för dom och respekterar dina åsikter och jag erkänner;

jag är en gammal stofil som fortfarande tror att det både går att dressera och jaga med våra fågelhundar utan en

massa teknik. Hund+bössa+ammo=jakt mvh. raspen

Varför jag knyter en beeper på mina färdiga hundar är för jag vill ha en effektivare jakt.

Jag släpper ut dom mer i terrängen ( där brister kontakten ) för jag vet att en storgångare till hund hittar mer fågel än en som bara är kring fötterna.

Alltså har jag valt detta själv, mer fågelarbeten = större sök = något sämre kontakt.

Å som jag också skrivit tidigare åker inte beepern på förens jag har en färdig hund, både jakt mässigt och provmässigt.

Att man ska dressera och jaga in en hund utan hjälpmedel är helt självklart, där är vi helt överens och det var inte det jag syftade på vid ordet korkat.

Utan att du påstår att man inte ska avla på hundar som använder beeper, där har jag svårt att hänga med i ditt resonemang.

Kul föresten att ännu en Vorstehjägare hittat hit till jaktsidan, välkommen raspen ;)

Mvh

Seger

Publicerat

Man kanske får tänka utveckling !

nu när det finns tekniska hjälpmedel till att ha koll på hunden så behöver man inte ödsla tid på rapportering hunden kan jobba på att finna mer fågel istället och söka större ;):mad:

Publicerat

Jag använder inte beeper, ännu. Detta kommer dock ske.

Mina planer på att delta i jaktprov har fått stryka på foten, då det inte längre intresserar mig.

Beepern är ett enligt mig förträffligt hjälpmedel.

Speciellt då man jagar i vassar, eller snår...

Min farbror har beeeper på sina, både på Münsterländer och Vorsteh, då också när vi använder dom som stöthundar!

Publicerat

Vi går ju på jaktprov med utsatta fåglar och de avlas ju på hundar som nästan aldrig set en vild fågel ;)

Jag använder pejl på min för å få ett direkt besked när hon står inne i buskarna. Detta för att kunna jaga in henne med så lite misstag som möjligt. Däremot använder jag inte pejlen för att se vart hon är. Jag använde beeper på min förra hund för å få en effektivare jakt

Publicerat

Ja tom på en jaktchampinjon har jag använt beeper just pga att de är rätt tät terräng bitvis och jag vill få fler jaktsituationer ;) och slippa leta hunden för att sedan (hemska tanke) råka stöta fåglarna pga att jag inte sett att hunden står 5-10m längre fram :mad:

Allt hänger ju också lite på hur man använder beeper odyl. Använder man den fel så kan man lätt få in oönskat beteende på hunden. Men huvudsaken är ju egentligen att du själv är nöjd med de timmar du spenderar i skogen med din jaktkompis! Sedan så kan man ju egentligen skita högaktningsfullt i vad alla andra tycker (om man inte ska gå prov vill säga) :) Då ställs de vissa krav som man inte kommer undan om man vill få en 1:a 2:a eller 3:a på kritikpappret!

Publicerat

Förstår inte riktigt hur du tänker "Raspen"?

Självklart blir inga hundar elithundar med beepern på eftersom detta ej är tillåtet på jaktprov!!

Men många hundar som blivit klassade till elit och även vissa jaktchampions med dommaromdömmen som "MKT GOD KONTAKT" använder beeper!!

Har du verkligen aldrig varit med om det :D

Publicerat
  • Författare

En tanke... Om man använder denna beeper, visst förstår jag att kontakten med hunden lätt blir mindre viktigt - men måste den bli sämre?

Kan jag inte som förare ha lite sunt förnuft och strunta i stånd som är på tok för långväga?

Hunden vet ju inte vad det är för pipande grej som sitter på ryggen, den jagar på exakt samma sätt ändå. Enda funktionen blir att man hör vad den gör baki träden.

Publicerat

(Se inlägg ovan)

Är jag märkvärdigare då :D:D:D

Hoppas att du insåg min menade ironi i att an är märkvärdig om man flugfiskar & jagar utan beeper? För det var menat så...

Nog skrivet i denna tråd, då denna diskution inte kommer att få en lösning, utan det är en smaksak. Jag kommer inte att anv min beeper mer, iaf inte på denna hund.

Åsikter går isär, ibland så måste man få ha olika syn på saker utan att diskutera det i oändlighet.

Publicerat
En tanke... Om man använder denna beeper, visst förstår jag att kontakten med hunden lätt blir mindre viktigt - men måste den bli sämre?

Kan jag inte som förare ha lite sunt förnuft och strunta i stånd som är på tok för långväga?

Hunden vet ju inte vad det är för pipande grej som sitter på ryggen, den jagar på exakt samma sätt ändå. Enda funktionen blir att man hör vad den gör baki träden.

Det är så jag tänker också. Den kan ju dessutom användas för att t.ex. kalla av hunden från ett stånd ifall man vill utveckla rapporteringsanlagen.

Är det någon som har åsikter kring varianterna av beeper med fjärrkontroll? Jag kan inte riktigt se syftet med fjärren. Det hade ju varit smart om den vibrerade eller pep el. dylikt men det gör den väl inte?

Publicerat

Det är så jag tänker också. Den kan ju dessutom användas för att t.ex. kalla av hunden från ett stånd ifall man vill utveckla rapporteringsanlagen.

Precis....det är här du kan använda den "rätt" eller "fel" Ofta blir de att så fort man hör de piper så springer man dit och de lär sig hunden rätt snabbt. De är då den används på "fel" sätt speciellt om det är under injagning. Sedan så ska jag ju erkänna att så fort de piper på gammelhundens rygg så kommer jag farande genom skogen med bössan i högsta hugg :D Dock är hon 8½ år, har gått färdigt på jaktprov och är enbart "kötthund" numera (om man får uttrycka sig så) :D

Publicerat

Jag kommer göra allt för att slippa använda elektronisk utrustning till min engelska settter, redan nu 7 månader gammal så söker hon stort så man får väl se hur det kommer gå.. Dock tycker jag att alla få göra hur de vill, för visst bli jakten effektivare med hjälpmedel.

Tänkte bara ställa en fråga(ur avelssynpunkt) till er som är positiva till beepers/pejl/hund-gps. Beroende på vilket alternativ som tillämpas, skulle utvecklingen på våra stående hundar vara exakt likadan? Sett på en 50 år period ex.

1. Alla skulle använda elektronisk utrustning till sina stående fågelhundar.

2. Ingen skulle använda elektronisk utrustning.

Publicerat
Jag kommer göra allt för att slippa använda elektronisk utrustning till min engelska settter, redan nu 7 månader gammal så söker hon stort så man får väl se hur det kommer gå.. Dock tycker jag att alla få göra hur de vill, för visst bli jakten effektivare med hjälpmedel.

Tänkte bara ställa en fråga(ur avelssynpunkt) till er som är positiva till beepers/pejl/hund-gps. Beroende på vilket alternativ som tillämpas, skulle utvecklingen på våra stående hundar vara exakt likadan? Sett på en 50 år period ex.

1. Alla skulle använda elektronisk utrustning till sina stående fågelhundar.

2. Ingen skulle använda elektronisk utrustning.

De beror ju på. I dagsläget får du ju inte använda hjälpmeddel på jaktprov och de är ju de provmeriterade hundarna (med vissa undantag) som det avlas på. Alltså avlas det på hundar med bra egenskaper. Om man fick använda hjälpmeddel på jaktprov tror jag nog att människor skulle kunna slöa till och vi skulle då tappa lite egenskaper som hundarna idag har. Dock har du ju alltid den faktorn att det kanske bara avlas på "fjällhundar" dvs hundar som inte kan få premie på skogsprov för dom har för dålig kontakt, men på öppna vidder som fjäll funkar dessa hundar bra för då ser man dem ju trots att dom söker ut extremt. En hund kan i dagsläget bli jaktchampion bara genom att gå fjällprov vilket betyder att den hunden med all säkerhet används i avel för den är ju kanonduktig. Men har den då egentligen alla egenskaper man vill ha hos hunden? Sedan är de ju mycket hur man dresserar hunden.

• 3 weeks later...
Publicerat
Man kanske får tänka utveckling !

nu när det finns tekniska hjälpmedel till att ha koll på hunden så behöver man inte ödsla tid på rapportering hunden kan jobba på att finna mer fågel istället och söka större :):)

Om du menar teknisk utveckling kan jag hålla med men jag tror inte användandet av beeper utvecklar hundraserna, snarare tvärtom. Men visst, vill man skjuta mer fågel och inte bry sig om hundkontakten lika mycket då är beepern ett plus.

Och, jo jag använder beeper.