Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgpang.

Featured Replies

Publicerat

Sen typ i förrgår så har jag skrotat min 6-06idé då jag högst troligen ska jaga älg nästa år.. Orkar inte bry mig om bössor längre då bågjakten till 99% tar upp min jakttid..

Men till nästa år är det typ planerat nu att jag ska jaga lite älg också.

6.5*55

.308

.30-06sprg GÅR BORT. Då dom är för vanliga och sånt gillar jag inte.

Lite tråkigt känns det att skippa 6-06bygget men men.. vill inte lägga ner pengar o tid på 2 bössor då jag redan har en 243 som gör jobbet mer än väl åt rådjuren.

Men vad ska jag välja nu då till älgarna? Hur funkar 7mmRM? .270 WSM? 300wby, finns det patroner att tillgå? 8*57j(attraktiv) ? 9.3*62? puhh.. vad välja?

trodde aldrig att jag skulle jaga älg.. menmen.. nån gång måste väl vara den första..

Publicerat

Gå upp 0,5 mm så har du ju din älgpang. Tror det är eskimå som har en 6,5-06a och kan säkert sprida en del superlativ om den. :D

Publicerat
6.5*55

.308

600NE? Den är väl lite ovanlig i till älg :D

Publicerat

själv står 9.3 x 62 näst på listan när jag blivit en någorlunda älgdräpare :D

tycker det finns bra mycket patroner till rimlig peng för den kalibern? men den är ju också ganska vanlig?

Publicerat
  • Författare

6.5-284 skulle ju vara något.. men dom känns ändå lite "rådjur" för mig..

Publicerat
  • Författare

hur skulle de funka med en 300winmag? har hört elaka rykten om den kaliberns rekyl??

Publicerat
  • Författare
själv står 9.3 x 62 näst på listan när jag blivit en någorlunda älgdräpare :D

tycker det finns bra mycket patroner till rimlig peng för den kalibern? men den är ju också ganska vanlig?

jo den är ju en kandidat trots att den är vanlig.. lär ju sluta med att man skaffar en tikka t3 lite i den kalibern..

Kanske bör tillägga att jakten kanske kommer att bedrivas som vakjakt.. högst troligen tillochmed.. Så den får fast väga 5 kg...

Publicerat
  • Författare
600NE? Den är väl lite ovanlig i till älg :D

;D skojare där

Publicerat

.450 marlin

själv håller jag på att växla över till 9,3*62

Publicerat
Gå upp 0,5 mm så har du ju din älgpang. Tror det är eskimå som har en 6,5-06a och kan säkert sprida en del superlativ om den. :P

Hade, den är numer i skepnad av 375 Ruger :P

Publicerat

Tycker att du först ska provskjuta en 300 innan du bestämmer dig. Det finns trots allt mycket som talar för en vanlig 308w när det gäller älgpang. Den är lättskjuten och klarar lätt en älg. Rekylen är minimal och precisionen är på topp. 300wm har också fin precision, men det gäller att hålla i den och inte bli alltför påverkad av rekylen. Tung bössa ger så klart mindre rekyl.

Publicerat
;D skojare där

Ja det var på skoj, men det lilla korn av allvar som ligger bakom är att om du ska köpa en dedikerad älgpang så ska du väl i alla fall inte ha någonting mindre än tex 30-06!?!?! Det finns ju hur många roliga kalibrar som helst, tex 300H&H, om man är livrädd för att vara för mainstream :P

Publicerat

Vet inte vad du skjutit med tidigare, schamanen, men är det mestadels 243 så lär en 300 Wby skaka om rejält i dököttet :P

Återigen får jag hoppas på Magnums tåg och säga 308. För trots Magnums nickname så är det en sund förespråkare av vettiga patroner :P

Publicerat

.358 NM. Helt klart en trevlig pang.

Publicerat
  • Författare
Vet inte vad du skjutit med tidigare, schamanen, men är det mestadels 243 så lär en 300 Wby skaka om rejält i dököttet :P

Återigen får jag hoppas på Magnums tåg och säga 308. För trots Magnums nickname så är det en sund förespråkare av vettiga patroner :P

dökött o dökött.. en vältränad(not) 85kgs koloss :lol: .. dock en rekylrädd koloss :S men 300wby kanske är att ta i lite.. 300wsm ligger högt just nu. självklart med dämpare!

Publicerat

Som en ganska normal svensk älgjägare måste jag nog sälla mig till skaran som säger 30-06 308.

bra kalibrar till vettiga pengar. Ingen rekyl att vara rädd för, mycket skytte ger säkra skott.

Att en 9,3X62,375H&H ger något mer smäll i älgen är ju ingen tvekan, men rekyl och kostnad stiger med kalibervalet.

Valde själv att behålla 7X64 istället för 30-06 pga av att är ett mindre dussin vapen. Alttid roligt att vara lite på fel sida stänget :D

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Som en ganska normal svensk älgjägare måste jag nog sälla mig till skaran som säger 30-06 308.

bra kalibrar till vettiga pengar. Ingen rekyl att vara rädd för, mycket skytte ger säkra skott.

Att en 9,3X62,375H&H ger något mer smäll i älgen är ju ingen tvekan, men rekyl och kostnad stiger med kalibervalet.

Valde själv att behålla 7X64 istället för 30-06 pga av att är ett mindre dussin vapen. Alttid roligt att vara lite på fel sida stänget :D

/Lasse

det är just det.. att vara på andra sidan stängslet.. Fast å andra sidan så är jag ju inte såå intresserad av vapen längre så en 30-06 borde duga åt mig då jag KANSKE får skjuta 1 älg max per år.. kanske inte mödan värt att skaffa någon värsting då.. Men samtidigt så duger 30-06 lika bra till rådjur som 243.. Vilket gör att den känns onödig.. Blir liksom att jag vill ha EN renodlad rådjurspang, en Älgpang.. ni förstår. men 7mmRM är väl såpass elak åt rådjuren så att den blir en bra kontrast till 243an?

Publicerat
dökött o dökött.. en vältränad(not) 85kgs koloss :D .. dock en rekylrädd koloss :S men 300wby kanske är att ta i lite.. 300wsm ligger högt just nu. självklart med dämpare!

Har en T3 300WSM som jag är helnöjd med och den skjuter oerhört tätt.Men den sparkar en del!

Så till ren älgpang skulle jag ändå välja 9.3,62 som är mitt arbetsverktyg som jag släpar på dagligen. Många älgar har dött knall fall med den trots rena lungsmällar. med 18,5 som svampar upp bra så har du drenerat älgen på liv rätt fort. Har haft 30-06 i många år men då kulbanan och rekylen är princip den samma på 9,3an så valde jag 9,3 för att jag upplever att det är mer "död" i den.

Publicerat

30-06 för vanlig.............men inte 6,5 och 308. ....................hmmmm????? D e klart........... <_<

Publicerat

Alternativet kan vara att kränga av 243:an och skaffa en bra klass 1:a som du har till allt vilt? Kanske en 7mm RM eller nån annan trevlig patron...

Publicerat
  • Författare
Alternativet kan vara att kränga av 243:an och skaffa en bra klass 1:a som du har till allt vilt? Kanske en 7mm RM eller nån annan trevlig patron...

nja.. gillar 243an för mycket. ;) tror inte jag hittar en lika bra bössa direkt från fabrik igen..

Publicerat
  • Författare
Har en T3 300WSM som jag är helnöjd med och den skjuter oerhört tätt.Men den sparkar en del!

Så till ren älgpang skulle jag ändå välja 9.3,62 som är mitt arbetsverktyg som jag släpar på dagligen. Många älgar har dött knall fall med den trots rena lungsmällar. med 18,5 som svampar upp bra så har du drenerat älgen på liv rätt fort. Har haft 30-06 i många år men då kulbanan och rekylen är princip den samma på 9,3an så valde jag 9,3 för att jag upplever att det är mer "död" i den.

intressant! jag trodde 9.3 var potatiskastare? nä men den står nog också ganska nära till hands faktiskt. men hur ser kulbanan ut egentligen?

Publicerat
  • Författare
30-06 för vanlig.............men inte 6,5 och 308. ....................hmmmm????? D e klart........... ;)

Notera att jag har en 243.. o att jag slopat idéerna om att vara annorlunda denna gång. 6.5 o 308 ligger väldigt nära 243.. 30-06 är liksom steget upp en våning i kraft i mina ögon.

Läste just jaktjournalen. Billig bössa Remingtons nya 3-kantiga VTR?? finns i .308.. skulle ju duga. men.. är ju 308..

Publicerat

280 Remington eller kanske en 270 Win?

Skulle det kunna falla herrn i smaken?

Publicerat
Sen typ i förrgår så har jag skrotat min 6-06idé då jag högst troligen ska jaga älg nästa år.. Orkar inte bry mig om bössor längre då bågjakten till 99% tar upp min jakttid..

Men till nästa år är det typ planerat nu att jag ska jaga lite älg också.

6.5*55

.308

Lite tråkigt känns det att skippa 6-06bygget men men.. vill inte lägga ner pengar o tid på 2 bössor då jag redan har en 243 som gör jobbet mer än väl åt rådjuren.

Men vad ska jag välja nu då till älgarna? Hur funkar 7mmRM? .270 WSM? 300wby, finns det patroner att tillgå? 8*57j(attraktiv) ? 9.3*62? puhh.. vad välja?

trodde aldrig att jag skulle jaga älg.. menmen.. nån gång måste väl vara den första..

En 8 mm rem. mag. är ju inte speciellt vanliga. Den är fin när den är inskjuten på 200-250 m. Ca. 1 dm över resp. under på 100 resp. 300 m. Det är väl vad 300 wby kan prestera tänker jag. ;)