Publicerat November 12, 200817 yr Författare 280 har jag också tittat på faktiskt.. 270 likaså.. men 280n e fin.. Lite ovanlig bara så det kan bli taskigt med ammo.. finns inte så många fabriksladdade till den tyvärr. Har alltid varit lite sugen på en 7mmRM.. Ligger närmare 1000vallen också i fabriksladdade ammo.. borde gå att spräcka 1000gränsen ganska lätt om man sätter Stenroos på att ladda.
Publicerat November 12, 200817 yr Författare En 8 mm rem. mag. är ju inte speciellt vanliga. Den är fin när den är inskjuten på 200-250 m. Ca. 1 dm över resp. under på 100 resp. 300 m. Det är väl vad 300 wby kan prestera tänker jag. en grym patron kan man utan överdrift säga.. 375hylsa med 8mm kula.. Ligger faktiskt prestandamässigt rätt så lika med 340wby. 7-800J skillnad. Men kan tänka mig att det ruskar om bra i planeten när man avfyrar en sån tingest.. och inte heller där finns det fabriksammo att tillgå så man blir nöjd.
Publicerat November 12, 200817 yr 9.3x62 har inte så krokig kulbana. Överkant på lerduva på 100 meter och underkant på 200, där har du ungefär hur krokigt den flyger Inte alls krokigt tycker jag
Publicerat November 12, 200817 yr 280 har jag också tittat på faktiskt.. 270 likaså.. men 280n e fin.. Lite ovanlig bara så det kan bli taskigt med ammo.. finns inte så många fabriksladdade till den tyvärr. Har alltid varit lite sugen på en 7mmRM.. Ligger närmare 1000vallen också i fabriksladdade ammo.. borde gå att spräcka 1000gränsen ganska lätt om man sätter Stenroos på att ladda. http://www.ahnovapen.se/ Han har 4 askar till 8 mm rem. mag. fabriksammo. Under udda kalibrar finns dom. Tänkte han skulle pruta 50 spänn /ask och då köper jag dom ingen annan hinner före. Ska byta ut en del hylsor som har varit med länge nog nu. Mer än 5 omladdningar.
Publicerat November 12, 200817 yr http://www.blocket.se/vi/19064931.htm?ca=1_7_s Här har du en som har hög potential!
Publicerat November 12, 200817 yr Författare http://www.blocket.se/vi/19064931.htm?ca=1_7_sHär har du en som har hög potential! är det ett bra pris faktiskt ??
Publicerat November 12, 200817 yr är det ett bra pris faktiskt ?? Om allt som finns uppräknat följer med så tror jag att det är ett bra pris. Hylsorna är ju inte precis billiga att köpa över Midway el. någon annanstans. Fråga exabit här på forumet för tusan! Stor f. d. Wby-fan!
Publicerat November 12, 200817 yr intressant! jag trodde 9.3 var potatiskastare? nä men den står nog också ganska nära till hands faktiskt. men hur ser kulbanan ut egentligen? Kolla normas sida ang ballistik. http://www.norma.cc/ Där kan du jämföra olika kulor och kalibrar.
Publicerat November 12, 200817 yr 280 har jag också tittat på faktiskt.. 270 likaså.. men 280n e fin.. Lite ovanlig bara så det kan bli taskigt med ammo.. finns inte så många fabriksladdade till den tyvärr. Har alltid varit lite sugen på en 7mmRM.. Ligger närmare 1000vallen också i fabriksladdade ammo.. borde gå att spräcka 1000gränsen ganska lätt om man sätter Stenroos på att ladda. Psst kolla på en 7X64, nära 270/280 men det är klart att namnet klingar inte lika gott. en go kaliber ovanlig här vanlig i Europa. /Lasse
Publicerat November 19, 200817 yr Sen typ i förrgår så har jag skrotat min 6-06idé då jag högst troligen ska jaga älg nästa år.. Orkar inte bry mig om bössor längre då bågjakten till 99% tar upp min jakttid..Men till nästa år är det typ planerat nu att jag ska jaga lite älg också. 6.5*55 .308 .30-06sprg GÅR BORT. Då dom är för vanliga och sånt gillar jag inte. Lite tråkigt känns det att skippa 6-06bygget men men.. vill inte lägga ner pengar o tid på 2 bössor då jag redan har en 243 som gör jobbet mer än väl åt rådjuren. Men vad ska jag välja nu då till älgarna? Hur funkar 7mmRM? .270 WSM? 300wby, finns det patroner att tillgå? 8*57j(attraktiv) ? 9.3*62? puhh.. vad välja? trodde aldrig att jag skulle jaga älg.. menmen.. nån gång måste väl vara den första.. ..och vad blir det för älgpang nu då???
Publicerat November 19, 200817 yr Skaré va nödvändigt å krångla till det så? Köp en 30-06a! Jepp! Alldeles för vanlig!
Publicerat November 20, 200817 yr 340:n är ju inte särdeles vanlig och torde ha hinkvis med "åka av"..Rekylen torde dock vara ganska påtaglig. Jag har själv en 338:a och den är väl inte särdeles snäll i bänk men annars så är den ingen större fara att skjuta med..
Publicerat November 20, 200817 yr 300wm tror jag Ok! 340:n har mycket att skjuta med. Rekryldämapare! 300 kan Du inte jämnföra med 340. Potentialen finns i 340.
Publicerat November 20, 200817 yr Jag brukar att panga med pappas 9,3:a på banan och hemma på gården.första gången for jag på rygg men de fixade sej ja repeterade om och sköt igen då gick de bättre. Man e ju en hård hammarlänning från Åland. Schaman vet säkert va jag pratar om ;D
Publicerat November 20, 200817 yr Författare Ok! 340:n har mycket att skjuta med. Rekryldämapare! 300 kan Du inte jämnföra med 340. Potentialen finns i 340. gah varför ska det vara så svårt.. ska ta o kolla möjligheterna att få tag i en 340 samt ammo också då.. så. spikat nu. 300wm eller 340wby
Publicerat November 20, 200817 yr Om du är van vid 243 och ska välja älgklubba så skulle jag definitivt inte välja en 340. Du riskerar att drabbas av rekylrädsla som tar år att bli av med
Publicerat November 20, 200817 yr Om du är van vid 243 och ska välja älgklubba så skulle jag definitivt inte välja en 340. Du riskerar att drabbas av rekylrädsla som tar år att bli av med Han får väl börja med halv laddning först och öka stegvis!
Publicerat November 20, 200817 yr Författare Han får väl börja med halv laddning först och öka stegvis! Nä men alltså inte vet jag om jag är så rekylrädd egentligen. Känner inget obehag förutom att jag inte vill ha kikaren i pannan.. det är det enda. Skulle jag skjuta med öppna riktmedel skulle jag vågra dra iväg vad som helst. Men halvmåneklubben är inget jag begär inträde till i onödan!
Publicerat November 20, 200817 yr Får jag föreslå en skönhet som heter duga. 8 X 63 alias 8-06 alias patron mod 32.
Publicerat November 20, 200817 yr Nä men alltså inte vet jag om jag är så rekylrädd egentligen. Känner inget obehag förutom att jag inte vill ha kikaren i pannan.. det är det enda. Skulle jag skjuta med öppna riktmedel skulle jag vågra dra iväg vad som helst. Men halvmåneklubben är inget jag begär inträde till i onödan! Nej, det är inget att eftersträva!
Publicerat November 21, 200817 yr Jag roade mig för några veckor sedan med testa min 338:a på 300 metersvallen liggandes..För varje smäll kände jag hur kikaren tog i pannan..Inte hårt utan bara nuddade..Detta var dock med Jaktmatch i loppet, med fullbumpa vete dock katten om jag skulle vilja göra samma manöver..