Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Denna förb skabb

Featured Replies

Publicerat

Premiärsatt på åteln eftersom det kommit 1 cm vitt och det var fullmåne.

Hade inte suttit länge innan det satt en liten filur ute på åteln.

Var en årsunge, mager och full i skabb samt hade mycket var i pälsen. Kändes skönt att få avsluta lidandet för den. :huh:

Sen började jag tänka på alla rävar som faktiskt dör av själva skabben, måste vara fruktansvärt, stackars satar. :P

Betänkt sen att det finns MÄNNISKOR som faktiskt anser att man inte ska skjuta skabbrävar eftersom de anser att det bara är bra att skabben sprids, hjärtlöst och ohyggligt omoraliskt anser jag. <_<

skabb1.JPG

skabb2.JPG

skabb3.JPG

Publicerat

Klart att rävskabben gör underverk på övriga småviltet men INGA djur förtjänar att få ett sådant öde tillmötes.

Skönt att du kunde förkorta lidandet för den.

/Lasse

Publicerat

å fyfan! Bra jobbat dp..

Publicerat

Något jag undrat över länge är hur man bäst handskas med en skabbräv efter skottet.

Så min fråga blir, vad använder du för att elda upp Räven?

Jag menar, det måste ju vara något som brinner tillräckligt varmt och länge nog för att nå sådan förbränning att risken för vidarespridning minimeras.

Publicerat
  • Författare

Jadu, jag kan inte sånt men jag körde med Lysfotogen typ 2 liter som jag dränkte den i. Brann ganska länge men huruvida det dödar all skabb har jag ingen aning om. <_<

Publicerat

Nåväl, du har ungefär samma tillvägagångssätt som jag då. Det är bara det att jag tänkte att det vore bra att vara säker på att man dödar all skabb (vilket jag inte är).

Publicerat

Gräv en grop, lägg torrt granris ner i gropen, kasta ner räven, ös på brännolja som fan.. Tänd eld? Borde ju funka bra?

Publicerat
Gräv en grop, lägg torrt granris ner i gropen, kasta ner räven, ös på brännolja som fan.. Tänd eld? Borde ju funka bra?

Lite kedje olja till motorsågen med så brukar det brinna en stund.

/Lasse

Publicerat
Lite kedje olja till motorsågen med så brukar det brinna en stund.

/Lasse

Diesel funkar bra..

Publicerat
  • Författare

Ähum, du är hemskt välkommen hit upp under vintermånaden och gräva en grop ;)

Men jag förstår tanken

Publicerat
Diesel funkar bra..

samma som brännolja fast annat färgämne. messerschmidt! ;)

Publicerat
Ähum, du är hemskt välkommen hit upp under vintermånaden och gräva en grop ;)

Men jag förstår tanken

aha just ja.. du bodde uppe i såna traker. my bad! ;) här har vi inte haft skare i marken på 10 år tror jag. ;( så jag minns knappt vad det är..

Publicerat

Skabbmidden lever maks 3 uker uten ett vertsdyr og da kun under helt spesielle forhold, rett temperatur, rett luftfuktighet osv....

Vi har hatt reveskabb siden tidlig 80 tallet og det er fortsatt skabbrever her.

Er det noen som vet om denne skabbmidden kan leve på andre dyr uten at de dør av det ?

Publicerat
Skabbmidden lever maks 3 uker uten ett vertsdyr og da kun under helt spesielle forhold, rett temperatur, rett luftfuktighet osv....

Vi har hatt reveskabb siden tidlig 80 tallet og det er fortsatt skabbrever her.

Er det noen som vet om denne skabbmidden kan leve på andre dyr uten at de dør av det ?

Midd = kvalster, om någon inte är så hemma i Norska :D Men det framgår väl av sammanhanget :angry:

Publicerat

Takk for den :D

Men denne skabbkvalsteren er jo en parasitt og parasitter skal jo i utgangspunktet ikke ta livet av vertsdyret de er avhengig av, da dør de jo selv.

Rart det der at ikke reven og skabbkvalsteren lever i lag, men det er vel kanskje akkurat det som har skjedd noen plasser.

Reven overlever med skabb og neste generasjon blir resistent og lever enda bedre med skabb ? :angry:

Publicerat
  • Författare

Dom dör av det.

Räven blir så dålig att den inte kan jaga längre och dukar så småningom under är vad jag hört, men jag är ingen expert på området.

Publicerat
Takk for den :D

Men denne skabbkvalsteren er jo en parasitt og parasitter skal jo i utgangspunktet ikke ta livet av vertsdyret de er avhengig av, da dør de jo selv.

Rart det der at ikke reven og skabbkvalsteren lever i lag, men det er vel kanskje akkurat det som har skjedd noen plasser.

Reven overlever med skabb og neste generasjon blir resistent og lever enda bedre med skabb ? :angry:

Det er nog riktig det du sier om forholdet parasitt-vertsdyr, det jeg kan tenke er at revene ikke er det opprinnerlig vertsdyr til denne midden. Det ville forklart det. Mennesker kan få skabb, det er uhyre smittsomt og klör noe vanvittig, sier de som vet. Jeg vet ikke om det er samme parasitt som revene får.

(min Norsk er litt rusten, men det har blitt noen år uten praxis) :angry:

Publicerat

Din norsk er meget bra :D

Men om jeg har forstått det riktig, så lever rev i sør/mellom europa med skabb og lever i beste velgående.

Kanskje fordi de ikke har så kalde vintre eller fordi det er en balanse mellom rev og skabb.

Men så lite rev som det har vært her jeg bor, så tror jeg at skabben må leve på andre dyr......

Kanskje rotter og mus har denne skabben og at rev kanskje blir smittet via byttedyrene sine ? :angry:

Publicerat

Om jeg har forstått det rett , så er det ikke reven som har lært seg å leve med skabben , det er skabben så har lært seg å leve på reven uten at reven dør.

Publicerat
Om jeg har forstått det rett , så er det ikke reven som har lært seg å leve med skabben , det er skabben så har lært seg å leve på reven uten at reven dør.

ja det är för jävligt hursomhelst...

Publicerat
ja det är för jävligt hursomhelst...

Jo er enig i det , men her hos oss har jeg aldri sett en skabbrev.....og jeg har jaktet rev siden først på 80 tallet :rolleyes:

Publicerat
Det er nog riktig det du sier om forholdet parasitt-vertsdyr, det jeg kan tenke er at revene ikke er det opprinnerlig vertsdyr til denne midden. Det ville forklart det. Mennesker kan få skabb, det er uhyre smittsomt og klör noe vanvittig, sier de som vet. Jeg vet ikke om det er samme parasitt som revene får.

(min Norsk er litt rusten, men det har blitt noen år uten praxis) :rolleyes:

Det är inte samma skabb som människor...rävar har en egen sorts skabb !
Publicerat
Jo er enig i det , men her hos oss har jeg aldri sett en skabbrev.....og jeg har jaktet rev siden først på 80 tallet :rolleyes:

har inte jagat räv lika länge som dig.. men jag har faktiskt som tur är varken sett räv eller mårdhund drabbad av skabb på våra 1000 hektar ännu heller! positivt! fast jag önskar att det var lite mindre av dessa predatorer då jag inte gillar att min tyska jagar dessa....

Publicerat
Dom dör av det.

Räven blir så dålig att den inte kan jaga längre och dukar så småningom under är vad jag hört, men jag är ingen expert på området.

Alldels riktig...har en räv fått skabb så dör den så småningom av svält...ingen räv överlever som smittats med skabb !!! :(
Publicerat
Alldels riktig...har en räv fått skabb så dör den så småningom av svält...ingen räv överlever som smittats med skabb !!! :(

Stämmer SÄKERLIGEN. MEN alla vilda djur kämpar något otroligt och är sega som fan när det gäller sjukdomar. Så dom får lida länge länge innan sjukdomen vinner deras liv.