Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Denna förb skabb

Featured Replies

Publicerat
Stämmer SÄKERLIGEN. MEN alla vilda djur kämpar något otroligt och är sega som fan när det gäller sjukdomar. Så dom får lida länge länge innan sjukdomen vinner deras liv.
Joo....alldeles ! Har sett otroliga skräck exemplar då det gäller skabbräv...så visst är det en lång pina innan dom tvingas ge upp. Om då inte en jägare då förkortar deras lidande innan.
Publicerat

Har haft rävskabb två gånger i år på mina hundar :(

Publicerat
Om då inte en jägare då förkortar deras lidande innan.

vilket man får hoppas. för även fast räven är en hemsk predator så ska den inte behöva lida på detta sätt! Önskar att fler tänkte så. Man hör ju ofta att det är "rätt åt dom jävlarna" .. förstår inte det jag..

Publicerat
Alldels riktig...har en räv fått skabb så dör den så småningom av svält...ingen räv överlever som smittats med skabb !!! ;)

Er du helt sikker på det ? Jeg mener at det ville jo være ulogisk av en parasitt å ta livet av vertsdyret i lengden.

Publicerat

Her jeg bor, ved kysten av vest-Norge, så er det nesten aldrig snø.

Kanskje 1-2 uker i løpet av ett år, og temperaturen er sjelden under 0 grader C, kanskje om nettene eller en kort tid i løpet av vinteren.

Så en rev med skabb kan nok leve lenge her og om den overlever ett skabbangrep, så er den nok mer imun mot neste gang det bryter ut.

Sånn tror jeg at man kan få rever som overlever skabb og produserer immune avkom.

Kun en teori jeg har, men høres ikke helt ulogisk ut..... :D

Publicerat
Her jeg bor, ved kysten av vest-Norge, så er det nesten aldrig snø.

Kanskje 1-2 uker i løpet av ett år, og temperaturen er sjelden under 0 grader C, kanskje om nettene eller en kort tid i løpet av vinteren.

Så en rev med skabb kan nok leve lenge her og om den overlever ett skabbangrep, så er den nok mer imun mot neste gang det bryter ut.

Sånn tror jeg at man kan få rever som overlever skabb og produserer immune avkom.

Kun en teori jeg har, men høres ikke helt ulogisk ut..... :D

Frågan är ju just den, bryter det ut flera gånger? Du ska tänka dig att det är en helvetes-parasit vi har med att göra som lägger miljoner ägg som klävks.. o dom lägger miljoner ägg som kläcks.. osv osv.. det är ingen process som avstannar o tar en paus.

O inget djur tror jag kan få immunitet mot detta kryp då det lever så direkt under huden på "värden" så att immunförsvaret inte ens reagerar på det..

schamans funderingar. mvh

Publicerat
  • Författare

Skål chaman ;)