Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blitt me båge

Featured Replies

Publicerat

Har ju glömt säga att man blivit me båge. Grannen köpte ny så då tyckte han att jag skulle köpa av hans gamla, en Golden eagle med ett gäng pilar och en massa annat som jag knappt vet vad det är. Nå pryttlar för att limma fjädrar o gud vet vad. Sitter sikte och stabilisator på den åxå. Aldrig skjutit mycket båge, eller det enda jag skjutit med en compound:are är med en felvänd båge som en kompis hade för en 20 år sen, med felvänd menar jag en vänsterbåge då jag är högerskytt. Måste skaffa mig en måltavla så man har nåt att skjuta på, funderade på ett 3-D rådjur till våren. Måste säga att eftersom inte ljuddämpare är tillåtet på 22 long så är ju bågen det ultimata vapnet, man kan skjuta på gården när man vill utan att störa grannarna <_<

Publicerat

Sedärja..grattis ! :D

Ännu en som sett ljuset....skaffar du en bygel också nu, så är du helt i mål !! :angry:

Skämt&sido...kul med fler bågjägare, för jag antar att det kommer att bli jakt med den vad det lider, när beslutet nu är i land snart.

Och kompetensen finns ju här på sidan, vad gäller allt mickel runt prylar och trimmning, om du nu inte har hjälp där uppe vill säga.

Jag hade aldrig rott i land med mina bågar när jag var ny. utan JS och Mamres hjälp. ;)

Lyckat till med skyttet, och kom ihåg den bra regeln.." Det är bättre att skjuta 5 kvalitetspilar, än hasta i väg 50 slaskpilar..."

/ Janne

Publicerat

Nu fick man en liten nostalgitripp! Golden Eagle! Så många minnen med dessa bågar.

Det var i början av -90 talet jag hade en modell predator och 3-D formula av detta märke.

Vilken modell har du?

Publicerat

:lol: men så trevligt!...

en till som kommit ut från den "mörka" sidan!.. :wub::lol:

grattis till "ny" förvärvet å lycka till med den!..

har du några frågor så hjälper vi väldigt gärna till...

Mvh Mamre!..

Publicerat
  • Författare

Ajdå, totalt missat att jag fått svar i tråden, sorry :o

För att svara på en del frågor så, Kråkskräcken, har haft en Marlin 45-70 men insåg att bygel hade man på 1800-talet :lol: Nä det var en skit kul bössa men bytarsjukan tog vid, köpte en 358 NM istället. Å den e såld till förmäm för 375 bygget jag gjorde till i år. Får se om den får hänga med ett år till innan byte :P Sugen på en 510 Whisper.

Vilken modell B) tja den är på 80 pound max så mycket vet jag, måste kolla det där. Kompisen hade snackat med en från Umeå som förstod sig på bågar, han repar tydligen dom åxå, ni vet kanske vem det är. I alla fall så hade han sagt att om draglängden stämmer så samlar man träffbilderna bra, o det gör jag med den så så långt är det ju frid o fröjd.

mamre, första av säkert många frågor vad det lider. Hur kollar man dragvikten? Tycker den går nog så lätt i det utförande den är nu och det ser ut att vara en hel del justermån kvar på skruvarna.

Publicerat
Ajdå, totalt missat att jag fått svar i tråden, sorry B)

För att svara på en del frågor så, Kråkskräcken, har haft en Marlin 45-70 men insåg att bygel hade man på 1800-talet :o Nä det var en skit kul bössa men bytarsjukan tog vid, köpte en 358 NM istället. Å den e såld till förmäm för 375 bygget jag gjorde till i år. Får se om den får hänga med ett år till innan byte :lol: Sugen på en 510 Whisper.

Känner igen fenomenet... :P

Publicerat

*Suck*

Var hos den lokala handlaren för ett tag sedan, hamnade i en diskussion om just byglar.

Han sade att det är en av dom absolut, mesta vapen typen han får in, folk tycker det är lite småtufft med bygel ett tag, men sedan byter man till något annat.

Snacket gick för ett tag sedan i en tråd på Robosoft (tror jag) där det pratades om det mest optimala björnjägar vapnet.

Vad vill folk ha? Jo dom vill ha:

1. En kaliber som stoppar det mesta på jorden....45-70.

2.en stor vikt på kulorna 350 grs eller mer....45-70

3. det blir ju ofta man skjuter björnen inom korta håll -80 meter....45-70

4. ett vapen som man kan lita på och som aldrig krånglar....Marlin i ....jupp 45-70

5. ett vapen som klarar av väldigt snabba skott....marlin 45-70

Men det var mycket snack kring 338 win och 375 H&H mm.

På svalbard används 45-70 som isbjörns stopper.

Nåväl...har aldrigt ägt en 45-70 själv, men vet tilräkligt om kalibern för att veta att den mest troligtvis är en av de bättre björn kalibrarna som finns.

Rätta mig om jag har fel

//Kent

Publicerat
Ajdå, totalt missat att jag fått svar i tråden, sorry ;)

Vilken modell :blush: tja den är på 80 pound max så mycket vet jag, måste kolla det där. Kompisen hade snackat med en från Umeå som förstod sig på bågar, han repar tydligen dom åxå, ni vet kanske vem det är. I alla fall så hade han sagt att om draglängden stämmer så samlar man träffbilderna bra, o det gör jag med den så så långt är det ju frid o fröjd.

mamre, första av säkert många frågor vad det lider. Hur kollar man dragvikten? Tycker den går nog så lätt i det utförande den är nu och det ser ut att vara en hel del justermån kvar på skruvarna.

Nu är ju inte jag Mamre men jag kanske kan få svara ändå!? ;)

Dragvikten kollar du lätast om du har nån typ av "slaktvåg".

En sån du kan hänga upp och sen hänger du bågen i strängen där du vanligtvis skulle ha satt releasern och sedan trycker du bågen neråt.

Läs av vikten precis när "nålen" på vågen stannar upp/vänder.

Det är viktigt att du skruvar båda lembultarna lika mycket, skruva för allt i världen inte ut dem helt!!

Då kommer det att göra ont någonstans..

Utan skruva dem i botten, sedan lättar du på dem nått varv (alltid lika mycket på båda = ett varv på övre & ett varv på nedre), mät med vågen, lätta nått varv, mät..

Gå inte heller under den lättaste dragvikten som bågen har, då är det inte många varv kvar tills bulten släpper från stocken!

Om max är 80 lbs (36.28 kg) så kan man ju tänka att 70 lbs (31.75 kg) är minimum!

Sedan måste du mäta tillern!

Alltså avståndet mellan där lemmen går ihop med stocken (på både övre och nedre lemmen) och upp till strängen.

Avståndet bör vara lika men på lite äldre bågar så ska det vara 2-3 milimeter mer på nedre (eller om det var övre).

Fick just en släng av minnesförlust så jag kommer inte exakt ihåg.. B)

Är avståndet helt snett så skruvar du en av bultarna ut eller in beroende på om du ska öka eller minska avståndet.

Publicerat

---

Publicerat

-- Borttaget --

Berörda vet varför!

Publicerat

Ber massor om ursäkt! för mitt tidigare inlägg...

Kan bara skylla på ett taskigt humör och dålig sprit.

Sorry.

//Kent

:blush:;)

Publicerat

:blush: .. för min del spelar det ingen roll om någon svarar i mitt ställe!.. finns massor med kompetent folk på detta forum! och jag tycker vi ska hjälpas åt!.. ocg se till att våra nya kära medlemar i detta sällskap får bästa möjliga hjälp!.. full respekt för ASAT:s kunskaper! och är övertygad om att han kan sina saker!..

hadde någon där imot svarat fel!.. då skulle jag rättat!... :D:D ..

puss på er!.. B)

Publicerat
  • Författare

Ja vem som svarar spelar mig ingen roll. Tänkte bara ta mamre på orden och börja ställa frågor :D Ska prova det där med vågen, tack för tipset!

Publicerat
Ja vem som svarar spelar mig ingen roll. Tänkte bara ta mamre på orden och börja ställa frågor :D Ska prova det där med vågen, tack för tipset!

Frågor är bra!

Man lär inte bara sig själv utan även andra som inte vågar ställa frågor för att de tror att frågorna är för "dumma"..

Publicerat
  • Författare
Frågor är bra!

Man lär inte bara sig själv utan även andra som inte vågar ställa frågor för att de tror att frågorna är för "dumma"..

Inga frågor är för dumma för mig ;) bara kul att man får svar.

Publicerat
Inga frågor är för dumma för mig :D bara kul att man får svar.

Det är bara att ösa på med frågor, det är flera här som kan svara!!

Vi har många att utbilda som inte har någon kunskap alls om bågen eller kanske till och med fel kunskaper.

Alla är vi nybörjare i början.. ;)

Publicerat

:lol: de är lite därför vi finns!... just för att dela med oss av våran kunskap!... de var inte allt för länge sedan jag visste noll!... SJ värvade mej! och tog sej under sina vingar!.. å sedan byggdes de bara på med nya bekantskaper både från förbundet och här från sidan!.. å jag tillhör inte direkt den blyga typen, så man lärde sej rätt fort!..

Mvh Mamre!..

Publicerat
.. å jag tillhör inte direkt den blyga typen,

Mvh Mamre!..

Nooo shit, Sherlock.... B):D

Publicerat
Nooo shit, Sherlock.... B):(

en trevlig rackare.

Förresten ringer ni aldrig upp missade samtal från utlandet i er familj kråkjanne? jag provade tidigare ringa både hem till er och till dinn juppinalle utan att få svar, o ingen respons! :D

Publicerat
en trevlig rackare.

Förresten ringer ni aldrig upp missade samtal från utlandet i er familj kråkjanne? jag provade tidigare ringa både hem till er och till dinn juppinalle utan att få svar, o ingen respons! B)

Ahh..var det du !?

Jag trodde det var nån skojare som ringde och skulle sälja nått skit i vanlig ordning.. :(

PM:a dina nummer så ska jag lägga in dom i våra telefoner, då svarar vi nästa gång ! :lol:

Sorry OT:n, Eskimo1... :D

Publicerat
Nooo shit, Sherlock.... :lol::wacko:

har du märkt de också!... :lol: :lol:

Puss!..

Publicerat
:D de är lite därför vi finns!... just för att dela med oss av våran kunskap!... de var inte allt för länge sedan jag visste noll!... SJ värvade mej! och tog sej under sina vingar!.. å sedan byggdes de bara på med nya bekantskaper både från förbundet och här från sidan!.. å jag tillhör inte direkt den blyga typen, så man lärde sej rätt fort!..

Mvh Mamre!..

SJ?

Statens järnvägar eller? :D

Publicerat
SJ?

Statens järnvägar eller? ;)

Jo du påminner ju lite om Loket faktiskt :huh:

Publicerat
Jo du påminner ju lite om Loket faktiskt ;)

Nu ska du vara snäll! :huh:

Publicerat
  • Författare
Jo du påminner ju lite om Loket faktiskt B)

;):huh: