Publicerat November 24, 200817 yr 2008-11-24 I flera år har det ryktats om vitsvanshjort på svensk mark. Men än har inga bevis funnits. Förrän nu, vill säga. Ingemar Kauppi lyckades fälla en ung vitsvanshjort under en älgjakt i Tornedalen. Slaktvikten var på 50 kilo, rapporterar Svensk Jakt. Vitsvanshjorten, liksom mårdhunden, hör inte till den svenska faunan. Det är därför tillåtet att jaga vitsvanshjort och mårdhund året runt för att hindra arterna från att etablera sig i Sverige. I Finland finns det gott om vitsvanshjort, framför allt i södra och mellersta landet. http://www.jaktojagare.se/
Publicerat November 24, 200817 yr Fan, låt dem etablera sig. Skulle vara skitkul med en stark jaktbar stam av vitsvans
Publicerat November 24, 200817 yr Fan, låt dem etablera sig. Skulle vara skitkul med en stark jaktbar stam av vitsvans Exakt. Mer vilt åt folket!
Publicerat November 24, 200817 yr skulle villa veta riktigt hur många av sveriges hjortdjur är "naturliga" och inte inplanterade?
Publicerat November 24, 200817 yr Säger det igen har hellre vitsvans än dov. Varför det? jo bättre rustade för vårat klimat , hög reproduktion i och med att dom får dubbel kalv, inga "Studsbollar", bra storlek, mellan dov och kron. Ganska roliga troféer.
Publicerat November 24, 200817 yr Var det verkligen nödvändigt att skjuta den? Låt dom etablera sig istället!
Publicerat November 24, 200817 yr Då ska jag sätta mig på tvären. Jag tycker det är rätt att försöka stoppa dem. Om ni vill ha mer jakt, inrikta er på att förbättra för de arter som räknas som inhemska istället. Är jävligt svårt att förutse hur nya arter kommer att påverka miljön och våra redan etablerade arter. Om det sen är mårdhund eller hjortar har ingen betydelse.
Publicerat November 24, 200817 yr Är inte vitsvansviltet en trädätare? Med andra ord ett vilt som kan gå väldigt hårt åt skogen. Tror att det blir svårt att försvara det gentemot dov eller liknande. Märk väl att jag kan ha fel /Lasse
Publicerat November 25, 200817 yr Är inte vitsvansviltet en trädätare? Med andra ord ett vilt som kan gå väldigt hårt åt skogen.Tror att det blir svårt att försvara det gentemot dov eller liknande. Märk väl att jag kan ha fel /Lasse Kronhjorten går hårt åt träd men den är en av de få klövviltsarter som är ursprunglig men den hoppas jag att det inte är nån som vill utrota. Skogens vackraste vilt med den vackraste trofén. Jag kan tycka att det skulle vara kul med fler hjortarter men undrar om den konkurerar med några av de vi har idag vad gäller t ex mat.
Publicerat November 25, 200817 yr Då ska jag sätta mig på tvären. Är jävligt svårt att förutse hur nya arter kommer att påverka miljön och våra redan etablerade arter. Torde inte vara något problem att förutse hur vitsvanshjort skulle påverka miljön. Den är väl etablerad i Finland, och sist jag kollade så var vår ekologi och Finlands väldigt likartade...........
Publicerat November 25, 200817 yr Torde inte vara något problem att förutse hur vitsvanshjort skulle påverka miljön. Den är väl etablerad i Finland, och sist jag kollade så var vår ekologi och Finlands väldigt likartade........... Jo men i sak har han rätt, vi vet vilka konsekvenser mårdhunden fått i Finland, också vitsvanshjorten. Men vill man ha den ena skall man nog ta båda. Således, jag tror jag passar på vitsvans under dessa kriterier.
Publicerat November 25, 200817 yr vitsvansen passar dessutom ihop bättre med rådjuren än dovhjorten har jag hört..? Vitsvansen håller på och etablerar sig sakta mak på Åland också tack & lov För mig är det en väldigt välkommen hjort!
Publicerat November 25, 200817 yr Men om jag inte minns fel så har väl vitsvanshjorten någon klövsjukdom som kan smitta över till andra klövdjur...och därav en av anledningarna till att man inte vill att den ska vandra in till sverige. Jag är inte helt 100% men har ganska starka minnen av att ha hört/läst det förut. och i sånnafall så borde vi skjuta bort dom så inte våran fina älgstam tar skada=)
Publicerat November 25, 200817 yr Men om jag inte minns fel så har väl vitsvanshjorten någon klövsjukdom som kan smitta över till andra klövdjur...och därav en av anledningarna till att man inte vill att den ska vandra in till sverige.Jag är inte helt 100% men har ganska starka minnen av att ha hört/läst det förut. och i sånnafall så borde vi skjuta bort dom så inte våran fina älgstam tar skada=) ja dom är väl extra känsliga för blåtunga om inte annat.. men om inte blåtunga existerar så lär det inte bli ett större problem. Har inte hört om några noteringar i Norden på dessa hjortar ännu. Och i Finland iallafall så har det skickats ut provrör så att man ska ta blod av några skjutna hjortar/rådjur runt i landet för att lokalisera om det finns någon smitta.
Publicerat November 25, 200817 yr Men om jag inte minns fel så har väl vitsvanshjorten någon klövsjukdom som kan smitta över till andra klövdjur...och därav en av anledningarna till att man inte vill att den ska vandra in till sverige.Jag är inte helt 100% men har ganska starka minnen av att ha hört/läst det förut. och i sånnafall så borde vi skjuta bort dom så inte våran fina älgstam tar skada=) Jag har hört det också. men jag har aldrig hört det från vårt grannland. Man borde ha hör tals om det från finland då dom skjuter tusentals vitsvansar. Vad säger finnarna med erfarenhet av vitsvans?
Publicerat November 26, 200817 yr Jag har hört det också. men jag har aldrig hört det från vårt grannland.Man borde ha hör tals om det från finland då dom skjuter tusentals vitsvansar. Vad säger finnarna med erfarenhet av vitsvans? Har inte hört om sjukdomar i större omfattning eller ens i mindre.
Publicerat November 26, 200817 yr Vad säger finnarna med erfarenhet av vitsvans? att dom är stora och magnifika små bestar . lever just vid trakten om deras norraste gräns. (som tydligen är helt fel om dom lyckats skjuta vitsvans 400 km norr om mig?? ) kommer ännu ihåg min ecounter med en hind jag hade för nån månad sen och som det ser ut håller vi på att få en liten stam i min jaktlags skogar en bock senaste året. + bock och några hindar har blivit observerade detta år bar vi också skulle få våra rådjur och vitsvansen att trivas som älgen skulle jag bli superglad!
Publicerat November 26, 200817 yr Men om jag inte minns fel så har väl vitsvanshjorten någon klövsjukdom som kan smitta över till andra klövdjur.. enda sjukdomen jag har hört är att harpesten som vi har är inte harpest utan en sjukdom från vitsvans hjortarna. men det har ännu inte blivit bekräftat.
Publicerat November 29, 200817 yr (Undrar om jag vågar skriva detta, men det är ju vad jag tycker) När människan har inplanterat djurarter där dom inte hör hemma så har det väl aldrig gått riktigt bra. Jag tycker naturen ska sköta sitt så kan vi dra nytta av det som finns. Exempel på inplanterade arter är väl dovvilt och fasan m.fl. (Kanadagås?) Nu har inte just dom ställt till det så mycket, men titta på vad som hänt med flodkräftan sedan man inplanterat signalkräfta för att få fler fiskbara arter. Man ska vara försiktig när man möblerar om i Guds hage. Sedan kan jag hålla med om att vitsvans kanske är bättre rustade för vårat klimat än dov, vars brunstperiod skvallrar om ett annat klimat från början. Men dovviltet verkar ju klara sig, annars skulle dom dött ut. Mårdhund, stoppa dom med alla tillåtna medel. Kanske fler vargar, björnar och örnar skulle hjälpa till att hålla mårdhunden borta. Stora långbenta krabbor som förr bara fanns i Ryssland har man planterat in längre västerut. Nu har dom fritt spelrum utan naturliga fiender, och dom förökar sig lavinartat varpå det blir slut på mat för inhemska arter. Skrämmande att människor begår samma misstag om och om igen. Jag trodde vi var den mest intelligenta arten på jorden, men man kan ju undra... Det finns många fler exempel på samma misstag, inte bara när det inplanterats utan även när arter har utrotats. Vill man jaga vitsvansvilt kan man väl åka på jaktresa till andra områden i stället för att plantera in dom där dom inte hör hemma. Tänk er om någon bestämmer sig för att det är skitballt att jaga lejon på sina marker... Skulle liksom vara lite värre än varg o björn i skogen. Själv blir jag bara glad att höra att varg, björn och lo börjar synas på fler håll, där dom förut hörde hemma. Har vid tre tillfällen sett lo strax söder om Enköping. Återigen, allt detta är mina egna tankar och funderingar. Finns inga bevis på att jag har rätt i det jag säger.
Publicerat November 29, 200817 yr [quote name='Jeepetorp' post='241502' date='Nov 29 2008, 10:24 ' Mårdhund, stoppa dom med alla tillåtna medel. Kanske fler vargar, björnar och örnar skulle hjälpa till att hålla mårdhunden borta. Håller inte med dig där om att vi kanske ska ha mer av Varg. Men det är ju din åsikt och jag respekterar den. Jag själv anser att vi har tillräckligt med varg i landet.
Publicerat November 29, 200817 yr Men om jag inte minns fel så har väl vitsvanshjorten någon klövsjukdom som kan smitta över till andra klövdjur...och därav en av anledningarna till att man inte vill att den ska vandra in till sverige.Jag är inte helt 100% men har ganska starka minnen av att ha hört/läst det förut. och i sånnafall så borde vi skjuta bort dom så inte våran fina älgstam tar skada=) ingen klövsjukdom vad jag vet. MEN dom har en främmade hjärnhinnemask!
Publicerat December 1, 200817 yr 2008-11-24I flera år har det ryktats om vitsvanshjort på svensk mark. Men än har inga bevis funnits. Förrän nu, vill säga. Ingemar Kauppi lyckades fälla en ung vitsvanshjort under en älgjakt i Tornedalen. Slaktvikten var på 50 kilo, rapporterar Svensk Jakt. Vitsvanshjorten, liksom mårdhunden, hör inte till den svenska faunan. Det är därför tillåtet att jaga vitsvanshjort och mårdhund året runt för att hindra arterna från att etablera sig i Sverige. I Finland finns det gott om vitsvanshjort, framför allt i södra och mellersta landet. http://www.jaktojagare.se/ Ingemar kauppi...min gamla lärare!! ha ha så har lyckats få sig en vitsvans.