Publicerat December 1, 200817 yr Författare Ingemar kauppi...min gamla lärare!! ha ha så har lyckats få sig en vitsvans. Ok! Jag vet inte vem det är. Jag är själv inte infödd!
Publicerat December 1, 200817 yr (Undrar om jag vågar skriva detta, men det är ju vad jag tycker)När människan har inplanterat djurarter där dom inte hör hemma så har det väl aldrig gått riktigt bra. Jag tycker naturen ska sköta sitt så kan vi dra nytta av det som finns. Exempel på inplanterade arter är väl dovvilt och fasan m.fl. (Kanadagås?) Nu har inte just dom ställt till det så mycket, men titta på vad som hänt med flodkräftan sedan man inplanterat signalkräfta för att få fler fiskbara arter. Man ska vara försiktig när man möblerar om i Guds hage. Sedan kan jag hålla med om att vitsvans kanske är bättre rustade för vårat klimat än dov, vars brunstperiod skvallrar om ett annat klimat från början. Men dovviltet verkar ju klara sig, annars skulle dom dött ut. Mårdhund, stoppa dom med alla tillåtna medel. Kanske fler vargar, björnar och örnar skulle hjälpa till att hålla mårdhunden borta. Stora långbenta krabbor som förr bara fanns i Ryssland har man planterat in längre västerut. Nu har dom fritt spelrum utan naturliga fiender, och dom förökar sig lavinartat varpå det blir slut på mat för inhemska arter. Skrämmande att människor begår samma misstag om och om igen. Jag trodde vi var den mest intelligenta arten på jorden, men man kan ju undra... Det finns många fler exempel på samma misstag, inte bara när det inplanterats utan även när arter har utrotats. Vill man jaga vitsvansvilt kan man väl åka på jaktresa till andra områden i stället för att plantera in dom där dom inte hör hemma. Tänk er om någon bestämmer sig för att det är skitballt att jaga lejon på sina marker... Skulle liksom vara lite värre än varg o björn i skogen. Själv blir jag bara glad att höra att varg, björn och lo börjar synas på fler håll, där dom förut hörde hemma. Har vid tre tillfällen sett lo strax söder om Enköping. Återigen, allt detta är mina egna tankar och funderingar. Finns inga bevis på att jag har rätt i det jag säger. Jadu du har då inte nån egen hund ialf med sådana kommentarer, vi har bara nån varg som passerar här men man tycker ju synd om dessa som har varg som in i helvette å inte kan jaga med sina hundar, för varg jäveln äter upp den nä jag är då för å utrota detta fanskap till djur, åk på djurpark om du vill se varg.
Publicerat December 9, 200817 yr Tror ju inte man behöver jaga upp sig över att det kommit en liten hjort över till den svenska sidan... Bor på finska västkusten och kan bara säga att ni kommer aldrig att uppleva en "explosion" av vitsvans hjortar. Det är väl bara positivt ifall det finns lite art rikedom som inte vargen hunnit äta upp. Det ända som ökar explosions artat är mårdhunden, försök bromsa den... stoppas gör den aldrig.
Publicerat December 9, 200817 yr Författare Det var ett repotage i S J Nyheter idag om denna hjort och en bild på trofén, http://www.jagareforbundet.se/news/vitsvanshjort_falld_.asp