Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Huskurer & andra häxbrygder

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Vad är förtjänsten av att blanda magnecyl och alvedon?

E de inte "Same same but different" bara?

Brukar ta mig en hårdbrödmacka med 1-3 skivade klyftor vitlök på som sedan sköljes ner med massor av vatten.

Standardmedecin men brukar bara funka om man tar det i början av förloppet.

Men de e ju ta mig tusan gott också.

Annars funkar de att hacka ner ngr klyftor över pasta med köttfärssås också.

Men att gurgla wiskey kan ju aldrig behövas om man bara dricker tillräckligt mkt passerar de ju ändå o dödar bakterierna -_-

Nog dags att ta sig en sån ändå.

Godnatt!

Publicerat
Men att gurgla wiskey kan ju aldrig behövas om man bara dricker tillräckligt mkt passerar de ju ändå o dödar bakterierna -_-

Godnatt!

Det är klart, dricker du med mugg så sköljer väl decilitern runt lite ändå innan den slinker ner..... :)

  • 1 year later...
Publicerat

Jahörni! Här är dunderkuren som även fungerar utmärkt i förebyggande syfte.

Ta en stor glasburk fyll med svarta vinbär och häll på en flaska koskenkorva eller annan vodka, låt stå och dra några dagar i rumstemperatur sedan flytta till kylskåp. När sjukdomarna går så ta en matsked eller två, har du redan blivit smittad så tar du så pass som det känns bra :(

Ta inte för mycket bara :wub:

Publicerat
Ett knep jag lärde mej av en ryss jag jobbar med. Ett glas vodka och då är det ett driksglas han menar en matsked mald vitpeppar. Häll pepparn i vodkan rör om så att inget ligger på botten svep hela härligheten. Byllta på ett underställ eller något annat värmande gå och lägg dej och sov så länge du kan.

Min gla mormor hade en fantastisk huskur för feber och förkylningar. Först och främst gäller det att vänta tills förkylningen brytit ut ordentligt.

Sedan tar man ett skapligt glas(minst 2dl) Whiskey och två alvedon. Detta gör man precis vid läggdags,

Man sover bra men svettas som en gris, men trot eller ej man är pigg dagen efter.

Första gången hon fick mig att göra detta var jag 13 år :(

Nu för tiden tar jag alltid denna kur när jag är hängig även på helgerna när jag inte är hängig :wub:

Publicerat
Min gla mormor hade en fantastisk huskur för feber och förkylningar. Först och främst gäller det att vänta tills förkylningen brytit ut ordentligt.

Sedan tar man ett skapligt glas(minst 2dl) Whiskey och två alvedon. Detta gör man precis vid läggdags,

Man sover bra men svettas som en gris, men trot eller ej man är pigg dagen efter.

Första gången hon fick mig att göra detta var jag 13 år :rolleyes:

Nu för tiden tar jag alltid denna kur när jag är hängig även på helgerna när jag inte är hängig ;)

http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/A...llerBolaget.htm

Ingen bra idé.

Publicerat

Opss då blir det till att hoppa över alvedonen och ha i lite extra Whiskey nästa gång

Publicerat
Opss då blir det till att hoppa över alvedonen och ha i lite extra Whiskey nästa gång

Pressa i vitlök i whiskeyn :rolleyes:

Publicerat
Opss då blir det till att hoppa över alvedonen och ha i lite extra Whiskey nästa gång

Låter betydligt bättre =)

Alvedon + Alkohol KAN ge upphov till leverskador, även om man inte dricker "mycket och ofta" som det står i systembolagets text där =) Värt att vara lite försiktig med iaf... =)

Vad gäller förkylning så rör det sig i de flesta fallen om en virusinfektion vilken i 99,99% av fallen ej kan behandlas medicinskt, och förmodligen inte med andra häxkurer heller =) Alkoholintag har dessutom en nedsättande effekt på immunförsvaret, vilket i en virusinfektion är enda försvaret =)

Så även om det känns jävligt fint med ett par deciliter så är jag kraftigt skeptisk till annat än att de påskyndar sjukdomsförloppet = man mår sämre snabbare =D

Nej, rätt vitaminer + frisk luft och måttlig motion(promenad) i kombination med vila tror jag är rätt melodi när man är förkyld.

Publicerat
Detsamma gäller hostmedicinen Cocilliana (stavas..?). Står i bipacksedeln att den kan ge andningsstopp. Alkohol eller andas? :rolleyes:

Det beror på att den innehåller etylmorfin och det i kombination med alkohol är iiingen bra idé.

Har själv provat, innan jag visste vad det var, och det gick inge bra alls ;)

Var väl 16 - 17 år och skulle på en förlovningsfest. Kände mig lite kraschlig och hostig så jag tog en liten skvätt av morsans hostmedicin som stod i kylen.. tänkte inget mer på det. 2 öl senare på festen vaknade jag id eras grannes rabatt och fick senare bli vallad nån km för att kvickna till. Gissa om det var Cocillana Etyfin? :D Kunde jag inte drömma om att det var sånt drag i hostmedicin =)

Publicerat

Haha! Jo, du, den är det drag i! Effektiv mot hostan, dessutom. =) Jag hade ingen aning om det jag heller förän jag redan hade gjort det... Nu gick det bra för min del, men det kunde lika gärna gått fel.

En anna anledning till att inte blande paracetamol och alkohol är att levern kan bara ta hand om den ena av dom två (vet i katten vart jag läst eller hört det...) vilket är bortkastade tabletter... :rolleyes:

En kul grej (ok, kanske fel ordval...) jag fick lära mig som 15-åring var att om man är dålig (förkylning eller t ex magsjuk) så ska man koka en flaska öl och dricka. Drickes så varm som möjligt sen i säng. dagen efter ska man vara frisk igen. När jag fick höra detta så slog mig bara en tanke: Var man inte sjuk innan så lär man ju bli då! ^_^;) Dricka kokt öl...har ni hört på maken! Han sa: "Det spelar ingen roll om man spyr som en gris, man är frisk dagen efter!" Måste erkänna att jag hellre är sjuk... :D

Publicerat
Haha! Jo, du, den är det drag i! Effektiv mot hostan, dessutom. =) Jag hade ingen aning om det jag heller förän jag redan hade gjort det... Nu gick det bra för min del, men det kunde lika gärna gått fel.

En anna anledning till att inte blande paracetamol och alkohol är att levern kan bara ta hand om den ena av dom två (vet i katten vart jag läst eller hört det...) vilket är bortkastade tabletter... :rolleyes:

En kul grej (ok, kanske fel ordval...) jag fick lära mig som 15-åring var att om man är dålig (förkylning eller t ex magsjuk) så ska man koka en flaska öl och dricka. Drickes så varm som möjligt sen i säng. dagen efter ska man vara frisk igen. När jag fick höra detta så slog mig bara en tanke: Var man inte sjuk innan så lär man ju bli då! ^_^;) Dricka kokt öl...har ni hört på maken! Han sa: "Det spelar ingen roll om man spyr som en gris, man är frisk dagen efter!" Måste erkänna att jag hellre är sjuk... :D

Ljummen uppkokt pilsner funkar faktiskt riktigt bra!

Får man i sig skiten och överlever är man klassificerad som frisk B)

Publicerat
Ljummen uppkokt pilsner funkar faktiskt riktigt bra!

Får man i sig skiten och överlever är man klassificerad som frisk :D

Mja....eller störd... :DB)

Publicerat
Ljummen uppkokt pilsner funkar faktiskt riktigt bra!

Får man i sig skiten och överlever är man klassificerad som frisk B)

Det lät ju riktigt gott. Som soppa... Men gott :D

Publicerat

Kan jag inte få dricka KALL öl så avstår jag ölen. Jag kan aldrig bli så sjuk att jag dricker varm öl - inte en chans.

  • 4 months later...
Publicerat

såg att i början av denna tråd så var det någon som rekommenderade bastu och snöbad vid förkylning!

Detta är INTE bra utan kan vara direkt förknippat med livsfara! är kroppen mycket försvagad av långvarig förkylning kan hjärtat stanna av ansträngningen!

Däremot är det absolut inte fel med bastu och isbad/snöbad i förebyggande syfte, då är det stärkande!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.